BKV;MÁV;szakszervezetek;munkaerőhiány;

2019-02-04 11:30:27

"Megoldások" munkaerőhiányra: kimaradó vonatok és főállású tanár a volán mögött

Jelentős problémát okoz a közlekedési vállalatoknak a kelleténél alacsonyabb dolgozói létszám. A toborzás, fűt-fát ígérve, folyamatos, de így is sok kényszermegoldásra van szükség a "lyukak betömködéséhez".

"Egy ismerősöm főállásban tanárként keresi a kenyerét, de szabadidejében buszsofőrként dolgozik a BKV-nak". Ezt az elsőre elég meghökkentő történetet Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke osztotta meg az atv.hu-val, hogy ezzel is illusztrálja, a fővárosi közlekedési vállalatnál nincs meg a szükséges dolgozói létszám. Annak ellenére sem, hogy a BKV az utóbbi időben a járatain kihelyezett hirdetésekkel is "kemény" toborzó kampányt folytat, az átlagos bérekhez képest figyelemreméltó javadalmazást ígérve:

A portál az ügyben meg is kereste a céget, ahonnan azt a választ kapták, a létszámhiány folyamatosan csökken, ám konkrét számokat nem árultak el. Egy októberi nyilatkozatában viszont Dr. Környei Éva a BKV jogi és humánpolitikai igazgatója még azt mondta, hogy

Ezzel nagyjából egybecseng Naszályi számítása is, szerinte tavaly ilyenkor 3-400 járművezető hiányzott, ez mostanra 200-250-re mérséklődhetett.

Ezek után nem meglepő, folyamatos a felvétel ezekbe állásokba. A közlekedési szektorban egyébként is hiányszakmának számít a képzett járművezető, hiszen fentebb hiába írtunk beígért figyelemreméltó fizetésekről, sokan a magasabb bérek reményében inkább elhagyják Magyarországot. Éppen ezért a BKV úgynevezett besegítői állományt foglalkoztat, akár cégen belülről, akár kívülről - utóbbi módon ülhetett a volán mögé például a cikk elején említett pedagógus is. Ezzel a cég munkaerőhiánya csökken, a besegítők pedig egy kis plusz pénzre tesznek szert, vagyis nem rossz konstrukció, de az ideálistól azért messze van.

A MÁV is küzd létszámgondokkal, Meleg János, Vasutasok Szakszervezetének elnöke szerint onnan nagyjából 700 fő hiányzik. Mindez elmondása alapján a gyakorlatban is érzékelhető, hiszen a váci vonalról már most olyan jelzések érkeznek, hogy vonatjáratok maradnak ki, vagy, hogy éppen jegyvizsgáló, netán mozdonyvezető nincsen a vonaton. Szakszervezeti vezetők szerint ráadásul nem is a kelleténél alacsonyabb létszám a legnagyobb gond, hanem- ezzel nyilván szoros összefüggésben -, hogy a meglévő dolgozók túl vannak hajszolva. Sokat mondó minden esetre, hogy amint azt Meleg János, Vasutasok Szakszervezetének elnöke korábban lapunknak elmondta, a MÁV-nál a dolgozók leterheltsége miatt tartósan beteg munkavállalók teszik ki a létszámhiány harmadát.