Fidesz;Facebook;

- Facebookon is szórja a pénzt a Fidesz

Hiába költi a legtöbbet hirdetésekre a közösségi oldalon is a kormánypárt, nem ők a legnépszerűbbek.

Nem vonatkozik semmilyen kiadásokkal kapcsolatos korlátozás az Európai Uniós választásra, így a pártok annyi forrást használnak a kampányra, amennyit tudnak, vagy akarnak. Az eddig is egyértelmű volt, hogy a kormánypártoknak több plakátjuk, tévé és rádió reklámjuk, valamint humán erőforrásuk van, mint az ellenzéknek, de a Facebook által közzétett adatokból az is kiderült: a közösségi médiában is jóval nagyobb forrásból gazdálkodhat a Fidesz. A kormánypárt ugyanis több mint 34 millió forintot fordított május 21-ig a különböző posztok és videók reklámozására, miközben az ellenzéki oldalon legtöbbet költő Jobbik csak 17 millió forintot szánt erre a célra. A Fidesz az utolsó heti mozgósításának is szerves részét képezik a különböző Facebook-kampányok, az elmúlt hét napban ugyanis az eddigi kiadások nagyobb részét, 15 millió forintot költöttek.

A Jobbik 17 milliós Facebook-számlája azért is meglepő, mert az ellenzéki párt korábban azt közölte lapunkkal: a tetemes számvevőszéki bírság miatt 5-10 millió forintból kell megoldaniuk a választók meggyőzését. (Ezzel kapcsolatos kérdéseinkre a párt nem reagált.)

A Facebook adatai szerint az MSZP csaknem tízmillió forintot költött, a Momentum majdnem nyolc, míg az LMP öt millió forintot. A Demokratikus Koalíció – bár a legnagyobb büdzsével rendelkezett saját bevallásuk szerint, 150 millió forintot fordítanak a kampányra –, a Facebookon csupán 3 milliót használt fel a Facebook-hirdetésekre.

A Magyar Kétfarkú Kutya Párt – amely az egyik legnépszerűbb a közösségi oldalon – eddig csak valamivel több mint 60 ezer forintot költött.

László Róbert, a Political Capital választási szakértője lapunknak elmondta, a hazai hírfogyasztási szokásokban egyre fontosabb szerepet tölt be a Facebook, főleg a fiatalabb korosztály számára. Emiatt a pártok számára is lényeges, hogy elérjék ezeket a potenciális szavazói csoportjaikat. Az elérés lehet fizetett hirdetéseken keresztül, vagy organikusan. Előbbinél – magyarázta László Róbert – egész pontosan be lehet állítani, hogy mely Facebook-felhasználóknál jelenjen meg a hirdetés. A szakértő példaként a szocialista Bangóné Borbély Ildikó emlékezetes "patkányozós" kijelentésére adott Fidesz-reakciót hozta. Csak ezt egymillió forintért hirdette a kormánypárt a Facebookon, és ezzel elérték, hogy bő egymillió felhasználó hírfolyamában jelent meg a Fidesz üzenete. A szakértő szerint a Facebook-hirdetéseknek nem feltétlenül az a célja, hogy növelje az adott oldal kedvelőinek a számát. – Főleg a kampány idején inkább az az elsődleges szempont, hogy a párt üzenetei eljussanak a megfelelő célcsoporthoz – fogalmazott László Róbert, hozzátéve: emiatt a hirdetési költések eredményességét nem lehet pusztán az alapján megítélni, hogy mennyivel nőtt a hirdető oldal kedvelőinek a létszáma. Továbbá, azok, akik kedvelik egy párt Facebook-oldalát, nem biztos, hogy arra a pártra is szavaznának. Ez sokkal inkább egyfajta szimpátiát jelez a párt felé, sőt, sokan csak tájékozódási céllal lájkolnak pártokat.

Az MSZP arra a kérdésünkre, hogy kiket akarnak legjobban megszólítani a Facebookon azt válaszolta, hogy a célcsoportokat erre szakosodott kollégáik választják ki. – Elsősorban fővárosi és vidéki eseményeket hirdetünk, célzottan azokba a régiókba, ahol az események szerveződnek. Nincs kőbe vésett hirdetési célközönség, minden tartalmat oda célzunk, ahol az érdekes lehet – mondták. Erre rímelve mi is színes palettával találkoztunk: a Momentum például a Wizz Air repülőtársaság kedvelőit célozta meg, de sokan egy-egy nem kormánypárti sajtótermék közösségét szeretnék elérni. Egymás támogatóinak „lerablása” is lehetséges. Arra ugyanis az Azonnali hívta fel a figyelmet, hogy a Momentum például az LMP iránt érdeklődőket is megcélozta.

LájkokJobbik 512 ezer követő Magyar Kétfarkú Kutya Párt 300 ezer követő Fidesz 280 ezer követő MSZP 207 ezer követő DK 126 ezer követő Párbeszéd 122 ezer követő Momentum 97 ezer követő LMP 79 ezer követő

Még a légszennyezettségéről közismert Széna téri mérőállomás is jellemzően alacsonyabb NO₂-koncentrációs értékeket mutatott, mint a pár méterre lévő Széll Kálmán téri buszmegállóban mért adatok.