Uniós pénzeső és izraeli kockázati tőkealapok a Venture Capital Summit-on

Publikálás dátuma
2019.05.22. 12:07

Fotó: Népszava
Pénzeső hullik a hazai startupokra, mióta tavaly augusztusban felállt az új JEREMIE-forrásokat kihelyező nyolc új kockázati tőkealap, illetve számos magán kockázatitőke-alap indult el az utóbbi fél évben. A Venture Capital Summit konferencia résztvevői első kézből ismerhetik meg a hazai tapasztalatokat, és izraeli befektetőkkel is találkozhatnak.
A nemzetközi tőkepiacokon már jó ideje a várható recesszióról folyik a diskurzus – a gyenge első negyedév után további lassulást prognosztizáltak a szakértők. Magyarországnak azonban nincs miért aggódnia, sőt. A hazai kockázati tőkepiac minden szereplője az új JEREMIE-források indítására figyel: a tavaly felállt nyolc új kockázati tőkealap a következő 5 évben a Közép-Magyarországon kívüli, kevésbé fejlett hazai régiókban összesen 75 milliárd forintnyi tőkét helyez ki (projektenként a minimum 200 millió, a maximum pedig 1,5 milliárd forint). A május 28-án megrendezendő Venture Capital Summit elnevezésű kockázatitőke-konferencián külön figyelmet kap a civil ügyek finanszírozása, amely elsőre talán nem tűnik vonzó lehetőségnek egy befektető számára. Ám ahogy azt az egyik előadás bemutatja, igenis létezik olyan megoldás, amely a közjó, azaz a pozitív társadalmi hatás mellett bevételt is termel. Egy másik érdekes terület, hogy miképp lehet finanszírozni a lendületben lévő, tőkeigényes beruházás előtt álló kis- és középvállalatokat, illetve a zöldmezős projekteket. Erről az alapok létrehozásában is komoly szerepet vállaló MFB Invest szakértője beszél majd. (Elsősorban a gépiparban, az energetikában, az egészségügyben, a feldolgozóiparban, valamint a szolgáltatási és technológiai szektorokban aktív, és elsősorban 500 millió forint feletti tőkeigényű tranzakciókban vesz részt.) Továbbá szó lesz róla, miként lehet sikeresen befektetni, és „készre építeni” egy céget – ezt egy olyan vállalkozás (Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt.) mutatja be, amelyik nyolcéves fennállása óta több mint 100 cégbe fektetett be és ezek közel egyharmadából exitált (értsd: kiszállt, miután a vállalkozás megállt a saját lábán). Hasonlóan fontos kérdés, hogy miképp kell kezelni az érettebb szakaszban lévő startupokat, melyek menedzselése más tapasztalatokat, eltérő stratégiát és nagyobb tőkét igényel, mint egy kezdő vállalkozás elindítása. Az erről szóló kerekasztal-beszélgetés résztvevői többek között azt vitatják meg, honnan lehet felismerni, ha a startup készen van, és mi a teendő, ha elérte a nemzetközi játszóteret. A rendezvényen két külföldi előadó vesz részt, akik Izraelből hoznak tapasztalatokat és üzleti lehetőségeket. Közülük Jay Kalish, az OurCrowd vezetője mutatja be a kockázati tőkeportfóliók menedzselésére szolgáló "közösségi tőkefinanszírozási platform" megoldásukat, amely lehetővé teszi, hogy kisbefektetőknek ráhatásuk legyen arra, hogy a befektetési alap pontosan hova helyezze pénzüket.

Időpont: 2019. május 28. Helyszín: BMC - Budapest Music Center, Budapest, 1093, IX. kerület Mátyás u. 8. Az esemény honlapja: http://www.vc.ap.hu

Szerző

Az online boltokban már nem menő a készpénz

Publikálás dátuma
2019.05.22. 11:39

Fotó: Shutterstock
Már több mint 5 millió magyar vásárolt legalább egyszer az online boltokból, többségük pedig már elutasítja a készpénzes fizetést.
A felnőtt magyar internetezők 91 százaléka, azaz közel 5,4 millió ember legalább egyszer vásárolt már az interneten keresztül az elmúlt egy évben. Két év alatt így az online vásárlók tábora 800 ezerrel bővült – derült ki az eNET áprilisi kutatásából. Ez azt is jelenti, hogy az online vásárlók számának emelkedése várhatóan lassulni fog, hiszen ezt a létszámot már nehéz tovább növelni. A jövőben az e-kereskedelem bővülése ezért inkább attól függ majd, hogy a webshopok milyen gyakori és milyen összegű vásárlásra tudják rábírni vevőiket.   Ami a vásárlás gyakoriságát illeti: az online vásárlók már most is igen aktívak: 78 százalékuk legalább negyedévente szokott webáruházakból vásárolni. A többség 6-8 vagy még többféle kategóriába tartozó terméket vásárol, amelyek közül a legnépszerűbbek a mobiltelefonok, a ruházat és a játék, ajándék. A szolgáltatások közül – amelyeket a netes vásárlók 86 százaléka vásárolt már online –, egyértelműen kiemelkedik a szállásfoglalás.  A vásárlás módjában az elmúlt két évben jelentős változás történt, ugyanis egyre többen vásárolnak mobiltelefonról és egyre inkább teret nyer a készpénzmentes fizetés. Bár internetes vásárlás esetén a leggyakrabban használt eszköz továbbra is a laptop és az asztali számítógép, az okostelefonokon keresztül rendelők aránya 2017 májusa óta 30 százalékról 48 százalékra nőtt. A korábbi években nagyjából egyenlő arányt képviseltek a készpénzmentes, a készpénzes és a mindkét fizetési módot preferálók. Mára azonban megváltozott a helyzet. A készpénzmentes fizetési módokat preferálók egyértelműen többségbe kerültek a készpénzzel fizetőkkel szemben - 51, illetve 19 százalék -, míg a mindkét típusú fizetési módra nyitottak aránya változatlanul nagyjából 30 százalék. A futároknál is elérhető kártyás fizetés terjedésével a készpénzes utánvét mellett a futárnál történő bankkártyás fizetés is egyre népszerűbb.   
Szerző

Átszabja az autóvásárlás adóit a kormány - megint a jómódúak örülhetnek

Publikálás dátuma
2019.05.22. 10:06

Fotó: Raphael Knipping / AFP
Elsősorban az öreg, környezetszennyező, ám megfizethető autók terhei emelkednének, míg az új autókéi csökkennek, és a méregdrága villanyautók minden kedvezménye megmaradna.
A kormány célul tűzte ki, hogy kevesebb illeték és más kötelező fizetnivaló terhelje az autóvásárlást vagy -behozatalt, derül ki egy a hvg.hu birtokába jutott javaslatcsomagból. Az ehhez tartozó kormányhatározat-tervezetet Pénzügyminisztérium készítette el.
A javaslatcsomag kivezetne többféle illetéket és az eredetvizsgálat díját; ha rábólintanak, akkor egy magánszemélynek egy autó megszerzésekor – legyen az vásárlás, öröklés vagy ajándékozás – a jelenlegi rendszerhez képest nem kellene fizetnie:
  • a forgalmi engedély és a törzskönyv illetékét;
  • az eredetvizsgálat díját;
  • a külföldről származó gépkocsi esetén a származás-ellenőrzés díját
  • és a rendszámtábla, illetve a regisztrációs matrica díját sem.
Vagyis egy sima tulajdonosváltozás esetén kizárólag vagyonszerzési illetéket kellene fizetni, egy külföldről behozott személygépjármű esetén pedig kizárólag regisztrációs adót. Ez mintegy 30 ezer forintot jelentene vásárláskor, külföldről behozott autó esetén 51 ezret.
Csökkenne a gépjárműadó, a cégautóadó viszont bizonyos kategóriáknál emelkedne. Egyúttal a cégautók beszerzéséhez kapcsolódó közterhek mértékét is növelnék, minthogy az elszámolási szabályok nyomán azoknak a magánautókhoz képest jelentős költségelőnye van. Részben ez ellentételezné a magánautók adóinak tervezett csökkentését.
Fékeznék az öregebb, leginkább környezetkárosító autók behozatalát, ezért jelentősen átalakítanák a regisztrációs adót, illetve bevezetésre kerülne az EURO6-os kategória - az ide tartozó autók behozatala során a regisztrációs adó a felére csökkenne az eddigieknek. A többi autó többsége esetében is enyhén mérséklődne ez.
A környezetkímélő - elektromos és tölthető hibrid – járművek kedvezményei megmaradnának: ezeket a lakások árszintjén mozgó járműveket továbbra sem terhelné regisztrációs adó, cégautóadó, gépjárműadó és a vagyonszerzési illeték sem. Elsősorban a legrégebbi, leginkább környezetszennyező, megfizethető áru gépjárművek terhei emelkednek.
Mielőtt valaki felvetné, hogy a magyarországi járműpark elöregedésében komoly szerepe van az alacsony fizetéseknek, és a szegénységnek általában, az Orbán-kormánynak erre is van válasza: szüljenek gyereket, üzeni a kispénzű embereknek. A javaslat "összhangban van" a korábban bejelentett családvédelmi program részét képező gépjárműcsere-támogatással: az ennek segítségével megszerezhető autók költségeit csökkentik.
Az ugyan felmerült, hogy a szegény és sokgyerekes családok körére speciális mentességet, vagy más kompenzációt, akár visszatérítést kellene bevezetni. Varga Mihály tárcája azonban ezzel nem értett egyet.

Ha a javaslatnak megfelelő kormányhatározat hatályba lépne, akkor „a magánszemélyek gépjárműszerzéssel, gépjárműhasználattal összefüggő adó és igazgatási szolgáltatási díjterhei 18,9 milliárd forinttal csökkennének”. A radikális csökkentést két változtatással kompenzálnák:
  • a legidősebb, legrosszabb környezetvédelmi besorolású gépjárművek importjának visszaszorítása érdekében felemelnék az ezek belföldi forgalomba helyezéséhez kapcsolódó közterheket,
  • elsősorban szintén az idősebb, rosszabb környezetvédelmi besorolású gépjárművek esetében megemelnék a cégautók terheit is, amivel egyben azt is elérnék, hogy mérséklődjön a céges gépjárművekkel elérhető adóelőny.
A előterjesztésre még rá kell bólintania a kormánynak. Ám ha ez megvan, a szükséges jogszabály-módosításokat akár még a parlament tavaszi ülésszaka alatt áttolnák.
Szerző
Frissítve: 2019.05.22. 11:24