Kezeléssel elkerülhetők a nyári fertőzések szövődményei

Publikálás dátuma
2019.07.06. 14:14

Fotó: Pixabay
A nyár nemcsak a vakáció, hanem bizonyos fertőzések szezonja is, amelyek kezeletlenül súlyos szövődményeket is okozhatnak.
A nők nagy része élete során legalább egyszer „felfázik”. Ennek a betegségnek a neve ellenére nem sok köze van a fázáshoz, a hólyagba jutott kórokozók okozzák, amelyek jórészt a vizekben élnek. Leggyakoribb tünete, hogy a rendszeres, általában görcsös vizelési inger ellenére vizelet nem, illetve csak pár csepp ürül, erős égő fájdalom kíséretében. Ha a húgyúti fertőzés nemcsak a hólyagtájra korlátozódik, hanem felszálló gyulladásként a vesét is érinti, láz, elesettség is tapasztalható.
„Aki már volt felfázva, sajnos számíthat rá, hogy ez máskor is előfordul.

Különösen igaz ez, ha a rizikótényezők fennállnak: nőknél a különböző eredetű nőgyógyászati, kismedencei gyulladások, esetleg hormonális tényezők (fogamzásgátlók, menopauza)” – mondta Rákász István, az Urológiai Központ urológusa.
Mindkét nem esetében növeli a kockázatot a gyakori partnerváltás, esetleg alkalmi, óvszerhasználat nélküli szexuális kapcsolat.
Az antibiotikumos kezelés mellett a legfontosabb terápia a bő folyadékfelvétel, hogy híguljon a vizelet, és csökkenjen a baktériumok koncentrációja. Jó hatású lehet a medveszőlőlevél-, a csalán- és a cickafarkfű tea is.

Felborulhat a természetes egyensúly

Gyakori nyári probléma a húgyúti és a hüvelyfertőzés is. Viszketés, érzékenység, valamint sűrű, fehér, szagtalan folyás utalhat a gombás fertőzésre, amely, ha átterjed a húgycsőre és a húgyhólyagra, gyakrabban kell vizelni, és ezt csípő érzés is kísérheti. A leggyakrabban a Candida gomba okozza, amely normál körülmények között is megtalálható a szervezetben. Betegséget gyakran diabétesz, terhesség, antibiotikum- vagy szteroid-kezelés, illetve túlzott édességfogyasztás esetén okoz. A férfiakban gyakran tünetmentesen meglévő fertőzés szexuális élet útján is továbbterjedhet, ezért a partnereket együtt kell kezelni, hogy az újrafertőződést meg lehessen akadályozni – hívta fel a figyelmet a szakorvos.
Bár a nyílt vízi strandok esetenként kevésbé tűnnek higiénikusnak, a szakemberek szerint gyakran könnyebb fertőzést összeszedni egy meleg vizű medencében. 

Jobb megelőzni

A gombára hajlamos nőknél az orvos által felírt gyógyszerek mellett fontos lehet édességfogyasztás visszaszorítása. Érdemes kerülni a műszálas fehérneműt és a vízből kilépve lecserélni a vizes fürdőruhát.
Szerző

Jó ötletnek tűnhet, nem az: a szökőkútban fürdés veszélyes

Publikálás dátuma
2019.07.05. 14:14

Fotó: BRUNO DE HOGUES / AFP
Hőségben sokan próbálnak akár a városi szökőkutakban is enyhülést keresni, de ez több okból sem ajánlott.
Létezik az a kánikula, amikor az ember bármire hajlandó egy kis hűsölésért. Sokan a városi szökőkutakat használják erre, pedig – mint a Nemzeti Népegészségügyi Központ a Népszava megkeresésére írta – ezeket nem fürdőzésre tervezték, nem ajánlott, sőt veszélyes is bennük pancsolni. 
„Vizük porral, állati ürülékkel szennyeződhet, fertőtlenítés hiányában pedig nagyon könnyen elszaporodhatnak bennük a kórokozók.”

A véletlenül lenyelt víztől hasmenéses tünetek alakulhatnak ki, amelyek elsősorban gyermekre nézve lehet veszélyesek. A vízpermet belélegzése légúti tüneteket, de akár tüdőgyulladást is okozhat. Arra érzékenyeknél a baktériumok vagy a rendszerben keringő vegyszerek különböző bőrpanaszokat idézhetnek elő.
Akik a nagy melegben arcukat, nyakukat hűsíteni szeretnénk, használják a kijelölt ivókutakat, vagy a tűzcsapokon lévő csapokat. Fontos, hogy mindig legyen nálunk víz, és lehetőség szerint árnyékos helyen tartózkodjunk – írták.
Szerző

Egyszerű módszerekkel is csökkenthetők a stressz ártalmai

Publikálás dátuma
2019.07.04. 13:45
stress ball.
Fotó: COLLANGES/BSIP / AFP
Ha már elkerülni nem lehet, célszerű enyhíteni a stressz káros hatásait, mert testi és lelki elváltozásokat okozhatnak.
A stressznek, ami már a mindennapi életünk részévé vált, forrása lehet minden, ami számunkra kihívást jelent. A szervezet ezekre különféle testi és lelki folyamatok beindításával reagál. A bekövetkező változások rövid távon hasznosak: növelhetik a teljesítményt, aktivizálhatnak, ám egy-egy stresszor krónikus és elhúzódó hatása mentális és fizikai zavarokhoz vezethet – mondta Dobrotka Katinka, az Országos Gerincgyógyászati Központ klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus-jelöltje a Népszavának
„A stresszt az Üss vagy fuss! felszólítással jellemzik: arra is utalva, hogy amikor például az ősember medvével találkozott, vagy megküzdött vele, vagy elmenekült, azaz aktivizálta az erőforrásait és a kihívást jelentő helyzetben le is tudta vezetni a feszültséget.”

Manapság gyakran már reggel 8-ra számtalan ilyen hatású helyzetet élünk át. Ha például nem ébreszt az óránk, nincs időnk reggelit készíteni a gyerekeknek, az autónk elé parkoltak, késünk a munkahelyről, a főnök türelmetlenül vár – egymás után többször is kiváltódnak a stresszreakciók a testünkben. Ilyenkor általában „csak” azt érezzük, hogy feszültek vagyunk, de közben nő a vércukorszint, a szívritmus, a vérnyomás, megfeszülnek az izmok, emelkedik az adrenalin és a kortizol kibocsátás is

Mit lehet tenni?

Egyrészt megpróbálhatjuk megváltoztatni a mindennapi stresszorokat, azaz egészségesebbé tehetjük az életmódunkat: kielégítő alvással, tudatosabb étkezéssel és rendszeres mozgással. Stresszkezelő technikákkal megkísérelhetjük átalakítani a szervezet fiziológiás stresszválaszait. Ha ezeket sikerül úgy begyakorolni, hogy a feszült helyzetekben alkalmazni is tudjuk, akkor a stressz nem veheti át felettünk az uralmat. 

Légzésgyakorlat

Háromig számolva lassan beszívjuk a levegőt, kicsit bent is tartjuk, majd öt másodperc alatt kilélegezzük. Ha ezt legalább tízszer megismételjük, csökkenthető a pulzus, a vérnyomás és az izomfeszülés is.

Hasznos lehet a mindfulness, a tudatos jelenlétet hangsúlyozó meditációs technika elsajátítása, amellyel a figyelmünket az „itt és most” - ra irányítjuk. Megpróbáljuk az áramló érzéseket, gondolatokat megítélés nélkül elfogadni. Mivel ennek a technikának is a mindig kéznél lévő légzés az alapja, bármikor megnyugtathatjuk magunkat. 
Megváltoztathatjuk a stresszhez való viszonyulásunkat is. Ez azt jelenti, hogy például önismereti pszichoterápia segítségével megpróbáljuk megérteni a számunkra feszültséget keltő helyzeteket, ezek gyökerét, amelyekről elkezdhetünk másként gondolkodni. Realitásvizsgálatot is tarthatunk, amellyel átgondoljuk, valóban veszélyes-e a helyzet, ami számunkra stresszt okoz. 
Gyakorolhatjuk az asszertív kommunikációt, azaz az önérvényesítést is. Ha ugyanis nem tudunk nemet mondani, és mindent elvállalunk, túlterheltté válunk. Nem árt, ha el tudjuk mondani, milyen szükségleteink, igényeink vannak, mert ez oldja a feszültséget. Sokat segíthet a stresszkezelésben a környezetünk, ezért – is – jó, ha ápoljuk a kapcsolatainkat, és megosztjuk másokkal a bennünk zajló folyamatokat. Az olyan kreatív alkotó tevékenységek, mint a (napló)írás, zenélés, stb. is segíthetik a feszültség levezetését.
A szakember kiemelte a gerincbetegségekkel küzdőknek különösen ajánlott a relaxáció, mert a stressz befeszíti az izmokat, a görcsösségük pedig felgyorsítja a gerinc degeneratív folyamatait, és fokozza a panaszokat. A fájdalom önmagában is stresszor, ha krónikussá válik, csökkenhet az aktivitás, megváltozhatnak az életbeli szerepek, és új eszközöket kell keresni a megküzdésre, vagyis a legjobb, ha belátjuk: életmódot kell váltani. 
Szerző
Frissítve: 2019.07.04. 16:05