41-re emelkedett a moszkvai repülőgép szerencsétlenség halálos áldozatainak száma

Publikálás dátuma
2019.05.06. 09:44

Fotó: Twitter
A szerencsétlenséget 37-en élték túl, köztük legalább további két súlyos sérült is van. A körülményeket állami bizottság fogja vizsgálni.
Negyvenegy ember halt meg az Aeroflot SSJ-100-as utasszállító gépének moszkvai kényszerleszállása során - közölte vasárnap este a kiemelt fontosságú balesetek és bűnügyek esetében eljáró orosz Nyomozó Bizottság (SZK). Az SSJ-100-as repülőgép 78 főnyi utassal és személyzettel a fedélzetén hajtott végre kényszerleszállást a seremetyjevói repülőtéren vasárnap délután. A szerencsétlenséget 37-en élték túl - 33-an utasok és négyen a személyzet tagjai. A Rosszija 24 hírtelevízió tudósítása szerint legalább további két súlyos sérült is van.
A Szuhoj repülőgépgyár SSJ-100-as típusú gépe 28 perccel a felszállás után hajtott végre kényszerleszállást, amely során a jelentések szerint az utasszállító vagy az egyik, vagy mindkét hátsó hajtóműve megrongálódott. A Moszkva-Murmanszk járat a földet érést követően gyulladt ki, az utasokat felfújt csúszdán mentették a gépből. A RIA Novosztyi ekkor még csak öt sérültről tudott, az Interfax szerint 6 ember szenvedett égési és a menekülés közben szerzett sérüléseket, a TASZSZ állami hírügynökség pedig 13 halottról értesült.
Dmitrij Medvegyev orosz miniszterelnök elrendelte, hogy a tragikus kényszerleszállás körülményeit egy állami bizottság vizsgálja ki. Az SZK a történtek miatt büntetőeljárást indított. A hírügynökségi jelentések szerint az elsődleges feltételezések alapján a legvalószínűbb, hogy a tragédiát villámcsapás okozta, de nem kizárt a rövidzárlat sem.
Az incidens miatt a moszkvai repülőtereken több mint száz járatot késleltettek vagy töröltek.
A Szuhoj által kifejlesztett, Superjet néven is ismert SSJ-100-as repülőgépét 2011-ben állították rendszerbe Oroszországban, állítva, feléledt az orosz repülőgépipar. A főleg kiöregedett szovjet gépeket felváltó típust más országokban, így Mexikóban és Örményországban is alkalmazzák. Az SSJ-10-esnek már volt korábban halálos balesete: 2012-ben bemutató repülés közben egy ilyen repülő hegynek ütközött, a fedélzetén lévő 45 ember életét vesztette.
A BBC brit közmédia orosz nyelvű hírszolgáltatásának egy tavaly október 31-i online híre szerint az üzembe állított Superjetek egyharmada a legnagyobb üzemeltetőinél - az Aeroflotnál, az Interjetnél, a Jamalnál, a Gazprom Aviánál és az Azimutnál - akkor éppen több mint hat napja a földön rostokolt, a szervizelés és alkatrészek hiánya miatt. A problémák ellenére az Aeroflot tavaly szeptemberben további 100 Superjetet rendelt meg, amelyet az idei évtől 2026-ig fognak leszállítani számára. A BBC az Aeroflot egy 2018-as belső jelentésére hivatkozva ismertette: a Szuhoj utasszállítóin gyakrabban fordulnak elő incidensek, mint a konkurens gyártók modelljein. A dokumentum az SSJ-100-asokat közepesen, az Airbusokat és a Boeingokat pedig nagyon biztonságos utasszállítóknak minősítette.
A Jakutyija légitársaság, amelynek egyik Superjetje októberben Jakutszban súlyosan megsérült, még augusztusban közölte, hogy valószínűleg le fog mondani ennek a géptípusnak az alkalmazásáról. A vasárnapi seremetyjevói tragédiát követően az orosz szövetségi légügyi hatóság (Roszaviacija) a TASZSZ hírügynökséggel azt közölte, hogy korai lenne még következtetéseket levonni azzal kapcsolatban, hogy le kell-e tiltani a Superjetek további repülését.
Frissítve: 2019.05.06. 09:55

A kormánypárti jelölt nyerte az észak-macedóniai elnökválasztást az előzetes eredmények szerint

Publikálás dátuma
2019.05.06. 07:53
Sztevo Pendarovszki jobbra, és Zoran Zaev miniszterelnök balra
Fotó: ROBERT ATANASOVSKI / AFP
A kormányzó SDSM-hez tartozó Sztevo Pendarovszki a várakozások szerint nem gördít majd akadályt a jogszabályok hatályba lépése elé.
Sztevo Pendarovszki, a kormányzó balközép Macedóniai Szociáldemokrata Szövetség (SDSM) jelöltje nyerte meg az észak-macedóniai elnökválasztást vasárnap, az előzetes eredmények szerint. A választási bizottság adatai szerint a voksok 91 százalékának feldolgozása alapján Pendarovszkira a választók 52 százaléka adta voksát, míg ellenfelére, Gordana Sziljanovszka-Davkovára a 44 százalékuk szavazott. A voksok mintegy 4 százaléka érvénytelen volt.
A párton kívüli Gordana Sziljanovszka-Davkovát az ellenzéki, jobboldali Belső Macedón Forradalmi Szervezet - Macedón Nemzeti Egység Demokratikus Pártja (VMRO-DPMNE) indította a választási versenyen. A két jelölt az április 21-i első fordulóban fej-fej mellett végzett, Sztevo Pendarovszki csak egy hajszállal előzte meg vetélytársát.
A választás fontos kérdése volt, hogy a kormánykoalíció és az új államfő mennyire tud majd együtt dolgozni, egy ellenzéki köztársasági elnök ugyanis jelentősen megnehezíthette volna az új törvények életbe lépését, mint ahogyan az utóbbi időszakban a leköszönő Gjorge Ivanov is több jogszabályt visszautalt a parlamentnek, más törvényeket pedig kétszeres parlamenti elfogadás után sem volt hajlandó aláírni. A kormányzó SDSM-hez tartozó Sztevo Pendarovszki a várakozások szerint nem gördít majd akadályt a jogszabályok hatályba lépése elé.
Hogy a részvételi arány eléri-e az érvényességhez szükséges 40 százalékot, az az utolsó pillanatig kérdéses volt. Ám a részvétel urnazárás előtt fél órával már 44,5 százaléknál tartott.