Giro d'Italia;

- Majdnem 8 milliárd forintba kerül a magyar adófizetőknek a Giro d'Italia

A magyar kormány jelentős támogatást ad az olasz kerékpáros körverseny Budapestre hozatalára, a költségek a Forma-1-es Magyar Nagydíjéval vetekednek.

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos hétfői bejelentés szerint 7,8 milliárd forintos kormányzati támogatással valósul meg a 2020-as budapesti Giro d'Italia-rajt. Révész tájékoztatása alapján ez az összeg nemcsak a jogdíjat foglalja magában, több száz előkészítő eseményt rendeznek majd meg. Ugyanakkor a költség mégiscsak jelentős, ha azt nézzük, hogy például tavaly Izrael 12-16 millió euró (kb. 5 milliárd forint) körüli összeget fizetett ugyanezért a szervezőknek. Sajtóhírek szerint Budapest mellett Marseille mutatott még érdeklődést a nagy rajt iránt, ám a franciák csupán 3-6 millió eurót (kb. 1-2 milliárd forintot) szántak volna az eseményre, így nem okozott meglepetést a magyar győzelem. 

A Magyar Közlönyben megjelent információk alapján a Révész által bejelentett összeghez három részletben jut hozzá az Emberi Erőforrások Minisztériuma. Az idei költségvetést terhelő 2,2 milliárd forintból április 26-ig 1,6 milliárdot kell folyósítani a tárca részére a pénzügyminiszternek, a maradék 600 millió forint "a felmerülés ütemében" érkezik. A jövő évi költségvetésben pedig 5,5 milliárd forintot kell majd beterveznie erre a célra a pénzügyminiszternek és az emberi erőforrások miniszterének, emellett legfeljebb 80 millió forint áll rendelkezésre a sportesemény népszerűsítésére.

A Giro d'Italiához leginkább hasonló sportesemény hazánkban a Red Bull Air Race. Egy 2016-os kormányhatározat szerint a nemzetgazdasági miniszternek 2018 és 2020 között évente legfeljebb hat millió eurót (kb. 2 milliárd forintot) kell biztosítania jogdíjra, továbbá a rendezvény megszervezéséhez kapcsolódó egyéb kiadásokra. Ugyanakkor az állami támogatásból származó összegért cserébe az osztrák energiaital-gyártó valójában nem szervezi meg a versenyt, csupán a lehetőséget biztosítja: a szervezés munkálataira az Ostermann Kft.-vel kötnek külön szerződést minden évben közel félmilliárd forintért. 

Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója 2018-ban arról számolt be, hogy a helyszínen 50-100 ezer néző tekintette meg a Red Bull Air Race-t. Nagyobb sikere volt a Forma-1-es Magyar Nagydíjnak, amelyre tavaly csütörtöktől vasárnapig több mint 210 ezren látogattak ki. Ez a 21 fordulóból álló világbajnokság sorozat tekintetében a hetedik legjobb eredmény volt, a listát a Brit Nagydíj vezeti 340 ezer nézővel. A televízióban még többen voltak kíváncsiak a versenyhétvégére: szombaton 425 ezer, vasárnap 777 ezer nézőt mértek, így a futam az aktuális hét legnézettebb műsora volt.

A magyar kormány a Giro d'Italia-rendezésre szánt összegnél számottevően többet költ a száguldó cirkuszra: a 2017 és 2026 közötti időszakra 146 milliárd forintot (nagyjából az új Puskás Stadion nettó árát) fizet a kormány. A 2017-ben kifizetendő jogdíj összege 37.4 millió dollár volt (10.9 milliárd forint), az összeg az ezt követő években az előző éves jogdíj 5 százalékával nő.

Maguk felé hajlikAz említett sportrendezvények közül a Forma-1 kapcsán bontakozott ki eddig a legintenzívebb vita arról, hogy megéri-e a gigantikus közpénz-ráfordítás az országnak. A közvetlen bevételek alapján biztosan nem: az eladott jegyek árából és a közvetítési díjakból alig több mint 4 milliárd forint folyik be, ami nem éri el az éves ráfordítás egyharmadát sem. (Ráadásul a cikkünkben közölt adatok még nem tartalmazzák azt a 25 milliárd forintot, amelyért 2016-ban a mogyoródi pályát felújították.) A közvetett hasznok közül a legkönnyebben az idegenforgalmi előnyöket lehet számszerűsíteni, ezekről utoljára 2014-ben készült becslés (amelyet a Qubit gazdasági portál idézett), de az is csak annyit tartalmazott, hogy a verseny napjaiban a főváros és a tágabb régió összes szállodája 90 százalék fölötti kihasználtsággal üzemelt. Egy korábbi, 2012-es felmérés alapján a nagydíjra 223 ezren voltak kíváncsiak a helyszínen; 85 százalékuk külföldről érkezett, és ők mintegy 150 ezer vendégéjszakát generáltak. Hogy ezek profitja ellensúlyozza-e a nettó nyolcmilliárd körüli éves ráfordítást, az legalább is kétséges. Az viszont bizonyos, hogy mára a magyar idegenforgalomban markáns szereplője lett egy a miniszterelnökhöz, illetve Orbán Viktor családtagjaihoz kötődő üzleti kör. Ha tehát azt keresgéljük, hogy a magyar turizmust népszerűsítő és pörgető, közpénzből finanszírozott állami befektetések után kinél jelentkezik a profit, a nyertesek egy részét könnyen megtaláljuk a hatalom csúcsai közelében. 

Pofátlanság – így minősítette egy somogyi faluban élő fiatalasszony azt, hogy egy községben nehezebb csok-hoz jutni, mint városban.