„Lépést vétett a konzervatív értelmiség” - vita az MTA átalakításáról

Publikálás dátuma
2019.03.06 21:44

Fotó: Tóth Gergő
A minisztériumi bürokraták döntsék el, milyen tudományos kutatások induljanak Magyarországon vagy a tudósok? – tette fel a kérdést Győrffy Dóra, a konzervatív értelmiségiekből álló Eötvös Csoport tagja a szervezet szerdai rendezvényén, melynek fókuszában ezúttal a tudománypolitika, s különösen a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) tervezett átalakítása állt.
A minisztériumi bürokraták döntsék el, milyen tudományos kutatások induljanak Magyarországon vagy a tudósok? – tette fel a kérdést Győrffy Dóra, a konzervatív értelmiségiekből álló Eötvös Csoport tagja a szervezet szerdai rendezvényén, melynek fókuszában ezúttal a tudománypolitika, s különösen a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) tervezett átalakítása állt. A kormány a jövőben nagyobb beleszólást szeretne a tudományos folyamatokba, az MTA kutatóhálózatát is ennek szellemében alakítaná át. Győrffy Dóra szerint a bürokratikus beavatkozásoknak jelentős – s nem feltétlen pozitív – hatásai lehetnek a magyar tudományos életre, így azokra a kutatásokra is, amelyek nem gazdasági érdekből, hanem a közjó szolgálata miatt zajlanak. Hangsúlyozta: az embereknek joguk van tájékozódni a valóságról, akkor is, ha a tudományos kutatások eredményei nem minden esetben kedvezőek a politikai hatalom számára. Fábri György, az ELTE bölcsészkarának dékánhelyettese pedig arról beszélt: az úgynevezett „menedzserszemlélet” a világon szinte mindenhol - az akadémiai szabadság rovására - erősödik a tudománypolitikában. Az már viszont magyar sajátosság, hogy nálunk ez etatizmussal (államközpontúsággal) és populizmussal társul. – A populizmus felemelkedése a kritikus gondolkodás tereit szűkíti. Magyarországon egy magabiztos, korlátok nélküli politikai erő áll mögötte – mondta. Úgy véli, a populizmus veszélyének felmérésénél a magyar akadémiai konzervatív értelmiség lépést vétett: azt gondolták, nekik, illetve az MTA-nak van akkora súlya, hogy megvédhessék az akadémiai autonómiát. – Aztán bekopogott a valóság. Egy populista rendszerben nincs szükség erre az értelmiségre – mondta az elmúlt hónapok kormányzati intézkedéseire utalva, amelyek az MTA gazdasági függetlenségét már „sikeresen” csorbították azáltal, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) önkényesen visszatartja az MTA kutatóhálózatának szánt költségvetési pénzeket. Havas Attila, az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének főmunkatársa a kormány egyik legfőbb érvének (a magyar innovációs helyzet erősítése) ellentmondásaira mutatott rá. Mint mondta, maga az innováció a kutatási eredmények átültetése a gyakorlatba, ez viszont a vállalkozások feladata. Addig, amíg a vállalati működés környezete nem változik, a hazai innovációs eredményeken az akadémiai kutatóhálózat átszervezése semmit nem fog javítani. Az ITM-et vezető Palkovics László miniszter gyakran hivatkozik német mintákra, ám ezeknek Havas szerint „540 fokkal megcsavart változatát” akarják nálunk alkalmazni (nemrég egyébként a német kutatóintézetek is aggodalmukat fejezték ki). Előadását egy Deák Ferenc idézettel zárta: „Amit erő és hatalom elvesz, azt idő és kedvező szerencse ismét visszahozhatják. De miről a nemzet, félve a szenvedésektől, önmaga lemondott, annak visszaszerzése mindig nehéz, s mindig kétséges.”  
Témák
MTA

Mindjárt kiderül, hogy a Fidesznek erkölcsi kötelessége kizuhanni az Európai Néppártból

Publikálás dátuma
2019.03.20 09:58

Fotó: AFP/ Dursun Aydemir
A kormánysajtó ezerrel festi a látszatot, hogy legfőbb ideje kiugrással büntetni a migránssimogató konzervatív pártcsaládot.
Minden kormánypárti médiatermék dinamikus elszakadásban van (ez a visszavonulás eufemisztikus fedőneve), magyarán a hatalom minden orgánuma arra készíti fel olvasóit, hogy ma esetleg kizárják a Fideszt az Európai Néppártból.

Az origo.hu például „a fideszes hátország szerint itt az ideje kilépni a Néppártból” címmel közöl vezető anyagot, amelyben többek között azt állítja: „a kérdés egyre erősebben az, hogy a Fidesz akar-e maradni egy egyre inkább bevándorláspárti irányba tartó Néppártban. Sőt: szabad-e maradnia.” Ezután hosszan ekézik a pártcsaládot, amelyben „ha a bevándorláspárti erők végérvényesen átveszik a hatalmat a Néppárton belül, akkor már tényleg semmi nem marad, ami a pártcsaládot megkülönböztetné a zöldektől, a liberálisoktól, a kommunistáktól, és a szocialistáktól.” (Több megyei lap úgy ítélte meg, hogy ennél mívesebb helyzetelemzéssel nem szolgálhat, így egy az egyben átvette az origo.hu cikkét.) A az újrafideszesített Magyar Nemzet is bőségesen foglalkozik a témával, Szentesi Zöldi László kora délelőtti vezető anyaga egyszerűen "A szakítás ideje" címet kapta. A szerző szerint Az Európai Néppárt eredeti hivatását, küldetését percenként eláruló Weber, Daul, Juncker és a többiek életrajza már régóta hamisan csillog: ők nem kereszténydemokrata, jobboldali politikusok, hanem a globalistákat és a bevándorláspártiakat kiszolgáló politikai hobbisták. A kormánylap egy másik cikkében "politikai elemzőket" kérdeznek, akik természetesen egyöntetűen azt állítják: a Fidesz számára új lehetőségek nyílhatnak az esetleges szakítással.

Üdítő kivételt a hirado.hu jelentett, amelyik visszafogottan csak annyit közölt, hogy ma tárgyal az Európai Néppárt a Fidesz tagságáról.
Frissítve: 2019.03.20 10:11

Red Bull Air Race: miután Tarlós kirakta, a balatoni civilek tiltakoznak ellene

Publikálás dátuma
2019.03.20 09:53
Tarlós kirakta a versenyt Budapestről
Fotó: Népszava
A verseny levegő- és vízszennyezéssel jár, ráadásul a tó természetes úton nem tud úgy megtisztulni, mint a Duna - többek között ezzel érvelnek, akik nem szeretnék, ha Zamárdiban rendeznék meg a repülős futamokat.
 Ha a napokon át, ismeretlen mértékű zaj-, lég- és vízszennyezéssel járó rendezvény veszélytelenségét nem bizonyítják előre, akkor a gazdasági előnyök és érvek nem mérlegelhetők, vagyis sem a bevétel, sem az országimázs növelése nem érv a környezeti veszélyeztetés ellenében – hivatkozik a Legfelsőbb Bíróság 1999. május 13-i ítéletére a Nők a Balatonért Egyesület. A civil szervezet szerint ugyanis a Red Bull Air Race zamárdi futama sokkal több kárt okoz, mint hasznot hoz, s emiatt tiltakoznak a verseny balatoni megtartása ellen. Március elején vált biztossá, az idén Zamárdiban rendezik meg a Red Bull Air Race repülőverseny magyarországi futamát. A lakossági panaszok miatt Tarlós István tavaly nyáron jelentette ki, amíg ő a főpolgármester, nem lesz több futam Budapesten, az idén február elején pedig hivatalossá vált, a főváros nem engedélyezi a futam megtartását.
A szervezők ezek után kezdtek új helyszínt keresni az eseménynek, s a tárgyalások után végül Zamárdi lett a befutó. Csákovics Gyula, a somogyi kisváros polgármestere lapunknak elismerte, nem egyeztettek előzetesen a helyiekkel, illetve az üdülőtulajdonosokkal a rendezvény befogadásáról, de a településnek hatalmas reklámot, s komoly bevételt jelent majd az esemény, melyre százezer vendéget várnak.

- A zöld ombudsman a budapesti versennyel kapcsolatban megállapította, a környezeti terhelés miatt a rendezvény megtartása belvárosban, sűrűn beépített, lakott területen egészséges környezethez való joggal nem egyeztethető össze – áll a NABE közleményében, mely megjegyzi: nemcsak Zamárdiban, de a tó környékén is hatalmas zaj lesz, s nemcsak a verseny idején, hanem már előtte, az edzések alatt is. A verseny levegő- és vízszennyezéssel jár, ráadásul a tó természetes úton nem tud úgy megtisztulni, mint a Duna. – Amíg ezekre a kérdésekre nincs érdemi, hatósági válasz – jelenti ki a közlemény –, addig az Alaptörvényre és más jogforrásokra alapozva az egyetlen lehetséges jogkövető magatartás a légi parádé elleni tiltakozás.
Frissítve: 2019.03.20 10:22