kínaiak;Palkovics László;Budapest-Belgrád vasút;

2019-01-25 21:04:53

Palkovics László felel kormánybiztosként a Budapest-Belgrád vasútvonalért

A megtérülését tekintve sokat vitatott építkezés várhatóan csak 2020-ban kezdődhet, miután a kormány decemberben a jelentősen megnövekedett költségek miatt új beszerzési eljárást rendelt el.

Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza fejlesztésének, kivitelezésének és finanszírozásának koordinálásával foglalkozó kormánybiztossá nevezték ki Palkovics László innovációs és technológiai minisztert - idézi a Magyar Közlönyben pénteken megjelent kormányhatározatot az MTI. E szerint Palkovics két évig a magyar és a kínai kormány között megkötött egyezményben foglalt feladatok koordinációjáért felel majd.

A projekttel kapcsolatos utolsó hírek arról szóltak, hogy új beszerzési eljárásra kerül sor, miután a Soroksár és Kelebia közti vasútvonal fejlesztésének költsége a korábban tervezett 578 milliárd forintról 693 milliárdra nőtt, a magyar kormány pedig ezt a többletköltséget nem vállalta. A vasútvonalról korábban Orbán Viktor azt mondta, másodlagosnak tartja, hogy a beruházás „forintban hogyan térül meg”, mert az ország szempontjából az a fontos, hogy ez a szállítási útvonal hazánkon keresztülmegy, és „ez a tény önmagában felértékeli Magyarországot”, megnöveli a súlyát - emlékeztet a hvg.hu.

Ami Palkovics szerepét illeti, a mostani közlés szerint a kormánybiztos ellátja a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztésével összefüggésben felmerülő jogalkotással kapcsolatos előkészítési feladatokat, kezdeményezi a jogalkotási döntések meghozatalát, a projekt megvalósításához kapcsolódó kormányzati és - a külpolitikáért és az államháztartásért felelős miniszterrel együttműködve - nemzetközi koordinációs feladatokat, továbbá koordinálja a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. működését, valamint a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. projekttel kapcsolatos tevékenységét. A kormánybiztos tevékenységét a miniszterelnök irányítja és munkáját díjazás nélkül látja el.

A Budapest és Belgrád közötti kétvágányú villamosított vasútvonal kiépítéséhez 350 kilométernyi vasúti szakaszt kell felújítani, ebből 166 kilométer Magyarországon, 184 pedig Szerbián halad át. A személyforgalom mellett ezen az útvonalon jelentős teherforgalmat lehet majd lebonyolítani. A tervek szerint így a Kína által a görögországi pireuszi kikötőbe behajózott, Nyugat-Európába szánt árut Szerbián és Magyarországon keresztül tudják majd a leggyorsabban szállítani. A tervek szerint a teljes felújítás és a korszerűsítés 2023-ra fejeződhet be.