film;Maria Callas;

2019-02-25 11:15:00

"A sors alakította így" - Maria és a Callas-jelenség

Tom Volf filmrendező egy nap felvételről meghallotta Maria Callas hangját, és abban a pillanatban elhatározta: mindent tudni akar a görög-amerikai énekesnőről.

Tom Volf bizonyította: a legnagyobb közhelyeket is felül lehet írni. A neves videóművész és fotográfus 2013-ban kezdett el foglalkozni az operadíva, Maria Callas életével és karrierjével. A kutatásai 2017-ben, egy egyészestés dokumentumfilm formájában tárta a világ elé: ez lett a Maria Callas-sztori, amely most végre megérkezett a hazai mozikba is. Az, hogy emberfeletti munka van a mű mögött, úgy a legegyszerűbb jellemezni, hogy hiába van szó egy konzervatív formáról – archív anyagok, interjúk, operarészletek és magánfelvételek montázsa mindenféle okoskodó alkotói kommentár vagy felesleges narráció nélkül –, mégis egy olyan ívet volt képes megrajzolni Volf a művében, mely önmagán túlmutat és elmesél egy emberi tragédiát. Elképesztő dramaturgiai érzékenységgel építi fel a fő állítását Volf, jelesül, hogy Callas misztikus erejű tehetséget kapott Istentől, de az édesanyja, majd az első férje (Giovanni Battista Meneghini), na meg persze a showbiz visszaélt ezzel, és a Callas-jelenség szép lassan elpusztította az embert, az érzékeny művészt, Mariát. A szemünk előtt alszik ki a fény, illan el egy csodálatos művész ereje. Persze, a film kitér Maria Callas Arisztotelész Onasszisszal folytatott „barátságára”, a férfi árulására, amikor egyszer csak feleségül vette Jackie Kennedy-t. Hiába tért vissza Mariához, miután rájött, hogy hibázott, meghalt. És talán – ahogy Volf sugallja – nem sokkal később Callas is követte élete egyetlen igazi szerelmét.

„A sors alakította így” – mondta lapunknak Tom Volf, akivel egy párizsi szállodában ültünk le beszélgetni, arra a kérdésre, hogy miért áldozott négy évet arra az életéből, hogy Maria Callas életét feldolgozza. Hozzátéve: előtte nem volt operaszakértő, de még rajongó sem, magának Callas-nak felvételeit sem ismerte. Ney Yorkban élt, amikor beszippantotta a lehetőség. Elment a Metropolitanbe, élete első olasz operájára és amikor hazaért, beírta a Google-be Donizetti nevét és a Lammermoori Lucia egyik áriája volt az első találat, persze Callas előadásában. Ez akkor hatással volt a Volfra, hogy eldöntötte, mindent tudni akar erről a varázslatos díváról. Eleinte nem is gondolta volna, hogy filmet fog készíteni, de miután világossá vált előtte, hogy olyan film még nem készült a díváról, melyben a saját szavaival jellemzi az életét, belevágott. Nem mellékesen, Callas leveleiből és naplójából Fanny Ardant olvasott fel, a francia színésznő egészen elképesztő módon keltette életre a szavakat, mondatokat. Ahogy Volf fogalmaz: sikerül megeleveníteni Callas „romaneszk” érzelmi világát.

Arra a kérdésre, honnan szerzett ennyi exkluzív és személyes anyagot Callas-ról, Tom Volf szemrebbenés nélkül közölte: csak körbe kellett utaznia a világot. Járt minden olyan rádió vagy tévéarchívumokban, illetve intézetekben, ahol volt fellehető anyag, de a legértékesebb forrás Callas baráti köre volt, aki teljes bizalommal volt a fiatalember iránt és a rendelkezésre bocsátották a privát felvételeiket. Ez hogyan sikerülhetett? Mindenkit meg tudott győzni arról, hogy olyan filmet készít, mely Maria Callas-nak is tetszene. Így a Maria Callas-sztori tényleg olyan felvételeket tartalmaz, melyeket még sosem láthatott a nagy nyilvánosság. Arra a kérdésünkre, hogyan sikerült elképesztő mennyiségű anyagból egy 110 perces művet összerakni, Tom Volf nevetve csak annyit mondott: nem volt nehezebb, mintha meg kellett volna másznia a Mount Everestet. Merthogy több mint tízezer fénykép, mintegy négyszáz levél és hatvan órányi mozgóképet szedett össze a lelkes rendező. Ahogy fogalmaz, olyan volt, mint egy hihetetlen puzzle. A szétesett darabokból kellett összerakni az igazságot.

Számos változata volt a filmnek a több mint hat hónapos vágási folyamat során. Volf szerint ez olyan volt, mint egy igazi emberi kapcsolat, napról napra jobban ismerte Callas-t, mindig felül kellett írni az egy nappal korábbi verziót. Hozzátéve: óriási szerencse volt, hogy öt évvel ezelőtt még fogalma sem volt semmiről, nem volt semmilyen prekoncepciója és csakis a fellelt tényekből alakította ki Callas-ról a képét. Így történt meg, hogy amikor elkezdte a munkát, akkor csak Callas-t, az énekest látta. Majd szép lassan megismerte Mariát, az embert.

Ezt a két személyiséget mutatja be végül Tom Volf: a közismert sztárt és a mögötte lévő mindennapi nőt. Tegyük hozzá: az eredmény lenyűgözőre sikerült.

Infó

A Maria Callas-sztori

Rendező: Tom Volf

Forgalmazza a Vertigo Média