Híd;vidék;utak;

Több száz ember és jó néhány vállalkozás sorsát keseríti meg az, hogy lezárták a hidat

- Oda a híd, kettészakadt egy borsodi kistérség

Megroppant egy kis átkelő Pere és Hernádszentandrás között. A felújítás csúszik. Ami nemrég még csak egy ugrás volt, az ma egy órás utazás.

Ami Budapestről nézve „csak egy kis híd”, az az encsi kistérségben élők mindennapjainak fontos része. Az ötvenes évek elején, a második világháborúban szétbombázott eredeti híd alapzatára épült szerkezethez az utóbbi évtizedekben a tisztasági festésen túl nemigen nyúltak, miközben a Hernád folyón jó néhány árvíz lezajlott. Ez meggyengítette s erodálta a tartópilléreket, amelyek közül az egyik januárban tizenöt-húsz centimétert elmozdult, s kifelé dőlt. A közúti igazgatóság ezért úgy döntött, hogy lezárja a hidat, s nem csak az autós, de a gyalogos forgalmat is megtiltja.

A perei gyerekeknek emiatt jó egy órával korábban kell felkelniük, mert a folyó túloldalán lévő ináncsi iskolába csak huszonöt kilométeres kerülővel, Encs irányába tudnak eljutni, s ugyanennyivel később is érnek haza. Ráadásul a kerülő útszakasz olyan, mintha szőnyegbomba söpört volna végig rajta: tele van hatalmas kátyúkkal, repedésekkel, ami lassítja a haladást.

A Perével szomszédos hernádbüdiek nem is örülnek, mert a kerülőút így most feléjük vezet, s az amúgy is szétgyepált aszfaltjuk még inkább összeroskad a megnövekedett forgalom miatt.

– Eddig rossz volt, mostantól meg még rosszabb lesz errefelé az élet. Dehát ez ott fent, Pesten az urakat cseppet sem érdekli – legyint egy hernádbüdi idős férfi, aki a kerítésének támaszkodva figyeli az arra haladó járműveket. Miskolc felé eddig ők is a perei hídon keltek át, most nekik is a másik irányba kell nagyot kerülniük.

Perén háromszázötvenen laknak, zömük nyugdíjas. Az orvos, a fogorvos a folyó túlpartján, az amúgy pár kilométerre lévő Ináncson van, s mindenki attól retteg, hogy sürgős esetben hiába is indulnának „odaátra”, mire a kerülőn odaérnek, talán már késő lesz a segítség. Bajban vannak a vállalkozások is, legfőképp az a panzió-étterem, amelyik – noha ezen a környéken nem könnyű talpon maradni – az utóbbi években kiépítette az ételek házhoz szállítását, időseket, családokat látott el a környékbeli falvakban. Ha most hozzá kell csapni az ebéd árához az oda-vissza plusz ötven kilométeres kerülőút benzinköltéségét, akkor az a vevőknek már nem éri meg. A tulajdonos arcán látszik is a bizonytalanság, arról nem is beszélve, hogy tavasztól már minden hétvégéjük foglalt, esküvőknek adnak helyet: érdekes lenne a násznépeket is körbeutaztatni a fél encsi kistérségen, hogy odaérjenek a helyszínre.

Blaskó István, a falu polgármestere abban bízik, hogy ebben a nehéz helyzetben nem hagyják őket magukra. Az önkormányzat földjei is a túloldalon vannak: a közmunkásoknak eddig csak ötven métert kellett gyalog megtenniük, hogy művelhessék azokat, a folyón azonban nem kelhetnek át. A közútkezelő szikszói kirendeltségéről már megkeresték a polgármesteri hivatalt, s ígéretet kaptak, hogy „tűzoltó-megoldásként” megtámasztják majd a hidat, s elindulhat az autós és gyalogos forgalom. Hogy erre mikor kerül sor, a polgármester nem tudja, a terveket mindenesetre tavaszra ígérték.

A pereiek szerint jobb lenne gyorsan egy katonai pontonhidat építeni, hogy legalább gyalog vagy biciklivel átjussanak a túloldalra, orvoshoz, iskolába. Ismerve a közbeszerzések menetét és az építőipar leterheltségét, ez sokkal hatékonyabbnak tűnik, mint hónapokig sóvárogni a felújításra. Arról, hogy netán új hidat építenének nekik, nem is álmodnak: eddigi tapasztalataik alapján megtanulták már, hogy a segítség rendszerint nem oda érkezik, ahol a legnagyobb rá a szükség.

Londonban találkozik kedden a brit zsidó közösségek vezetőivel Szalay-Bobrovniczky Vince – tudta meg a Népszava.