Kiderült, nem az étrenddel lehet megakadályozni a leadott kilók visszakúszását

Publikálás dátuma
2019.04.13. 13:13
Illusztráció
Fotó: Arno Images / AFP
Ha a fogyás után is szeretnénk megőrizni az alakunkat, nem az étrend, hanem a fizikai aktivitás számít – derült ki egy amerikai tanulmányából.
A tapasztalt fogyókúrázók tudják, talán magánál a fogyásnál is nagyobb küzdelem elérni azt, hogy az egyébként többnyire nehezen leadott kilók ne szivárogjanak vissza. A Colorado Egyetem kutatóinak tanulmánya szerint sokkal hatékonyabb a rendszeres mozgás a visszahízás megelőzésének érdekében, mint ha csak az étkezésére figyelne – írta a kutatás eredményeiről beszámoló PsychCentral alapján a Dívány
A vizsgálatban a sikeres fogyáskezelők csoportjába kerültek azok, akik egy évnél hosszabb ideig képesek voltak megtartani a minimum 30 leadott kilót. Átlagos testtömegük így 68 kiló volt. Másik két csoportba ideális testtömegindexszel rendelkező embereket, (akiknek a BMI-je nagyjából megegyezett a sikeres fogyáskezelők jelenlegi értékével), illetve túlsúlyosakat (az ő BMI-jük a sikeres fogyáskezelők korábbi adataival egyenlő) osztottak a kutatók. 
Az eredmények szerint a sikeres fogyáskezelők naponta jóval több kalóriát visznek be, mint az ideális BMI-vel rendelkező résztvevők, és nagyjából annyit, mint a túlsúlyos emberek. Testmozgás során pedig több energiát égetnek el a sikeres fogyáskezelők, mint a másik két csoport tagjai. Ez arra is utal, hogy azok, akik képesek megtartani a fogyás utáni súlyukat, valószínűleg többet is mozognak.
„Az eredmények arra engednek következtetni, hogy a sikeres fogyáskezelők hasonló mennyiségű kalóriát fogyasztanak naponta, mint a túlsúlyos emberek, de úgy tűnik, hogy a rendszeres testedzés miatt sikerül elkerülniük, hogy a felesleges kilókat visszaszedjék”

– mondta Victoria A. Catenacci, a kutatásban részt vevő orvos.

Szerző

Nem elég, hogy kellemetlen, „idegbajos” is az időjárás

Publikálás dátuma
2019.04.12. 10:00
Illusztráció
Fotó: COLLANGES / AFP
Péntekre ugyan megszűnt a markáns kettősfronti hatás, az igazi áprilisi, szeszélyes időjárás szinte mindenkinek megterhelő lehet. A szélre érzékenyek pedig még napokig szenvedhetnek.
Április idén is megmutatja szeszélyes arcát; az elmúlt napokban volt már nyárias meleg, heves zivatar, most pedig lehűlt az időjárás. Pénteken ugyan nem érkezik újabb front, a szél, a meglehetősen hűvös és a nyirkos idő nem enyhíti a humánmeteorológiai panaszokat. Így aztán a fejfájás tartós, sőt akár egyre elviselhetetlenebb lehet. A szélre érzékenyek továbbra is alvásproblémákkal küzdhetnek: a nyugtalan éjszaka másnap kimerültséget okozhat. Célszerű nem tetézni a bajt és nem közvetlenül lefekvéshez előtt és könnyű ételeket, például zöldségeket vacsorázni, valamint kerülni a stresszt – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
A hajnalban ismét hideg időben könnyű megfázni, ezért fontos a réteges öltözködés. A korábbi napok fronttevékenységei, a gyakran változó légköri helyzet szinte mindenkinek megterhelő, indokolatlan idegesség, ingerlékenység tapasztalható, rossz lehet az általános közérzet, keringési, de akár koncentrációs zavarok is jelentkezhetnek, a gyengébb immunrendszer fogékonyabb lehet a kórokozók támadására is, ezért nem árt a C-vitamint szedni és sokat pihenni.
Jó hír viszont az allergiásoknak, hogy a hideg, csapadékos időben a levegő pollentartalma többfelé a minimálisra csökkent, és a légszennyezettség is alacsony. Az UV-sugárzás nem számottevő.
Szerző
Frissítve: 2019.04.12. 10:26

Porckopás fiatalon is kialakulhat

Publikálás dátuma
2019.04.11. 15:15
Illusztráció
Fotó: Alice S. / AFP
Már nem csak az idősebbeket érinti a porckopás – állítja a felírt receptekből következtetve az amerikai Institute for Healthcare Informatics.
Az 1990-es években a térdben jelentkező porckopást a 72 éves átlagéletkorú pácienseknél diagnosztizáltak, ma már ez 56 évre csökkent. Az új esetek több mint felét a 45-64 közti páciensek teszik ki, vagyis 
a fájdalmas folyamat egyre fiatalabb korban kezdődik.

Alkati, az úgynevezett biomechanikai tényezők miatt is előfordulhat, hogy a porcfelszín abnormális terhelést kap, de a túlsúly és elhízás is hajlamosító tényező. Ha sikerül megszabadulni a fölösleges kilóktól, azzal az ízületeket is jelentősen tehermentesítjük. Futók, kerékpárosok, hegymászók, triatlonisták viszonylag korai években megtapasztalhatják a porckopás jeleit, mert gyakran teszik ki extrém terhelésnek az ízületeiket. Korábbi térdsérülés önálló rizikófaktornak számít - mondta dr. Szily Tamás, a FájdalomKözpont ortopéd-traumatológusa, ízületi specialista.

Se sok, se kevés

Kutatások szerint a túlzott erőltetés, de a fizikai aktivitás hiánya is hozzájárul a porckopáshoz, ezért meg kell találni a megfelelő minőségű és optimális mennyiségű mozgást. A torna – különösen vízben végezve - kitűnő az enyhébb ízületi fájdalmak kezelésére. 
A már kialakult porckopás kezelésében kiemelt jelentőségű a szakember irányításával végzett funkcionális gyógytorna, amely segít megerősíteni az ízületek körüli izmokat, ezen kívül hasznos lehet az úszás, a kerékpározás.

Célszerű orvoshoz fordulni, ha

  • - reggel vagy fizikai aktivitást követően fájdalmat és ízületi merevséget tapasztalunk,
  • - a térd érintésre érzékeny, duzzadt,
  • - az ízületben felgyülemlett folyadék tapintható és látható,
  • - a térd mozgatásakor vagy megfeszítésekor fájdalmas kattogás, pattogás vagy ropogás hallható,
  • - a végtag stabilitása nem megfelelő vagy a keringése romlik.

Van megoldás

„A legfontosabb, hogy időben beavatkozzunk. Szerencsére ma már számos eljárás létezik, amellyel csökkenthető a fájdalom, lassítható a porc kopása”

– hangsúlyozta dr. Szily Tamás.

A hiarulonsavas injekciókúra „megolajozza” az ízületeket, csökkenti a súrlódást. Az orvosi kollagéninjekció és a vérkeringést és anyagcserét élénkítő lökéshullám terápia is hatásos fájdalomcsillapító és regenerációt elősegítő megoldás lehet.
Szerző
Témák
porcok fájdalom
Frissítve: 2019.04.11. 15:31