A nők éve volt 2018 a magyar filmben

Publikálás dátuma
2019.02.02 11:30

Fotó: Vajda József
Női alkotók, női történetek: átadták a magyar filmkritikusok díjait.
Úgy tűnik, nem néztük be – ezzel a mondattal és egy kompakt beszéddel köszönte meg Szilágyi Zsófia rendező, miután Egy nap című drámája megkapta a magyar filmkritikusok B. Nagy László díját. Azaz, ha úgy tetszik a háromgyerekes magyar családanya harcos napjának thrillerszerű drámája lett az ítészek szerint 2018 legjobb magyar mozgóképe. A legjobb színész Hegedűs D. Géza lett Szász János rendezte A hentes, a kurva és a félszeműben nyújtott alakításáért, a női alakítások között Szamosi Zsófia (Egy nap) lett a befutó. A legjobb elsőfilm Schwechtje Mihály rendezte Remélem legközelebb sikerül meghalnod:) című, bármiféle állami támogatás nélkül készült tinidrámája lett, sőt duplázott a forgatókönyvíró elismerésével. A Magyar Nemzeti Filmalap (NFA) felállása óta kialakulóban van egy jelentős, mára nagyjából 30 filmet számláló nagyjátékfilmes csoport, mely a független szónak újra tartalmat teremt, azzal, hogy a rendszeren kívül, az NFA támogatása nélkül – alkalmanként az NFA által visszautasított forgatókönyvekből készül el.

A legizgalmasabb beszédet Schwechtje Mihály szolgáltatta, aki elmondta: az elmúlt nyolc év számos eredményt hozott, de a Vajna-rendszer alatt totálisan megszűnt a kommunikáció a Filmalap és az egyéb szakmai szervezetek között. Mivel a kormánybiztos sajnálatos halála miatt helyzet alakult ki és szakma a nagy magyar nemzeti kulturkampf keretében nemrég kapott egy figyelmeztetést, Schwechtje mindenkit bátorított arra: itt az idő, hogy a szakma felszólaljon és ne csak rossz vagy a rosszabb lehetséges forgatókönyveket vegye számításba.

A magyar filmben a 2018-as év a nők éve volt több szempontból – mondta lapunknak Vincze Teréz, ELTE Filmtudomány tanszék oktatója, filmkritikus. Hozzátéve: ezt bizonyítják a legfontosabb díjaink, mint a női alkotó által készített, női történetet bemutató Egy nap fődíja a fikciós versenyben, és a szintén női alkotós női történet fődíja a dokumentumfilm versenyben, a Könnyű leckék. A rövidfilmes versenyt (Kovács István: Ostrom) pedig egy nagyon erős női történet nyerte. Az animációs versenyben pedig már meg sem lepődünk, hogy az utóbbi évek trendje folytatódik, amikor női alkotót díjazunk, és a shortlist is tele van női filmesekkel.

„Összességében persze nem változott semmi, a nő jelenlét aránya a filmszakmában nem változott meg radikálisan, de a tavalyi egy igen szerencsés év volt a kiváló tehetségek láthatóvá válása szempontjából” – húzta alá Vincze Teréz.
Frissítve: 2019.02.02 11:50

Kortársakkal ünnepel az Aba-Novák Galéria

Aba-Novák Vilmos festőművész születésének 125. évfordulójának alkalmából, március 15-én 25 kortárs művész alkotásából nyílik kiállítás a leányfalui Aba-Novák Galériában. A galériát a névadó unokája, Kováts Kristóf alapította 2010-ben és ez a kiállítás lesz a századik a nyitás óta. A jubileumi tárlaton nem lesz Aba-Novák-kép a falon, a koncepció szerint a galériában korábban már bemutatkozó művészek alkotásaival idézik fel Aba-Novák Vilmos szellemiségét. A kiválasztásnak egyetlen szempontja volt, a művészi színvonal – fogalmazott Kováts Kristóf a kiállítás beharangozóján. Kieselbach Tamás művészettörténész-galerista arról beszélt, hogy Aba-Novák életműve még mindig nincs a helyén, holott annak nagyon sok rétege rengeteg üzenetet hordoz a társadalom számára. Az 1945. utáni évtizedekben hamis értelmezés fedte el a művész valódi arcát. A galéria is sokat tett Aba-Novák életművének, iskola és közösségteremtő munkásságának bemutatásáért – tette hozzá Molnos Péter művészettörténész, az Aba-Novák Vilmos monográfia szerzője. 
Frissítve: 2019.02.22 13:22

Dzsemboriznak - közös koncertet ad a PASO és a Kéknyúl

Publikálás dátuma
2019.02.22 12:30
PASO - A Pannonia Allstars Ska Orchestra kis klubokból jutott a legnagyobb fesztiválokra
Fotó: Imre Barta photography
A hazai popzenei két innovatív csapata, a PASO és a Kéknyúl – történetükben először – közös koncertre vállalkozik. A két frontember, KRSA (Tóth Kristóf) és Premecz Mátyás beszél a részletekről.
„Hasonló a két zenekar felállása: erős a fúvósok jelenléte, meghatározó elem a Hammond-orgona. Mindkét zenekarra jellemző, hogy ritmusvezérelt vintage műfajokból indul ki, azokat értelmezi újra. A közös koncert ötlete már korábban megszületett, de az is erősítette, hogy pár hónapja a Kéknyúl beköltözött a próbatermünkbe – ennél fogva bármi elképzelhető, rövid és hosszabb távú együttműködés is” – mondja KRSA, a PASO (vagyis Pannonia Allstars Ska Orchestra) énekese. Premecz Mátyás, a Kéknyúl orgonistája és vezetője szerint „a PASO mindig is komoly inspirációs forrás volt. Régóta ismerjük a tagokat, sok fesztiválon összeakadtunk, koncertjeiket is láttuk. Ezeken az alkalmakon feltűnt, hogy kiállásukban, hangszerelésben, lendületben, zenei üzenetben igazán sok közös vonás van a két csapat között. Nekem nagyon fontos, hogy a zene mindig életigenlő, felemelő dolog legyen. Olyan különleges időtöltés, ami ajándék nekünk (akik játsszuk), és remélhetőleg azoknak is, akik hallgatják. Ezt a könnyed életigenlést hallom a PASO zenéjéből is, és azt gondolom, a két zenekar közönsége örömmel fogadja majd a másik bandától is ezeket az energiákat.” Tavaly mindkét zenekar születésnapot ünnepelt: a PASO tizenöt, a Kéknyúl tíz éve működik. KRSA és Premecz Mátyás is nehezen tud mérföldköveket sorolni, mert megszámlálhatatlanul sok szép élmény érte őketk. A PASO „a kis klubok deszkáiról” eljutott a legnagyobb fesztiválokra: Európa 22 országában több mint ezer koncertet játszottak, és szerződtette őket a legnevesebb amerikai ska-kiadó, a Megalith Records. A Müpában elsőként adtak egész estés szimfonikus koncertet, 2018-ban egy big band-formációt is színpadra állítottak. A Kéknyúlnak most készül a negyedik nagylemeze, és a hazai koncertek, fesztiválok mellett nagy sikert arattak Németországban, Szlovákiában, Romániában, Marokkóban. Fontos esemény volt énekesük, Andrew Hefler csatlakozása (2011), amikor kiléptek a tisztán instrumentális világból. Premecz Mátyás nagyon fontosnak tartja, hogy „kisebb változtatásokkal, de mindvégig összetartó baráti társaságként tudtunk működni.” Az sem könnyű feladat, ha a PASO és a Kéknyúl stiláris-műfaji besorolására teszünk kísérletet. „Alapvetően a jamaicai zenék (ska, reggae) adják a PASO muzsikájának kiindulópontját, de időről időre beépítjük a dalokba a saját zenei hatásainkat; a többi között a jazz, a funk, a pop, az afrobeat és a magyar, illetve tágabban vett régiónk népzenéjét. A tagságunk jól egyesíti magában a képzett jazzistákat és az undergroundból érkezett zenészeket, aminek révén az átgondoltabb zenei háttér dögös, rock and rollos, ösztönös attitűddel találkozik. Ezáltal fésületlenebb, fesztelenebb, de mégis kimunkált végeredmény születik” – mondja KRSA. A Kéknyúl honlapján a csapat régi barátja, Szepesi Mátyás producer így fogalmaz: a csapat „a hetvenes évek soul- és funkzenéjében gyökerező, urbánus tánczenét” játszik. Premecz Mátyás ehhez hozzáteszi: első lemezükön a blues és a jazz tipikus dalformáiban gondolkodtak, a második leginkább soulzene, a harmadikon feltűnően több a rockos és pszichedelikus elem; most készülő negyedik lemezük pedig nagyon erősen fókuszál a táncos ritmusokra.  Infó: PASO és Kéknyúl Február 23., Barba Negra Music Club

A Hammond-legenda

A Laurens Hammond (1895–1973) által tervezett és megépített elektromos orgona fénykora az 1935 és 1975 közötti időszak. Eredetileg templomok számára kínálták, de elterjedt a szalonzenében, majd a jazzben, bluesban, gospelben, pop- és rockzenében is. Legendás játékosai: Fats Waller, Jimmy Smith, Jon Lord (Deep Purple), Keith Emerson (Emerson, Lake and Palmer) vagy napjainkban Joey deFrancesco. 

Frissítve: 2019.02.22 12:30