A nyelven élő baktériumokból korán felfedezhető lehet a hasnyálmirigyrák

2019.01.31. 15:45
Fotó: B. BOISSONNET / BSIP / AFP
A nyelven élő baktériumok elemzése segítheti a hasnyálmirigyrák korai diagnózisát egy új tanulmány szerint.
A hasnyálmirigyrák korai stádiumában lévő ember nyelvén élő mikrobák összetétele eltér az egészséges emberétől, mert a betegnél egyes baktériumok elszaporodnak, mások elpusztulnak - állapította meg a Journal of Oral Microbiology című szaklap friss számában megjelent tanulmány.
A szervezet más szöveteinek mikrobiomjában - vagyis a testben élő mikroorganizmusok populációjában - megfigyelték már a változást a hasnyálmirigyrákos pácienseknél, a nyelv esetében azonban most bizonyították először - olvasható a tanulmányt ismertető ScienceDaily tudományos hírportálon. Ha az eredményt nagyobb léptékű kutatások is megerősítik, az a súlyos betegség új, életmentő, korai diagnózisához vezethet.
Évente majdnem tízezer embernél állapítanak meg hasnyálmirigyrákot Nagy-Britanniában, kevesebb mint egy százalékuk marad életben a diagnózis utáni tíz éven túl. A korai diagnózis jelentősen növeli a kezelés sikerének esélyét, azonban a betegség nagy kihívást jelent, mivel gyakran kevés tünetet okoz továbbterjedése előtt. A legtöbb betegnél ezért már előrehaladott stádiumban van a rák, amikor orvosi segítséget kér.
A kutatók olyan biológiai változásokat keresnek, amelyek pontosan jelzik a betegséget a korai szakaszban, és amelyek alapján új szűrővizsgálatokat lehet kidolgozni. Az új kutatáshoz 30 olyan pácienst kértek fel, akik a betegség korai szakaszában voltak, valamint egészséges emberek egy 25 fős csoportját. Mindannyian 45-65 évesek voltak, se más betegségük, se szájhigiénés problémáik nem voltak. A kutatócsoport bonyolult génszekvenálási technológiával vizsgálta meg a résztvevők nyelvlepedékének mintáiban található mikrobákat. Azt találták, hogy a hasnyálmirigyrákos páciensek nyelvén jelentősen eltért a mikrobaösszetétel az egészségesek mintáihoz képest.
Különösen két baktériumfajta, a hemofilusz és a porphyromonas kis mennyisége, valamint a leptotrichia and fusobaktérium nagy mennyisége különböztette meg a betegek mintáit az egészségesekétől. Lancsuan Li, a kutatás vezetője, a Csengcsiangi Egyetem tudósa és csapata feltételezi, hogy a hasnyálmirigyrák és a nyelv mikrobiomjának megváltozása közötti kapcsolatot az immunrendszer jelenti. Lehetséges, hogy a növekvő daganat úgy befolyásolja a védekező rendszert, hogy az némely baktériumfajták szaporodását, mások pusztulását okozza.

Képesek azonosítani a szavakat az újszülöttek

2019.01.31. 12:12
Fotó: Shutterstock
A szavak beszédből való kiválasztásához szükséges képességekkel együtt jön világra az újszülött - állapította meg egy európai kutatás.
Mielőtt egy csecsemő szavakat tanulna meg, először a folyamatos beszédből kell kiválasztania őket. A beszédben azonban nincsenek egyértelmű szóhatárok - ismertette a Developmental Science című szaklapban megjelent tanulmányt a ScienceDaily.com. Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy az első életév közepére a csecsemők megoldják ezt a problémát, azt azonban eddig nem tudták, hogy a szegmentálási készségek velünk születnek, vagy a beszédhallással és az agy fejlődésével alakulnak ki.
Egy európai kutatócsoport - a Liverpooli Egyetem, a Manchesteri Egyetem és az olasz SISSA kutatóintézet és a francia Neurospin központ tudósai - újszülötteknek játszottak le hangfelvételeket, amelyeknek szótagfolyamában négy értelmetlen szó rejtőzött. A közeli infravörös spektroszkópia eljárását használva megállapították, hogy az agy melyik részei aktiválódtak a felvétel hallgatása közben. A háromnapos babáknál két mechanizmust fedeztek fel, amelyek lehetővé teszik, hogy a hangfolyamból kiválasszák a szavakat. Az egyik a prozódia, vagyis a beszéd dallama, ez segít megállapítani, hogyan kezdődik és végződik a szó. A másik a nyelv statisztikája, amivel kiszámoljuk, hogy egy szóban milyen gyakorisággal kerülnek egymás mellé a hangok.
A felfedezés kulcsfontosságú a nyelvtanulás első lépcsőfokának megismeréséhez.
"Arra világít rá a tanulmány, hogy milyen jó érzékelők a csecsemők valójában és mennyi információt szívnak magukba. A szülőknek nagyon fontos, hogy megismerjék, hogyan figyel rájuk a baba"

- mondta Alissa Ferry, a Manchesteri Egyetem kutatója.

Egy gyógyszercég szerint egy éven belül lehet ellenszere a ráknak

2019.01.31. 12:12
Fotó: AMELIE-BENOIST / AFP
Az izraeli Accelerated Evolution Biotechnologies (AEBi) gyógyszervállalat azt állítja, egy éven belül kész lesz az a gyógyszer, ami teljesen meggyógyítja a rákot.
„A terápiánk már az első naptól hatékony, a teljes kezelés néhány hétig tart és legfeljebb minimális mellékhatásokkal jár"

- mondta Dan Aridor, az AEBi biotechnológiai cég igazgatótanácsának elnöke.

A The Jerusalem Post című lapban megjelent cikk szerint a vállalatvezető hozzátette azt is, a rákgyógyszer olcsóbb lesz, mint a jelenlegi módszerek. A kutatók szerint a MuTaTo (multi-target toxin, azaz több területet is célzó méreg) azért hatásos, mert különböző peptidekkel egyszerre, több fronton is támadja a ráksejteket. A kifejlesztésekor arra törekedtek, hogy az összes mutálódásra képes receptorra tudjon hatni. Szerintük a siker kulcsa a többlépcsős támadás egyidejűsége - írta a hvg.hu. A gyógyszer személyre szabott, a beteg biopsziájának megfelelően állítható össze a legmegfelelőbb molekulakombináció.
A gyógyszert egyelőre csak egereken tesztelték, amelyek egészséges sejtjeit a kezelés nem károsította. Hamarosan elkezdődnek a klinikai kutatások, és ha minden a kutatók elképzelése szerint alakul, akár egy éven belül a kórházakba kerülhet a készítmény - írta a 24.hu.
A tudományos világ egyelőre kétkedéssel reagált, amire az is okot ad, hogy a gyógyszercég eddig semmilyen tudományos folyóiratban nem publikálta az eredményeit. Az AEBi szóvivője a CNBC amerikai hírtelevíziónak megerősítette azonban: az egy év múlva már emberek által is kipróbálható megoldásuk véglegesen eltörli a rákot a szervezetből. Azokban a nagyon ritka esetekben, amikor valakinél mégis visszatér a megbetegedés, a második kezeléssel korrigálni, optimalizálni lehet majd a hatást. A vállalat azt ígéri, a tüdőrákkal kezdődik a kezelés, amelyet utána adaptálnak a többi daganattípusra is.