Nem elég, hogy kellemetlen, „idegbajos” is az időjárás

Publikálás dátuma
2019.04.12. 10:00
Illusztráció
Fotó: COLLANGES / AFP
Péntekre ugyan megszűnt a markáns kettősfronti hatás, az igazi áprilisi, szeszélyes időjárás szinte mindenkinek megterhelő lehet. A szélre érzékenyek pedig még napokig szenvedhetnek.
Április idén is megmutatja szeszélyes arcát; az elmúlt napokban volt már nyárias meleg, heves zivatar, most pedig lehűlt az időjárás. Pénteken ugyan nem érkezik újabb front, a szél, a meglehetősen hűvös és a nyirkos idő nem enyhíti a humánmeteorológiai panaszokat. Így aztán a fejfájás tartós, sőt akár egyre elviselhetetlenebb lehet. A szélre érzékenyek továbbra is alvásproblémákkal küzdhetnek: a nyugtalan éjszaka másnap kimerültséget okozhat. Célszerű nem tetézni a bajt és nem közvetlenül lefekvéshez előtt és könnyű ételeket, például zöldségeket vacsorázni, valamint kerülni a stresszt – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
A hajnalban ismét hideg időben könnyű megfázni, ezért fontos a réteges öltözködés. A korábbi napok fronttevékenységei, a gyakran változó légköri helyzet szinte mindenkinek megterhelő, indokolatlan idegesség, ingerlékenység tapasztalható, rossz lehet az általános közérzet, keringési, de akár koncentrációs zavarok is jelentkezhetnek, a gyengébb immunrendszer fogékonyabb lehet a kórokozók támadására is, ezért nem árt a C-vitamint szedni és sokat pihenni.
Jó hír viszont az allergiásoknak, hogy a hideg, csapadékos időben a levegő pollentartalma többfelé a minimálisra csökkent, és a légszennyezettség is alacsony. Az UV-sugárzás nem számottevő.
Szerző
Frissítve: 2019.04.12. 10:26

Porckopás fiatalon is kialakulhat

Publikálás dátuma
2019.04.11. 15:15
Illusztráció
Fotó: Alice S. / AFP
Már nem csak az idősebbeket érinti a porckopás – állítja a felírt receptekből következtetve az amerikai Institute for Healthcare Informatics.
Az 1990-es években a térdben jelentkező porckopást a 72 éves átlagéletkorú pácienseknél diagnosztizáltak, ma már ez 56 évre csökkent. Az új esetek több mint felét a 45-64 közti páciensek teszik ki, vagyis 

a fájdalmas folyamat egyre fiatalabb korban kezdődik.

Alkati, az úgynevezett biomechanikai tényezők miatt is előfordulhat, hogy a porcfelszín abnormális terhelést kap, de a túlsúly és elhízás is hajlamosító tényező. Ha sikerül megszabadulni a fölösleges kilóktól, azzal az ízületeket is jelentősen tehermentesítjük. Futók, kerékpárosok, hegymászók, triatlonisták viszonylag korai években megtapasztalhatják a porckopás jeleit, mert gyakran teszik ki extrém terhelésnek az ízületeiket. Korábbi térdsérülés önálló rizikófaktornak számít - mondta dr. Szily Tamás, a FájdalomKözpont ortopéd-traumatológusa, ízületi specialista.

Se sok, se kevés

Kutatások szerint a túlzott erőltetés, de a fizikai aktivitás hiánya is hozzájárul a porckopáshoz, ezért meg kell találni a megfelelő minőségű és optimális mennyiségű mozgást. A torna – különösen vízben végezve - kitűnő az enyhébb ízületi fájdalmak kezelésére. 
A már kialakult porckopás kezelésében kiemelt jelentőségű a szakember irányításával végzett funkcionális gyógytorna, amely segít megerősíteni az ízületek körüli izmokat, ezen kívül hasznos lehet az úszás, a kerékpározás.

Célszerű orvoshoz fordulni, ha

- reggel vagy fizikai aktivitást követően fájdalmat és ízületi merevséget tapasztalunk,
- a térd érintésre érzékeny, duzzadt,
- az ízületben felgyülemlett folyadék tapintható és látható,
- a térd mozgatásakor vagy megfeszítésekor fájdalmas kattogás, pattogás vagy ropogás hallható,
- a végtag stabilitása nem megfelelő vagy a keringése romlik.

Van megoldás

„A legfontosabb, hogy időben beavatkozzunk. Szerencsére ma már számos eljárás létezik, amellyel csökkenthető a fájdalom, lassítható a porc kopása”

– hangsúlyozta dr. Szily Tamás.

A hiarulonsavas injekciókúra „megolajozza” az ízületeket, csökkenti a súrlódást. Az orvosi kollagéninjekció és a vérkeringést és anyagcserét élénkítő lökéshullám terápia is hatásos fájdalomcsillapító és regenerációt elősegítő megoldás lehet.
Szerző
Témák
porcok fájdalom
Frissítve: 2019.04.11. 15:31

"Beachbody" helyett jobb, ha az egészség az életmódváltás célja

Publikálás dátuma
2019.04.10. 14:14
Illusztráció
Fotó: B. BOISSONNET / AFP
Időben elkezdve, egészséges táplálkozással és rendszeres mozgással a strandszezon kezdetére leadhatjuk a télen felszaladt kilókat. Sokan azonban halogatjuk a változtatást, és akár drasztikus módszereket is bevetnek a cél gyors eléréséhez.
Ha egész évben odafigyelünk a változatos, kiegyensúlyozott, vitamindús táplálkozásra, rendszeresen mozgunk és megfelelő mennyiségű vizet iszunk, elkerülhetjük a plusz kilókat. Persze télen nem könnyű rávenni magunkat a testmozgásra, és a hidegben jobban csúsznak a kényeztető, energiadús nasik is. Ha úgy érezzük, elszaladt velünk a ló, célszerű időben visszatérni a helyes útra, életmódot váltani ugyanis bármikor lehet. 
Ennek azonban nem azonnal lesz – látható és érezhető – eredménye; hosszú, kitartó munkát igényel. A rendszeres sport és a helyes, egyénre szabott táplálkozás együttese egészséges és tartós módszer a kívánatos alak eléréséhez. A drasztikus diétáktól, hashajtó szerektől, különböző fogyasztószerektől nem érdemes csodát várni, mert egyrészt a gyorsan leadott kilók visszatérnek, másrészt akár súlyos egészségkárosodást is okozhatnak – mondta Wolher Veronika, a Budai Egészségközpont dietetikusa.
A néhány hetes kúrák végeztével, ha visszatérünk a korábbi életvitelhez, a leadott kilók, sőt akár több is, visszamásznak, és a hirtelen testsúlyváltozások a bőrön is nyomot hagynak. A víz- és hashajtó szerek hatására a szervezet folyadékot veszít, ami akár látványos változást is eredményezhet, de teljesen felborítja az egyensúlyt: súlyos vízhiány, székrekedés, hasi fájdalom, dekoncentráltság, fejfájás, vérnyomás problémák és sok egyéb tünet is jelentkezhet. A gyors fogyással csábító fogyasztószerek extrém módon megterhelhetik a szervezetet, felpörgetik az anyagcserét, szapora szívverést, magas lázat okozhatnak, sőt a pajzsmirigy működését is befolyásolhatják. Az egysíkú diéták vitaminhiányhoz, emésztési zavarokhoz, minőségi éhezéshez vezethetnek. A minimálisra csökkentett kalóriabevitel pedig lassítja az anyagcserét. 
Az ilyen, drasztikus kúrák, tápanyagmegvonással járó étrendek helyett célszerűbb dietetikussal egyeztetett, egyénre szabott étrendet követni, amely elegendő energiát ad és tartalmazza a szükséges vitaminokat és tápanyagokat. Az alapvetően zöldségekben, gyümölcsökben, halakban és rostokban gazdag étrend mellett naponta minimum két liter vizet ajánlott elfogyasztani. Javasolt a hetente többször, legalább egy órán keresztül tartó testmozgás is. Ha sikerül beállítanunk a megfelelő és fenntartható életmódot, nem kell attól tartanunk, hogy meghízunk, ugyanis egész évben tarthatjuk a súlyunkat. 

„A legszebb az egészséges test. Nem számít, ha természetünknél fogva kicsit súlyosabbak, vagy karcsúbbak vagyunk. A lényeg, hogy jól érezzük magunkat abban a testben, amelyért a legtöbbet azzal tehetünk, ha vigyázunk rá”

– tette hozzá a dietetikus.

Szerző
Frissítve: 2019.04.10. 15:14