930 milliárd forintos spórolásba kezd a Jaguar Land Rover, dolgozók ezrei kerülnek utcára

Publikálás dátuma
2019.01.10 21:42
Illusztráció
Fotó: Sputnik/ Nikolay Hiznyak
Budapestre ugyanakkor egy új fejlesztési központot tervez a konszern.
A tavalyi ezer után, januárban újabb 5 ezer munkahelyet szüntet meg a Jaguar Land Rover konszern, egy 2,5 milliárd fontos - mintegy 930 milliárd forintos - költségcsökkentési terv részeként, írja az Euronews. A legnagyobb brit autógyártóak 2018 áprilisa és szeptembere között 450 millió dollárra rúgott a vesztesége.
A portálnak nyilatkozó gazdasági szakértő, az Aston Business School professzora, David Bailey szerint három megrázkódtatás vezetett a mostani helyzethez a cég életében:
  • a jelentősen visszaeső kínai értékesítések;
  • a dízelautók iránti globális, különösen az európai kereslet csökkenése;
  • a végső döfést pedig a Brexit adta, ami a brit gazdasági növekedés körüli bizonytalanságot szüli.
A vállalatcsoport 40 ezer embert foglalkoztat. A leépítés elsősorban az értékesítésen, a tervezésen, illetve a marketing területén dolgozókat érinti.
A cég ugyanakkor telephelyeket és gyárakat létesített Szlovákiában és Kínában, Budapestre pedig új fejlesztőközpontot tervez. A budapesti mérnöki iroda - mint a hvg.hu korábbi cikkéből kiderül - legkorábban 2019-ben nyitna meg, a budapesti mérnökök pedig együtt dolgoznának a Jaguar Land Rovert európai beszállítói láncával.
Témák
Land Rover
Frissítve: 2019.01.10 21:42

Nem száguld egyelőre az e-autó piac

Publikálás dátuma
2019.03.22 08:50

Fotó: MOL
Az elektromos autók kényelmi szintje várhatóan még 2025-re sem éri el a robbanómotorosokét - véli a Mol szakembere.
Alapvetően nem a nyilvános e-töltők száma gátolja az elektromos autók tömeges elterjedését – vélekedett lapunknak Tóth-Fekete Róbert. A Mol-csoport e-mobilitási vezetője szerint a hálózat másfél éven belül elérheti a megfelelő sűrűséget. A beszélgetés apropója, hogy a Mol budapesti, Nagyszőlős utcai kútján átadták az ország első, 75 kilowatt /kW/ leadására alkalmas, valamennyi elektromos autótípus számára használható ultratöltőjét. A 75 kW-s egység – adataik szerint – az erre alkalmas, nagyobb elektromos autókat 20 perc alatt 3-400 kilométer megtételére teszi képessé. Tóth-Fekete Róbert szerint ugyanakkor az elektromos autók több szempontból még 2025-re sem érik el fosszilis üzemanyaggal működő társaik kényelmi szintjét. Így, bár a fejlesztések gőzerővel zajlanak, az egy töltéssel megtehető, néhány száz kilométer továbbra is behatárolja az igényeket. (Ráadásul a tényleges táv telente, nagyobb hidegben tovább rövidülhet.) Bár a legerősebb ultra- és villámberendezések lényegében egy étkezés, azaz néhány tíz perc alatt szinte teljesen feltöltik az akkumulátorokat, ez még mindig nem vetekszik a folyékony üzemanyagok feltankolásához szükséges néhány perccel. Úgyszintén szempont az ár: továbbra is sokkal drágább ugyanis az elektromos meghajtású autó a hasonló felszereltségű robbanómotorosnál. (Tegnap a kút képességeit egy 28 milliós listaárú Audi e-tronon tesztelték.) Ma Magyarországon 5500 tisztán elektromos személygépkocsi üzemel. Hibridekkel együtt a különböző kedvezményekre jogosító zöld rendszám mintegy tízezer gépjárműnek jár. Igaz, ez a szám évről évre jelentős ütemben emelkedik. A Mol-kutakon 48 darab, 50 kW-s villámtöltő működik, amit hamarosan további három követ. Utóbbi esetében szerintük körülbelül fél órára van szükség 3-400 kilométer megtételének képességéhez. Ezen túlmenően a Mol a Next-E konzorcium tagjaként – más nemzetközi cégekkel összefogva – a cseh határtól a Fekete- és az Adriai tengerig a fő közlekedési útvonalak mentén 2020 végéig 252 e-töltőt telepít. Ezekből 141 kerül Mol-töltőállomásra. Mindezek közül jelenleg 18 villámtöltő üzemel. Magyarországra a tervek szerint 5 ultragyors- és 54 gyorstöltő kerül. Ezek zöme autópálya-menti töltőállomásaikon lesz megtalálható. A most átadott kúton egy töltés – annak időtartamától függetlenül - a 22 kW-s, váltakozó áramú (AC) töltőn 1990, a 75 kW-s, egyenáramún (DC) pedig 2990 forint. Igaz, mostantól egy hónapig a Nagyszőlős utcai kúton ingyen tankolhatnak az autósok. Inkább 200 kilométerre tenné a 75 kW-s, illetve az 50 kW-s töltővel 20 perces töltés után megtehető távot Antalóczy Tibor, a Villanyautosok.hu főszerkesztője. 3-400 kilométerhez ugyanakkor meglátása szerint arányosan több idő szükséges. De az adatok számos körülménytől függnek. A gépjárművek általában nem teljesen lemerült állapontban érkeznek és csurig sem érdemes feltölteni az akkumulátorokat. A téli hideg kedvezőtlen hatása szintén erősen függ az autó típusától – tette hozzá. Ma Magyarországon adatai szerint közel száz 50 kW-s, és további mintegy 400 22 kW-s, nyilvános töltőállomás üzemel. Gond viszont, hogy utóbbi típus a hazai utakat rovó elektromos autók túlnyomó többsége számára használhatatlan – tette hozzá. (Egy 22 kW-s oszlop ára néhány millió, egy 50 kW-sé pedig 5-7 millió forintra tehető. A 75 kW-s még drágább.) Ehhez még társul az elektromos hálózat kialakításának költsége, amit utóbbi két esetben bizonyosan szintén milliós nagyságrendre tesz. Több cég, így az NKM Nemzeti Közművek, az E.ON, az Elmű-ÉMÁSZ, üzletközpontok, szállodák és számos önkormányzat is adott át az elmúlt időszakban nyilvános e-töltőket. Ezek túlnyomó többsége jelenleg ingyenesen használható: a Molon kívül egyelőre csak a Lukoil-kutakon térítéses az e-tankolás. Igaz, a vonatkozó jogszabály idénre ígért megszületése után e tekintetben véget érhet a hazai e-autózás Kánaánja. Elektromos autók amúgy - lakossági díjszabás mellett - többnyire normál, 230 V-s aljzatból is tölthetők. Szakértők szerint egy átlagos akkumulátor ezen a módon 8-10 óra alatt lesz tele. Erre értelemszerűen inkább az otthoni pihenés vagy a - közlekedést nem igénylő – munka időszaka alkalmas.
Frissítve: 2019.03.22 08:50

Egyre többet tudni a McDonald's kormányközelbe kerüléséről

Publikálás dátuma
2019.03.22 08:38

Fotó: Shutterstock
Scheer Sándor két vagyonkezelő céggel jutott a 100 százalékos üzletrészhez, és nem adhatja el a multi amerikai központjának jóváhagyása nélkül a magyar láncot üzemeltető céget.
Nem adhatja tovább a magyarországi McDonald’s-láncot üzemeltető McDonald’s Magyarországi Étteremhálózat Kft.-t az új tulajdonos, Scheer Sándor az amerikai gyorséttermi multi tudta és beleegyezése nélkül - írja a 24.hu. Február végén ugyanis zálogszerződést kötöttek, és ennek alapján a kft. 8,8 milliárd forint névértékű üzletrészérét a Delaware államban bejegyzett McD Europe Franchising LLC javára alapított vételi jog, zálogjog és átruházási korlátozás terheli. E mögött a második hely a Raiffeisen Bank Zrt.-nek jutott, amelyik az ügylethez nyújtott hitel biztosítására jegyeztetett be zálogjogot.
Hogy mennyi volt a hitel, illetve a vételár, nem közölték a felek, csak annyit jelentettek be február közepén, hogy a McDonald’s Corporation a magyarországi vállalatában meglévő tulajdoni érdekeltségét a milliárdosok között jegyzett építőipari és ingatlanvállalkozóra, Scheer Sándorra ruházza át. Ezzel mondhatni, kormányközelbe került a magyar McDonald's: Scheer az állami gigamegrendeléseket nyerő a Market Építő Zrt.-ben üzlettársa a miniszterelnök barátjának, az Orbánt magánrepülőn utaztató Garancsi Istvánnak. A személyi szálakból pedig úgy tűnik, a vagyonkezelő a Wallis-Market-Matolcsy tengelybe állt be.

Új tagok a felügyelőbizottságban

Scheer Sándor két vadonatúj alapítású vagyonkezelő révén jutott a McDonald’s 100 százalékos üzletrészéhez. A magyar McDonald's tulajdonosának a Leones QSR Vagyonkezelő és Tanácsadó Kft.-t jegyezték be, ennek tulajdonosa a Scheer Sándor által alapított és vezetett Leones 18 Holding Kft. Scheer Sándor a McDonald’s Magyarországi Étteremhálózat Kft. élén megtartotta Horváth Ágnest, a felügyelőbizottságot viszont lecserélte: az új tagok Bencze Zsolt, Sütő Balázs és Makra Sándor. Utóbbit egy másik pozícióra is érdemesnek találta Scheer: ügyvezetőtársnak maga mellé vette a Leones QSR vagyonkezelőben.
Makra megjárta a kormány bankját, a Magyar Fejlesztési Bank Zrt.-t, a Wallis-csoporthoz tartozó Wing Zrt.-t, majd 2009-től négy évig a Market Építő Zrt. tranzakciós igazgatója volt. 2017-ig a Tőkepartner Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt.-nél rövid ideig cégvezető, később igazgatósági tag volt, de megjelent a Schmidt Mária érdekeltségébe tartozó Budapesti Ingatlan Hasznosítási és Fejlesztési Nyrt.-ben is. 2017-ben az ország egyik legnagyobb vagyonkezelőjéhez, az Optima Befektetési Zrt.-hez szegődött, ahol az igazgatóság tagja lett. Az Optimát a Matolcsy György által vezetett jegybank Pallas Athéné alapítványai hozták létre. Az Optima óriás ingatlanbizniszek főszereplője, például 7,5 hektáros területet vásárolt meg a Váci úton 55 millió euróért, és a főváros egyik legnagyobb ingatlanfejlesztési projektjét harangozta be. Makra a 24.hu-nak azt nyilatkozta: " Munkahelyváltásom valóban folyamatban van, a jövőben a Leones QSR Kft. vagyonkezelőnél tervezem folytatni szakmai pályafutásomat. Ez azt eredményezi, hogy az Optima Befektetési, Ingatlanhasznosító és Szolgáltató Zrt.-ben és kapcsolt vállalkozásaiban pozícióim megszűnnek majd".