Tisza;Tisza-tó;

Ilyen hajókat lehet majd engedély nélkül vezetni. A szakértők balesetektől tartanak

- Káoszt kavarhatnak a tiszai nyaralóhajók

Három órás gyorstalpaló után bárki odaülhet az állami ösztönzéssel vízre tett lakóhajók kormányához. Tapasztalt hajósok szerint lesz gond bőven.

A hétvégi Utazás Kiállításon mutatkozott be először az az állami keretből vásárolt nyaralóhajó, amely – a később megérkező további tizenkilenc másikkal egyetemben – a Tiszán és a Tisza-tavon lesz bérelhető. Révész Máriusz a kerékpározás és aktív kikapcsolódás fejlesztésével megbízott kormánybiztos személyesen mutatta be az első, nyolc tíz-személy utazására és alvásra is alkalmas, francia gyártmányú Nicols Estivale Octo-t. A gyártó idén még további kilenc, jövő májusig pedig újabb tíz hajót szállít le majd a Tisza-tó és a Felső-Tisza vidékére.

A kormánybiztos bő egy évvel ezelőtt, egy tokaji sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a kormány 4,6 milliárd forintból húsz bérelhető lakóhajót vásárol, vízi utakat jelöl ki és tizenöt kisebb kikötőt is épít, illetve bővítik a már meglévőket. A 15 méternél nem hosszabb és legfeljebb 8 kilométer per órával haladó lakóhajók kishajóvezetői jogosítvány nélkül is vezethetők, mert a szakértők szerint elég lassúak, s nem zavarják meg a vízi közlekedést. (A Tiszára kerülő hajók épp a határon belül vannak, "csak" 13,5 méter hosszúak.) A magyar jogszabályok szerint a 7,5 kW-nál nagyobb motorral rendelkező vízi járművek, így például a jetski vagy egy nagyobb kapacitású motorcsónak vezetéséhez kell külön képesítés. Ezt a közlekedési hatóság egy elméleti és gyakorlati képzés után letett vizsga után állítja ki. Mivel a nyaralóhajó motorteljesítménye, s így haladási sebessége is kisebb, ezért azokra nem vonatkozik ez a szabály.

– Káosz lesz – ezt mondták az általunk megkérdezett kishajó-vezetői képzési központok szakemberei. Szerintük egy pár órás eligazítás, amit a lakóhajók bérlői kapnak majd a helyszínen, nem helyettesíthet egy több napos elméleti és gyakorlati kurzust, ami például a nagyobb teljesítményű motorcsónakok vezetéséhez kötelező, hisz ennyi idő alatt még a különböző fényjelzéseket sem tudják elsajátítani.

– Hiába lassabbak, mint egy motorcsónak, ugyanúgy neki tudnak sodródni egy sétahajónak vagy egy horgászcsónaknak, ha nem ismerik a szabályokat és a víz természetét. Olyan ez, mintha valakit kilöknénk vizsga és vezetői tudás nélkül egy autóval az éles közúti forgalomba, és azt mondanánk neki, menjen tíz kilométeres óránkénti sebességgel, akkor nem lesz baj – fogalmazott egy szakértő, aki havonta szervez kishajóvezetői képzéseket, s vízitúrákat is vezet. Szavai szerint már most is nagy gond van a hasonló típusú, nagyobb méretű, lassan haladó úgynevezett bulihajókkal, amelyekhez szintén nem kell jogosítvány. – Mennek jobbra-balra, a múltkor láttam, amint szembejött egy ilyennel egy szabályosan közlekedő, emberkekel teli, nagy méretű sétálóhajó és hiába jelzett előbb fényjelekkel, aztán a kürttel is, hogy térjenek ki az útjából, a végén majdnem nekiütköztek. Hozzátette: lelki szemei előtt már most látja a zátonyra futott vagy összeütköző lakóhajókat, amikből majd úgy kell kimenteni az embereket. Szavai szerint a magyarországi viszonyokat nem szabad összemosni a jól bevált francia vagy ír lakóhajózással, mert ott ezek számára külön csatornákat alakítottak ki, nálunk viszont a sétahajóktól kezdve a horgászokon, bulihajókon és jetski-seken át mindenki ugyanazon a vízen közlekedik. 

Drágállják a kikötőfejlesztést, lefújták az első közbeszerzéstA 4,6 milliárdos Magyarországi Nyaralóhajó Program része volt a kikötő fejlesztések elindítása is. Ennek megvalósítására a MAHART Zrt. közbeszerzést írt ki tavaly decemberben, ám a beérkezett ajánlatok mindegyike 20-40 százalékkal meghaladta a tervezett költségeket, ezért a közbeszerzést érvénytelenné nyilvánították – jelentette be közleményben a MAHART Zrt. Nyaralóhajó Programiroda és az Aktív Magyarország Kormánybiztosság. Közölték: mivel a tervező szakemberek véleménye alapján a fejlesztések megvalósíthatóak az általuk eredetileg tervezett pénzügyi keretek között, ezért nem kívánják megismételni az eljárást, s nem akarják növelni a kiadásokat. Ehelyett a kedvezőbb ajánlati árak elérése érdekében a programot funkciók alapján öt kisebb egységre bontják, a fejlesztés megvalósítására pedig nem egy, hanem több közbeszerzési eljárásban keresnek majd kivitelezőket.

Az EP-választás előtt kölcsönösen kiszeretnek egymásból a balpártok és Jobbik szimpatizánsai – legalábbis egy friss Publicus-felmérés szerint.