"Félelemkeltés és hazugságok terjesztése - ez a Fidesz tudománya"

Publikálás dátuma
2019.04.10. 06:45

Fotó: Mathieu Cugnot / EP
Orbán Viktor helyett már Európához fordulnak a magyarok, mert a saját kormányukban nem bíznak - mondta a Népszavának Guy Verhofstadt.
- Orbán már megint előhúzta a migrációs kártyát, az egyetlen érvet, amivel évek óta dobálózik. Félelemkeltés és hazugságok terjesztése - ez a Fidesz tudománya, ám ennek semmi köze nincs a választók valódi problémáihoz - nyilatkozta lapunknak Guy Verhofstadt liberális frakcióvezető Orbán Viktor kormányfő múlt pénteki kampánynyitó beszédéről. A belga politikus szerint a magyarokat inkább a demokrácia és a jogállam elleni támadások, a közigazgatást romboló korrupció, az egészségügy szörnyű helyzete és a környezet állapota aggasztják. A válaszokért pedig egyre inkább Európához fordulnak, mert a saját kormányukban nem bíznak - hangsúlyozta. Ska Keller, a parlamenti Zöldek társelnöke úgy látja, Orbán Viktor arra használja az európai választásokat, hogy a külföldiek ellen uszítson és éket verjen Magyarország és Európa közé. - Május végén választanunk kell a remény, az emberség és a gyűlölet között, az európai egység és a nemzeti elszigeteltség között. Orbán Viktor a rossz oldalon áll - fejtette ki lapunknak a német politikus. Megkérdeztük az Európai Bizottság szóvivőjét, Margaritisz Szkinaszt, kíván-e reagálni arra, hogy a magyar miniszterelnök “ortodox szocialistának” nevezte Jean-Claude Juncker európai bizottsági elnököt, illetve azt javasolta, hogy vonják el az EU intézményeitől a migráció kezeléséhez szükséges jogköröket. Szkinasz azt mondta, az EB nem kívánja kommentálni a nyilatkozatokat, amelyek az EP kampány keretében hangzanak el. Annyit azonban megjegyzett, hogy az uniós testület az Európai Parlament, valamint az állam- és kormányfők döntéseinek megfelelően végzi a munkáját.
- Orbán Viktor beszédében nagyon ügyesen rámutatott, hogy mi az egyik fontos probléma, ami az Európai Unió lakóit aggasztja. Ugyanakkor azt leegyszerűsítve tálalja és egyértelműen belpolitikai célokra használja fel - mondta lapunknak Eric Maurice, a Robert Schuman Alapítvány brüsszeli irodavezetője. A szakértő szerint nem arról kell vitatkozni, hogy ki van a migráció ellen és ki van mellette, hanem arról, hogy a jelenséget hogyan kell kezelni, szabályozni, mederbe terelni úgy, hogy azzal ne sodorjuk veszélybe a társadalmi kohéziót. Attól, hogy valaki azt mondja, nem kellenek a bevándorlók, a probléma nem fog megoldódni. A magyar miniszterelnök azonban nem kínál megoldási javaslatokat, akárcsak a többi populista, akik az EP-választások után egy frontba akarnak tömörülni. - Salvini és Orbán azt mondja, meg kell gyengíteni az EU intézményeit a nemzetállamok javára. Ebben egyetértenek. De abban már nem, hogyan kéne ezt csinálni - vélekedett Eric Maurice.

Hivatalos meghallgatás vár a magyar kormányra

Az úgynevezett 7. cikkelyes eljárás keretében a magyarországi jogállam helyzetéről rendezett keddi vitában a francia és a német tárcavezető kezdeményezte, hogy a magyar kormány júniusban hivatalos meghallgatáson válaszoljon a tevékenységével kapcsolatos aggodalmakra. Az Európa-ügyi miniszterek részvételével tartott keddi eszmecserén információink szerint 12 ország képviselője szólalt fel, és többségük felsorakozott a javaslat mögött. Az írásban is lefektetett francia-német közös nyilatkozat súlyos aggályokat fogalmaz meg az alapvető értékek magyarországi tiszteletben tartásával kapcsolatban, és úgy ítéli meg, hogy Budapestnek magyarázatot kell adnia a kérdésekre. EU források szerint Varga Judit európai kapcsolatokért felelős államtitkár az ülésen szokatlanul hosszú hozzászólásban igyekezett válaszolni az elhangzott bírálatokra. A kormányok képviselőiből álló Tanácsban tavaly szeptember óta folyik a 7. cikkelyes eljárás Magyarországgal szemben. Eddig kötetlen eszmecserék zajlottak, a meghallgatás a folyamat újabb állomása lehet, ha a huszonnyolcak többsége így dönt a következő hetekben.

Kutyának sem kellettek a légierő leharcolt MiG-29-esei

Publikálás dátuma
2019.04.10. 06:42
Shutterstock illusztráció.
A vagyonkezelő megint nem talált vevőt a légierő egykori MiG-29-es flottájára, pedig kínált mellé hajtóműveket, más tartozékokat, még rakétát is.
Eredménytelenül zárult a 19 darab MiG-29-es vadászrepülőgép értékesítésére kiírt pályázat, egyetlen licitáló sem volt - írja a Világgazdaság. Az elektronikus aukción a magyar légerő egykori vadászgépei mellett 20 hajtóművet és 293 egyéb tartozékot, rakétákat is kínáltak a csomagban. A kikiáltási ár 2,8 milliárd forint volt, ami jól tükrözi a gépek valós értékét, hiszen 1993-ban a 28 gépből álló flottát eredetileg 800 millió dollárért (akkor nagyjából 68 milliárd forint) vásárolta meg a magyar állam - az orosz államadósság terhére. A gépek kivonására 2010-ben, 17 év szolgálat után került sor, az eredeti 28 repülőből akkor már csak négy volt bevethető. A 28 gépből mindössze három olyan akadt, amely ezer óránál többet töltött a levegőben a 17 év alatt, de volt olyan gép is, amely 200 órát sem repült a kivonásig, ugyanis alkatrészként használták fel. A gépek értékesítése sokadik nekifutásra sem sikerült. Ennek az az oka, hogy egy 2002-es orosz-magyar kétoldalú megállapodás szerint a NATO-tag Magyarország csak a gyártó ország kormánya, vagyis az Orosz Föderáció engedélyével értékesíthetné a gépeket, ez a követelmény pedig jelentősen leszűkíti a potenciális vevőkört. Az elmúlt nyolc-tíz évben a szabad ég alatt tartották a gépeket, gyakorlatilag csak teljes gyári felújítás után lehetne újra repülőgépnek nevezni őket. 
Szerző
Témák
MiG-29

Szintet lépett a tankönyvszigor: "kifejezetten kérjük, hogy az engedélyekkel már nem rendelkező kiadóktól ne vásároljanak"

Publikálás dátuma
2019.04.10. 06:00

Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Levélben próbálja rávenni az oktatási államtitkárság az iskolákat: olyan kiadványokat rendeljenek, amelyek szerepelnek a tankönyvjegyzéken. Azt is jelzik, ellenőrzést kaphatnak a nyakukba.
A tankönyvbeszerzés céljára kapott támogatás kizárólag a hivatalos tankönyvjegyzéken szereplő eszközök beszerzésére fordítható, a jogosulatlan felhasználást a Klebelsberg Központ ellenőrizni fogja, ezért kifejezetten kérjük, hogy az egyes, engedélyekkel már nem rendelkező kiadóktól ne vásároljanak – olvasható abban a lapunk birtokába került levélben, amit Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár küldött szét a tankerületek igazgatóinak. Hangsúlyozta: a diákoktól és családjuktól az iskola nem szedhet be pénzt tankönyvek vásárlására, és nem kérheti meg őket arra, hogy saját maguk vegyenek tankönyveket. A levelet néhány nappal azután kapták meg a tankerületek, hogy a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (TANOSZ) „alternatív tankönyvjegyzéket” tett közzé és küldött meg valamennyi iskolának, amelyről a tanárok a szülőkkel együttműködve továbbra is megrendelhetik azokat a jól bevált, népszerű köteteket, amiket a korábbi évtizedekben használtak – és amik most lekerültek a hivatalos tankönyvjegyzékről, mégpedig azért, mert nem állami, hanem magánkiadók fejlesztették őket. A kormány ugyanis úgy akarja helyzetbe hozni az állami fejlesztésű, sokszor kétes minőségű „újgenerációs” tankönyveket, hogy rendeletben tiltotta meg a magánkiadóknak köteteik engedélyének meghosszabbítását. Az idei tankönyvjegyzékről emiatt 625 magánkiadós cím tűnt el. Az állami tankönyvmonopólium ellen civil és szakmai szervezetek is tiltakoztak, köztük a Szülői Hang Közösség, amely kampányt is indított annak érdekében, hogy a szülők a pedagógusokkal összefogva közvetlenül a magánkiadóktól rendeljék meg azokat a tanulási, pedagógiai folytonossághoz szükséges, szakmailag elismert köteteket, amiket eddig használtak, de most a hivatalos jegyzékről eltűntek. – A szülőktől valóban nem lehet pénzt kérni, de ez csak a hivatalos jegyzéken szereplő tankönyvek esetében érvényes, amiket az államnak elvben ingyenesen kell biztosítania – nyilatkozta lapunknak Miklós György, a Szülői Hang egyik alapítója. Mint mondta, azt nem lehet vitatni, hogy az iskolák tankönyvtámogatásából csak a hivatalos jegyzéken szereplő köteteket rendelhessenek (nem is volt cél, hogy ettől eltérjenek), de a szöveg megfogalmazása félreértésekre adhat okot és elbizonytalaníthatja a szülő-tanár összefogást. Állítása szerint szervezetükhöz már érkeztek olyan visszajelzések pedagógusoktól, hogy „biztos, ami biztos” alapon inkább elállnak a szülői együttműködéstől. Mint fogalmazott, a tankerületeknek kiküldött levél egyfajta „pszichológiai hadviselés” a nem állami tankönyvek, és az azokat preferáló pedagógusok ellen. A TANOSZ alelnöke, Romankovics András szerint a levél egyértelműen burkolt fenyegetést jelent. Hangsúlyozta: nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely előírná, hogy csak a hivatalos tankönyvjegyzéken szereplő kiadványokat lehetne alkalmazni fejlesztésre a tanítási órán. – A szülők természetesen nem kötelezhetők arra, hogy a térítésmentesen kapott tankönyveken kívül más nyomtatott tankönyvekért vagy kiegészítőkért fizessenek. Ám az nem szankcionálható, ha a pedagógusok és a szülők között a bizalom légkörében egyetértés jön létre arról, hogy például az eddig bevált tankönyvcsaládokkal szeretnék folytatni a tanulást, akár térítés ellenében – fogalmazott a TANOSZ alelnöke. Hozzátette: az elmúlt években már számos iskolában megállapodás született arról, hogy például a tankönyvkeretbe be nem férő angol vagy német kiadványok használatához a szülők anyagilag hozzájárulnak. Ráadásul az új Nemzeti alaptanterv bevezetésének elhalasztása miatt a 2019/2020-as tanévben még ugyanazok a kerettantervek lesznek érvényben, mint idén, így azok a tankönyvek, amelyek lekerültek a tankönyvjegyzékről, nem vesztették el a kerettanterveknek való megfelelőségüket. A TANOSZ közleményben is kiállt a szabad tankönyvválasztásért, s jelezte: „kedvezőtlen folyamatokat indíthat el, ha az eredményes tanulás érdekeit szabadon és felelősen képviselő iskolákat, pedagógusokat méltánytalan támadás, megfélemlítés érné.”

Történelemtanárok: ezután is a legjobb könyvből tanítsanak!

A Történelemtanárok Egylete azt javasolja tagjainak, hogy ezután is a szakmai meggyőződésük szerinti legjobb tankönyvből tanítsanak, amennyiben azok még elérhetőek – írta közleményében a tanári szervezet. Hozzátették: a szülőket – ha kérik – szintén tájékoztassák arról, mely tankönyveket tartják a gyermekek számára legalkalmasabbnak. Hangsúlyozták: a tankönyvjegyzéken levő könyvek megrendelése mellett továbbra is maradt lehetőség arra, hogy a tanulók számára megfelelő tankönyvet, illetve tananyagokat használhassanak a tanárok. Külön is felhívják a figyelmet: - az iskolai könyvtárban meglévő, az előző tanévekben bevált művek használatára; - az adott osztály szülőinek döntése eredményeként beszerzett, az osztályban minden diáknak biztosított (akár a tankönyvjegyzéken nem szereplő, de a tanításban jól alkalmazható) tankönyv használatára; - magasabb évfolyamokon a digitálisan elérhető, vagy iskolai szakmai közösségek által készített online-elérhető tananyagok felhasználására. „A Történelemtanárok Egylete nem feltételezi, hogy a szakmai munkáját felelősséggel végző, a legmegfelelőbb taneszközt alkalmazó tanárt retorzió érheti. Amennyiben egy-egy történelemtanár mégis ilyet tapasztal, kérjük, hogy jelezze a Történelemtanárok Egyletének. Az Egylet továbbra is vállalja a nyilvánosság előtt a szakmai érdekvédelmet” – írták.

Szerző
Frissítve: 2019.04.10. 10:20