Fotó: Lakos Gábor / Népszava

Veszélyes, víz alatti bányákat térképez fel a Miskolci Egyetem egyedülálló búvárrobotja

A budai Molnár János-barlangban mutatták be a miskolciak által vezetett nemzetközi csapat fejlesztését, a UX–1a búvárrobotot, ami 60 centis átmérőjével akár 500 méteres mélységben és 60 bar nyomáson is képes dolgozni a vízzel elárasztott járatokban.

Szerző

Megosztás
Frissítve: 2019.07.04. 15:54
Budapesten a budai Molnár János-barlang ideális terep a bemutatóhoz
Fotó: Lakos Gábor / Népszava
A nemzetközi csapat a felszíni irányítóközpontban figyeli a robot által küldött képet
Fotó: Mohai Balázs / MTI
A bemutatót profi barlangi búvárok biztosították
Fotó: Lakos Gábor / Népszava
A Molnár János-barlang bejárata a Frankel Leó úton parkoló autóktól pár méterre található
Fotó: Lakos Gábor / ALL RIGHT RESERVED
A barlangot folyamatosan kutatják, de termálvize miatt fokozottan védett
Fotó: Lakos Gábor / Népszava
A búvárrobot gömb alakú, mert ez a forma áll ellen legjobban a nyomásnak és kevésbé akad el
Fotó: Lakos Gábor / Népszava
Az önmuködo gépeknek több feltételnek kell megfelelniük: három dimenzióban kell tudniuk navigálni és öndiagnosztizáló képességgel is kell bírniuk, hiszen teljesen magukra hagyatva kell bejárniuk hosszú kilométereket
Fotó: Lakos Gábor / Népszava
A bányák, barlangok vize általában igen tiszta, itt lézerrel vagy zavarosabb közegben szonárral tájékozódik
Fotó: Lakos Gábor / Népszava
Tavaly a finnországi kaatialai és a szlovéniai idrijai bányában kezdték tesztelni, majd egy portugáliai uránbánya következett, ahol rövidebb távokon már önállóan is merült a robot
Fotó: Lakos Gábor / Népszava
A projekt kivitelezése során megmaradt pénzbol – a próbák helyszínéül választott négy mellé – egy bónusz, a Molnár János-barlang is bekerülhetet
Fotó: Lakos Gábor / Népszava
Gömb alakú barátunk, amelyet a barlangi tó vizébe merülés közben éloben is megfi gyelhettünk
Fotó: Lakos Gábor / Népszava
Öt órán keresztül képes víz alatt maradni, és 1-2 kilométer/órás sebességgel haladni, annyi adatot gyujteni, amennyi feldolgozásához már szuperszámítógépek szükségesek
Fotó: Mohai Balázs / MTI
Szeptemberben már virtuálisvalóság-szemüveggel (VR-szemüveg) úgy lehet biztonságosan megtekinteni az általa 3D-ben feltérképezett föld alatti járatokat, üregeket, mintha csak a helyszínen lennénk
Fotó: Lakos Gábor / Népszava
Fotó: MARTIN BERNETTI / AFP or licensors

Teljes napfogyatkozás miatt telt meg az Atacama sivatag

A chilei Atacama-sivatagban és az Andok hegyvonulatának keleti oldalán elterülő argentin San Juan tartományban kínálkoztak a legjobb éghajlati viszonyok a jelenség megfigyelésére, de a teljes napfogyatkozás mintegy 150 kilométer széles sávban volt látható.

Szerző

Megosztás
Buenos Airesben kicsit felhős volt az ég
Fotó: ALEJANDRO PAGNI / AFP or licensors
A Föld és a Nap közé kerülő Hold helyi idő szerint kora délután fokozatosan teljes sötétségbe borította a vidéket
Fotó: STAN HONDA / AFP
Turisták százezrei vonultak ki Chile északi, sivatagos részébe kedden, hogy a világ egyik legtisztább égboltja alól figyelhessék meg a teljes napfogyatkozás Chilén és Argentínán átvonuló jelenségét
Fotó: MARTIN BERNETTI / AFP or licensors
Chilét a csendes-óceáni partvidékén fekvő La Serena városnál érte el, és az argentin fővárosnál, Buenos Airesnél hagyta el a dél-amerikai földrészt
Fotó: MARTIN BERNETTI / AFP or licensors
A csillagászati jelenség "útvonala" mentén több helyszínen is ezrek gyűltek össze Chilében, de az esemény számos tudóst is a térségbe csábított
Fotó: CLAUDIO REYES / AFP or licensors
A NASA amerikai űrkutatási ügynökség adatai szerint a teljes sötétség egy-egy helyszínen akár 4 percig is tarthatott
Fotó: MARTIN BERNETTI / AFP
A részleges napfogyatkozás északon egészen Venezueláig és a közép-amerikai Panamáig volt látható
Fotó: JUAN MABROMATA / AFP
A Chilei Csillagászati Társaság adatai szerint az ország ezúttal elsötétült részén több mint négyszáz éve, 1592 óta nem volt látható teljes napfogyatkozás
Fotó: MARTIN BERNETTI / AFP
Ez a kép egy chilei repülő pilótafülkéjéből készült
Fotó: Matias Baganato / Severe World Weather
Ezt a fotót pedig egy másik gép utasa készítette
Fotó: ARIEL MARINKOVIC / AFP
Ugyanitt a következő ilyen esemény 2165-ben várható, a dél-amerikai kontinens más részén azonban már 2020. decemberében
Fotó: STAN HONDA / AFP or licensors
Fotó: NATIONAL ARCHIVES / Fortepan

Nézze meg, mit láttak az amerikai pilóták 75 éve, mikor rommá bombázták Magyarországot!

1944 június 2-án intézte az amerikai légierő legsúlyosabb támadását Budapest és más magyarországi célpontok ellen. 712 gép szőnyegbombázásai súlyos károkat okoztak a csepeli szabadkikötőben, a Hazai Fésűsfonógyárban, a Hungária Kénsavgyárban és a csepeli olajfinomítóban, de bombázták a szolnoki vasúti híd környékét, a komáromi és a győri pályaudvarokat is.

Szerző

Megosztás
Frissítve: 2019.07.02. 15:52
Nyíregyházi vasútállomás bombázása
Fotó: NATIONAL ARCHIVES / Fortepan
Magyar Vagon- és Gépgyár
Fotó: Konok Tamás / Fortepan
Almásfüzitő, korábban Szőny melletti olajfinomító támadása
Fotó: NATIONAL ARCHIVES / Fortepan
Magyar Vagon- és Gépgyár, a Budapestre gyártott (későbbi 5800-as sorozatú) villamosok maradványaival
Fotó: Konok Tamás / Fortepan
Tököli reptér és a Dunai Repülőgépgyár bombatölcsérekkel
Fotó: NATIONAL ARCHIVES / Fortepan
B-24H Liberator USA bombázógép roncsa Nagyberki mellett. A légvédelem rongálta meg 1944. július 7-én
Fotó: ERKY-NAGY TIBOR / Fortepan
Bombázó a szolnoki pályaudvar felett
Fotó: NATIONAL ARCHIVES / Fortepan
Hatástalanított amerikai DEMO 250LB rombolóbomba (113 kg-os)
Fotó: Lissák Tivadar / Fortepan
Almásfüzitő, olajfinomító (ekkor Szőny településrésze)
Fotó: NATIONAL ARCHIVES / Fortepan
Budapest IX. Soroksári út 106., Helvey Tivadar Vegyészeti Gyár
Fotó: TROMPLER ELEK / Fortepan
B-24 Liberator négymotoros bombázó a szobi Ipoly híd támadása közben
Fotó: NATIONAL ARCHIVES / Fortepan
Kilátás a Citadellától Lágymányos és a lángoló ipartelep felé
Fotó: CARL LUTZ / Fortepan/ARCHIV FÜR ZEITGESCHICHTE ETH ZÜRICH
Békéscsabai ipartelep bombázás közben
Fotó: NATIONAL ARCHIVES / Fortepan
Dunaparti teherpályaudvarra vezető vágány a Összekötő vasúti hídtól délre
Fotó: Lissák Tivadar / Fortepan
Debrecen, a Nagyállomás bombázása
Fotó: NATIONAL ARCHIVES / Fortepan
Vízivárosi háztetők, kilátás a Fiáth János utca irányából Újlipótváros felé, háttérben a lángoló Angyalföld az ipartelep szőnyegbombázása után
Fotó: TROMPLER ELEK / Fortepan
A hatvani pályaudvarra mért bombatámadás
Fotó: NATIONAL ARCHIVES / Fortepan