Bioritmus;február;üdítők;kihívás;édesített üdítőitalok;

Üdítőitalmentessé tették a britek a februárt

A gyerekeket és fiatal felnőtteket célzó brit kampány célja az elhízás és a fogszuvasodás terjedésének megállítása. A kihívás résztvevői februárban nem isznak cukros üdítőt.

A szénsavas, cukros üdítők a 11-18 éves brit gyerekek cukorfogyasztásának 22 százalékát teszik ki, és ez valószínűleg nem csak a szigetországban van így, ezért máshol is szükség lenne a visszafogására. A magas cukortartalmú italok elhízást, 2-es típusú diabéteszt okozhatnak és a fogakat is ronthatják. A brit egészségügyi minisztérium szerint 2013-ban 605 húsz év alatti fiatalnál diagnosztizáltak cukorbetegséget, 2017-ben viszont már 70 százalékkal többnél, 1030-nál. Angliában az általános iskolát befejező gyerekek 34 százaléka túlsúlyos, a felnőtteknek pedig a kétharmada. Az ötéves gyerekek 23 százalékának van lyukas, kihúzott vagy tömött foga – írta a The Guardian.

Az egészségügyi ajánlások szerint egy felnőtt napi cukoradagja legfeljebb 30 gramm, azaz 8 kiskanál, a 7-10 éves gyerekeké 24 gramm, 6 kiskanál, a 4-6 éveseké maximum 19 gramm, 5 kiskanál. Ehhez képest egy dobozos kólában 35 gramm cukor van, ami a gyerekeknek ajánlott napi cukormennyiség 145 százaléka. Napi egy üdítő elfogyasztásától egy év alatt akár 7 kilót is lehet hízni. Egy angol gyerek tízéves korára annyi cukrot fogyaszt el, amennyi 18 éves koráig lenne javasolt. 

A Nagy-Britanniában először meghirdetett Üdítőitalmentes február, azaz Fizz Free February kihívás célja az elhízás és a fogszuvasodás terjedésének megállítása. A kihívás résztvevői februárban nem isznak cukros üdítőt. Szakértők szerint ezeket diétásakkal sem ajánlott helyettesíteni, mert „becsapják” a szervezetet, és egyre több édes étel evésére buzdítanak. 

A gyerekeket és fiatal felnőtteket célzó kampány üzenete az, hogy ha felére csökkentjük a cukorfogyasztást, az jelentősen javítja a társadalom általános egészségi állapotát, Négyezer idő előtti halálozást, kétszázezer fogszuvasodást lehetne megelőzni vele. Az egészségügyi kiadások 500 millió fonttal csökkennének, de a háztartások is spórolnának: napi egy üveg üdítő éves szinten 438 font (150 ezer forint) kiadást jelent. Az alumíniumdobozos vagy PET-palackos üdítőitalok elhagyásával ráadásul a hulladék mennyiségét is csökkentjük.