autópálya;Románia;Moldova;

"Románia autópályát akar"

- Elkészült az első moldvai autópálya - egyetlen méter a hossza

Saját pénzen építtette egy elégedetlen vállalkozó, aki szerint a rossz útviszonyok évente több áldozatot követelnek, mint a '89-es forradalom.

Saját költségén építtette meg az első, mindössze egy méter hosszú - moldvai autópályát a kelet-romániai Suceava megyében Stefan Mandachi vállalkozó, tiltakozásul amiatt, hogy Moldva maradt az ország egyedüli olyan történelmi régiója, ahol eddig egyetlen méter autópálya sem épült. A vagyonát gyorsétkezdékkel megalapozó üzletember hétfői sajtóértekezletén beszámolt arról, hogy

valódi betonalapozással, több rétegű aszfaltburkolattal, elválasztó korlátokkal és leállósávval rendelkező kétszer kétsávos gyorsforgalmi útszakaszt építtetett. A sztráda hossza egy méter, 130-cal lehet rajta hajtani.

Mandachi március 15-én, 15 órakor akarja felavatni a kolostorairól híres Voronet és Putna közötti országút közelében épült "autópályát", és 15 perces demonstrációra - tevékenysége 15 perces megszakítására - buzdít mindenkit, aki hozzá hasonlóan szívügyének tekinti a romániai infrastruktúra-fejlesztés ügyét. Felhívásában azt állítja: Romániában évente kétezer ember hal meg közlekedési balesetben, többen, mint az 1989-es forradalomban, és számításai szerint ő maga is "több mint másfél évet veszített az életéből", vagyis ennyivel többet töltött eddig autóvezetéssel az autópályák hiánya miatt. Erről szól a Romania vrea autostrazi ("Románia autópályát akar") alábbi videója is, amiben látható a megépült szakasz:

A vállalkozó azt állítja magáról, hogy nem politizál, nem tagja semmilyen pártnak vagy egyesületnek. A Hotnews.ro hírportál úgy tudja:

szintén Mandachi pénzelte a "Románia autópályákat akar" feliratú óriásplakátok kihelyezését szerte az országban.

A moldvai megyéket Bukaresttel, illetve Erdéllyel összekötő A7-es és A8-as autópálya megépítéséért tavaly májusban több száz gépkocsivezető rendezett autós demonstrációt a román fővárosban. Az erősödő társadalmi elégedetlenségre alapozva a parlamenti ellenzéknek ősszel - a kormánytöbbség támogatását megszerezve - sikerült törvényt is elfogadtatnia az Erdélyt Moldvával összekötő "Egyesülés Autópályájának" megépítéséről.

Az eredeti javaslat szerint idén lett volna az utolsó átállítás az EU-ban, de ez a tagállami fenntartások miatt már biztosan nem tartható.