Kitüntetést vehetett át a költségvetési csalással gyanúsított Simonka György

Publikálás dátuma
2019.06.11. 12:39

Fotó: Molnár Ádám / Népszava
A fideszes képviselőt bűnszervezetben elkövetett, különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalással gyanúsítja az ügyészség.
Múlt pénteken a „Dél-Békési Térségért végzett kiemelkedő eredményességű, maradandó értékű, megbecsülést kiváltó, a térség fejlődését, elismertségét szolgáló tevékenységéért” Dél-Békési Térségért kitüntetést vehetett át Mezőkovácsházán Simonka György, fideszes országgyűlési képviselő – tudta meg a Magyar Narancs.  Az ügy pikáns része csupán annyi, hogy a frissen kitüntetett Simonkát pont azért gyanúsítja az ügyészség
bűnszervezetben elkövetett, különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalással, mert jogellenesen szerezhetett meg uniós fejlesztési pénzeket.

Az ügyészség gyanúja szerint a túlárazott beruházásokat végző vállalkozóknak a kifizetett ár 45 százalékát kellett visszaadni a fideszes képviselőnek készpénzben.
Szerző
Frissítve: 2019.06.12. 11:10

Jet-ski elnök: A strandoló, a horgász és az e-jet a Balatonon sem fér el egymás mellett

Publikálás dátuma
2019.06.11. 11:40
Képünk illusztráció
Fotó: ISHARA S.KODIKARA /
Czeller Béla csak úgy tudná elképzelni, hogy az e-jeteket mégis a tóra engedik, ha egy önkormányzat felvállalná, egy fürdőzők és horgászok elől elzárt területet biztosít a jet-skizőknek.
Törvénymódosítással próbálta elérni az LMP, hogy a nemzeti kincsnek számító tavakon, azaz a Balatonon, a Velencei tavon és a Fertő- tavon tiltsák be az elektromos meghajtású jet-skik és kishajók közlekedését is, ám Schmuck Erzsébet javaslatát a múlt héten elutasította az országgyűlés gazdasági bizottságának kormánypárti többsége, így nem is kerül a T. Ház elé. Pedig a magyar fejlesztésű e-jetek Balatonra engedését a különféle civil és szakmai szervezetek – többek között a balatoni horgászszövetség, a vitorlázók, a Nők a Balatonért Egyesület, vitorlások, az MTA tihanyi limnológiai intézete – is ellenzik, míg a két nagy, a tóparti önkormányzatokat tömörítő szervezet, a Balatoni Szövetség és a Balatoni Fejlesztési Tanács közül előbbi inkább tiltáspárti, utóbbi pedig egyelőre semleges a kérdésben, vagyis konkrét támogatója nincs a balatoni e-jetezésnek. Sőt, a Magyar Jet-Ski Szövetség is úgy véli, bár az elektromos jet-ski műszaki és környezetvédelmi szempontokból megfelelne, hiszen károsanyag-kibocsátása és zajszintje szinte nulla, ráadásul nem hajócsavarral működik, a jethajtás pedig nem fejt ki érdemi, a környezetet befolyásoló hatást, mégsem szabad a Balatonra engedni.
- Nem szabad azonban elfeledkezni az emberi-lélektani oldalról sem – mondta a Népszavának Czeller Béla, a szövetség elnöke. – A Balaton mindig is a fürdőzőké, horgászoké, vitorlázóké volt, vagyis több százezer, esetleg millió embert akarnak most szembeállítani néhány százzal. Az e-jetnek ugyanis nem lenne nagyobb közönsége, így értelmetlennek tűnik ellentéteket szítani. Czeller Béla csak úgy tudná elképzelni, hogy az e-jeteket mégis a tóra engedik, ha egy önkormányzat felvállalná, egy fürdőzők és horgászok elől elzárt területet biztosít a jet-skizőknek. - Persze ehhez rengeteg feltételnek meg kell felelni – magyarázta -, kell a parton egy dokkoló, egy bójasor, mely bevezet a pályára, s egy lehatárolt, 6-8 hektáros terület, mondjuk egy 150-szer 500 méteres téglalap alakú pálya. Ahol természetesen személyzet felügyeli egyfelől a jet-skizőt, másrészt, hogy fürdőző vagy horgász ne menjen be a pályára.
Elektromos meghajtású jet-ski tesztje a Balatonon
Fotó: Kovács Tamás / MTI
A szövetség elnöke megjegyezte, alapvetés, hogy jet-skizni csak ott lehet, ahol tilos a fürdés és a horgászat, nem véletlen, hogy a legtöbb pályát bányatavakon jelölték ki. - A balatoni jet-skizésnek akkor lenne igazából értelme, ha körbe lehetne járni a tavat – folytatta –, ez azonban megvalósíthatatlan, hiszen nemcsak a közlekedési szabályozási feltételek nincsenek kidolgozva, de az infrastrukturális sem: egyetlen töltőállomás sincs például a tó körül. Vagyis eleve csak egy szűk réteg számára jelentene vonzerőt az e-jet, tehát két-három pálya kijelölése minden igényt kielégítene. Más kérdés, hogy ezeket lehetne-e rentábilisan üzemeltetni, hiszen igencsak komoly költség a háttér kiépítése, a megtérülés pedig hosszú évek alatt is erősen kétséges. Tehát rengeteg a kérdőjel egy olyan ügyben, mely marginális kisebbséget szólítana csak meg, így igazából felesleges szítani az indulatokat.
Szerző
Témák
Balaton LMP
Frissítve: 2019.06.11. 12:37

A Szépírók Társasága kiállt az MTA mellett

Publikálás dátuma
2019.06.11. 09:38

Fotó: Népszava
A társaság szerint nyilvánvaló, hogy a kormány támadássorozata arra irányul, hogy az egész tudományos közösséget kontroll alá helyezzék.
Kiáltványt fogalmaztak meg a Szépírók Társaságának tagjai, melyben „megütközéssel és aggodalommal követik a magyar tudományos élet, a felsőoktatás és az akadémiai kutatás szabadsága, szakmai-intézményi autonómiája ellen indított kormányzati támadássorozatot”  – írja a HVG a litera.hu-n megjelent közlemény alapján.
„Az akció jól láthatóan az akadémiai kutatóintézeti hálózat államosítására, a bölcsészet- és társadalomtudományi kutatás és az egész tudományos közösség állami-kormányzati kontroll alá helyezésére irányul”

– fogalmaztak a közleményben. „Kormányzat és tudomány ez idő szerint hadban áll. Ezt a szükségtelen, értelmetlen, kártékony politikai háborút nem a tudományos közösség indította a kormányzati hatalom ellen, hanem a kormányzati hatalom a tudomány, a szakmai-kutatói közösségek és intézményeik ellen, hogy függetlenségüket megtörje, kutatási szabadságukat korlátozza, sokféleségüket felszámolja, erőforrásaikat pedig saját kizárólagos ellenőrzése alá vonja. 
Ebben a háborúban – hiszen mi másnak nevezhető egy olyan hatalmi támadássorozat, amelyben a jogait és szabadságát védelmező szakmai közösséget ellenségnek tekintik, amelyben minden eszköz megengedett, és csak a hatalom győzhet

– a helyzet mára odáig jutott, hogy parlament előtt áll az a törvény, amely a Magyar Tudományos Akadémiától elválasztja eleven és jól működő szívét, a kutatói intézményhálózatot, hogy az állam bürokratikus-adminisztratív testébe ültesse azt át.” – írták.
Szerző
Témák
MTA