Már a főnököt sem kell ismerni – Így dolgoznak százezrek távmunkában

Publikálás dátuma
2019.01.14 14:32

Fotó: Pixabay
A home office elterjedésével egyre többen dolgoznak távmunkában akár a világ másik feléről. Ezzel a foglalkoztatási formával a munkavállalók pénzt és időt spórolnak, a vállalkozások pedig eredményesebben működhetnek. Itthon egyelőre csak a munkavállalók 5 százaléka dolgozik otthonról, de ez a szám gyorsan növekszik.
Világszerte egyre népszerűbbé válik az otthoni munka, vagyis a home office jelensége. Nemcsak szabadúszók vállalkozók, hanem már sok alkalmazott is az otthonából végzi a munkáját. Bár tőlünk nyugatabbra sokkal népszerűbb ez munkaforma, Magyarországon, egy 2018-as felmérés szerint a munkavállalók jelenleg 5 százaléka, azaz több mint kétszázezer ember dolgozik főleg otthonról. A digitalizáció térhódításával azonban rohamosan terjedni fog ez a munkamód - derül ki a keresőoptimalizálással foglalkozó ALH Consulting Kft. közleményéből.
"A cégünknek jelenleg több mint 10 alkalmazottja van, de egy részükkel még nem is találkoztam személyesen. Az állásinterjútól a feladatok kiosztásáig minden folyamat az interneten keresztül zajlik, így akár az is megoldható, hogy valaki a világ másik feléről végezze el a feladatait. Nálunk az e-mail a „munka nyelve”
- mondta Pál Zoltán Gábor tulajdonos.
Az otthoni munka jelenleg azokban a munkakörökben a legjellemzőbb, amelyek nem igényelnek különösebb munkaeszközt egy számítógépen kívül. Home office-ban lehet dolgozni a marketing, az értékesítés és a média területén, de népszerű az ügyfélszolgálatosoknál, a grafikusoknál, a magántanároknál, a fordítóknál, a programozóknál, és az adminisztrátoroknál is. A szakember úgy véli, az otthoni munka gyorsuló elterjedése annak köszönhető, hogy ez érdeke az alkalmazottaknak és a munkáltatóknak is.
"A home office-nak köszönhetően a vállalkozások rengeteg pénzt spórolhatnak. Az ingatlanbérlés, az infrastruktúra kialakítása és fenntartása nagyon drága, és sok esetben felesleges kiadás a cég életében. Így a munka hatékonysága is sokkal nagyobb: egyes statisztikák szerint 10-20 százalékkal is nőnek az eredmények"
Pál Zoltán Gábornak az egyedi, teljesítményarányos bérezés bevezetésének következtében azért sem kell aggódnia, hogy a kollégái munkaidejük mekkora részét töltik a cég számára hasznos feladatokkal.
Az otthoni iroda a munkavállalók többségének is tetszik, hiszen így megspórolhatják a munkába járás idejét és költségét, valamint az ilyen munkavégzés kevésbé stresszes, családbarát, és kiszámíthatóbb az időbeosztás is.
"Úgy látom, hogy a munkavállalók is szívesebben választják azokat a munkahelyeket, ahol részben vagy teljesen van lehetőség otthoni munkára. Nálunk a távmunkában dolgozók többsége kisgyermekes édesanya, aki a home office-nak köszönhetően több időt tölthet a családjával, miközben kötetlen időbeosztással helyt áll egy jól fizető állásban is"
- tette hozzá.
A szakértő szerint az elkövetkezendő években rohamos emelkedésnek indul majd az otthonukat irodaként is használó munkavállalók száma, és a home office még inkább közismert és elfogadott módja lesz a munkavégzésnek.

Tényleg jobb home office-ban dolgozni?

Vannak, akik nem is alkalmasak arra, hogy otthon, önállóan végezzék el a feladataikat. A Dívány távmunkában dolgozó informatikusok véleménye alapján azt írja, a távmunkának  összességében sokkal több az előnye, mint a hátránya. Aki hajlandó ilyen módon dolgozni, általában rendelkezik annyi önmotivációval és tudatossággal, hogy beossza az idejét, képes legyen betartani a határidőket akkor is, ha nem ellenőrzik folyamatosan a munkáját. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség és igény is akár a folyamatos kapcsolattartásra a haladáshoz. A megkérdezettek szerint a munkájuk távmunkában hatékonyabbá vált, sokkal hasznosabban töltik a munkaidejüket, mint tették azt a munkahelyükön, ahol megbeszélések, ebédelés, kávézás is időt és figyelmet vontak el a feladataiktól. A legnagyobb előnyként a csendet és a nyugalmat, a zavaró körülmények hiányát említették. Az elmélyülést igénylő szoftverfejlesztői munka „gyilkosa” ugyanis az egylégterű, azaz open office iroda, ahol állandó a zaj, és például a folyamatos hőmérséklet és fényviszonyok miatti vita lehetetlenné teszi a munkájukat, ráadásul növeli a stressz-szintjüket.
Természetesen, mint mindennek, az otthon dolgozásnak is vannak hátrányai. A legjelentősebb például, hogy megszűnnek, vagy átalakulnak: virtuálissá válnak a munkatársi kapcsolatok, a távmunkában dolgozó ember el is magányosodhat. A home office-os hajlamos a túlmunkára, a nyolcórás munkaidő meghosszabbodhat, mert úgy érzi, egy-két feladat elvégzése még belefér – írja a CV Online. Ha a távmunka a mozgás további csökkenésével jár; a dolgozó egész nap nem fel sem áll az asztalától, mozgásszervi panaszok, elhízás alakulhat ki, ezért az emberi kapcsolatok ápolása mellett a rendszeres mozgás napi rutinba illesztése is fontos egy otthon dolgozó embernek.
Témák
távmunka

Hasznos a méz, de nem mindenkinek

Publikálás dátuma
2019.04.23 16:16
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A méz számos jótékony hatással rendelkezik, ám nem árt tudni, hogy egyrészt cukorbomba, másrészt nem fogyaszthatja mindenki, kisgyerekeknek pedig csak egyéves koruktól lehet adni.
Úgy tartják, a méz kiváló baktériumölő, jót tesz az emésztésnek, nyugtat, fertőtlenít, és a gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító hatása sem elhanyagolható. Ám a fogyasztása – különösen mértéktelenül – mégsem ajánlott mindenkinek. A virágporra, vagy valamely összetevőjére allergiásoknak például kifejezetten tilos, de a kisgyermekek is csak bizonyos kor után fogyaszthatják.

Mikor jó a méz?

Ahogy minden élelmiszer, a méz is akkor jó hatású, ha nagyon jó minőségű. Minél sötétebb egy méz, annál jobb, gazdagabb értékes flavonoidokban, ásványi anyagokban és vitaminokban. Több fajtája is létezik, Magyarországon leggyakoribb az akácméz, de többek között van virág-, repce-, napraforgó-, hárs-, szelídgesztenye-, levendula-, eukaliptusz-, kakukkfű-, fenyő- és lépesméz is.

Csak egyéves kor után

A méz használható édesítőként, teába, kávéba, süteményekbe, de ne feledkezzünk meg energiatartalmáról, amely nagyjából annyi, mint a kristálycukornak, ráadásul viszonylag gyorsan megemeli a vércukorszintet is. A népi gyógyászatban előszeretettel használják a meghűléses betegségek tüneteinek enyhítésére, ezért sokan azonnal adnák náthás, köhögő gyermeküknek, de tudni kell, hogy egyéves kor alatt ez nem ajánlott, ugyanis úgynevezett csecsemőkori botulizmust okozhat. Az immunrendszer ekkor még fejletlen, és a gyomor pH-ja sem elég savas, így a mézben található spórákból kifejlődő, toxint termelő baktériumok veszélyesek lehetnek a babák idegrendszerére – mondta Wolher Veronika, a Budai Egészségközpont dietetikusa. A betegség kialakulásának rizikóját csökkenthetjük, ha ellenőrzött forrásból vásárolunk mézet, illetve betartjuk a gyermekek táplálására vonatkozó javaslatokat. Ha a botulizmus tüneteit – gyengült szopási reflex, izomgörcs, -gyengeség vagy akár -bénulás is, légzési nehézség – tapasztaljuk, forduljunk azonnal orvoshoz, a betegség a megfelelő ellátás mellett nagy eséllyel gyógyítható. A túl korán adott méz emésztési problémákhoz, étvágytalansághoz, székrekedés és egyéb allergiás reakciókhoz is vezethet.
„Ha bármilyen szokatlan változást tapasztalunk, hagyjuk abba a fogyasztását, a panaszok valószínűleg maguktól el fognak múlni. Ha esetleg súlyosbodnak is, forduljunk orvoshoz”
– tette hozzá a dietetikus.
Ha gyermekünk betöltötte az egy éves kort, és nem allergiás a méz egyik összetevőjére, akkor alkalmanként, mértékletesen fogyaszthatja. Készíthetünk müzliszeletet, színes zöldségturmixot, amelyeket ízesíthetünk kevés mézzel. Nasi helyett adhatunk natúr zsírszegény joghurtba aprított gyümölcsöket, amelybe kis mézet is keverhetünk. Cukros üdítő helyett készíthetünk a gyerekeknek limonádét vagy jeges teát, amelyekbe cukor helyett egy kis mézet csorgathatunk.
Frissítve: 2019.04.23 16:16

Így csökkentsük a rossz- és növeljük a jó koleszterin szintjét

Publikálás dátuma
2019.04.22 14:14

Fotó: AFP/BSIP/ SGO / VOGIN
A megfelelő koleszterinszintet a vérben lévő „rossz” és „jó” koleszterinek arányának "beállításával" tudjuk elérni.
A koleszterin nem egy eleve üldözendő anyag, bizonyos mennyiségben kifejezetten szükséges is. A sejtek egyik alkotóeleme, részt vesz a hormontermelésben és a D-vitamin szintézisében is. Az úgynevezett káros koleszterin (LDL) szintje és a szív-érrendszeri betegségek azonban különösen szorosan összefüggnek egymással. Ha a vérben túl sok halmozódik fel, amelyet a szervezet nem képes lebontani, a felesleg az artériák falában lerakódik. Ezek a plakkok csökkentik az erek rugalmasságát, szűkítik az átmérőt, így az erek nem tudják a megfelelő vérmennyiséget átengedni, ami miatt a környező sejtek kevesebb oxigént kapnak, és a szervek működése alapvetően károsodhat. Végzetes esetben az ér el is záródhat, ami szövetelhaláshoz vezet. 

Így csökkenthetjük a „rossz” szintjét

A máj elég koleszterint termel, hogy kielégítse a szervezetünk szükségleteit, így amit külsőleg, az élelmiszerrel és itallal viszünk be, többnyire már fölösleges. Tehát elsősorban a táplálkozásunk és életmódunk reformja csökkentheti a magas koleszterinszintet. A dietetikusok szerint az elsődleges szabály, hogy a telített és transzzsírok ne haladják meg a napi bevitt kalóriamennyiség 5-8 százalékát. Ezért érdemes kevesebb vörös húst, zsíros tejet, tejterméket fogyasztani. A baromfihúsról távolítsuk el a bőrt, csökkentsük az előrecsomagolt-, félkész-, kész- és gyorsételek fogyasztását. A trópusi zsiradékokból – pálma- és kókuszolaj - csak keveset fogyasszunk, amennyire lehet, kerüljük a cukor fogyasztását; együnk kevesebb bolti kekszet, süteményt, nápolyit, rágcsálnivalót, pékárut és üdítőitalt. Mérsékeljük a bolti sós, olajos rágcsálnivalókat is. Limitáljuk az alkohol mennyiségét, ha iszunk, napi 1-2 dl jó minőségű vörösbort válasszunk. Célszerű dietetikus segítségét kérni, mert az optimális, egyénre szabott étrend a „kilengések” esélyét is csökkenti.  
A koleszterinszint csökkentése szempontjából is lényeges, hogy kerüljük az aktív és passzív dohányzást, tartsuk fenn vagy állítsuk vissza a normál testsúlyt, és rendszeresen mozogjunk. Amennyiben pedig a magas koleszterinszint mellé más problémák is társulnak, mint például cukorbetegség vagy magas vérnyomás, feltétlenül szükség van orvosi kezelésre is - mondta Dr. Sztancsik Ilona, a Budai Kardioközpont szakorvosa.  
„A koleszterinszint csökkentéséért sokat tehetünk az életmód megváltoztatásával. A rendszeres testmozgás például erősíti a szívizomzatot, segíti a fogyást, csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet. Már három kilogramm súlycsökkenés mérhető koleszterinszint csökkenéssel jár.”
Vannak olyan helyzetek, amikor gyógyszerre is szükség van a normál értékek beállításához. Ilyen például, amikor öröklötten magas a koleszterinszint, illetve amikor már olyan előrehaladott az állapot, hogy a metabolikus szindróma más elemei is növelik a szív-érrendszer betegségek rizikóját. 

Így növelhetjük a „jó”szintjét

Fogyasszunk kevesebb transzzsírt tartalmazó margarint és a sok hidrogénezett növényi olajokat tartalmazó, bolti édességeket. Sütéshez-főzéshez használjunk vitaminokkal (pl. D-, A-vitamin) dúsított, többféle zsiradékot (pl. olívaolaj, repceolaj, kukoricaolaj, napraforgóolaj) is tartalmazó olajat. Legyen több nyers zöldség és gyümölcs, teljes kiőrlésű gabona az étrendünkben. Ismerkedjünk meg az avokádóval; használjuk krémekhez, salátákhoz. Nem kell minden nap húst hússal enni, feltétként fogyasszunk olajos magvakból, gabonákból vagy babból, lencséből készült fasírtokat, tengeri halakat, zsírszegény túrót, tofut. A rizs- és burgonyaköret helyett színesítsük a menüt kölessel, hajdinával, quinoával. Mindig válasszuk az alacsony zsírtartalmú, sovány tejtermékeket. A fizikai aktivitás, a sport legyen része mindennapjainknak.
Frissítve: 2019.04.22 14:14