Lényegében saját magának fizethet a Viking Cruises, ha kiköt Budapesten

Publikálás dátuma
2019.06.07. 14:27
Viking Sigyn a rostocki kikötőben márciusban
Fotó: BERND WUSTNECK / AFP
A magyar állammal közösen tulajdonolja a Mahart PassNave Kft.-t a svájci cég, és több mint 1,1 milliárd forint osztalékot vitt ki az országból, amióta a magyar állam üzlettársa lett.
Nagyon gáláns volt a kormány a Viking River Cruises AG svájci céggel, aminek gazdasági szempontból értelmezhetetlen kedvezményeket adott, mikor maga mellé engedte a budapesti hajózási bizniszben, írja a 24.hu. A szállodahajós svájciak ugyanis
hazavihetik annak a magyar kikötőüzemeltető cégnek a nyereségét, amelynek ők a legnagyobb díjfizetői.

A portál számítása szerint a Viking Cruises, amely a dunai szállodahajóival az egyik legfőbb bevételi forrása a Mahart PassNave Kft.-nek, több mint 1,1 milliárd forint osztalékot vitt ki az országból, amióta a magyar állam üzlettársa lett.
Mint írják, a Viking Cruises magyarországi céges megjelenése érdekes módon egybeesett azzal, amikor az Orbán-kormány 2013-ban elhatározta: állami irányítás alá veszi a legnagyobb magyar dunai vállalatot. Az állam 750 millió forintért vásárolta meg a Mahart PassNave Kft. 51 százalékát. A Mahart Passnave több mint harminc hajóval rendelkezik, de az igazi érték a cég kezében levő 70 kikötő, közöttük a budapesti hajókikötők túlnyomó része.
A Viking Cruises néhány héttel az állam után vette meg a Mahart PassNave-ból a fennmaradó részt. A vásárlás lezárulta után a Viking Hungary Kft. lett az összekötő kapocs a Mahart PassNave és a svájci anyacég között. Jegyzőkönyvek tanúsága szerint most a Rogán Antal miniszter által felügyelt Magyar Turisztikai Ügynökségnek 18665, a Vikingnek pedig 17993 szavazata van a cég tulajdonosi taggyűlésében, és a két fél ebben az arányban részesedett az osztalékból is.
A Viking így egyik oldalon a Mahart PassNave klienseként a konkurenciához hasonlóan fizeti a hajók parkolási díját, az úgynevezett pontondíjat, a másik oldalon viszont tulajdonosként kiveszi a cégből a hasznot.

Ezzel a megoldással a Viking sokkal jobb helyzetbe kerül a piac többi szereplőjénél, az állam viszont elesik a bevételek jelentős részétől: ha például a 2018-as üzleti évben a Viking hajói kevesebb mint ötszázszor kötöttek ki a fővárosi rakparton, akkor nemhogy nullszaldós, de nyereséges volt a cég számára a budapesti kikötés.
A Mahart PassNave 2017-ben egyébként 1,2 milliárd, 2018-ban pedig 1 milliárdos nyereséget termelt. Ezeket a pénzeket osztalékként a két tulajdonos az utolsó fillérig kivette a cégből.
Szerző

Megérkezett az úszódaru a Hableányhoz, a roncs kiemelése legkorábban vasárnap kezdődhet

Publikálás dátuma
2019.06.07. 14:06

Fotó: Szergej Markoszov
Lezárták az Árpád és a Margit hidat is, amíg a Clark Ádám átment alattuk. Négy hevedert vezetnek át a Hableány alatt a kiemeléshez.
Megérkezett a Clark Ádám, Közép-Európa legnagyobb úszódaruja a Hableány roncsához, hogy kiemelje azt, derül ki a rendőrség közleményéből.
14 óra 40-kor újra megindult a forgalom a budapesti Árpád és a Margit hídon.

A dunai hajóbaleset roncsának mentése miatt péntek délután 2-től átmenetileg lezárták a Margit hidat és az Árpád hidat - közölte péntek délután a rendőrség az MTI-vel. A korlátozás addig volt érvényben, amíg a Clark Ádám átment a hidak alatt. Ennek eredményeként hatalmas kocsisor torlódott fel mindkét budapesti hídnál.

TEK: négy hevedert vezetnek át a Hablány alatt a kiemeléshez

A műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján négy, drótkötélheveder kell a szerencsétlenül járt Hableány hajó kiemeléshez - jelentette be a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője pénteken Budapesten.    Jasenszky Nándor a margitszigeti sajtótájékoztatón közölte: a kiemelés akár szombaton vagy vasárnap megkezdődhet, de az is lehet, hogy a jövő hétig húzódik a művelet. Hozzátette: a Clark Ádám úszódaru már pénteken a helyszínre érkezett, és rögtön munkába áll, amint a búvárok átvezetik a hevedereket a hajó alatt. Egy hevedert a hajó elején, kettőt középen a gépház alatt, ahol a legnagyobb a veszélye annak, hogy a hajó kettétörik, egyet pedig a tat alatt vezetnek át. Egy-egy heveder hat 32 milliméter átmérőjű drótkötélből áll össze, az elején és a végén pedig úgynevezett vezetőköteleket csatolnak hozzá; ezek együttes hossza eléri a 100 métert. A hajó alatt átvezették a több mint száz méter hosszú hevederek vékony, elsődleges vezetőszárait és a tervek szerint haladnak tovább a munkával. A hajó padozaton fekszik, ez alatt kell átvezetni a hevedereket, de ha nem találnak rést, akkor nagynyomású vízzel próbálnak helyet csinálni nekik. Elmondta, hogy még tart a gyártása annak a kötélnek, amellyel a hajó alatt átvezetett hevedereket fogják a daruhoz rögzíteni.    Hajdu János, a TEK főigazgatója döntött arról, hogy még pénteken "lehozzák" a baleset helyszínére a Clark Ádám úszódarut, mert nem akarta megkockáztatni, hogy a vízállás emelkedése miatt esetleg "megszoruljon" az újpesti kikötőben. Az úszódaru mozgását a katasztrófavédelem Szent Flórián tűzoltóhajója segíti. Arra a kérdésre, hogy hány búvár dolgozhat egyszerre a roncsnál, azt mondta: a szabályok szerint egy, ám vizsgálják annak a lehetőségét, hogy miközben a magyar búvár az átkötéssel foglalkozik, addig a dél-koreai búvárok dolgozhassanak a nyílászárók lezárásán, de erről még nem született döntés. UPDATE:  A legfrissebb szonárképek szerint döntően a gerincén, déli irányban (tattal felfelé) áll a múlt szerdai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány - mondta a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője a köztévében. Jasenszky Nándor hozzátette: továbbra is azon dolgoznak, hogy a vezetőszárakat átfűzzék. Ez folyamatos munka, jelenleg nem lehet megmondani, hogy a négy heveder átfűzésével mikor végeznek. Optimális helyzetben vasárnap, de az is lehet, hogy egy hét múlva.

Továbbra is emelkedik a Duna vízszintje

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) közlése szerint az országban jelenleg 350 kilométeren van árvízvédelmi készültség elrendelve. A Duna magasabban fekvő vízgyűjtőin az elmúlt egy hétben bekövetkezett hóolvadás miatt a következő napokban a Duna hazai szakaszán néhány centiméteres vízszintemelkedés várható, majd folytatódik a lassú apadás. Az apadás mértékének átmeneti felgyorsítása érdekében - az OVF kezdeményezésére - a szlovák vízügyi szervek egy az előrejelzések alapján meghatározott időpontban 4 órán keresztül másodpercenként 1000 köbméter vízhozamot tartanak majd vissza. Ennek időpontjáról folyamatosan egyeztetnek a szakemberek. Pénteken délelőtt 10 órakor a budapesti vízállás 466 centiméter volt, ami 122 centiméterrel alacsonyabb, mint a szombat déli tetőző szint. A Duna vízszintje várhatóan jövő héten a szerda esti órákban apad Budapestnél 400 centiméter alá - írták.

15 hajóval kutatja az eltűnteket a rendőrség, tetemkereső kutyákat is bevetettek

A Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság több mint 200 kilométernyi Duna-szakaszon 15 hajóval kutatja a dunai hajóbaleset során eltűnteket egészen az országhatárig - közölte a kapitányság vezetője pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten. A rendőrök tetemkereső kutyákat is bevetnek; az állatok segítségével eddig három holttestet találtak - mondta el Prohászka Richárd. A kutatás alkalmával modern szonárberendezéseket, keresőlámpákat és éjjellátó készülékeket is bevetnek - tette hozzá. 
A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, kilenc embert még keresnek.

Egy hollandiai Viking-balesetben is érintett a Sigyn kapitánya

Hollandiában is gyanúsítottként hallgatták ki Jurij C.-t, a Budapesten a Hableánnyal ütköző Viking Sigyn ukrán kapitányát egy áprilisi hajóbaleset miatt – tudta meg a Népszava Rab Ferenctől, a Fővárosi Főügyészség szóvivőjétől. Áprilisban a Viking Idun nevű hajó fedélzetén 171 utassal beleütközött egy olajszállító tankerbe. Akkor személyi sérülés nem történt.
Jurij C. a Viking Idun másodkapitánya volt a baleset idején. Azt viszont nem tudni, hogy a holland hatóságok pontosan mivel gyanúsítják.

Szerző
Frissítve: 2019.06.07. 22:31

A Jobbik továbbra is részt vesz a budapesti előválasztásban

Publikálás dátuma
2019.06.07. 13:09
Egyelőre teljes az összhang az ellenzéki politikusok között. A pártok úgy látják, külön-külön esélytelenek a Fidesszel szemben
Fotó: Tóth Gergő / Népszava
Puzsér Róbert már nem élvezi a támogatásukat.
A Jobbik Budapesti Választmánya tudomásul vette, hogy Puzsér Róbert a jövőben önállóan, pártok támogatása nélkül, az előválasztásból kilépve folytatja kampányát - írja közleményében a párt. Döntéséből következően Puzsér Róbert már nem a Jobbik által támogatott főpolgármester-jelölt - szögezik le. A Jobbik továbbra is részt vesz az előválasztási folyamat szervezésében, mert fontosnak tartja, hogy a budapesti ellenzéki szavazók átlátható és demokratikus folyamat során választhassák ki a Fidesz főpolgármesterének legesélyesebb kihívóját - áll a párt közleményében.  
Miután a korábban támogatott Puzsér Róberttel megszűnt az együttműködés, a Jobbiknak nincs főpolgármester-jelöltje, és arról sincs döntés, hogy a későbbiekben állítana saját jelöltet – nyilatkozta lapunknak Bencsik János parlamenti képviselő, a párt budapesti elnöke. Elmondása szerint elfogadják majd az ellenzéki előválasztás eredményét, ami azonban nem automatikusan jelenti azt, hogy támogatni fogják a győztes indulót. „Ezt csakis közös program alapján tartjuk elképzelhetőnek” – tette hozzá Bencsik János.
Szerző
Frissítve: 2019.06.07. 16:15