A Tanár: a valóságtól sokszor elrugaszkodott sorozat

Publikálás dátuma
2019.01.13. 19:05

Fotó: RTL Klub
Perben, haragban vált meg az RTL Klub A Tanár első szériájának női főszereplőjétől, Ubrankovics Júliától, aki joggal hihette, Nógrádi Klaudia karakterével megfogta a szerencséjét.
Az eredeti sorozat, a Der Lehrer hihetetlen népszerűségre tett szert a német RTL-en (nálunk Tanárok gyöngye címen futott). A hatodik évad végén Klaudia német eredetije, Karin már a házasságot fontolgatta a főhőssel, Stefan Vollmerrel, az ideális tanárral, akivel az élet korántsem olyan tökéletes – különben a románcukat nem lehetett volna a végletekig húzni. A magyar változat első szériája is szép nézettséget mondhatott magáénak, mégis, a folytatásban Klaudia – ellentétben Karinnal – már nem tér vissza Bostonból. Van másik – juthat eszünkbe a bohóctréfa. A forgatókönyvírónak is minden bizonnyal eszébe jutott, A Tanár főhősének, Vasvári Szilárdnak (Nagy Ervin) egy percet sem hagyott, hogy Klaudia hiányát egy kicsit átérezze. Új tanév, új diákok, új tanárok érkeznek, és köztük egy régi szerelem is feltűnik Kovács Lilla igazgatóhelyettes személyében (Trokán Nóra), akinek bája még a kissé ügyefogyott történelemtár, Szeverin (Lengyel Ferenc) bátorságát is meghozza. Vasvári Szilárd a legreménytelenebb diákból is kihozza a maximumot, újabb védence Gyula (Varga Ádám), aki a javítóintézetből érkezett. Az aktuális tanmese arról szólna, hogy az előítéletesség, ami Rácz igazgatóban (Anger Zsolt) ölt testet, vakká tesz – ami igaz is −, bár elgondolkodtató: mennyire előítéletes az, aki egy bűncselekmény elkövetése után nem csapja ki a diákját, még ha örökölte is őt egy iskolai összevonással. Ám újabb lopás történik az iskolában – és aki egy kriminél többet látott, sejtheti, nem a meghurcolt Gyula a tettes. A kiváló színészek továbbra is a vállukon viszik a valóságtól sokszor elrugaszkodott sorozatot. Szeverint szinte irigyelni lehetett, hogy agyrázkódással befektetették egy rendezett kórházba – s bár van még ágy, szobatársa nincs. Egy drámai jelenet kedvéért viszont Vasvári Szilárdot a következetlenség mocsarába hajszolták: a valódi tolvaj lebuktatása a szívügye volt, de az önbíráskodás (gyilkossági kísérlet) már meg se kottyant neki. Infó: A Tanár RTL Klub, január 12. 

Budapestre jön Asterix és Lucky Luke

Publikálás dátuma
2019.01.13. 18:06

Fotó: MARIJAN MURAT / DPA / AFP
 A híres Angoulême-i Nemzetközi Képregényfesztiválhoz kapcsolódva a Budapesti Francia Intézet és a Magyar Képregény Szövetség a frankofón képregénynek szentelt napra hív január 26-ra a Francia Intézetbe. 10-16 óra között öt magyar kiadó mutatja be a jelenleg Magyarországon kapható francia képregényeket Asterixtől az Incalig, Barbarellán, Pifen, Herkulesen és Bilal Szörny-tetralógiáján át. A legújabb Lucky Luke-történet, az Egy cowboy Párizsban magyar fordítása pedig ezen a rendezvényen lesz kapható először. 
Szerző
Témák
képregény
Frissítve: 2019.01.13. 18:17

Letaglóz és felröpít a tízparancsolatról szóló előadás a Radnótiban

Publikálás dátuma
2019.01.12. 13:00

Fotó: Dömölky Dániel
Megrázó és egyben felemelő előadást rendezett Sebestyén Aba a Radnóti Színházban Székely Csaba új darabjából a 10-ből. Olyan mint egy fájdalmas zenemű, nem enged el, magában tart sokáig.
Úgy látszik a bűn problematikája slágertémává lett a mai magyar színházi életben. Lépten-nyomon olyan előadásokkal találkozhatunk ahol ez kerül a fókuszba. Évekkel ezelőtt, amikor még Alföldi Róbert vezette a Nemzetit, felkértek drámaírókat, hogy írjanak olyan művet, melyet a tízparancsolat valamelyike ihlet. Született is néhány, mindenki választhatott kedvére egyet a tíz közül. Székely Csaba új drámája, a 10 valamennyit, illetve az összes megszegését számba veszi, nem hagy ki egyet sem. A produkció teljes játékideje, vagyis a csaknem három és fél óra alatt a színpadon jelen van mind a tíz szereplő. A kivetítőn, egyébként is fontos eszköz a kamera, sorban jelennek meg egymás után a parancsolatok és mindegyikhez kapunk egy történetet. Ahogy haladunk előre úgy kapcsolódnak össze. Olyan az egész, mint egy kirakós játék, mindig újabb darab kerül egymáshoz, hogy a végén kirajzolódjon a teljes kép. A történetek egymásba nyúlnak, keresztezik egymást, mint ahogy a bűnök is. Az erdélyi Székely Csaba a Bánya trilógiájával lett népszerű kortárs szerző nálunk is. Azóta több drámát is írt, mindegyik hangvételében benne van a nyers, kendőzetlen, önkritikus tónus, ugyanakkor ezek a művek nem állnak meg a felszínen, igyekeznek a mélyre törni. Így van a 10-zel is. Az előadásban elmondott történetek bármelyikünkkel előfordulhatnak, mint ahogy a felvázolt bűnök is ismerősek. És a tétjük is, az életben maradás. El is hangzik a darab végén: „Anyám azt mondta, nincs a Földön ember, akit ne lenne miért szánni. Meg azt is mondta: a legszánnivalóbb az, aki mások számára nyűggé válik. Még egy tárgy is szánnivaló, amikor ki kell dobni. Hát még egy ember. Hogy miért? Mert mindennek élete van, amit szeretnek. Tárgynak, embernek, mindennek. És aminek élete van, az megérdemli, hogy éljen.” Igen, életben akarunk maradni, közben pedig bűnösökké válunk. Lehet, hogy ez az életben maradás feltétele? Sebestyén Aba, aki Székely Csaba első darabját a Bányavirágot rendezte több díjjal elismerten először Marosvásárhelyen, majd később a Nemzetiben is, most a 10-ből egy rendkívül hatásos, szívbe markoló szertartásjátékot vitt színre, úgy hogy közben megtartotta a történetek szikárságát, drámaiságát és az élességét. Kapott hozzá egy rendkívül erős csapatot. Tíz nagyszerű színészt: Vilmányi Bennetettet, Pál Andrást, Martinovics Dorinát, Kováts Adélt, az egyetemista Márfi Márkot, Sodró Elizát, Lovas Rozit, László Zsoltot, Schneider Zoltánt és Tóth Ildikót. Valamennyien végig bírják erővel és „csapatban” és „egyéniben” is mindig képesek rátenni még egy lapáttal. Fontos közreműködő a két zenész: Rozs Tamás és Wágner-Puskás Péter (Zeneszerző: Cári Tibor). Ahogy a színészek összekötik a különböző parancsolatokat, olyan mint egy oratórium. Az előadás pedig egyszerre letaglóz és felröpít. Az évad kiemelkedő teljesítménye. Info: Székely Csaba 10 Radnóti Színház Rendezte: Sebestyén Aba

Öröm és boldogság

Marosvásárhely legfiatalabb független színházi társulata, a 3G Színház nyílt célja, hogy a megoldandó társadalmi problémákra irányítsa a figyelmet, a Székely Csaba által jegyzett Öröm és boldogság Ándi Gherghe rendezésében pedig épp az egyik legfontosabb tabutémát dolgozza fel: az erdélyi homoszexuálisok helyzetét. Az előadást ma ötkor és nyolckor láthatják a Szkénében. A két előadás között hétkor beszélgetést rendeznek az alkotókkal. 

Szerző
Frissítve: 2019.01.12. 13:29