Tudomány;internet;online;tinédzserek;

2019-02-14 12:02:52

Naponta 3 óránál is többet netezik a tinédzserek többsége

A chat és a közösségi média fontosabb a tinédzsereknek, mint a rádióhallgatás vagy az olvasás, napi három óránál is többet lógnak a neten, a kedvenc platformjuk az Instagram - derült ki egy felmérésből.

A tizenévesek több mint háromnegyede, 78 százaléka napi 3 óránál többet internetezik – a megkérdezett fiatalok közel 40 százaléka 4 óránál is többet tölt a világhálón lógva. Csak minden ötödik (19%) tini mondta azt, hogy maximum 2 órát tölt netezéssel, és mindössze 2 százalékuk válaszolta azt, hogy 1 óránál kevesebb időt szán rá – derült ki a Be Social közösségi média ügynökség A Magyar Tinik a Neten című felméréséből. A tizenévesek online szokásainak felméréséhez több mint 9000 18 év alatti fiatalt kérdeztek meg online. 

Olvasni nem, de a barátokkal személyesen is szeretnek találkozni

Bár az adatokból is látszik, hogy a mai fiatalok életében már központi szerepet játszik a nethasználat, a digitális kommunikáció, egyelőre még tartják magukat a hagyományos szabadidős programok is. A tizenéveseknek meg kellett jelölniük, mik azok az elfoglaltságok, amikre akár több mint két órát is fordítanak naponta, és mi az, amire szinte semennyi időt sem szánnak. A barátokkal való személyes találkozás vezeti a rangsort (78%), amelyet a közösségi média használata követ (55%). A családi programok (47%) és a chatcsatornák (47%) pedig holtversenyben kerültek a harmadik helyre. Beszédes ugyanakkor, hogy milyen tevékenységek nem igazán részei egy átlagos tinédzser hétköznapjainak: a rádióhallgatás (65%) áll az élen, amelyet a könyvolvasás (38%) és nem sokkal lemaradva a tévénézés (37%) követ.

A megkérdezett tizenévesek leggyakrabban okostelefonon neteznek, asztali számítógépet csak 6, okosórát csak 3 százalékuk használ. Az e-mailezés már számít a mai fiatalok műfajának: harmaduk nem igazán ír elektronikus levelet, 50 százalékuk pedig ritkán, csak hivatalos ügyekben. 

Az utóbbi években átalakultak a hírfogyasztási szokások is, ami hat a felnövekvő generációra is – a felmérés válaszadóinak harmada azt mondta, hogy szívesen olvas híreket, 40 százalékukat viszont inkább csak a szórakoztató jellegű, sztárokkal kapcsolatos újdonságok érdeklik.

Közösségi oldalak és influencerek

A Facebook jövőjével kapcsolatban gyakran felmerül, hogy a fiatalok elhagyják, mert nem akarnak jelen lenni ott, ahol a szüleik. A felmérés válaszaiból az derül ki, hogy a magyar tinik nem menekülnek a szüleik elől: 83 százalékuk válaszolta azt, hogy a szüleivel ismerősök. Az azonban nem lehet jó hír a Facebooknak, hogy a tinik más közösségi oldalakat jobban kedvelnek. A válaszoló tizenévesek az Instagramot tették első helyre, mint leggyakrabban használt platformot, második helyre a Messenger, harmadik helyre a YouTube került. A Facebookot még a Snapchat is megelőzi. A listát a TikTok és a Pinterest zárja. 

A mai tizenévesek influencerek világához való viszonyulása is jelentősen eltér az idősebbekétől. A megkérdezettek 61 százaléka több mint 10 influencert követ az Instagramon – 28 százalékuk pedig 30-nál is többet. Leginkább azért kezdik el követni őket, mert tetszenek a képeik (78%), mert jó sztorikat osztanak meg (49%) és jó termékeket ajánlanak (24%). A jó hashtagek használatát azonban csak 4 százalék jelölte meg lehetséges követési okként. Bár a tizenévesek saját keresettel még nem rendelkeznek, az influencermarketing hatalmába kerítette őket: 40 százalékukkal előfordult már, hogy azért választottak egy terméket, mert egy influencer ajánlotta. Minden ötödik tinivel többször is megesett már ez. A fiatalokat vonzza is az influencerek világa, legtöbbjük (48%) tisztában van azzal, hogy ennek az életvitelnek is lehetnek árnyoldalai, mégis csaknem negyedük (24%) szeretne influencerré válni. 

A közösségi médiában otthonosan mozgó Z generáció egyik fontos jellemzője, hogy könnyen kötnek és tartanak fent kapcsolatokat csak online. A megkérdezett tizenévesek 71 százalékának van olyan barátja, ismerőse, akivel szinte csak virtuálisan tart kapcsolatot; közülük minden másodiknak több ilyen barátja is van. Így az sem lehet meglepő, hogy a fiatalok nagy része, 90 százaléka kapott már üzeneteket ismeretlenektől, 43 százalékukkal ráadásul ez gyakran előfordul.

Biztonság

Az adatvédelem és netbiztonság kérdésében a tinik megosztottak: egy részük láthatóan tudatos, és igyekszik megtenni különböző óvintézkedéseket, más részük viszont meglehetősen lazán kezeli ezt a kérdést. Általában nyilvánosak a profiljaik; előfordult már, hogy nem valós adatot adtak meg magukról; ugyanakkor évente egyszer-kétszer lecserélik a jelszavukat; és beállították a kétlépcsős azonosítást. A megkérdezettek 44 százaléka mondta azt, hogy volt már olyan érzése a közösségi médiában, hogy zaklatják. Ráadásul minden tizedik válaszolóval ez többször is előfordult. Arra a kérdésre, hogy kértek-e már tőle erotikus fotót chatbeszélgetésben, a tinik 39 százaléka felelt igennel. A 14 év alattiaknál ez az arány 33 százalékos. A megkérdezettek 7 százaléka ezt a kérést teljesítette is. Minden tizedik fiú, és minden huszadik lány küldött kérésre erotikus képet magáról. Az összes megkérdezett 30 százaléka válaszolt úgy, hogy tőle ugyan még nem kértek ilyet, de hallott már hasonló esetről.