Elhunyt a Forma-1 versenyigazgatója

Publikálás dátuma
2019.03.14. 06:52
Charlie Whiting
Fotó: ANDREW YATES / AFP or licensors
Charlie Whiting 66 éves volt.
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) hivatalos közleményben adott hírt arról, hogy közvetlenül a 2019-es Formula–1-es idény első futama, az Ausztrál Nagydíj előtt elhunyt Charlie Whiting versenyigazgató. A szakember 66 éves volt, halálát a tájékoztatás szerint tüdőembólia okozta - írta a hvg.hu.
Whiting megmászta a ranglétrát, dolgozott szerelőként és főmérnökként is. 1997-ben került a Forma–1-es futamok versenyigazgatói székébe, hogy technikai kérdésekről döntsön. A szakértők szerint Whiting óriási szerepet játszott abban, hogy a Forma–1 biztonságosabb legyen. Jean Todt, a FIA elnöke közleményében azt írta, Whiting halálával a Forma–1 nagykövete távozott. Az utódról egyelőre nincs hír.
Szerző
Témák
Forma1

Vidi-előny a visszavágóra

Publikálás dátuma
2019.03.13. 20:16

Fotó: Szalmás Péter
Kislány a zongoránál, fekete kereszt és Fradi-szomorúság - ez a meccs mérlege.
Az emlékezés jegyében kezdődött a Ferencváros és a MOL Vidi kupanegyeddöntőjének szerdai, 2-1-es vendégsikerrel végződő első felvonása. A labdarúgók kivonulásakor a megszokott FTC-induló után Koós János „Kislány a zongoránál” című örökbecsűje csendült fel (a klub így emlékezett a közelmúltban elhunyt táncdalénekesre, aki közismerten nagy Ferencváros-szurkoló volt), eközben a lelátón egy nagyobb, fekete színű keresztet húztak ki a drukkerek. Ők egy szombaton elhalálozó szurkolótársukra (is) emlékeztek.
A pályán a Vidi szinte a semmiből gólt szerezve szomorította tovább a hazai közönséget: Huszti Szabolcs szabadrúgása után Juhász Roland fejelt Dibusz Dénes kapujába a 6. minutumban. De nem csak ez, a kemény belépők is fájhattak a hazaiaknak: előbb Elek Ákos rúgott oda csúnyán Fernando Gorriaránnak, majd Boban Nikolov Botka Endrének. Sárga lapot csupán az első megmozdulás ért.
Noha helyzetekben sokáig nem nyilvánult meg, de a játékrész derekára átvette a kezdeményezést az FTC. Amikor viszont a házigazda eljutott Kovácsik Ádám kapujáig, abból gól is lett: Gorriarán egalizált, egyúttal kialakította a feledhető első félidő végeredményét is a 27. percben. 
A második játékrész újabb góllal kezdődött, nem is akármilyennel, Gorriarán öröme azonban nem lehetett teljes, Solymosi Péter játékvezető ugyanis les miatt nem adta meg a találatot. Nem úgy, mint az 58. percben a túloldalon, ahol Huszti szöglete után Vinícius Paulo bólintott a kapuba, ismét előnyhöz juttatva a Vidit.
A továbbiakban csendesen csordogált a mérkőzés, a hangerő csupán Huszti kíméletlen belépőjénél és Böde Dániel becserélésekor emelkedett, az állás már nem módosult. Két idegenben szerzett találatának köszönhetően egyébként is kedvezőbb helyzetből várhatja a visszavágót a székesfehérvári csapat, amely bár a bajnokságban nyolc ponttal lemaradva második az FTC mögött, a kupában gólelőnye miatt is esélyesebb az elődöntőbe jutásra.
A Magyar Kupa másik két szerdai negyeddöntőjén: Budaörs (NB II)–Honvéd 1-2, Puskás Akadémia–Soroksár (NB II) 1-1. Kedden játszották: Debrecen–Mezőkövesd 1-0. A visszavágókat április 3-án rendezik.
Szerző

Hatodik vb-címéért száll harcba Hamilton

Melburne-ben egy nagyszabású rendezvénnyel nyitották meg az idényt, ahol a pilóták autogramokat osztogattak rajongóiknak.
A hosszú téli pihenő után hétvégén útjára indul a Forma-1 2019-es szezonja, amely 21 versenyhétvégéből áll majd. Az első futamot, ahogyan azt megszokhattuk, idén is az ausztráliai Melburne-ben rendezik, ahol szerdán a sportág történetében először egy nagyszabású rendezvénnyel nyitották meg az idényt. Miközben koncertek szórakoztatták a nagyérdeműt, a pilóták autogramokat osztogattak rajongóiknak.
Ahogyan az elmúlt néhány esztendőben, úgy idén is a címvédő Lewis Hamilton (Mercedes) és Sebastian Vettel (Ferrari) párharcára lehet számítani a végső győzelemért. A kéthetes barcelonai teszten a maranellóiak tűntek erősebbnek, ugyanakkor egy friss közvélemény kutatás szerint a németek alig több mint negyede bízik abban, hogy Vettel az idény végén ötszörös világbajnok lesz.
A Ferrari legutóbb 2007-ben, a finn Kimi Räikkönen révén nyert egyéni vb-címet, konstruktőrként pedig utoljára 2008-ban diadalmaskodott. A sikertelenség a vezetőségben is áldozatot követelt, a téli szünetben Maurizio Arrivabene csapatfőnököt menesztették, helyére pedig az addig technikai igazgatóként dolgozó Mattia Binottót nevezték ki.
Vettelnek a csapaton belül is meg kell küzdenie az első számú pilóta státuszáért, az elmúlt években a német versenyző mögött csendben meghúzódó Räikkönen helyére ugyanis Charles Leclerc érkezett. A 21 éves monacói 2017-ben megnyerte a Forma-2-es sorozatot, tavaly pedig a futamok csaknem felén pontszerző pozícióban végzett a Sauberrel, amely a szezon előtt a mezőny egyik leggyengébb autójának tűnt.
A világbajnoki címvédő Hamilton szerint nem csupán a Ferrarira és a Red Bullra kell fókuszálniuk, ugyanis a középmezőny alakulatainak sikerült közelebb kerülniük a topcsapatokhoz. „Korábban egy másodpercnyi volt a különbség, szerintem most fél másodpercen belül vannak, de akár még ennél kevesebb is lehet” - nyilatkozta.
Hamilton csapattársa, Valtteri Bottas a szezon kezdete előtt ígéretet tett arra, hogy az idén kitör a brit árnyékából, és ezúttal harcba fog szállni a világbajnoki címért. Már csak azért is fontos lenne, hogy jól szerepeljen, mert az idény végén ismét lejár a szerződése, Esteban Ocon - a csapat tesztpilótája, aki az elmúlt két évben az F1-mezőny tagja volt - pedig csak arra vár, hogy esélyt kapjon a Mercedestől. Mindezek mellett valószínűtlennek tűnik, hogy ha Hamilton harcban lesz hatodik vb-trófeájáért, akkor az istálló irányítói engedik majd a nyílt versengést a pilóták között.
A Mercedes mellett csupán a Haas folytatja tavalyi pilótafelállásával, így érdemes szót ejteni a mezőnyben történt változásokról. A Ferraritól távozó, rangidős, 39 éves Räikkönen a Sauberről Alfa Romeo Racingre keresztelt istállóban folytatja pályafutását, míg az ausztrál Daniel Ricciardo a Red Bulltól a gyári Renault-hoz szerződött, helyére pedig a holland Max Verstappen csapattársaként a francia Pierre Gasly érkezett az osztrákokhoz. Az idénynek három újonc, a brit Lando Norris (McLaren), a thaiföldi Alexander Albon (Toro Rosso), és a szintén brit George Russell (Williams) vág neki. Utóbbi márkatársa a 2011 februárjában elszenvedett súlyos ralibalesete után visszatérő lengyel Robert Kubica lesz.

A hétvége programja magyar idő szerint

Péntek: 1. szabadedzés: 2.00–3.30 2. szabadedzés: 6.00–7.30 Szombat 3. szabadedzés: 4.00–5.00 Időmérő: 7.00–8.00 Vasárnap Futam: 6.10–8.10 A teljes versenyhétvégét az M4 Sport élőben közvetíti.

Változnak a szabályok

A hétvégi nagydíjtól kezdve minden versenyen futott leggyorsabb kört egy ponttal jutalmazza a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). Fontos kitétel azonban, hogy az egy pont csak akkor lesz hozzáírva a pilóta nevéhez, ha az első tízben végez.
A csapatoknak kisebb módosításokat kellett végrehajtaniuk az autóikon, mindezek pedig azt a célt szolgálnák, hogy könnyebben és gyakrabban tudják majd előzni egymást a pilóták. Szintén változik a gumikeverékek kategorizálása, a Pirelli az eddigi nehezen követhető elnevezések helyett C1-től (legkeményebb) C5-ig (leglágyabb) tartó kategóriákat vezetett be.
A versenyautók minimális súlya 743 kg lesz, de ebből az idei évben már legalább 80-at a versenyző testsúlyának kell kitennie. Aki nem éri el ezt a tömeget, annak plusz súllyal kell kipótolnia a különbséget a pilótafülke területén.

Szerző
Témák
Forma-1