Tiborcz cége engedélyt kapott, luxusszállodát építhetnek a Vigadó mellett

Publikálás dátuma
2019.04.17. 14:49

Fotó: Google Street View
A főváros építészeti örökségére hivatkozik a BDPST Group, miközben simán kibelezhetik a Mahart-székházat.
A BDPST Group ingatlanfejlesztő megkapta az építési engedélyt a Vörösmarty tér szomszédságában található, a Mahart-, valamint a Futura-házat is átölelő épülettömb komplex felújítására, abban ötcsillagos szálloda is helyet kap – közölte a cég az MTI-vel szerdán.

A máz megmarad?

Az engedélyt április 8-án kapta meg Tiborcz István  vállalkozása: a cég szerint ötcsillagos, design hotelként és prémium lakóépületként használják majd a felújított épületegyüttest, a beruházás pedig „a főváros építészeti örökségének megóvása és értékmentése szempontjából is kiemelkedő jelentőségű” lesz.

Az értékmentés kifejezés eléggé furcsán hat, tekintve, hogy sajtóértesülés szerint a BDPST hatósági engedéllyel belezheti ki a szecessziós székházat.

Mint a hvg.hu megtudta, a munkálatok során a beruházó belül mindent átépíthet, csak a homlokzatot kell eredeti formájában megőrizniük – köszönhetően annak, hogy kiemelt beruházásról van szó. A korábbi MAHART-székház belsőépítészeti megoldásai magukban is értéknek számítanak. Egyedi kialakításában minden a hajózásra emlékeztet: a csillárok hajókerék alakúak, a lépcsőkorlátok pedig hajókorlátot imitálnak, gyönyörű ólomablakok díszítik. Kérdés, hogy ebből megmarad-e bármi is. A beruházó szerint a három épületegységből kettő teljesen leromlott állapotú, ami indokolttá teszi az átalakítást: azt ugyanakkor a BDPST Group is megemlíti, hogy ingatlanok közül kettő nemzeti műemlék besorolású, a harmadik Futura-háznak pedig a homlokzata áll helyi védelem alatt.  A vállalat felújítaná a környező közterületeket is, ezért településfejlesztési megállapodást kötöttek Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. Kerület Önkormányzatával. A megállapodás értelmében a vállalat hozzájárul a Vörösmarty tér és környezetének felújításához, illetve a helyi előírások szerint garanciát vállal az építkezés által igénybe vett útburkolatok sérülése esetén azok kijavítására. Az egykori székházba tervezett ötcsillagos hotelt a Marriott International lánc fogja üzemeltetni, az Autograph Collection Hotels márka alatt.  

Családi ügy

A bejelentés legparádésabb része, amikor a beruházó arra hivatkozik, hogy „a világörökségi helyszín és a nemzeti műemléki besorolású épületek indokolták a projekt nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánítását". 

Miközben köztudott, hogy a beruházó cég tulajdonosa Orbán Viktor veje, kiemelt jelentőségű beruházásnak pedig maga az após-miniszterelnök nyilvánította a projektet,

 egy tavaly júliusi kormányhatározatban .
Szerző

Új programmal vágott vissza az MTA Palkovicséknak

Publikálás dátuma
2019.04.17. 14:02

Fotó: Népszava
A minisztérium még nem árulta el, hogyan javítaná a magyar innovációs teljesítményt, ráadásul a kormány egy részletes tanulmánnyal is adós maradt.
Újabb közleményt adott ki az MTA, miután kedd este az elnökség úgy döntött, mégsem fogadja el a kormány javaslatát a kutatóintézetek elvételéről, amelyre a Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztérium mai nyilatkozatában próbálta együttműködésre bírni az Akadémiát.  Az MTA jelezte, hogy szeretnének javítani Magyarország innovációs teljesítményén. „A cél az, hogy az MTA nemzetközi mércével is kiváló kutatóhálózatából minél több eredmény kerüljön be az innovációs rendszerbe.

Amíg az Akadémia az ITM ezzel kapcsolatos elképzeléseit várja, elkészítette saját szakmai vitaanyagát, a konkrét javaslatokat is megfogalmazó Eötvös 2020+ programot.”

A program a következőket tartalmazza: „A hazai kutatás-fejlesztési és az innovációs (KFI) lánc egyes részterületeit külön-külön ugyan sokszor elemzik, de az alapkutatástól a kész, innovatív termékig tartó folyamatot a maga bonyolult összetettségében bemutató programadó tanulmánnyal adós a kormányzat. Ezt a hiányt szeretné enyhíteni a Magyar Tudományos Akadémia kutatóhálózatában készített Eötvös 2020+ program.” A program az akadémiai kutatóhálózat perspektívájából tekint a nemzeti innovációs rendszerre, és elsősorban a kutatóhelyek és az innovációs rendszer más szereplői közötti kapcsolatokra és együttműködésre fókuszál. „Azonban ez a fókusz is szelektív: a fő kérdés az, miként lehet elősegíteni, hogy az MTA kutatóhálózata az eddigieknél hatásosabban támogassa az innovációs tevékenységet. Bemutatja, hogy mi a szerepe a tudományos szabadságra épülő felfedező kutatásnak a nemzeti innovációs rendszerben.  Az Eötvös 2020+ 

elemzi a hazai innovációs rendszer problémáit,

amelyek elsősorban a következetes kormányzati innovációs politika hiányában, az alacsony közfinanszírozási szintben, az oktatási rendszer gyengeségeiben és a hazai vállalatok alacsony szintű innovációs aktivitásában keresendők ”– olvasható a közleményben.

Az MTA határozott szándéka, hogy hagyományaihoz és nemzeti küldetéséhez híven, értékei és eredményei megőrzésével,

a benne rejlő lehetőségek és alkotó energiák felszabadításával járuljon hozzá egy új, a magyar tudományos kutatás felemelkedését és a hazai innovációt hatékonyan segítő tudomány-, technológia- és innovációpolitika kidolgozásához és megvalósításához.
Szerző
Témák
MTA Palkovics

Kétórás sztrájkot tartottak a magyar légiforgalmi irányítók, 23-án ennél is keményebb akció jöhet

Publikálás dátuma
2019.04.17. 12:52

Fotó: HUNGAROCONTROL
Határozatlan idejű munkabeszüntetés várható a HungaroControlnál, ahol egyelőre nem sikerült megállapodni a dolgozók követeléseiről.
Kétórás figyelmeztető sztrájkba léptek a légiforgalmi irányítók a HungaroControlnál, miután szakszervezetük és a vállalat nem tudott megállapodni a dolgozók 21 pontos követelésével kapcsolatban  - közölte a HungaroControl az MTI-vel. Ha továbbra sem jutnak közös nevezőre, akkor április 23-án határozatlan idejű sztrájkba lépnek. A munkabeszüntetést a CONTROL Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezete kezdeményezte, a dolgozók 11 és 13 óra között tartják meg a sztrájkot, amely a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről induló és oda érkező repülőgépek, valamint a Magyarország felett átrepülő forgalom esetében késéseket eredményezhet.
A HungaroControl közlése szerint a szakszervezet 21 pontos követelést nyújtott be, amelyek a munkakörülményeikkel, illetve munkaidő beosztási kérdéssekkel kapcsolatosak. Amennyiben a közeljövőben sem sikerül erről megállapodniuk, az irányítók április 23-án 10 órától határozatlan idejű sztrájkba lépnek, az akció napjain 10 és 15 között a kollektív szerződésben rögzített minimális szolgáltatást biztosítják. Az Eurocontrol honlapján olvasható, pilótáknak szóló hivatalos értesítés szerint szerdán a munkabeszüntetés alatt óránként 15 Budapestre induló gépet tudnak irányítani, az átrepülő forgalomban pedig óránként 49 gépet tudnak kezelni, a Koszovó feletti légteret az akció nem érinti. 
Szerző
Frissítve: 2019.04.17. 14:38