41-re emelkedett a moszkvai repülőgép szerencsétlenség halálos áldozatainak száma

Publikálás dátuma
2019.05.06. 09:44

Fotó: Twitter
A szerencsétlenséget 37-en élték túl, köztük legalább további két súlyos sérült is van. A körülményeket állami bizottság fogja vizsgálni.
Negyvenegy ember halt meg az Aeroflot SSJ-100-as utasszállító gépének moszkvai kényszerleszállása során - közölte vasárnap este a kiemelt fontosságú balesetek és bűnügyek esetében eljáró orosz Nyomozó Bizottság (SZK). Az SSJ-100-as repülőgép 78 főnyi utassal és személyzettel a fedélzetén hajtott végre kényszerleszállást a seremetyjevói repülőtéren vasárnap délután. A szerencsétlenséget 37-en élték túl - 33-an utasok és négyen a személyzet tagjai. A Rosszija 24 hírtelevízió tudósítása szerint legalább további két súlyos sérült is van.
A Szuhoj repülőgépgyár SSJ-100-as típusú gépe 28 perccel a felszállás után hajtott végre kényszerleszállást, amely során a jelentések szerint az utasszállító vagy az egyik, vagy mindkét hátsó hajtóműve megrongálódott. A Moszkva-Murmanszk járat a földet érést követően gyulladt ki, az utasokat felfújt csúszdán mentették a gépből. A RIA Novosztyi ekkor még csak öt sérültről tudott, az Interfax szerint 6 ember szenvedett égési és a menekülés közben szerzett sérüléseket, a TASZSZ állami hírügynökség pedig 13 halottról értesült.
Dmitrij Medvegyev orosz miniszterelnök elrendelte, hogy a tragikus kényszerleszállás körülményeit egy állami bizottság vizsgálja ki. Az SZK a történtek miatt büntetőeljárást indított. A hírügynökségi jelentések szerint az elsődleges feltételezések alapján a legvalószínűbb, hogy a tragédiát villámcsapás okozta, de nem kizárt a rövidzárlat sem.
Az incidens miatt a moszkvai repülőtereken több mint száz járatot késleltettek vagy töröltek.
A Szuhoj által kifejlesztett, Superjet néven is ismert SSJ-100-as repülőgépét 2011-ben állították rendszerbe Oroszországban, állítva, feléledt az orosz repülőgépipar. A főleg kiöregedett szovjet gépeket felváltó típust más országokban, így Mexikóban és Örményországban is alkalmazzák. Az SSJ-10-esnek már volt korábban halálos balesete: 2012-ben bemutató repülés közben egy ilyen repülő hegynek ütközött, a fedélzetén lévő 45 ember életét vesztette.
A BBC brit közmédia orosz nyelvű hírszolgáltatásának egy tavaly október 31-i online híre szerint az üzembe állított Superjetek egyharmada a legnagyobb üzemeltetőinél - az Aeroflotnál, az Interjetnél, a Jamalnál, a Gazprom Aviánál és az Azimutnál - akkor éppen több mint hat napja a földön rostokolt, a szervizelés és alkatrészek hiánya miatt. A problémák ellenére az Aeroflot tavaly szeptemberben további 100 Superjetet rendelt meg, amelyet az idei évtől 2026-ig fognak leszállítani számára. A BBC az Aeroflot egy 2018-as belső jelentésére hivatkozva ismertette: a Szuhoj utasszállítóin gyakrabban fordulnak elő incidensek, mint a konkurens gyártók modelljein. A dokumentum az SSJ-100-asokat közepesen, az Airbusokat és a Boeingokat pedig nagyon biztonságos utasszállítóknak minősítette.
A Jakutyija légitársaság, amelynek egyik Superjetje októberben Jakutszban súlyosan megsérült, még augusztusban közölte, hogy valószínűleg le fog mondani ennek a géptípusnak az alkalmazásáról. A vasárnapi seremetyjevói tragédiát követően az orosz szövetségi légügyi hatóság (Roszaviacija) a TASZSZ hírügynökséggel azt közölte, hogy korai lenne még következtetéseket levonni azzal kapcsolatban, hogy le kell-e tiltani a Superjetek további repülését.
Frissítve: 2019.05.06. 09:55

A kormánypárti jelölt nyerte az észak-macedóniai elnökválasztást az előzetes eredmények szerint

Publikálás dátuma
2019.05.06. 07:53
Sztevo Pendarovszki jobbra, és Zoran Zaev miniszterelnök balra
Fotó: ROBERT ATANASOVSKI / AFP
A kormányzó SDSM-hez tartozó Sztevo Pendarovszki a várakozások szerint nem gördít majd akadályt a jogszabályok hatályba lépése elé.
Sztevo Pendarovszki, a kormányzó balközép Macedóniai Szociáldemokrata Szövetség (SDSM) jelöltje nyerte meg az észak-macedóniai elnökválasztást vasárnap, az előzetes eredmények szerint. A választási bizottság adatai szerint a voksok 91 százalékának feldolgozása alapján Pendarovszkira a választók 52 százaléka adta voksát, míg ellenfelére, Gordana Sziljanovszka-Davkovára a 44 százalékuk szavazott. A voksok mintegy 4 százaléka érvénytelen volt.
A párton kívüli Gordana Sziljanovszka-Davkovát az ellenzéki, jobboldali Belső Macedón Forradalmi Szervezet - Macedón Nemzeti Egység Demokratikus Pártja (VMRO-DPMNE) indította a választási versenyen. A két jelölt az április 21-i első fordulóban fej-fej mellett végzett, Sztevo Pendarovszki csak egy hajszállal előzte meg vetélytársát.
A választás fontos kérdése volt, hogy a kormánykoalíció és az új államfő mennyire tud majd együtt dolgozni, egy ellenzéki köztársasági elnök ugyanis jelentősen megnehezíthette volna az új törvények életbe lépését, mint ahogyan az utóbbi időszakban a leköszönő Gjorge Ivanov is több jogszabályt visszautalt a parlamentnek, más törvényeket pedig kétszeres parlamenti elfogadás után sem volt hajlandó aláírni. A kormányzó SDSM-hez tartozó Sztevo Pendarovszki a várakozások szerint nem gördít majd akadályt a jogszabályok hatályba lépése elé.
Hogy a részvételi arány eléri-e az érvényességhez szükséges 40 százalékot, az az utolsó pillanatig kérdéses volt. Ám a részvétel urnazárás előtt fél órával már 44,5 százaléknál tartott.

Évek óta tudhatott a Boeing a 737-esek hibájáról, mégis hallgattak a második katasztrófáig

Publikálás dátuma
2019.05.06. 07:41

Fotó: JASON REDMOND / AFP
A gyár vezetői már az első modellek 2017-es gyártása után észlelték a problémákat, de nem jelezték azt a hatóságoknak.
A Boeing vezetése már a tavaly őszi indonéz repülőgép-katasztrófa előtt egy évvel tudott a 737 MAX repülőgépek típushibáiról, de hallgatott róluk - állítja a Wall Street Journal. A hibák észlelése és nyilvánosságra hozatala közötti idő hosszúsága ezzel, mint írják, most először kerül nyilvánosságra. A lap értesülései szerint a gyár vezetői már az első modellek gyártása után észlelték a problémákat, de nem jelezték az amerikai szövetségi légügyi hatóságnak (FAA).
Az indonéziai Lion Air légitársaság gépének tavaly októberi katasztrófája után is csak néhány légitársasággal és néhány pilótával osztották meg az információkat, de akkor is csak részlegesen

- tette hozzá a lap. A gyár illetékes tisztségviselői csak öt hónappal később, az etióp légitársaság gépének Addisz-Abeba mellett történt lezuhanása után kezdtek beszélni a biztonsági hibákról - eddigre már 346 ember halt meg. A nyilvánosság előtt még akkor sem fedték fel, hogy a háttérben szoftverhibáról van szó; újabb hat hetet kellett várni.
A lap az FAA szóvivőjére hivatkozva azt közölte: minderről a légügyi hatóság vezetőjének sem volt tudomása. Közben bűnügyi vizsgálat is kezdődött annak feltárására, hogy a Boeing félrevezette-e és ha igen, szándékosan vezette-e félre beruházóit és ügyfeleit.
Vasárnap a Boeing vezetői közleményben jelentették be, hogy mérnökeik 2017-ben azonosították, hogy a pilótafülke riasztóberendezése nem működik, mégpedig szoftverhiba miatt. A cég menedzserei és mérnökei akkor belső vizsgálatot rendeltek el, de arra a megállapításra jutottak, hogy ez a hiba nem veszélyezteti a repülésbiztonságot. A vállalati közlemény szerint erről a belső vizsgálatról a felső szintű menedzsmentnek nem volt tudomása a Lion Air járat 2018-as katasztrófájáig.