Naponta 3 óránál is többet netezik a tinédzserek többsége

Publikálás dátuma
2019.02.14. 12:02
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A chat és a közösségi média fontosabb a tinédzsereknek, mint a rádióhallgatás vagy az olvasás, napi három óránál is többet lógnak a neten, a kedvenc platformjuk az Instagram - derült ki egy felmérésből.
A tizenévesek több mint háromnegyede, 78 százaléka napi 3 óránál többet internetezik – a megkérdezett fiatalok közel 40 százaléka 4 óránál is többet tölt a világhálón lógva. Csak minden ötödik (19%) tini mondta azt, hogy maximum 2 órát tölt netezéssel, és mindössze 2 százalékuk válaszolta azt, hogy 1 óránál kevesebb időt szán rá – derült ki a Be Social közösségi média ügynökség A Magyar Tinik a Neten című felméréséből. A tizenévesek online szokásainak felméréséhez több mint 9000 18 év alatti fiatalt kérdeztek meg online. 

Olvasni nem, de a barátokkal személyesen is szeretnek találkozni

Bár az adatokból is látszik, hogy a mai fiatalok életében már központi szerepet játszik a nethasználat, a digitális kommunikáció, egyelőre még tartják magukat a hagyományos szabadidős programok is. A tizenéveseknek meg kellett jelölniük, mik azok az elfoglaltságok, amikre akár több mint két órát is fordítanak naponta, és mi az, amire szinte semennyi időt sem szánnak. A barátokkal való személyes találkozás vezeti a rangsort (78%), amelyet a közösségi média használata követ (55%). A családi programok (47%) és a chatcsatornák (47%) pedig holtversenyben kerültek a harmadik helyre. Beszédes ugyanakkor, hogy milyen tevékenységek nem igazán részei egy átlagos tinédzser hétköznapjainak: a rádióhallgatás (65%) áll az élen, amelyet a könyvolvasás (38%) és nem sokkal lemaradva a tévénézés (37%) követ.
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A megkérdezett tizenévesek leggyakrabban okostelefonon neteznek, asztali számítógépet csak 6, okosórát csak 3 százalékuk használ. Az e-mailezés már számít a mai fiatalok műfajának: harmaduk nem igazán ír elektronikus levelet, 50 százalékuk pedig ritkán, csak hivatalos ügyekben. 
Az utóbbi években átalakultak a hírfogyasztási szokások is, ami hat a felnövekvő generációra is – a felmérés válaszadóinak harmada azt mondta, hogy szívesen olvas híreket, 40 százalékukat viszont inkább csak a szórakoztató jellegű, sztárokkal kapcsolatos újdonságok érdeklik.

Közösségi oldalak és influencerek

A Facebook jövőjével kapcsolatban gyakran felmerül, hogy a fiatalok elhagyják, mert nem akarnak jelen lenni ott, ahol a szüleik. A felmérés válaszaiból az derül ki, hogy a magyar tinik nem menekülnek a szüleik elől: 83 százalékuk válaszolta azt, hogy a szüleivel ismerősök. Az azonban nem lehet jó hír a Facebooknak, hogy a tinik más közösségi oldalakat jobban kedvelnek. A válaszoló tizenévesek az Instagramot tették első helyre, mint leggyakrabban használt platformot, második helyre a Messenger, harmadik helyre a YouTube került. A Facebookot még a Snapchat is megelőzi. A listát a TikTok és a Pinterest zárja. 
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A mai tizenévesek influencerek világához való viszonyulása is jelentősen eltér az idősebbekétől. A megkérdezettek 61 százaléka több mint 10 influencert követ az Instagramon – 28 százalékuk pedig 30-nál is többet. Leginkább azért kezdik el követni őket, mert tetszenek a képeik (78%), mert jó sztorikat osztanak meg (49%) és jó termékeket ajánlanak (24%). A jó hashtagek használatát azonban csak 4 százalék jelölte meg lehetséges követési okként. Bár a tizenévesek saját keresettel még nem rendelkeznek, az influencermarketing hatalmába kerítette őket: 40 százalékukkal előfordult már, hogy azért választottak egy terméket, mert egy influencer ajánlotta. Minden ötödik tinivel többször is megesett már ez. A fiatalokat vonzza is az influencerek világa, legtöbbjük (48%) tisztában van azzal, hogy ennek az életvitelnek is lehetnek árnyoldalai, mégis csaknem negyedük (24%) szeretne influencerré válni. 
A közösségi médiában otthonosan mozgó Z generáció egyik fontos jellemzője, hogy könnyen kötnek és tartanak fent kapcsolatokat csak online. A megkérdezett tizenévesek 71 százalékának van olyan barátja, ismerőse, akivel szinte csak virtuálisan tart kapcsolatot; közülük minden másodiknak több ilyen barátja is van. Így az sem lehet meglepő, hogy a fiatalok nagy része, 90 százaléka kapott már üzeneteket ismeretlenektől, 43 százalékukkal ráadásul ez gyakran előfordul.

Biztonság

Az adatvédelem és netbiztonság kérdésében a tinik megosztottak: egy részük láthatóan tudatos, és igyekszik megtenni különböző óvintézkedéseket, más részük viszont meglehetősen lazán kezeli ezt a kérdést. Általában nyilvánosak a profiljaik; előfordult már, hogy nem valós adatot adtak meg magukról; ugyanakkor évente egyszer-kétszer lecserélik a jelszavukat; és beállították a kétlépcsős azonosítást. A megkérdezettek 44 százaléka mondta azt, hogy volt már olyan érzése a közösségi médiában, hogy zaklatják. Ráadásul minden tizedik válaszolóval ez többször is előfordult. Arra a kérdésre, hogy kértek-e már tőle erotikus fotót chatbeszélgetésben, a tinik 39 százaléka felelt igennel. A 14 év alattiaknál ez az arány 33 százalékos. A megkérdezettek 7 százaléka ezt a kérést teljesítette is. Minden tizedik fiú, és minden huszadik lány küldött kérésre erotikus képet magáról. Az összes megkérdezett 30 százaléka válaszolt úgy, hogy tőle ugyan még nem kértek ilyet, de hallott már hasonló esetről.
Szerző

Hivatalosan is "meghalt" az Opportunity, a 15 éves marsjáró

Publikálás dátuma
2019.02.13. 21:38

Fotó: NASA / AFP
A Mars kutatása nem zárul le, a NASA InSight nevű űrszondája 2018. november 2-án szállt le a bolygón.
Véget ért az Opportunity marsjáró robot küldetése - jelentette be az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) szerdán sajtóértekezleten, Washingtonban. A NASA az "egyik legsikeresebb és legtartósabb bolygóközi kutatásnak" minősítette az Opportunity küldetését, kiemelve, hogy csaknem 15 éven keresztül kutatta a Mars felszínét és alapvető fontosságú munkát végezve hozzájárult ahhoz, hogy a hivatal "visszatérhessen a vörös bolyóra".

"Az Opportunityéhoz hasonló úttörő küldetéseknek köszönhetően jön majd el egyszer az a nap, amikor kiváló űrhajósaink a Marson lépkedhetnek majd"

- fogalmazott a sajtókonferencián Jim Bridenstine, a NASA vezetője. Hozzátette, hogy ezekben az első lépésekben majd az Opportunityt megalkotó nők és férfiak munkája is benne lesz.
A marsjáró robot hét hónappal a felbocsátása után, 2004 januárjában landolt a vörös bolygón, és értékes információkat küldött a földi központba: például arról, hogy a Marson valaha víz volt, vagyis meglehettek az élet feltételei. Küldetését eredetileg 90 marsi naposra, nagyjából másfél földi hónaposra tervezték. A szerkezet
A szerkezet hematitot, a víz kialakulásához szükséges ásványt talált, és a vörös bolygó egyik kráterében arra utaló nyomokra lelt, amelyek szerint a földi tavakhoz hasonló, ivóvizet tartalmazó kis tó is lehetett ott. Küldött a Földre 217 ezer fotót, köztük színes panorámaképeket és közelről megmutatta a Mars 57 szikláját, amelynek nyomán a kutatók új ásványi felszíneket azonosíthattak be.
Tavaly júniusban azonban a 174 kilogrammos, hatkerekű marsjáró erős porviharba került, és mivel a vihar megakadályozta a robot napenergiával működő elemeinek feltöltődését, a szerkezet elnémult. Az űrjáró a vihar után sem küldött jeleket, és a NASA szerdára virradó még egy utolsó kísérletet tett a kapcsolatfelvételre.
John Callas, az expedíciók projektvezetője a sajtóértekezleten elmondta, hogy "minden ésszerű mérnöki erőfeszítést" megtettek, hogy újra kapcsolatba léphessenek a robottal, de végül úgy döntöttek, a túlságosan csekély esély miatt végleg felhagynak a próbálkozással. Ezzel "halottnak" nyilvánították az Opportunityt. A sajtóértekezleten kiemelték azt is, hogy a Mars kutatása nem zárul le, a NASA InSight nevű űrszondája 2018. november 2-án szállt le a bolygón.

Kiderült, miért idegesítő a szomszéd kutya ugatása

Publikálás dátuma
2019.02.13. 19:19
Illusztráció
Fotó: Pexels
A kutyaugatás bosszantó hatását vizsgálták az ELTE etológiai tanszékének kutatói.
A Bioacoustics című folyóiratban megjelent tanulmányukban Jégh-Czinege Nikolett PhD-hallgató, valamint Faragó Tamás és Pongrácz Péter, a tanszékének kutatói arra kerestek választ, miért leszünk többnyire idegesek, ha kutyaugatást, főként ha a szomszéd kutyájának ugatását halljuk és vannak-e olyan emberek, akiket az átlagosnál jobban zavar, amikor ugatást hallanak? 
A kutatók 153 résztvevőt toboroztak vizsgálatukhoz, amelynek során az embereknek 12 különböző kutyaugatást kellett meghallgatniuk, majd pontozniuk aszerint, mennyire találták azokat idegesítőnek, a hang alapján a kutyát mennyire gondolták mérgesnek, ijedtnek, vidámnak. Három korcsoport tagjait vonták be a kutatásba: 10-11 éves gyerekeket, 18-35 éves és 50-70 év közötti felnőtteket. A tesztek során az etológusok vizsgálták a lakókörnyezet esetleges szerepét is. Mindhárom korcsoportban voltak falusi, kertvárosi és városközpontban élő lakosok - olvasható az intézmény közleményében.
Eredményeik szerint a lakóhelynek nem volt hatása a kutyaugatás által kiváltott bosszankodás mértékére. Vagyis nem igazolható, hogy a nagyvárosi, "természetből kiszakadt" embereket jobban idegesítené a kutyák által keltett zaj. Az életkor viszont összefüggést mutatott a bosszankodással: a fiatal felnőttek tartották a legidegesítőbbnek az ugatásokat, különösen, ha azok magas hangon szóltak. A férfiakat jobban bosszantotta az ugatás, mint a nőket. 
Ez az eredmény összecseng azzal az elmélettel, miszerint az embert a babasírás és az ahhoz hasonló hangok idegesítik leginkább. A magas hangú kutyaugatások akusztikailag közel állnak a babasíráshoz, a fiatal felnőttek pedig biológiailag az a korosztály, akik számára a baba jelenléte talán a legtermészetesebb, vagyis tőlük lenne várható a legélénkebb reakciót a sírásszerű hangokra. 
A szakemberek megállapították, hogy a legidegesítőbbnek bizonyuló ugatások fő hangtani jellemzői (magas frekvencia, érdes tónus) nem illenek a hangulati jellemzés során "legnek" bizonyuló ugatásokhoz. Vagyis nem egyszerűen arról van szó, hogy az ember számára a legmérgesebb vagy legrémültebb kutya ugatása lenne egyben a legbosszantóbb, hanem az eredmények szerint a kifejezetten bosszantó ugatások egy külön kategóriát képviselnek. Ennek a hangtípusnak az evolúciós eredetét a kutatók abban látják, hogy a kutya számára előnyös lehetett az ember figyelmének minél hatékonyabb megragadása egy potenciálisan fenyegető szituációban. Az, hogy e hangtípus manapság sokakban tehetetlen bosszúságot okoz, nem az evolúció "hibája", hanem a mind több ember és kutya koncentrált előfordulásából adódó "melléktermék".
Szerző
Témák
kutya ugatás