Immár szépen keresnek az audisok, máris dübörög a győri üzem

Publikálás dátuma
2019.01.30. 19:54

Fotó: Molnár Ádám
Ismét elindultak szerda este a gyártósorok az Audi győri üzemében, a dolgozók sztrájkja véget ért. A szakszervezet jelentős béremelést harcolt ki.
Maratoni csatát vívott az elmúlt napokban az Audi Hungária Független Szakszervezet. Ennek során vezetőik sikeresen kovácsolták egybe az Audi győri gyárában dolgozókat, hogy majdnem egyhetesre nyúlt sztrájkjukkal jelentős béremelést és több szabadságot vívjanak ki maguknak. A versenyszférában Magyarországon soha nem látott hosszúságú munkabeszüntetés, a több mint 10 ezer sztrájkoló dolgozó kitartása meghozta a várt eredményt: szerda délután végre megszületett a megállapodás az idei béremelés mértékéről az AHFSZ és a cégvezetés között. Ennek alapján a dolgozók alapbére 18 százalékkal, de minimum 75 ezer forinttal emelkedik az idén januártól. Ennek fejében viszont az éves cafeteriakeret az eddigi 620 ezer forintról 400 ezer forintra csökken 2019-ben és 2020-ban. Ehhez hasonló ajánlatot már kedden este letett az asztalra a cégvezetés, amit azonban akkor még nem fogadott el a szakszervezet. A szerdán kora reggeltől kezdődött tárgyalásokon a szakszervezet képviselőinek újabb kedvezményeket sikerült kicsikarniuk a cégvezetéstől, így délután végül rábólintottak az ajánlatra. Sikerült például elérni, hogy a jubileumi bónusz a tizenötödik évben is járjon. Így a tizedik cégnél eltöltött évben egyszeri 100 ezer, a tizenötödik évben 150 ezer, a huszadik évben 200 ezer forintos juttatást kapnak majd a dolgozók. A huszonötödik évben pedig egy havi munkabér és egy nap pótszabadság jár. A cégvezetés keddi ajánlatához képest sikerült előrelépést elérni a lojalitási bónusz terén is: ez az ötödik Audinál töltött évben havi 6 ezer forintos összeg lesz, amely utána minden évben 1500 forinttal nő – a huszonötödik évben ez már 37 500 forintot jelent az alapbéren felül. Megvalósult a szakszervezet szabadságokkal kapcsolatos törekvése is: az idén május 1-jétől minden munkavállaló számára jár a havi egy szabad hétvége. Azt pedig március 31-ig dolgozzák ki, hogy a munkavállalók hogyan dönthetnek majd a gyermekek és az életkor után járó pótszabadságok kivételéről. A bérmegállapodás 2020 március 31-ig érvényes. Mindez azért tekinthető jelentős eredménynek, mert a cégvezetés a szeptember óta tartó egyeztetések során hosszú ideig kitartott 10+10 százalékos, két évre szóló béremelési javaslata mellett. Az Audi menedzsmentje a múlt csütörtök reggel kezdődött egy hetes sztrájk során először péntek délután ült csak tárgyalóasztalhoz a szakszervezettel, és még a hétvégén is csupán 1-1 százalékot emelt ajánlatán. Hétfőn és kedden azután sorra álltak le az anyavállalat, a Volkswagen konszern más üzemeiben is a gyártósorok a győriek munkabeszüntetése miatt, így onnantól határozottan sűrűsödtek a tárgyalási fordulók, a cég pedig egyre több engedményt tett. „Elmentünk a falig. Az utóbbi napokban rendkívül sűrűn tárgyaltunk a munkaadóval, és látszott, hogy ennél többet nem tudunk most elérni” – értékelte lapunknak az elmúlt hét eseményeit Csalogány György, az AHFSZ elnökhelyettese. "A dolgozók is jelezték már, hogy elfáradtak, a sztrájkbizottság ezért a szerdai ajánlatnál úgy döntött: itt kell megállni" – tette hozzá. Csalogány György arról is beszélt lapunknak, hogy az elmúlt napokat csodaként élték meg. „Sok félelem volt bennünk, mert előttünk ilyet senki nem csinált Magyarországon. Egy kis 9 fős csapatként szerveztük meg a sztrájkot, de a dolgozók végig mögöttünk álltak. Óriási támogatás volt mögöttünk, felemelő érzés volt” – mondta. Hangsúlyozta: a szakszervezetnek az volt a legfontosabb, hogy a 18 százalékos, de minimum 75 ezer forintos alapbéremelést sikerüljön elérni. A fix összeg az alacsonyabb bérű dolgozók miatt volt fontos, mert esetükben a 75 ezer forintos emelés nagyobb összeget jelent, mint a 18 százalékos fizetésnövelés. Ezt sikerült elérni, ami azt jelenti, hogy a legalsóbb kategóriákban több, mint 20 százalékos lesz a béremelkedés.  A szakszervezeti vezető elmondása szerint a német kollégák is gratuláltak teljesítményükhöz, és azt üzenték: "a győriek most kivívták maguknak a tiszteletet". A megállapodás megszületésével szerda este véget ért a sztrájk, a munka pedig újra megindult az Audi győri üzemében. A teljes üzemben este 8-kor vették fel a munkát a dolgozók, de az Audi ingolstadti központjába motorokat gyártó sorokat már este 6-kor elindították. A múlt csütörtök reggel 6 óta tartó sztrájk ugyanis megbénította az Audi ingolstadti üzemét is, de a pozsonyi Volkswagen gyárban is korlátozni kellett a termelést. A győri munkabeszüntetés utóhatásait valószínűleg napokig nyögi még majd a Volkswagen konszern. Ingolstadtban hétfő óta szünetel a termelés, de még a csütörtöki és a pénteki, valamint a vasárnapról hétfőre virradó rendkívüli műszakot is le kellett mondani a győriek sztrájkja miatt. Győrben Audi és Volkswagen márkájú járművekbe készítenek átlagosan mintegy 9 ezer motort naponta, ezeket a Volkswagen konszern 32 járműgyártó üzemébe szállítják el. Az egyhetes leállás során viszont a győri vállalat mintegy 13 ezer munkavállalója közül több mint 10 ezer nem vette fel a munkát, így a sztrájk miatt több mint 60 ezer motor nem készült el - ez okozta másutt is a leállásokat. A vállalat még vizsgálja a termeléskiesésből adódó következményeket – közölte a cég szerda este. Azt is hangsúlyozták: „az Audi Hungaria Zrt. igazgatósága a bértárgyalási időszak alatt célul tűzte ki, hogy mindkét fél számára elfogadható megállapodás szülessen, amely hozzájárul a dolgozók elégedettségéhez, biztosítja a győri vállalat gazdaságosságát, és garantálja a munkahelyek hosszú távú biztonságát az Audi Hungariánál.”   
Szerző
Frissítve: 2019.01.30. 20:07

Estére véget ér a sztrájk: megállapodott az Audi és a szakszervezet

Publikálás dátuma
2019.01.30. 17:51

Fotó: Molnár Ádám
A vállalat 18 százalékkal, de minimum 75 ezer forinttal emeli a dolgozók alapbérét január 1-től 15 hónapra, a választható béren kívüli juttatás mértékét pedig 400 ezer forintra emeli.
Megállapodott szerda délután az Audi Hungaria Zrt. és az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) az idei évi bérekről – tájékoztatta a győri székhelyű vállalat az MTI-t. A közlemény szerint a sztrájk a szerda esti órákban befejeződik, a termelés minden gyártó területen elindul. Az AHFSZ a honlapján közölte, hogy a vállalat 18 százalékkal, de minimum 75 ezer forinttal emeli a dolgozók alapbérét január 1-től 15 hónapra, a választható béren kívüli juttatás mértékét pedig 400 ezer forintra emeli idén, és ez az érték marad 2020-ban is. A szakszervezet a Facebook-oldalán is beszámolt a hírről:
Az érdekképviselet január 23-án jelentette be, hogy másnap reggel hat órától január 31. reggel hat óráig egyhetes sztrájkot tart, mert nem tudott megállapodni a munkáltatóval az idei béremelésről a tavaly szeptember óta tartó tárgyalások során. Mint megírtuk, Győrben Audi és Volkswagen márkájú járművekbe készítenek átlagosan mintegy 9 ezer motort naponta, ezeket a Volkswagen konszern 32 járműgyártó üzemébe szállítják el. A hiányzó motorok miatt előbb hétfőn az Audi ingolstadti gyárában álltak le az A3, A4, A5 és a Q2 modelleket gyártó szalagok, kedden pedig a Volkswagen pozsonyi gyárában is leállt több szalag a Győrből származó alkatrészek hiánya miatt.
Szerző
Témák
Audi sztrájk
Frissítve: 2019.01.30. 18:04

Elkezdődött a kapkodás Keszthelyen, hogy Mészáros és Tiborcz köre építkezhessen

Publikálás dátuma
2019.01.30. 16:58

Fotó: Shutterstock
Szigorodik a szabályozás, kiemelt fejlesztési területté nyilvánítanak part menti területeket.
Megnyomta a pánikgombot a Ruzsics Ferenc (Fidesz-KDNP) polgármester vezette keszthelyi képviselő-testület, mivel a március 15-én hatályba lépő új Balaton-törvény bizonyos területeken szigorúbb a jelenlegi szabályoknál: hatályosulása után már nem lehet növelni a beépíthetőséget és a beépítési magasságot, amit most a testület saját hatáskörben még megtehet – írja a 24.hu. A cikk szerint az önkormányzat úgy véli, ez jelentősen korlátozza a vízparti területek fejlesztését, ezért a képviselő-testület úgy döntött, rohamtempóban, még a törvény életbelépése előtt kiemelt fejlesztési területté nyilvánítja a part menti területeket. Az így kiemelt területeket – ahol most az önkormányzat a befektetőknek kedvezne – ugyanis az új Balaton-törvény kevésbé kezeli szigorúan. A portál a január 18-ai előterjesztés alapján azt írja, a változás érintheti a kikötőt, amelyet az Átlátszó korábbi cikke szerint pályáztatás és verseny nélkül szerzett meg Tiborcz István érdekeltsége. A kikötőnél a beépíthetőség jelenleg 4 százalékos, a maximális építménymagasság pedig 4,5 méter. Az új szabályozással a beépíthetőség a két és félszeresére, 10 százalékra nőhet, a maximális építménymagasság pedig három méterrel, 7,5 méterre.   De Tiborcz István érdekeltségéhez tartozik a Hullám Szálló is, az új szabályozás után a beépíthetőség mértéke itt is 30-ról 50 százalékra emelkedhet. A part menti mólónál található, teljesen lerobbant Balaton Szálló 2009 óta a Firstfund Intézményi Ingatlanbefektetési Alapé. Az alap kezelője a Mészáros érdekeltségébe tartozó Konzum Befektetési Alapkezelő Zrt. A szálloda területén jelenleg 30 százalékos a maximális beépíthetőség, az új szabályozással ez 50 százalékra nőhet.  A változások érintenek egy keszthelyi sportpályát is, amelynek a beépíthetősége ugyancsak 50 százalékra emelkedhet, valamint az egyik legnagyobb balatoni beruházást is, amelyről eddig kevés konkrétumot tudni. A képviselő-testület soron kívüli döntéshozatallal kiemelt fejlesztési területté nyilvánította azt a parti területet, amelyen a Ralf Klaus svájci illetőségű üzletember érdekeltségébe tartozó Klaus-Sea Balaton Investments Kft. 25 szintes, 80-100 méter magas magasházat, a Balaton alá pedig egy mélygarázst tervez építeni. A január 18-ai ülésen a testület 7-2 arányban szavazta meg a part menti területek kiemelt fejlesztési területté nyilvánítását. A 24.hu úgy tudja, a 60 oldalas dokumentum átolvasására néhány percet kaptak a képviselők. A testület a konkrét ingatlanokat illetően azt szavazta meg, hogy egyetért az építési szabályzat módosításával, ami lehetővé teszi a beépíthetőség növelését.
Szerző
Témák
Keszthely Balaton