London;fuvola;

- Tudományos fuvolázás

Hangversenyek sorozatát adta, lemezei jelentek meg, tanít rangos főiskolán Manchesterben, doktori dolgozatát írja. Győri Noémi még is úgy érzi, most kezdődik igazán fuvolaművészi kiteljesedése.

Izgalmas életszakaszban értük utol Londonban Győri Noémit, aki éppen arra készült, hogy leadja a PhD dolgozatának tézisét, miközben bármelyik pillanatban kórházba kellett vonulnia, hogy megszülje második gyermekét. Örömmel jelenthetjük, azóta kislánya megérkezett. A művésznőt egyébként annak az apropóján kerestük meg, hogy nemrég jelent meg Koltai Katalin gitárművésszel közösen készített második lemeze, amelyen igazi különlegességekkel szolgálnak: egy eredeti Giuliani duó mellett Mozart, Haydn és Beethoven zongoraműveinek, elsősorban szonátáinak fuvola-gitár átirataival.

Noémi jelenleg a londoni Királyi Zeneakadémia négy éves doktori képzésének a végén jár, ebből három évet fordított Koltaival a művészi munkára, ami után egy éve van a tézis megírására. Disszertációjának témája és célja a klasszikus fuvola-gitár duó újragondolása, egyedi átiratok készítésén keresztül: a lemez ennek a művészi munkának a hangzó összefoglalója. „A tézisemben azt is részletesen kifejtem, milyen elvek alapján jártunk el, hogy az eredetileg zongorára írt művek hangszerszerűen szólaljanak meg fuvolán és gitáron” – magyarázza Noémi. „Azért is fontos ez számomra, mert egy fuvolistáról ritkán feltételezik azt a fajta elmélyült és kidolgozott zenei értelmezést, amit például egy zongoristától eleve elvár a szakma és a közönség egy-egy nagy mű interpretációja előtt” – teszi hozzá. A lemezen szereplő átiratokról pozitívak a szakma visszajelzései, ezzel együtt egy Beethoven zongoraszonáta fuvolán-gitáron tényleg nem könnyen lehet mindenki által befogadható, vetjük fel. „Valóban darázsfészekbe nyúltunk, hiszen a zeneszerző szonátái a klasszikus zongorairodalom csúcsát jelentik. Manchesterben Barry Cooper Beethoven-tudós is meghallgatta a felvételünket, és egy-két kérdése, megjegyzése ugyan volt, de abszolút tetszését fejezte ki.

Noémi tehát koncertezik, lemezeket készít, dolgozatot ír, miközben a manchesteri Royal Northern College of Musicon óraadóként tanít, valamint az egyetem fiatal tehetségeiből álló osztályát vezeti. Tanítványai közül többen is bekerültek az ország első ifjúsági zenekarába, a National Youth Orchestrába, amely többek között a BBC Promson lép fel minden évben. Visszatérve a családra: nagyobbik lányuk már iskolába jár, és második éve hegedül. Otthon természetes a zene folyamatos jelenléte, hiszen a művésznő férje, Madaras Gergely karmester. Mi a helyzet az angol zeneoktatásban? – érdeklődtünk. „Itt alapfokon nem tanítanak zenét olyan magasan képzett tanárok, mint Magyarországon, ahol a zeneiskolai rendszer a világon egyedülálló, ráadásul ingyenes. Itt nincsenek államilag finanszírozott zeneiskolák, tehát a minőségi zenetanulás sokkal inkább a felső-középosztály privilégiuma. Ezzel az a baj, hogy a hátrányosabb anyagi helyzetben lévő, de tehetséges kisgyerekek nehezen jutnak lehetőséghez vagy akár ösztöndíjakhoz, hogy a tehetségüket kibontakoztassák, sőt sokszor ki se derül róluk, hogy tehetségesek. Továbbá, nálunk vagy tőlünk keletebbre a zeneművészeti szakközépiskoláknak köszönhetően tizennyolc éves korukig nagyon magas szintre jutnak a fiatalok, Európának ezen a tájékán viszont az jellemző, hogy az alap-és középfokú évek alatt valamivel alacsonyabb átlagszinten lévő tanulók a zeneakadémiákra, egyetemekre való bekerülésük környékén húznak erőteljesen bele, akkor gyakorolnak igazán, és fejlődnek ugrásszerűen nagyot” – mondja Noémi.

„Azt hiszem, hogy az én fejlődésem is ilyen exponenciális: a konzervatóriumban ugyan jónak számítottam, de nem nyertem sorra a versenyeket. A svung és a motiváció viszont azóta is bennem van, ezért úgy érzem, most kezdek valóban kiteljesedni, most érzem magam igazán képesnek arra, hogy megvalósítsam az álmaimat. Édesanyám, Fülöp Márta a Magyar Tudományos Akadémia kutatója, ő a példaképem abban, hogyan lehet akár három gyerek mellett is elmélyült tudományos vagy művészi munkát végezni: soha nem éreztem hátrányát gyerekkoromban, hogy ő az anyaság mellett a szakmájában is kiteljesedett” – összegez Győri Noémi.   

Huszonhárom éves korában disszidált, majd megalapította a Klasky Csupo Inc.-t, a világ egyik legismertebb animációs filmstúdióját. A kétezres évek közepén animátorból élőfilmes rendezővé avanzsált. Csupó Gáborral a Kecskeméti Animációs Fesztiválon beszéltünk, ahol a zsűri tagja volt.