oktatás;tanári pálya;

2019-07-25 09:31:29

Tanítani

Egy Magyarországon alkalmazott focista (a másodosztályban játszókat is számítva) havonta átlagosan tízszer annyit keres, mint egy ugyancsak Magyarországon alkalmazásban álló pedagógus. 

Ez a rövid írásmű itt akár véget is érhetne, hiszen a fentiekhez egyrészt nehéz bármit hozzáfűzni, másrészt aki felelősen gondolkozik az ország jövőjéről, azt az iménti arányosságon túl aligha szükséges arról győzködni, hogy valami végletesen félrebillent azoknak a fejében, akikre egyebek között a jövőnket is bíztuk. 

Az ügy ugyanakkor túlságosan fontos ahhoz, hogy ennyiben hagyjuk. Az elmúlt 50 évben Európában egyetlen országnak sem sikerült felzárkóznia a többiekhez az oktatás alapos átalakítása nélkül, és az összes eredményes oktatási reformnak kulcseleme volt a pedagógus-fizetések radikális megemelése, a tanítással foglalkozók társadalmi, anyagi, morális megbecsülésének kézzelfogható növelése. 

A finn példáról – családi tapasztalat birtokában is – azt mondhatom, hogy ott egy tanár mindenféle értelemben a felső középosztályhoz tartozik, a tanári pálya presztízse magas, a pedagógus pozíciók betöltéséről éles verseny dönt, és értelemszerűen a legjobbakat választják. Ami pont az ellentéte annak, amit az Orbán-kormány tudatos sorvasztó politikája idehaza létrehozott a megalázó bérekkel, a megbecsülés hiányával, a kézivezérléssel, az önállóság utolsó zárványainak felszámolásával, az évtizedes tapasztalatú legendás tanár-egyéniségek kirostálásával. 

Beszélhet ez a rezsim bármennyit a nemzetről meg a holnapról, ha egyszer az az út, amit a pedagógusok elé állít, a leszakadás felé vezet. Jelenleg a tanítói-tanári szakot választók negyede marad tartósan az oktatásban, ami nemcsak azt mutatja meg, mekkora kamu a kabinet évek óta tartó ágálása az „értéktelen bölcsészdiplomák” ellen (sok pedagógus is bölcsész: a háromnegyedük fogja a diplomáját, és elballag vele egy multihoz dupla fizetésért) – hanem azt is, mennyire értékeli ez a hatalom azokat, akiknek többek között az annyira vágyott kurzusgyerekeket is szépre-jóra-okosságra kellene majd tanítaniuk.