Mikor „kell” serdülni?

Publikálás dátuma
2019.06.06. 15:30

Fotó: VOISIN/Phanie / AFP
Van, amikor a természetes folyamat korán vagy éppen későn jelentkezik.
Pubertásnak azt az időszakot nevezik, amikor a gyermekek fizikailag és érzelmileg elkezdenek fiatal nővé és férfivá érni. Ennek pontos ideje nincs meghatározva, ám ha lányoknál 13, fiúknál 14 éves korig nem veszi kezdetét, az kivizsgálást igényel, csakúgy, mint az, ha lányoknál 8, fiúknál pedig 9 éves kor előtt jelentkezik – mondta dr. Tar Attila, a Budai Endokrinközpont csecsemő és gyermek endokrinológusa.
Már a folyamat is gyakran aggodalommal tölti el a szülőket, de akkor különösen nagy az izgalom, ha túl korán veszik észre a jeleket. Ilyen lehet lányoknál a mellek növekedése, szőrnövekedés a hónaljban, intenzív növés, a menstruáció megjelenése, pattanások, zsíros bőr, testszag. Fiúknál a herék és a hímvessző növekedése, mélyülő hang, arc- és testszőrzet megjelenése, intenzív növés, pattanások, zsíros bőr és testszag jelezheti. 
Előfordulhat, hogy a gyermek az összes jelet mutatja, de az is, hogy évekig csak egyet. Utóbbit részleges korai pubertásnak nevezik és nem árt orvoshoz fordulni, bár legtöbbször nincs szükség kezelésre. A korai serdülés egyik veszélye, hogy a csontnövekedés korábban áll meg, és az érintettek, bár kezdetben magasabbak a kortársaiknál, végül alacsonyabbak lesznek, mint amilyenek lennének. Önértékelési gondokat, depressziót is okozhat a korai pubertás, mert a gyerekek egyrészt nincsenek rá felkészülve, másrészt kirekesztve érezhetik magukat a kortársaik köréből.
A korai pubertás okainak feltárásához vizelet és vérvizsgálaton túl szükség van a kezek/csuklók röntgenképére, amellyel a csontosodás mértéke ellenőrizhető. Szükség lehet CT/MRI végzésére is. Van, hogy a korai pubertás oka rejtve marad, de leggyakrabban a hipotalamikus központok fokozott aktivizálódása, tumor, gyulladás vagy mellékvese probléma áll a hátterében. Kezelésére olyan gyógyszert szokás alkalmazni, amely gátolja a korai érést kiváltó nemi hormonok termelését - mondta dr. Tar Attila.
Szerző
Frissítve: 2019.06.06. 17:19

Kenjük, de lehet, hogy nem is jól

Publikálás dátuma
2019.06.05. 14:14
Illusztráció
Fotó: VOISIN / AFP
A megfelelő napvédőkrém, ha jól használjuk, nemcsak a leégés, és ezáltal a bőrdaganatok kialakulása, hanem több bőrelváltozás ellen is véd.
A bőrünk nem felejt, így már gyermekkortól fontos ügyelni a fényvédelemre. Ha valaki élete során többször leég, akkor a kedvezőtlen hatások összeadódnak, majd később ennek látható jelei is lesznek: korai ráncosodás, máj- és öregségi foltok, egyenetlen bőrszín, illetve emelkedik a legveszélyesebb szövődmény, a bőrdaganat kialakulásának kockázata is – mondta dr. Vincze Ildikó bőrgyógyász-kozmetológus, az Anyajegyszűrő Központ főorvosa.
A napvédő krémeknek átlagosan fél órára van szükségük, hogy hatni tudjanak. Ezért nem jó, ha csak a strandra érve, a vízbe csobbanás előtt sietve keni be magát. A legjobb, ha még otthon eldolgozzuk a bőrön, a strandon pedig már csak ismételgetjük a műveletet. A vízálló terméket sem elég ugyanis egyszer felkenni.
Gyakori, hogy bár többnyire bekenjük magunkat, ilyen-olyan okból, egyes testrészekre nem jut elegendő mennyiségű naptej, és erre csak este a furcsa alakban lepirult terület figyelmeztet. Van, hogy nagyobb területek is kimaradnak, például kopaszodó férfiak nem gondolnak a fejbőr védelmére, pedig nőknél is fontos lenne a haj választékának vonalát bekrémezni. A fülcimpa és a lábfej szintén sokszor elfelejtett terület. 
Fényvédelemre nemcsak a vízparton van szükség, hanem mindig, amikor a szabadban tartózkodunk. Ezért akkor is kenjük be magunkat, ha például sétálni, kirándulni indulunk – ajánlotta a szakorvos.
Illusztráció
Fotó: GODONG / AFP
Hatféle bőrtípus létezik, Európában a 2-es és a 3-as fordul elő leggyakrabban. Előbbi világosabb színű, amely könnyebben leég, a 3-as pedig könnyebben barnul. 30-as faktorszám alatti fényvédőt egyik bőrtípusnak sem javasolt használnia, világosabb bőrűeknek, gyerekeknek az 50-es javasolt. Az SPF mellett fontos, hogy a naptej az UVA és az UVB sugarak ellen is védelmet nyújtson. Előbbi a ráncosodásért, a bőr öregedéséért felel, utóbbi a leégést okozza.
Megfelelően alkalmazott naptej mellett is célszerű óvatosan bánni a napon töltött idővel. 11 és 15 óra között továbbra sem javasolt a tűző napon tartózkodni. Ilyenkor vonuljunk árnyékos helyre, de itt is kenjük be magunkat naptejjel, mert még a lombok között átszűrődő napfényben is leéghetünk. Szemünk egészségét védjük jó minőségű, UV-sugarakat szűrő napszemüveggel, fejünket széles karimájú szalmakalappal. Világos, érzékeny bőrűek számára akár UV-szűrős ruházat viselését is ajánlja a szakember. 
Szerző
Frissítve: 2019.06.05. 14:23

Az izomépítés csökkentheti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát

Publikálás dátuma
2019.06.04. 14:14

Fotó: MICROGEN IMAGES/SCIENCE PHOTO LI / AFP
Azt, hogy a mozgás csökkenti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát, a szakértők régóta tudják, egy új tanulmány szerint azonban nem mindegyik fajtája.
Közepesen intenzív izomerőfejlesztő edzéssel jelentősen csökkenthető az egyre több embert érintő 2-es típusú cukorbetegség kockázata – áll amerikai és ausztrál kutatók tanulmányában, amely a Mayo Clinic Proceedings című szaklapban jelent meg. A kutatók 4681 felnőttet vizsgáltak meg, akik közt nem volt cukorbeteg. A felmérésnél a szakemberek az életkort, a nemet, a testsúlyt figyelembe véve folyamatosan monitorozták a résztvevőket. Azt találták, hogy azoknál, akiknél közepesen erős izomerőt mértek, 32 százalékkal csökkent a cukorbetegség kockázata – függetlenül olyan rizikófaktoroktól, mint a túlsúly, a magas vérnyomás, a dohányzás vagy az alkoholfogyasztás. A szakértők hangsúlyozták, hogy az izomerőfejlesztő edzések akkor is kifejtik pozitív hatásukat, ha nem változik meg látványosan a testösszetétel. Ugyanakkor arra a kérdésre ezzel a kutatással még nem sikerült választ adni, hogy pontosan heti hány és milyen intenzitású edzés a leghatékonyabb ebből a szempontból, bár úgy látták, még a rövid ideig végzett, egyszerű edzés (például guggolás, planking, kitörés, saját súllyal vagy szabad súllyal végzett gyakorlatok) is jó hatású.  
Eddig úgy élt a köztudatban, hogy a kardioedzésnek van kiemelkedő szerepe a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében. Az ilyen típusú mozgástól azonban sokan tartanak, főként azok, akik túlsúllyal, magas vérnyomással vagy mozgásszervi betegséggel küzdenek. A mostani tanulmány alapján számukra jó hír, hogy a rendszeresen végzett rezisztenciaedzés (izomfejlesztő edzés súlyokkal vagy ellenállással) is rizikócsökkentő hatású – mondta dr. Babai László, az Életmód Orvosi Központ orvosa. 
„A megfelelően kialakított életmód, amelynek a fizikai aktivitáson túl része a táplálkozási rendszer és szükség esetén a stresszkezelés is, a már kialakult cukorbetegség súlyosságát is enyhítheti.”

A rendszeres mozgás, nemcsak a szövődmények elkerülésére, de a vércukorszint normalizálására is szolgál, különösen cukorbetegek és inzulinrezisztenciában szenvedők számára. Fizikai aktivitás hatására ugyanis kevesebb inzulinra van szükség a glükóz sejtekbe jutásához. A szakszerűen felépített edzés hosszútávon növeli a szervezet inzulin iránti érzékenységét, javítja az anyagcsere egyensúlyát és csökkenti a test zsírszázalékát.
Szerző
Frissítve: 2019.06.04. 14:23