Átlépett egy lélektani határt az üzemanyagok ára

Publikálás dátuma
2019.06.07. 06:49
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Szerencsére lefelé.
A Mol csökkentette 9 forinttal a 95-ös benzin és 6 forinttal a gázolaj nagykereskedelmi árát pénteken. A változást követően a benzin literenkénti átlagára 391 forintra, a gázolajé 397 forintra csökkent. Az üzemanyagok ára legutóbb szerdán csökkent, a 95-ös benziné 9 forinttal, a gázolajé 7 forinttal lett kevesebb.  E persze csak az átlagár, az egyes kutak között 50 forint eltérés is lehet, legtöbbet általában az autópályákon kell fizetni az üzemanyagért.
Szerző
Frissítve: 2019.06.07. 07:13

Légy a tejben: hiába a kincstári optimizmus, továbbra is súlyos gondokkal küzd a tejágazat

Publikálás dátuma
2019.06.06. 18:00

Fotó: PHILIPP SCHULZE / AFP
Ezekről azonban kevés szó esett a Tej világnapján rendezett eseményen.
A kormányzati kincstári optimizmussal szemben a hazai tejágazat a kétségtelen eredmények ellenére, továbbra is súlyos gondokkal küzd. Ezekről azonban kevés szó esett a Tej világnapján rendezett eseményen.   A magyar mezőgazdaság egyik húzóágazata, „nehézipara” a tejtermelés, amelynek értéke 2017-hez évhez képest tavaly 1 százalékkal, 185,5 milliárd forintra nőtt, a tejfeldolgozás pedig a tavalyi majd’ 300 milliárdos termelési értékével az élelmiszeripari termelés 11 százalékát adta – ismertette Farkas Sándor, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára csütörtökön, a tej világnapja alkalmából tartott rendezvényen. Ágazati szakemberek szerint ez jól becsomagolt, kincstári optimizmust sugárzó bejelentés lefordítva azt jelenti, hogy a szektor teljesítménye gyakorlatilag stagnált. Az államtitkár elmondta, hogy az állatállomány az elmúlt 8 évben 30 százalékkal nőtt, mára a tehénállomány mintegy 403 ezer egyedet számlál. Istvánfalvi Miklós, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke szerint viszont az állomány az utóbbi években inkább stagnál. A szakember idén sem vár érdemi változást. A tejhozamot illetően az ország az elsők között van az Európai Unióban (EU), a hozam 2012-2018 között 10 százalékkal nőtt. Igaz, a tejtermeléssel is foglalkozó államtitkár elismerte, a beltartalmat illetően már korántsem ilyen kedvező a helyezésünk. A különbség oka elsősorban a takarmányozás, vagyis az elmúlt időszak kétségtelen fejlesztései ellenére a hazai tejtermelés, legalábbis ami a minőséget illeti, még mindig versenyképességi gondokkal küzd. A termelés várhatóan idén is valamivel meghaladja az 1,5 milliárd litert, de érdemi növekedésre itt sem nem számítanak a szakemberek. Az ágazat az elmúlt években kiemelt kormányzati segítséget kapott. Az uniós támogatás mellett – amelyek összege 2018-ban 21,2 milliárd forintot tett ki -, hazai forrásból 15,5 milliárd forint jutott a gazdáknak – közölte Farkas Sándor.
Tejtermelők demonstrációja az olcsó külföldi tej ellen
Fotó: Molnár Ádám / Népszava
A szakpolitikus a friss tej 2017-es, majd a tartós, vagy uht tej 18 százalékos áfájának 5 százalékra csökkentésével is magyarázta, hogy a nagy élelmiszerláncok polcain mára a magyar termékek vették át a vezető szerepet és ennek köszönhető a fogyasztás növekedése is. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) számai alapján azonban az áfacsökkentés ellenére is inkább stagnál a tejfogyasztás, sem mint növekedne. A tej önköltsége jelentősen emelkedett, s elérte literenként a 90-110 forintot. A felvásárlási ár átlagosan 97 forint volt. Jó néhány gazdaság veszteséggel zárta 2018-at, de az uniós és a nemzeti támogatásokkal a többség mérlege pozitív volt. Ahogy tavaly, úgy idén is legalább 10-15 százalékos béremelésre lesz szükség, hogy az egyre égetőbb munkaerőhiány miatt. Gyarapszik a tejgazdaságokban is a mongol, sőt indiai vendégmunkások száma, de a jelentős fluktuáció miatt ez sem pótolja a hiányzó munkáskezeket – jegyezte meg Istvánfalvi Miklós. A Népszava kérdésre az elnök elmondta, a hazai tej mintegy 80 százalékát állítják elő agrárgazdasági társaságok. Az elmúlt 3 évben a termelés növekedését a földforgalmi törvény is fékezte. Az évi alig 1 százalékos bővülés egyik oka, hogy jogi személyek, így agrárgazdasági társaságok sem juthatnak földtulajdonhoz, s a bérletek megújítása is bizonytalan, így senki nem vág bele szívesen akár sok százmilliós, milliárdos beruházásba. A bérelt területek nagysága legföljebb 1200 hektár lehet, emiatt a nagy tejtermelők, ahol akár több ezer jószágot is tartanak, nem tudják megtermelni a megfelelő mennyiségű tömegtakarmányt. Ennek ellenére voltak az ágazatban beruházások, de a terméktanács elnöke szerint sokkal nagyobb ütemre lenne szükség. A munkaerőhiány azonban nemigen hagy más utat a termelőknek, aki nem képes robotfejőgépeket és egyéb korszerű technikát alkalmazni - most úgy látszik erre a vállalkozások talán tizede lesz képes -, az nagyon nehéz helyzetbe kerül. Az élőmunka kiváltása nélkül az ágazat nem tarthat lépést a versenytársakkal. Jó példával járnak elől a tejfeldolgozók, amelyek közül több nagy cég is jelentős korszerűsítést hajtott végre az elmúlt időszakban. Legalább ennyire fontos a termelők és feldolgozók közötti hosszú távú szerződések elterjedése. Egyelőre a piaci szereplők 30 százaléka kötött biztonságot nyújtó mennyiségi, vagy árindex alapján számolt felvásárlási ármegállapodást. A terméktanács szerint a termelők a feldolgozók és a kereskedők között a hosszú távú szerződések teremthetik meg a bizalmi viszonyt.

Mert ez műanyag

Meglepő volt Farkas Sándor aggodalma a műanyag csomagoló anyagok jelentette környezetterhelés miatt. Az államtitkár szerint el kell gondolkodni azon, hogyan lehet ezeket kiváltani zöldebb anyagokkal. Úgy véli, nemcsak a tejágazat, hanem a teljes magyar élelmiszeriparra érvényes megoldást kell találni. Felvetése azért is érdekes, mert az Orbán kormány alig néhány hete utasította el a hazai zöld szervezetek javaslatát az egyszer használatos nejlonzacskók betiltásáról. Több európai, dél-amerikai ország után újabb afrikai államban, Tanzániában is szigorú büntetések mellett betiltották a műanyag bevásárló szatyrok használatát, az ilyen termékek gyártását, forgalmazását. Ezeket az első lépéseket az Orbán kormány eddig nem tett meg.   

Szerző
Frissítve: 2019.06.06. 18:04

A francia politikát okolva visszalépett a Fiat, mégsem egyesül a Renault-val

Publikálás dátuma
2019.06.06. 11:00

Fotó: MARCO BERTORELLO / AFP
Párizs viszont úgy látja, az FCA türelmetlen volt, miközben nem volt ok a sietségre.
A Fiat Chrysler csütörtök hajnalban bejelentette, hogy visszalép a Renault-nak tett 35 milliárd dolláros egyesülési ajánlatától, és a francia autógyártóban 15 százalékos részesedéssel bíró párizsi kormányt hibáztatta azért, hogy nem jött létre a világ harmadik legnagyobb autógyártó cége. A Fiat Chrysler (FCA) május végén tette meg az ajánlatát. Különböző források szerint a Renault igazgatótanácsa szerdán már hat órája tanácskozott az egyesülésről, amikor a francia kormány is feltételesen megállapodott az FCA-val az ügyletről. Párizs azonban el akarta érni, hogy egyik szövetséges partnere, a japán Nissan – amely mindaddig tartózkodott – támogassa az egyesülést. A francia szakszervezetek ellenezték a megállapodást, a magánrészvényesek viszont támogatták. A francia kormány ekkor azt kérte, hogy halasszák el a döntést. Az FCA ezután – szerda éjfél után – adott ki közleményt arról, hogy visszalép az ajánlattól.
„Egyértelművé vált, hogy Franciaországban egyelőre nincsenek meg a politikai feltételek ahhoz, hogy egy ilyen kombináció sikeresen elinduljon”

– fogalmaztak.

Francia részről azonban úgy látják, az FCA türelmetlen volt, gyorsan nyélbe akarta ütni az ügyletet, miközben Párizs szerint nem volt ok a sietségre. Az FCA javaslata szerint a két cég részvényesei 50-50 százalékos tulajdonhányaddal rendelkeztek volna a közös vállalatban, amely a világ harmadik vezető járműgyártója lett volna a Volkswagen és a Toyota után. Az egyesülés évi 8,7 millió autót gyártott volna, piaci tőkeértéke pedig elérte volna a 37 milliárd dollárt, ebből csaknem 20 milliárd a Fiat Chrysleré lett volna. Elemzők szerint ésszerű volt az elgondolás, az iparági konszolidáció komoly költségmegtakarítással járt volna, más gyártók részéről is látni próbálkozásokat arra, hogy megosszák egymás között a fejlesztési költségeket. Az FCA korábban már tárgyalt a PSA Csoporttal, amelyben a francia kormánynak szintén van részesedése.
Szerző