930 milliárd forintos spórolásba kezd a Jaguar Land Rover, dolgozók ezrei kerülnek utcára

Publikálás dátuma
2019.01.10. 21:42
Illusztráció
Fotó: Nikolay Hiznyak / Sputnik
Budapestre ugyanakkor egy új fejlesztési központot tervez a konszern.
A tavalyi ezer után, januárban újabb 5 ezer munkahelyet szüntet meg a Jaguar Land Rover konszern, egy 2,5 milliárd fontos - mintegy 930 milliárd forintos - költségcsökkentési terv részeként, írja az Euronews. A legnagyobb brit autógyártóak 2018 áprilisa és szeptembere között 450 millió dollárra rúgott a vesztesége.
A portálnak nyilatkozó gazdasági szakértő, az Aston Business School professzora, David Bailey szerint három megrázkódtatás vezetett a mostani helyzethez a cég életében:
  • a jelentősen visszaeső kínai értékesítések;
  • a dízelautók iránti globális, különösen az európai kereslet csökkenése;
  • a végső döfést pedig a Brexit adta, ami a brit gazdasági növekedés körüli bizonytalanságot szüli.
A vállalatcsoport 40 ezer embert foglalkoztat. A leépítés elsősorban az értékesítésen, a tervezésen, illetve a marketing területén dolgozókat érinti.
A cég ugyanakkor telephelyeket és gyárakat létesített Szlovákiában és Kínában, Budapestre pedig új fejlesztőközpontot tervez. A budapesti mérnöki iroda - mint a hvg.hu korábbi cikkéből kiderül - legkorábban 2019-ben nyitna meg, a budapesti mérnökök pedig együtt dolgoznának a Jaguar Land Rovert európai beszállítói láncával.
Szerző
Témák
Land Rover

Nincs döntés a sofőrök pihenőidejéről

Publikálás dátuma
2019.01.10. 18:03
Illusztráció
Fotó: Nicolas Armer / AFP
Göröngyös utat jár be a közúti fuvarozók munkáját és munkakörülményeit szabályozni hivatott európai uniós törvénycsomag. A javaslatokról csütörtökön szavazott az Európai Parlament közlekedési bizottsága. Elvetette a sofőrök pihenőidejére és kiküldetésére vonatkozó indítványokat, és csupán a kabotázzsal kapcsolatos kezdeményezésekre bólintott rá. (A kabotázs olyan országon belüli szállítás, amelyet nem az adott állam gazdasági szereplői végeznek). Emiatt egyelőre nem tudnak megkezdődni az egyeztetések az EP és a kormányok képviselőiből álló EU Tanács között a 2017. nyarán előterjesztett mobilitási csomagról. A tervezett szabályozás drasztikus változásokat idézne elő a közúti fuvarozási piacon, amelyek jó részét jónéhány tagállam — köztük Magyarország és több más régióbeli ország — ellenzi. Budapesti álláspont szerint rontaná a magyar fuvarozók esélyeit, ha alkalmaznák rájuk a kiküldött munkavállalókra vonatkozó irányelvet, amely szerint külföldi munkavégzés esetén néhány nap múltán már a helyi bérek illetnék meg a gépkocsivezetőket. Másokkal egyetemben a magyarok azt is kifogásolják, hogy ha megtiltanák a sofőröknek, hogy a gépjármű kabinjában töltsék a heti pihenőidejüket. A szakbizottsági szavazáson elsősorban a keleti és nyugati országok érdekei ütköztek, a meghatározó frakciók ezért nem tudtak egységes álláspontot képviselni. Deli Andor, a közlekedési bizottság fideszes tagja sajtóközleményében üdvözölte, hogy elbuktak a “protekcionista” javaslatok, amelyek miatt “több százezer sofőr munkahelye és családjaik megélhetése kerülhetett volna veszélybe”. A kabotázsról született álláspont rögzíti, hogy a fuvarozók három napig vállalhatnak szállítmányozást egy másik tagállam területén belül. Az elfogadott jogszabály előírja, hogy a vállalkozásnak a nyilvántartásba vétel helyén kell bizonyítania, hogy szállítmányozási tevékenységet végez. A passzus az úgynevezett postafiók cégek megszüntetését célozza.

Apadnak a készletek a hazai gáztározókban

Publikálás dátuma
2019.01.10. 13:30

Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI
A szakértők szerint azonban a hideg idő ellenére sincs ok az aggodalomra.
Míg a tavalyi tél kifejezetten enyhének számított, és rossz emlékeink legfeljebb azért lehetnek, mert február végén, március elején volt egy szokatlanul jelentős lehűlés, addig a mostani egyelőre a zordabbak közé tartozik. Volt olyan nap, amikor történelmi hideg volt, ez pedig természetesen azt eredményezi, hogy többet kell fűteni. A téli időszakban a legfontosabb energiaforrás a földgáz, így semmi meglepő nincs abban, hogy a készletek elkezdtek apadni - fejtegeti az mfor.hu. December közepén a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal azt jelezte, hogy a fűtési szezon első két hónapjában 1 milliárd köbméter gáz fogyott, de így is volt még 3,7 milliárd köbméter a tározókban. A szervezet azt is jelezte, hogy új európai uniós kockázatértékelési előírások alapján Magyarország földgázellátásának biztonsági helyzete megnyugtató.

Az adatok alapján január 9-én 31,152 TWh-nak megfelelő mennyiség áll rendelkezésre, ami a teljes kapacitás 46 százaléka. Hogy hideg van, és jelentős kapacitásokat égetünk el, azt jelzi, hogy a szezon elején még közel 50 TWh-nyi gáz volt a tárolókban.
Szerző