Már idén magyar műhold röppen az űrbe - és a kozmosz tudománya a laposföld-elmélet ellen is bevethető

Publikálás dátuma
2019.04.14. 09:53
Ferencz Orsolya űrkutatásért felelős miniszteri biztos beszél a FIRST Lego League (FLL) robotverseny budapesti döntőjének megnyi
Fotó: MTI
A kormány megduplázta az űrkutatásra költhető summát, ami most 4,5 milliárd forint. Magyarország kizárólag a jól hasznosítható tudományos eredményekre koncentrál, a fegyverkezés nem kísérti meg.
Reményeink szerint már az idén startol a magyar SMOG műhold, és valódi mérésekkel fogja gazdagítani az emberiséget. A magyar űrhajós kérdése sokkal nehezebb, mondta a 24.hu-nak adott interjújában Ferencz Orsolya. Az Európai Űrügynökségnél elvileg nyitott a verseny, bárki küldhet kiképzésre embert, azonban sok-sok szempontot figyelembe kell venni, mire egyáltalán a gyakorlatig el is juthat egy űrhajósjelölt, magyarázta az űrkutatásért felelős miniszteri biztos. Aki hiszi, hogy Magyarország még időben szállt bele ebbe az űripari versenybe, sőt igazából ki sem szállt, 70 éve benne van, és a magyar szakembergárda nagyon jónak mondható világviszonylatban is. Magyarország az Európai Unión belül egy közepes, világviszonylatban kis országnak tekinthető, így Ferencz Orsolya szerint a legfontosabb az űripar és a kutatóhelyek megerősítése - a kozmosz militarizációjában Magyarország nem vesz részt. Inkább továbberősíti eddigi sikertörténeteit. "Mindig a dozimetriával kezdem a felsorolást, mert ehhez kapcsolódnak a legsikeresebb eszközsorozataink, mint a Pille vagy a Matrjoska. De nemcsak az űrállomáson lévő dózismérésről beszélünk, erre épülnek műholdas sugárzásmérők is. A másik ilyen állandó dicsőségünk a fedélzeti adatgyűjtés, számítógépes és fedélzeti elektronika, illetve a tápegységgyártás, kommunikáció, fontosak a hullámméréseink, és az anyagtudományok is. Utóbbiak annyira, hogy például a Sentinel műholdcsaládhoz szerkezeti elemeket szállít be magyar cég. Az űrélettanban is nagyon komoly eredményeink vannak", magyarázta a miniszteri biztos. Aki már azon dolgozik, hogy általános iskola felső tagozatában, illetve a középiskolában valamely természettudományos képzéshez vagy konkrét tantárgyhoz hozzá tudják kapcsolni a tanárok a témát, valamint hogy legyen a kezükben egy olyan segédanyag, amiből dolgozni tudnak. És erősen bízik benne, hogy az űrkutatás felpörgetésével a természettudományos általános műveltséget is jó lenne növelni, aminek szükségességét a laposföld-mozgalomnál is jól lehet látni.
Szerző
Témák
űrkutatás

Karácsonnyal kezdte a napot Kocsis Máté - és közben több fideszes polgármestert alkalmatlannak minősíttet

Publikálás dátuma
2019.04.14. 09:13

Fotó: Tóth Gergő / Népszava
A Fidesz frakcióvezetője ingyenes parkolással kampányol és csúsztat - de ha komolyan veszi magát, párttársai kerületeiben is át kellene alakítani a rendszert.
Kocsis Máté kezdeményezi, hogy töröljék el a zuglói parkolási díjakat addig, amíg a rendszer ráfizetésesen működik és egy "új, alkalmas polgármester" nem rendezi a helyzetet a kerületben. A Fidesz frakcióvezetője a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában úgy fogalmazott, a XIV. kerületben az autósok és az önkormányzat is egy előnytelen szerződésbe dobálja a pénzt, a Párbeszéd társelnökének hibái pedig rengeteg pénzükbe kerülnek az ott lakóknak. Felszólította a polgármestert, hogy vállalja a felelősséget az elkövetett hibákért, a kifogásolt parkolási szerződést pedig mondja fel.  Kitért továbbá arra is, hogy a fővárosi kerületek Zugló kivételével nyereségesen tudják üzemeltetni a parkolást, a korábban általa vezetett Józsefvárosnak például évente 4-500 millió forintos bevétele származott abból, amit a közbiztonság javítására és fejlesztésekre tudtak fordítani. A helyzet az, hogy Kocsis Máté a jelek szerint másképp értelmezi a számokat, mint az átlagember. Példának okáért a 24.hu Újbudán úgy találta, hogy a parkolás mintegy 650 millió bevételt hoz a kerületnek, míg a vele kapcsolatos kiadások több mint 780 millió forintra rúgnak - ez pedig súlyos mínusz. Lapunk információi szerint hasonló a helyzet 2-3 másik kormánypárti vezetésű kerületben is. Azaz amennyiben a Fidesz frakcióvezetője komolyan veszi magát, számos párttársa kerületében ingyenessé kellene tennie a parkolást - amíg alkalmas polgármester nem érkezik (az őszi önkormányzati választásokon). Ráadásul Karácsony Gergely állítása szerint hazugság, hogy a zuglói parkolási rendszer veszteséges, ellenben szolid nyereséget termel. Az a 301 millió forint, amit politikai ellenfelei a 2019-es kerületi büdzsére mutogatva "parkolási veszteségnek" címeznek, az a parkolási helyek kialakításának költsége. Amivel a szisztémát sok éve bevezető kerületeknek már nem kell számolniuk. Karácsony szerint egyébként a fővárosnak kellene a parkolás és a közlekedésszabályozás egész rendszerét kézbe vennie. És akkor azoknak a kerületeknek, ahol az óránkénti parkolási díj 150 forint, nem kellene magyarázkodniuk, hogy miért ilyen kevés a parkolási bevételük – szemben a belvárosi kerületekkel, ahol több mint 400 forint a tarifa.  
Szerző

Jelentős lezárások lesznek vasárnap Budapesten

Publikálás dátuma
2019.04.14. 08:45

Fotó: Mónus Márton / MTI
Forgalomkorlátozásokra és a közösségi közlekedésben is jelentős változásokra kell számítani a Vivicitta városvédő futás, valamint az Élet menete miatt a fővárosban.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint a városvédő futás miatt – kora reggeltől 12 óráig lezárásokra kell számítani a Margitszigeti gerincút–Margit híd–Jászai Mari tér–Jászai Mari téri déli rakparti lehajtó–Pesti Alsó rakpart–Széchényi István tér–Lánchíd–Clark Ádám tér–Lánchíd utca–Ybl Miklós tér–Apród utca–Attila út–Alagút utca–Fő utca–Jégverem utca–Halász utcai rakparti lehajtó (déli ág)–Budai alsó rakpart–Pázmány Péter sétány–Műegyetem rakpart–Szent Gellért tér–Szabadság híd–Fővám tér–Közraktár utcai lehajtó–Pesti alsó rakpart–Szent István parki rakparti felhajtó–Újpest rakpart–Jászai Mari tér–Margit híd–Margitsziget útvonalon. – 13 órától 15 óra 30 percig a margitszigeti gerincút–Margit híd–Germanus Gyula park útja–Árpád fejedelem útja–Bem rakpart–Jégverem utca–Fő utca–Clark Ádám tér–Lánchíd–Széchényi István tér–Pesti alsó rakpart–Jászai Mari téri déli rakparti lehajtó–Jászai Mari tér–Margit híd–Margitsziget útvonalon lesznek forgalomkorlátozások. Mindemellett várhatóan –  9 óra és 10:50, valamint 13:10 és 13:50 között a 2-es villamos megosztva a Közvágóhíd felől a Boráros tér megállóhelyig, a Jászai Mari tér végállomástól pedig a Széchenyi István tér megállóig jár. –  9 óra és 11:30, valamint 13 óra és 14:10 között a 4-es és a 6-os villamos egyik irányba sem áll meg a Margitsziget / Margit híd megállóhelyen. – 9 óra és 10:10 között az 5-ös busz a Mikó utca és a Döbrentei tér között módosított útvonalon közlekedik. A Pasaréti tér felé tartó buszok nem érintik a Szarvas tér és a Dózsa György út megállót. A Hegyalja út és a Mészáros utca érintésével kerülik el a lezárt szakaszt. A Rákospalota felé tartó buszok a Krisztina térnél a Alagút utca megállóhely helyett az 56A villamos Krisztina tér megállójában állnak meg.  – 12:50 és 13:20 között a 9-es busz a Raktár utca és a Nyugati pályaudvar között módosított útvonalon, az Árpád hídon és a Váci úton át közlekedik. Az Óbuda felé tartó buszok nem érintik a Jászai Mari tér és a Kiscelli utca közötti, míg Kőbánya felé a Flórián tér és a Jászai Mari tér közötti megállókat. – 9 óra és 10:30 között a 16-os busz rövidített útvonalon, a Bécsi kapu tér és a Dísz tér között jár. Várhatóan 13 óra és 13:50 között a busz forgalmát újra korlátozzák: ekkor rövidített útvonalon, a Bécsi kapu tér és a Clark Ádám tér között viszi az utasokat. – 9:10 és 10 óra, valamint 12:50 és 13:20 között a 19-es és a 41-es villamos a Rudas Gyógyfürdő és a Szent Lukács Gyógyfürdő között a Krisztina körút–Széll Kámán tér–Margit körút útvonalon közlekedik.  – az első járatindulástól 17 óráig a 26-os busz rövidített útvonalon, az Árpád híd és a Zenélőkút között közlekedik. – 9:30 és 10:45 között a 47-es villamos rövidített útvonalon, a Városház tér és Újbuda-központ között közlekedik. A 49-es villamos ebben az időszakban nem jár. – 9:40 és 10:40 között a 83-as trolibusz a Kinizsi utca–Lónyay utca–Kálvin tér módosított útvonalon jár, nem érinti a Közraktár utca és a Fővám tér megállót. A terelt útvonalon a 83-as trolira a 15-ös és a 115-ös busz Czuczor utca és Török Pál utca megállójában lehet felszállni. – 12:50 és 13:20 között a Margit híd, budai hídfőnél a 91-es buszcsalád budai végállomása felé tartó járataira a 4-es és a 6-os villamos megállójában lehet felszállni.  – 9 és 14 óra között, a Széchenyi István tér, a Lánchíd, az Alagút és az Attila út lezárása idején a 105-ös busz a Gyöngyösi utca felől csak a Deák Ferenc térig, míg az Apor Vilmos tér felől a Krisztina teret követően a Déli pályaudvarig közlekedik, helyette az 2-es metróval lehet utazni. A Déli pályaudvarnál a buszokra a pályaudvar Krisztina körúti kijáratánál lehet felszállni.  – 12:50 és 13:20 között a 109-es busz rövidített útvonalon, Óbuda, Bogdáni út és a Szent Lukács Gyógyfürdő között jár. A Batthyány térig közlekedő busz a Császár-Komjádi uszodát követően visszafordul Óbuda felé, így nem érinti a Margit híd, budai hídfő és a Batthyány tér közötti megállóhelyeket. Az Óbuda felé tartó 109-es busz a Szent Lukács Gyógyfürdő villamosmegállóból indul, az Árpád fejedelem útja helyett a Frankel Leó út-Bécsi út-Szépvölgyi út útvonalon halad a Kolosy térig, és a 17-es villamos megállóiban áll meg.  – 9 órától 10:20-ig a 178-as busz az Erzsébet híd és a Naphegy tér között terelve jár. A Naphegy tér felé tartó buszok az Erzsébet hidat követően a Hegyalja út érintésével érik el a Sánc utca és a Naphegy tér megállóhelyet, ezért nem érintik a Szarvas tér és a Zsolt utca közötti megállókat. A terelt vonalszakaszon a buszjáratra a 8E busz érintett megállóiban lehet felszállni. A Keleti pályaudvar felé tartó buszok a Krisztina térnél a Alagút utca megállóhely helyett a Mészáros utcában, a Gellérthegy utca kereszteződése előtt állnak meg. 

Idén indultak eddig a legtöbben

Minden eddiginél többen, 31 293-an neveztek idén a kétnapos futófesztiválra, amelynek fő számát, a 21 kilométeres félmaratont a férfiaknál Horváth György, a nőknél Virág-Erdélyi Zsófia nyert meg. A szervezők vasárnapi tájékoztatása szerint Horváth mögött Csere Gáspár és Simon Péter érkezett célba, Virág-Erdélyi pedig Bognár Annát és a brit Nicola Sykest utasította maga mögé. A 10 km-es, Vivicittán klasszikusnak számító távot Jacsev Sámuel és Bicsák Flóra teljesítette a legrövidebb idő alatt. A hétvége legnépszerűbb futamára, a 21 km-es félmaratonra egyéniben 8682 nevezés érkezett, közülük 1400 versenyzőnek ez volt élete első félmaratonja. A tavaszi megmérettetésre ötszáznál több cég 5500 futója jelentkezett. A résztvevők a két nap alatt nyolc különböző távon küzdhettek, és idén rekordot jelentő 89 országból érkeztek futók. (MTI)

Az Élet menete miatt várhatóan lezárják – 16 óra 30 perc és 20 óra között a Március 15. tér–Jane Haining rakpart–id. Antall József rakpart útvonalat.   – 17 órától 18 óra 30 percig a Petőfi teret. – 14 órától 22 óráig a Pesti alsó rakpartot a Március 15. tér és a Markó utca között. 
A közösségi közlekedésben a következő változásokra kell készülni: – 16 óra 30 perc és 19 óra 30 perc között a 15-ös és a 115-ös autóbusz, valamint a CITY járat a Kiskörúton át közlekedik, a Boráros tér, illetve az Orczy tér felé nem érinti a Széchenyi István tér, a Vígadó tér, a Petőfi tér, a Március 15. tér és a Fővám tér megállóhelyet. – a buszok ideiglenesen a 16-os és a 105-ös autóbusz József nádor tér és Deák Ferenc tér, a 9-es autóbusz Deák Ferenc tér, illetve a 47-es és a 49-es villamos és a 9-es autóbusz Astoria megállójában állnak meg. – 17 óra 30 perc és 20 óra között a 2-es villamos a Közvágóhíd H és a Boráros tér H, valamint a Széchenyi István tér és a Jászai Mari tér között közlekedik, az Eötvös tér, a Vígadó tér, a Március 15. tér, Fővám tér M és a Zsil utca megállót nem érinti.
Szerző
Frissítve: 2019.04.14. 18:20