Bioritmus;eper;

Földieper vagy szamóca – mindegy, mi a neve, együnk sokat!

A tavasz első gyümölcsét szinte mindenki szereti, ami nem is csoda, a (földi)eper vagy szamóca néven is emlegetett növény finom, ráadásul egészséges is.

Egyesek szerint az eper fán, a szamóca vagy földieper, ahogy a fokozatosan elkopó jelzője mutatja, földön terem, de van olyan elmélet, amely szerint az eper a nagy szemű, míg a szamóca a vadon termő, apróbb bogyós gyümölcs. De vannak, akik úgy vélik, mindkét név ugyanazt a növényt jelenti. Tény, létezik olyan eper, amelyik az utak menti árokpartokon lévő fán terem. A rózsafélék családjába tartozó szamóca pedig egy kis méretű évelő bokron – írta az fmc.hu.

Nevezzék bárhogy is, az eperként ismert, kedvelt gyümölcsöt nem véletlenül tartják az egyik legegészségesebb gyümölcsnek: már nyolc szem elfogyasztásával több C-vitamint juttathatunk a szervezetünkbe, mint egy naranccsal. Ez az adag ráadásul feleannyi cukrot tartalmaz, mint egy alma és harmadannyi kalóriát, mint egy banán, ráadásul több rost van benne, mint egy körtében. Ez segíti  az emésztőrendszer munkáját, illetve hozzájárulhat a vastagbélflóra egyensúlyának fenntartásához, valamint a jóllakottság érzésének kialakulásához. 100 g eperben csak 40-45 kalória van  - mondta Barcza Zsuzsanna dietetikus a Népszavának

A földiepret szokás szuperélelmiszernek is nevezni, mert kis mennyiségben sok mikrotápanyagot tartalmaz. Segít megelőzni a 2-es típusú cukorbetegséget, mert képes stabilizálni a vércukorszintet és az inzulintermelést. Segíthet megelőzni bizonyos szív- és érrendszeri betegségek kialakulását, csökkenti a vérnyomást. Jótékonyan hat az emésztési panaszokra és veseproblémák esetén is. A flavonoidjai segítenek a stressz hatásainak ellensúlyozásában. Jelentős antioxidáns, hozzájárul a szervezet egészséges működéséhez, a szabad gyökök megkötésével védi a sejtek és a DNS szerkezetét, illetve lassítja az öregedési folyamatokat. 

Nagy arányban tartalmaz folsavat, káliumot és B6-vitamint, jótékony mangánból, magnéziumból és jódból is sokat tartalmaz.A gyulladásokat is mérséklő antociántartalmának köszönhetően a szívinfarktus kockázatát is csökkentheti. Egy kutatásban megállapították, hogy azon nők körében, akik hetente legalább három alkalommal fogyasztottak földiepret és áfonyát, több mint harminc százalékkal csökkent az infarktus kockázata. Az eper rendszeres fogyasztása csökkenti a a korral járó memóriavesztés mértékét és a szellemi leépüléssel járó betegségek kockázatát is. Az eperben lévő flavonoidok antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatásúak, és a kutatók szerint segítenek ellensúlyozni a stressz okozta negatív folyamatokat. Kedvező élettani hatása, hogy segítheti a méregtelenítést, a lázcsillapítást, a kedélyjavítást, de a bőrápolást is. Megszabadítja a bőrt az elhalt hámsejtektől, jót tesz a pattanásos bőrnek, véd az ultraibolya-sugárzástól és napozás után hűsíti a bőrt.

A jótékony hatások persze csak akkor érezhetőek, ha rendszeresen fogyasztjuk. Ezért érdemes a friss eperszemeket megpucolni és egészben lefagyasztani, hogy télen is feltölthessük a vitamin-és tápanyag raktárainkat. Ha akkora mennyiséghez jutunk, ami nem fogy el azonnal, készíthetünk belőle reggelire müzlit, levest, hús mellé mártást, édességet: süteményt, fagylaltot, de lekvárt is.