Duna;hajóbaleset;hajókatasztrófa;

Több balesetben voltak érintettek a Viking hajói

A folyami hajózás veszélyes üzem, mégsem követelnek meg különösebb képzést a kapitányoktól.

Részletesen foglalkozott a Viking hajózási vállalattal a Neue Zürcher Zeitung. A cég Viking Sigyn nevű hajója okozta azt a múlt szerdai katasztrófát, melynek során a Hableány hajó felborult és másodpercek alatt elsüllyedt. A balesetet a hajón tartózkodó 35 emberből mindössze heten élték túl.

A lap megállapítja, hogy a nemzetközi hajózási cégek jelentős része a svájci Bázelben van bejelentve. Ennek nem csak a liberális svájci adóztatás az oka, hanem régi hagyomány, hogy a Rajnán közlekedő hajókat itt regisztrálják. Szintén Svájc mellett szól a cégek számára, hogy a legénység tagjainak egyszerűbb szociális biztosítást kötni, nem kell figyelembe venni különböző nemzetiségüket.

A budapesti hajókatasztrófa nyomán azonban Svájcban is felteszik a kérdést: mennyire biztonságos a folyami hajózás? A NZZ a Cruisemapper.com oldalát idézi, amely szerint az eltelt tíz évben baleset és egyéb jelentenivaló történést jegyeztek fel, melyekben 1346 hajó volt érintett. Ez esetben azonban nem csak ütközésről és egyéb balesetről van szó, hanem a motorproblémák, bűncselekmények, vagy valamilyen járvány kitörése is bekerül a regiszterbe.

A Viking cég azonban már márciusban drámai hírek középpontjába került: a Viking Sky nevű hajó motorja meghibásodott, nem lehetett beindítani, a hajó a vízen hánykolódott Norvégia partjainál, a több száz utast helikopterekkel kellett evakuálni.

A Viking összesen hatvan hajóval rendelkezik, nagy részük folyami. 2016 szeptemberében szintén e vállalat Freya nevű hajója került bajba, Erlangennél. Akkor egy ütközés során a legénység két magyar tagja vesztette életét.

A hajózással foglalkozó német újságíró, blogger Franz Neumeiernek fel is tűnt, hogy a Viking hajóival többször adódott probléma. Hozzáteszi azonban, hogy a cég rendelkezik Európában a legtöbb folyami hajóval. Ez pedig – mint mondja – kemény üzletág, könnyen történhet valami a sodrás miatt. Megjegyzi azonban, hogy miközben az óceán- és tengerjárók kapitányi kiképzése rendkívül szigorú, itt egészen más a helyzet, nincs szükség különösebb tanulmányokra.