Holland lett az év európai múzeuma

Publikálás dátuma
2019.05.27. 10:30

Fotó: rijksmuseumboerhaave.nl
A Magyar Nemzeti Múzeum Málenkij robot emlékhelyét is esélyesnek tartották Az év európai múzeuma díjra, amelyért 17 ország negyven kiállítóhelye versengett.
A leideni Rijksmuseum Boerhaave, a holland nemzeti tudományos és orvostudományi múzeum nyerte el Az év európai múzeuma díjat, amelyért 17 ország negyven kiállítóhelye versengett 2019-ben. A Magyar Nemzeti Múzeum Málenkij robot emlékhelyét is esélyesnek tartották a díjra, de a finalisták között szerepelt például a tamperei Mumin Múzeum, a billundi Lego Ház, a frankfurti Történeti Múzeum és a Brit Motormúzeum is. 
A zsűri a döntése indoklásában egyebek között méltatta a tudományos témák tálalásának művészi megközelítését az intézmény munkájában. A múzeum fontos és szép elemeket mutat be a legkorszerűbb technológiákat és azoknak a személyes történeteit felhasználva, akiket a tudás iránti vágy hajtott. Az eredmény pedig az emberarcú tudomány, amely kíváncsiságot és csodálatot kelt, ugyanakkor a széles közönséget is bevonja a mai kort foglalkoztató fontos tudományos és etikai kérdések megvitatásába. 
Az Európa Tanács parlamenti közgyűlésének díja a berni Kommunikáció Múzeumé lett, míg a múzeumok társadalmi szerepét a legrendhagyóbb és legvakmerőbb módon felfogó projektnek járó Kenneth Hudson-díjat, a bécsi Világmúzeum nyerte el. A helyi közösséggel, valamint az önkéntesekkel való kiváló együttműködésért járó Silletto-díjat a dán Strandingsmuseum St. George kapta, az idén alapított Portimao-díjat pedig az SS Great Britain óceánjárón kialakított tárlat érdemelte ki szívélyességért és könnyű hozzáférhetőségért.
A díjkiosztót egy háromnapos múzeumi konferencia zárórendezvényeként tartották meg Szarajevóban.
Az év európai múzeuma díjat 1977-ben alapították. Legfontosabb célja, hogy a múzeumok innovatív, a társadalom javát szolgáló projektjeire felhívja a figyelmet. 
Szerző
Frissítve: 2019.05.27. 11:34

Visszavetheti az időjárás-előrejelzést az 5G technológia

Publikálás dátuma
2019.05.25. 11:11

Fotó: Shan he/Imaginechina / AFP
Az új nagy adatátvételi sebességre képes, 5G technológia Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (NOAA) szakértői szerint 1980-ig veti vissza az időjárás-előrejelzéseket az Egyesült Államokban.
Az 5G-vel működő készülékek olyan interferenciát okoznak, amely 30 százalékkal csökkentheti a meteorológiai előrejelzések pontosságát, nagyjából az 1980-as szintre csökkentve a prognózisok megbízhatóságát, amelynek igen komoly anyagi és emberi következményei lehetnek – mondta a NOAA megbízott vezetője, Neil Jacobs az amerikai képviselőház környezetvédelmi albizottsága előtt. 
A kutatók a NASA szakértőivel együtt most olyan kompromisszumos megoldáson dolgoznak, amely nem hátráltatja az ötödik generációs telekommunikációs hálózat kiépítését, de nem is veszélyezteti a meteorológiai előrejelzések pontosságát sem – írta a Qubit.
A problémát a 24 gigahertzes frekvencia okozza, amit az Amerikai Szövetségi Távközlési Bizottság (FCC) már március óta árul a drótnélküli szolgáltatóknak, bár a NASA és NOAA illetékesei már akkor tiltakoztak. A légköri vízpermet ugyanis alig érzékelhető, de éppen 23,8 gigahertzes jelet bocsát ki, ami segít a meteorológusoknak a tájékozódásban – mondta Jordan Gerth, a Wisconsini Egyetem kutató meteorológusa.
Két szenátor levelet is írt az ügyben Ajit Painak, az FCC elnökének, ugyanis míg a hatóság megteheti, hogy a spektrum más részeiről válasszon áruba bocsátható frekvenciát, a meteorológusoknak tartaniuk kell magukat a természet jelzéseihez.
Ráadásul nem a 24 GHz-s frekvencia az egyetlen, amelyet a hatóság használatba bocsát, a jövőben az 5G jegyében várható további frekvenciák értékesítése olyan hullámhosszokon, amelyek a csapadék-előrejelzésben (36-37 GHz), a légköri hőmérséklet prognózisában (50,2-50,4 GHz), valamint a jég és a felhők mozgásának meghatározásában (80-90 Ghz) igazítják el a meteorológusokat.
Szerző
Témák
adatátvitel

Szokjunk le a repülésről, üzenik tudósok - a klímabarát utazásért kalkulátor is készült

Publikálás dátuma
2019.05.24. 19:42

Fotó: SHUTTERSTOCK
A repülés növekvő szén-dioxid-kibocsátása veszélyezteti a párizsi klímaegyezményben megfogalmazott célok elérését, azt, hogy a globális felmelegedés 2 Celsius-fok alatt maradjon.
Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek online kalkulátorával egyszerűen kiszámolható a különféle közlekedési módozatok szén-dioxid kibocsátása egy adott útvonalon. A travelandclimate.org honlapon az útvonalat és a közlekedők számát megadva lehet kiszámolni a különféle közlekedési módok környezeti hatását.
Például, ha két ember Budapestről Berlinbe utazik, akkor vonattal vagy busszal 40 kilogrammnyi a szén-dioxid-kibocsátás, személygépkocsival 137 kilogramm, repülővel pedig 224 kilogramm. A honlappal olyan kisebb utakra is lehet adatot kérni, mint például a Budapest-Komárom táv megtétele. Ez vonattal 9 kilogramm, autóval 15, a repülés pedig - értelemszerűen - nem meghatározható.
A honlap Jörgen Larsson és tudóscsoportjának kutatásain alapul, amely a svédek repülési szokásainak a klímára gyakorolt hatását vizsgálta. "Kutatásaink azt mutatták, hogy a svédek repülési szokásai alapján állampolgáronként egy tonnányi a szén-dioxid-kibocsátás. Ez ötször több a globális átlagnál, és nagyjából azonos a svédek gépkocsihasználatából eredő teljes szén-dioxid-kibocsátással" - idézte Larssont a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.
A légiközlekedésből származó egyre növekvő szén-dioxid-kibocsátás veszélyezteti a párizsi klímaegyezményben megfogalmazott célok elérését, azt, hogy a globális felmelegedés 2 Celsius-fok alatt maradjon.