Jegesmedve-terror miatt hirdettek szükségállapotot az orosz sarkvidéken

Publikálás dátuma
2019.02.09. 19:37

Fotó: Maksim Blinov / AFP
A hatalmas ragadozók már a spájzban vannak - és más helyiségekben is.
Jegesmedvék tartják rettegésben az Oroszországhoz tartozó Novaja Zemlja szigeteket, ahol annyira elszaporodtak a medvetámadások, hogy szükségállapotot is hirdettek a sarkköri tartományban - írja a BBC-re hivatkozva az index.hu. A szigetcsoport legnagyobb településének számító Belusja Guba környékén a hatóságok szerint úgy 52 medve él, ezek közül pedig 8-10 állandóan van a lakott területen belül. 
A helyi rendőrség szerint a medvék annyira felbátorodtak, hogy már nem félnek az autóiktól és a szirénáiktól, megtámadják az embereket, sőt, még házakba és közintézményekbe is simán bemennek. A helyiek azt mondják, hogy még sosem láttak ilyen szintű medveinváziót. A helyi hatóság viszont tehetetlen, mert a jegesmedvék védett állatok Oroszországban, az orosz szövetségi környezetvédelmi hivatal pedig még a medvetámadások után sem hajlandó kiadni külön engedélyt az állatok kilövésére.
Szerző

Veszélyben a reggeli fekete: több kávéfajtát is kipusztulás fenyeget

Publikálás dátuma
2019.02.09. 11:11
Illusztráció
Fotó: AFP
A vadon termő kávéfajták több mint 60 százalékát fenyegeti a kipusztulás az erdőirtás, a klímaváltozás és a rovarkártevők egyre súlyosbodó problémája miatt – figyelmeztettek a kutatók.
A londoni Kew Gardens szakemberei szerint már a fenyegetett kávéfajták közé tartozik a leggyakrabban termesztett arab kávé (Coffea arabica) vadon élő rokona is. A Science Advances és a Global Change Biology című folyóiratokban publikált tanulmányok készítői a világon előforduló 124 kávéfaj kutatásait átvizsgálva megállapították, hogy több mint 60 százalékukat fenyegeti a kipusztulás. A Kew Gardens munkatársa, Eimear Nic Lughadha “rendkívül magasnak” nevezte ezt a mutatót, amelyet korábban mindössze 22 százalékra becsültek – írta az Érdekes Világ.
Az Afrika, Madagaszkár, Ázsia és Ausztrália trópusi területein vadon termő kávéfajok segítségével 
“a betegségeknek és az egyre szélsőségesebbé váló éghajlati feltételeknek ellenálló”

új növényeket lehet termeszteni. A világ kávékereskedelme jelenleg két fajra, az arab kávéra - 60 százalék - és a robuszta kávéra - 40 százalék - épül.
Szerző
Témák
kávé

Kevesebbre képesek hidegben az elektromos autók

Publikálás dátuma
2019.02.08. 11:11
Illusztráció
Fotó: FRANK RUMPENHORST / DPA / AFP
A gyártóik szerint az elektromos autók maximális hatótávolsága - ideális körülmények között - elérheti a 300-450 kilométert is, azonban a manapság nem ritka szélsőséges időjárási viszonyok között ennél jóval kevesebbre képesek.
Vásárlás előtt az egyik legfontosabb kérdés az, hogy egy töltéssel hány kilométert tud megtenni egy elektromos autó. A gyártók általában csak az ideális körülmények közötti maximális hatótávot adják meg, ami papír szerint manapság már elérheti a 300-450 kilométert is. Hidegben és hőségben azonban ennél jóval kevesebbet mennek – írta a G7
Mivel ritkák az ideális körülmények, a hideg pedig köztudottan nem kedvez az akkumulátorok teljesítményének, az amerikai AAA a zord telet kihasználva öt elektromos autót tesztelt. A vártnál sokkal kedvezőtlenebb eredmény szerint a megtehető kilométerek száma tartósan mínusz 7 Celsius-fokban átlagosan 41 százalékkal csökkent. Igaz, ezt az eredményt fűtéssel kapták, amikor nem kapcsolták be, a hatótáv 12 százalékos esését mérték.
Az autók fűtött garázsban tartása sokat javít a helyzeten, és a szakemberek azt is javasolják, hogy ha az autós teheti, hideg időben hagyja töltőn a kocsiját, mert a legtöbb modell úgy van beállítva, hogy a teletöltés után is szív még energiát az akkumulátor melegen tartására. Az elektromos autók egy részénél arra is van lehetőség, hogy a fűtést mobilos applikációból távolról is be lehessen kapcsolni, és ha az autó töltőn van, akkor ezt is érdemes megtenni indulás előtt, mert így a fűtést egy darabig még nem kell az akkumulátorról táplálni.
Az akkumulátorok a nagy meleget sem szeretik, az AAA tesztje szerint 35 Celsius-fokban a hatótáv 4 százalékkal kisebb, ha a klímát nem kapcsolják be. 21 fokra állított klímával azonban a megtehető kilométerek száma már 17 százalékkal csökken. 
A CNBC beszámolója szerint ez volt az első olyan eset, amikor egységes és megismételt próbáknak vetették alá a járműveket, vagyis az egyszeri kivételes eseteket igyekeztek kiszűrni. A hatótávot a hőmérséklettől függetlenül befolyásolja a vezetési stílus, a domborzati viszonyok, a fényszóróhasználat is.
Szerző