Tudatos táplálkozás állíthatja meg az évente tízmillió ember életét követelő néma gyilkost

Publikálás dátuma
2019.06.12. 15:11

Fotó: GARO/Phanie / AFP
A sófogyasztás mérséklése, a zöldség és gyümölcs mennyiségének növelése, illetve a hal heti rendszerességű beiktatása – ezeket az étrendi változtatásokat javasolják a szakemberek a magas vérnyomásban szenvedőknek.
A magas vérnyomás napjainkban Magyarországon és világszerte növekvő népegészségügyi probléma, évente tízmillió ember életét követeli a világban, és ezzel a legjelentősebb a halálozáshoz, illetve a rokkantsághoz vezető tényezők közül. Magyarországon a diagnosztizált hipertóniás betegek csaknem 3,5 millióan vannak, és körülbelül egymillióra tehető azon érintettek száma, akik nem részesülnek kezelésben – mondta Veresné dr. Bálint Márta, a Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszék vezetője.
Mivel eleinte nem feltétlenül okoz tüneteket, a néma gyilkosnak is nevezett hipertónia kialakulásában a genetikai háttér és a stressz mellett a megnövekedett testsúly, a mozgásszegény életmód, a magas sóbevitel, a dohányzás és a mértéktelen alkoholfogyasztás játszik szerepet. A szakember hozzátette: a testsúlygyarapodás nemtől és kortól függően megemeli a vérnyomást. Egyértelmű összefüggés van tehát a sok hazai érintett és aközött, hogy Magyarországon a felnőtt lakosság kétharmada túlsúlyos vagy elhízott. Érdemes tudni, hogy a plusz kilók eloszlása is informatív; a has- és deréktájra rakódó túlsúly nagymértékben összekapcsolódik a magas vérnyomással és az anyagcsere-betegségekkel.
A szakember figyelmeztetett, enyhe hipertónia esetén sokat jelenthet a tudatos táplálkozás, de ez önmagában nem elegendő a probléma kezelésére, viszont nem is javasolt, hogy valaki orvosi kontroll nélkül tartsa kordában a vérnyomását. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) kétféle étrendet ajánl a probléma kezelésére. Az úgynevezett DASH (Dietary Approacheso to Stop Hypertension) és a mediterrán diéta is segíthet a vérnyomás normalizálásában, késleltethetik a gyógyszeres kezelés bevezetését.

Zöldség, olívaolaj és hal

Mindkét étrend minden étkezése tartalmaz zöldséget vagy gyümölcsöt. Az ezekben jelentős mennyiségben található káliumnak vérnyomásszabályozó hatása van – ismertette a szakember. Az ajánlások minimum napi 40 dkg zöldségről és gyümölcsről szólnak, és fontos, hogy naponta legalább egyszer nyersen fogyasszunk zöldséget vagy gyümölcsöt. Ezek élelmi rost tartalmukkal hozzájárulnak a hamarabb jelentkező jóllakottság érzethez, ezzel az elhízás megelőzéséhez. Emellett a bennük lévő fitonutriensek antioxidáns hatásúak, amelyek hozzájárulnak az ér egészségének megtartásához. A szakember szerint nem érdemes elfelejtkezni a hüvelyesekről (pl. szárazbab, borsó, lencse, csicseriborsó), amelyek jelentős fehérjetartalmuk mellett az állati eredetű termékkel ellentétben nem tartalmaznak koleszterint, így csökkentik az érelmeszesedés, és az ennek következtében kialakuló magasvérnyomás kockázatát.
 A zsiradékok közül a hidegen préselt (extra szűz) olívaolaj fogyasztása javasolt, mert többek között kedvezően befolyásolja az érfal endothel funkcióját (azaz az értágító és érszűkítő tényezők fenntartását, és ezzel a vérnyomás normalizálását); továbbá magas vérnyomás esetén a lenmagolaj fogyasztása is hasznos, amelynek alfa-linolénsav tartalmát további aktív omega-3 zsírsavakká tudja alakítani a szervezet. Bátran használjuk salátákhoz, de pirítósra vagy natúr joghurtba csepegtetve is nagyon finom – mondta Veresné dr. Bálint Márta.
Értékes zsírsavaik és jelentős vitamintartalmuk miatt érdemes olajos magvakat is tartani a kamrában, az ajánlások szerint a napi adag annyi, amennyi egy zárt markunkban elfér. Hipertónia esetén a vörös húsokat csupán havi egy-két alkalommal javasolják fogyasztani, nagyon fontos lenne azonban, hogy hetente néhányszor hal kerüljön az asztalra. A legjobb, ha mélytengeri fajtákat választunk (makréla, szardínia, hering, lazac, tonhal), amelyeket akár konzerv formájában is beiktathatunk az étrendünkbe – ez esetben a plusz sózásra nincs szükség. A halak a vér koleszterinszintjének mérsékléséért, az érfalak rugalmasságáért felelős omega-3 zsírsavak miatt jelentősek, hatásukra csökken az érelmeszesedés és szívinfarktus kialakulásának kockázata.

Kevesebb só és mozgás

A túlzott konyhasó-fogyasztás bizonyítottan összefüggésbe hozható a magas vérnyomás kialakulásával, hazánkban mégis a napi maximum 5 gramm (vagyis egy csapott teáskanál) helyett átlagosan kétszer, háromszor több sót fogyasztunk – emlékeztetett a tanszékvezető, hozzátéve, hogy az ajánlást azért is nehéz betartani, mert a szervezetünkbe jutó sómennyiség kétharmadát készételek formájában fogyasztjuk el. A legtöbb hozzáadott só a sajtokban, a felvágottakban és a kenyérben van – figyelmeztetett, ezért az egészséges embereknek is előnyösebbek a sócsökkentett termékek. A magas vérnyomással veszélyeztetetteknek vagy érintetteknek pedig a csökkentett nátriumtartalmú só fogyasztását ajánlotta a szakember.
 Magas vérnyomás esetén sem kell lemondanunk a finomságokról: a 60 százaléknál magasabb kakaótartalmú csokoládéból például naponta egy-három kisebb kockát is megehetünk, és a legújabb ajánlás naponta egy kávét is engedélyez azoknak, akik korábban is rendszeresen fogyasztották. A gabonaféléket sem kell kiiktatni az étrendből, a bennük lévő B12-, B6-vitaminok és a folsav fontosak az erek egészségesen tartásához, de a magas rosttartalmú teljes kiőrlésű termékeket válasszuk, lehetőség szerint minél kevesebb hozzáadott cukorral és felhasznált zsiradékkal. A folyadékfogyasztás szintén összefügg a vérnyomással, ugyanis, ha nem iszunk eleget, akkor a szívnek sokkal nagyobb energiájába kerül, hogy a „besűrűsödött” vért keringtesse, ezért a szakember napi hat-nyolc pohár víz elfogyasztását javasolja. Veresné dr. Bálint Márta a szükséges életmódbeli változtatások között említette a rendszeres testmozgást: felnőtteknek 2,5 óra/hét a javasolt minimális mennyiség.
Szerző

Magyar alkalmazás segíthet a végtagmentésben

Publikálás dátuma
2019.06.12. 14:05

Fotó: AMELIE-BENOIST/BSIP / AFP
Cukorbetegeknek, vénás keringési betegségben szenvedőknek, de egészséges embereknek is segíthet elkerülni a cukorbetegség és a vénás keringési betegségek okozta szövődmények miatti esetleges végtag-amputációt egy ingyenes telefonos alkalmazás.
A Végtagmentő applikáció, amelyet Rozsos István érsebész készített, amellett, hogy a diabéteszben vagy érszűkületben szenvedőknek segít a szövődmények megelőzésében, a végtagvesztések elkerülésében, hiteles forrásból származó tájékoztatást nyújt az egészséges emberek számára is, elősegítve, hogy minél tovább megőrizhessék lábaik egészségét – derült ki az alkalmazásról szóló közleményből.
Magyarországon mintegy egymillió ismert cukorbeteg, ugyanennyi potenciális diabéteszes, és hozzávetőleg hárommillió vénás keringési betegségben szenvedő ember él. Az applikáció azonban nemcsak nekik, hanem a többmillió egészséges ember számára is sok hasznos, megbízható forrásból származó információval szolgál – mondta Rozsos István. 
Éves szinten több ezer amputációt lehetne elkerülni megfelelő tájékoztatással és idejében megkezdett kezelésekkel – tette hozzá az érsebész főorvos. Megelőzésként, különösen ha a családban már volt cukorbetegség, érszűkület, az egészséges életmód ismérveit megismerve milliók élete válhat minőségibbé, ha minél tovább meg tudják őrizni lábaik egészségét. 
„Akár olyan praktikus dolgokra is gondolhatunk, mint hogy mit mozogjunk, milyen ételeket együnk, mennyit és mit igyunk. Ha nem tudunk elmenni gyógytornászhoz, abban is segítséget kaphatunk, milyen gyakorlatokat végezhetünk otthon” – hangsúlyozta Rozsos István.
Szerző

Milliók halhatnak meg évente, mert nem esznek elég gyümölcsöt

Publikálás dátuma
2019.06.11. 14:07

Fotó: Klaus-Dietmar Gabbert/dpa Picture-Alliance / AFP
Évente milliók halálát okozhatják a világon olyan szív- és érrendszeri betegségek, amelyek hátterében a zöldségek és gyümölcsök nem elengedő bevitele állhat.
 A tanulmány első eredményeit az amerikai táplálkozástudományi társaság (American Society for Nutrition) Baltimore-ban jelenleg is folyó éves konferenciáján mutatták be - írta a Phys.org portál. A tudósok becslései szerint a világon hét szív- és érrendszeri halálozásból egyet okozhat a nem elegendő gyümölcs és 12-ből egyet a kevés zöldség fogyasztása. 2010-ben majdnem 1,8 millió szív- és érrendszeri halálozás az alacsony gyümölcsbevitel, egymillió az alacsony zöldségbevitel számlájára volt írható kutatók szerint. Az ideálisnál kevesebb gyümölcs fogyasztása miatti halálozás majdnem duplája volt az alacsony zöldségbevitel miatti halálozásnak.
"Eredményeink az egész világon a zöldség- és gyümölcsfogyasztás növelésére buzdítanak, ezzel csökkenne a megelőzhető halálozások száma"

- mondta Victoria Miller, a Tufts Egyetem táplálkozástudományi tanszékének kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

 A gyümölcsök és a zöldségek kitűnő rost-, kálium-, magnézium- és antioxidáns-források, ezekről kimutatták, hogy csökkentik a vérnyomást és a koleszterinszintet. A friss zöldség és gyümölcs emellett javítja a bélbaktériumok állapotát és összetételét. Akik többet esznek belőlük, kisebb eséllyel híznak el, ami szintén csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.
"A táplálkozástudomány eddigi prioritása az egész világon az elegendő kalória- és vitaminbevitel, valamint a hozzáadott só- és cukormennyiség csökkentése volt. A tanulmány rávilágít, hogy a fókuszt át kell helyezni a gyümölcsök, zöldségek és hüvelyesek fogyasztására, ezzel elképesztő mértékben javítható a Föld népességének egészsége" - tette hozzá Dariush Mozaffarian, a tanulmány másik szerzője. 
A tudósok a táplálkozási irányelvek és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatai alapján az optimális napi gyümölcsfogyasztást 300 grammban, vagyis két kisebb almányi mennyiségben határozták meg. A napi optimális zöldségfogyasztás 400 gramm, vagyis nagyjából három csésze nyers répának megfelelő mennyiség lenne.
113 országra - a világ népességének 82 százalékára - kiterjedő étrendfelmérések és az országonként rendelkezésre álló élelmiszerek alapján megbecsülték az egyes országok zöldség- és gyümölcsfogyasztását, majd összevetették az egyes országok halálozási okainak adataival, valamint a szív- és érrendszeri betegségek elégtelen zöldség- és gyümölcsbevitel okozta kockázatával. 
A 2010-es adatok alapján a tudósok úgy kalkuláltak, hogy a világon évente majdnem 1,3 millióan halnak meg stroke-ban és több mint 520 ezren szívkoszorúér-betegségben, ami a kevés gyümölcsfogyasztás számlájára írható.
Az elégtelen zöldségbevitel nagyjából 200 ezer stroke-os és több mint 800 ezer szívkoszorúér-betegség miatti halálozás hátterében állhatott a kutatók becslései szerint.
A hatás azokban az országokban volt a legerőteljesebb, ahol a legkevesebb zöldséget és gyümölcsöt fogyasztották. Dél- és Kelet-Ázsia, valamint Fekete-Afrika országaiban kevés gyümölcsöt fogyasztottak és magas volt az ehhez kapcsolható, stroke miatti halálozás. Közép-Ázsiában és Óceániában az alacsony zöldségfogyasztás és a szívkoszorúér-betegségek összefüggését mutatták ki.
Az Egyesült Államokban évente 82 ezer halálozás kapcsolható az alacsony zöldségbevitelhez és 57 ezer az elégtelen gyümölcsfogyasztáshoz. Amerikában és az egész világon a szív- és érrendszeri betegségek jelentik a vezető halálokot. A férfiakat erőteljesebben sújtja az alacsony zöldség- és gyümölcsbevitel miatti szív- és érrendszeri halálozás, a kutató szerint azért, mert a nők általában több zöldséget és gyümölcsöt esznek.
Szerző