honvédelem;beszerzés;

Képünk illusztráció

- Majdnem négyszázmillióért vesz katonai bakancsokat a Honvédség

Egy német márka hazai importőrétől rendelték meg a "surranókat", versenytársa nem volt a beszállítónak. A nyertes cég egy szadai családi házba van bejelentve, honlapjuk csak egy képet tartalmaz.

Háromszázhetvennyolc millió forint – ennyiért vesz nagy tételben katonai bakancsokat a honvédelmi tárca alá tartozó HM Védelemgazdasági Hivatal a Hedotel Kft.-től. A nagy összegű közbeszerzés pénteken, az európai közbeszerzési értesítő (TED) oldalán jelent meg, az ismertető azonban több furcsaságot is tartalmaz.

Elsőként például azt, hogy nem közlik, pontosan hány darab bakancsot vásároltak ekkora összegből; érdekes az is, hogy lábbelikre kiírt pályázati felhívást korábban nem is tették közzé a TED-ben, a kizárólagos jogok védelmére hivatkozva. Ez azt jelenti, hogy csak a Hedotel, a német Haix-katonai bakancsok hazai importőre képes beszállítani az elvárt típusú és minőségű árut.

Elit surranót, brutális áron?

Hogy az összegből hány bakancsot vásárolnak, közzétett adatok híján csak becsülni tudjuk: amennyiben a Haix Nepal pro márka valamelyik – a honvédségnék már korábban rendszeresített – típusát vásárolták, akkor akár 70-80 ezres darabárú surranókról is lehet szó. Egy munkaruházati webáruház például akciósan 73600 forintért kínálja az (eredetileg 86700 forintért árult) Haix Nepal pro Coyot-bakancsot. Mivel nagytételes megrendelésről van szó, a honvédségnél is az akciós ár érvényesülhet; ha például a fenti típusból és értékben vásároltak, akkor több mint 5100 bakancsot szerezhettek be. 

A Hedotel régóta a honvédség udvari cipő beszállítójának szállít – adtak el már 22,4 millió forint értékben Haix-bakancsápoló krémet is a Védelemgazdasági Hivatalnak, és 2014-ben közel 9 millióért látták el cipővel az Országgyűlési Őrség tagjait.

A vállalkozás először 2010-ben került a hírekbe, amikor a Szoljon.hu cikke szerint megkérdőjelezhető körülmények között vittek el egy bakancstendert a hazai Túri Cipő elől - a vesztes pályázó szerint a honvédségi pályázat paramétereit eleve a Haix márkára szabták, amit a HM később határozottan cáfolt

Bemutatkozás: Lorum ipsum

A tavaly 778 milliós nettó árbevételt elkönyvelő céget szerényen egy szadai családi ház címére jelentették be az Opten adatbázisa szerint, igaz, van egy fővárosi, Dorozsmai utcai elérhetőségük is. 

Honlapjukat saját néven nem, de a haix.hu-ra keresve  meg lehet megtalálni, élő, kattintható felület ugyanakkor nincs rajta – bemutatkozásként pedig a tördelők (valós tartalom megjelenéséig használt) töltelékszövegét, a Lorum ipsum-ot tették ki az oldalra. 

A Nézőpont Intézet fordított logikával arra jutott, hogy az ellenzéki közös lista a Fideszt erősíti.