Trump kampánya érdekében felújítják a halálbüntetést

Publikálás dátuma
2019.07.26. 11:58

Fotó: MANDEL NGAN / AFP or licensors
A témát az elnökválasztási kampány egyik fontos kérdésévé akarják tenni, ami a demokratáknak lehet hátrányos.
Egyelőre öt esetben rendelte el a miniszter a kivégzés időpontjának a kitűzését. Az érintettek közt van egy fehér felsőbbrendűséget hirdető csoport tagja, aki háromtagú családot gyilkolt meg, egy nagyanyját halálra késelő férfi, és egy 16 éves lányt megerőszakoló, majd meggyilkoló férfi. Az első kivégzés december 9-ikén lesz, vagyis kevesebb mint két hónappal azelőtt, hogy Iowa államban megtörténik a jövő évi amerikai elnökválasztási kampánysorozat első érdemi eseménye, a Demokrata Párt előválasztása. A további négy elítéltet az azt követő hat hét során végzik ki. Donald Trump elnök republikánus kormányzata tehát minden jel szerint időzített módon dobja be a köztudatba – és ezzel választási kampánytémává teszi - a halálbüntetés kérdését, amivel kapcsolatban a demokraták nem tehetik meg, hogy ne mondjanak valamit. Ám a demokrata politikusok - következetlen, de a halálbüntetést jobbára ellenző - véleménye az amerikai társadalom közgondolkodásában jelenleg nagyjából 6-4 arányban kisebbségben van, igaz, az elmúlt évtizedekben valamit ledolgozott a hátrányából.
Az ágy, amin az elítélt megkapja a méreginjekciót
Fotó: ERIK S. LESSER / AFP
Politikai elemzők egy része republikánus kampányfogásnak tekinti William Barr amerikai igazságügyi miniszter azon bejelentését, hogy ismét végre fognak hajtani olyan halálos ítéleteket, amelyeket az Egyesült Államok egyik szövetségi bírósága szabott ki. Az utóbbi időkben csak olyan kivégzések voltak, amelyeket valamely tagállam büntetőjoga alapján mondtak ki. Szövetségi bírósági ítélet szerint ilyen 2003-ban fordult elő utoljára. Az elmúlt években - miután az igazságügyi minisztérium a szövetségi gyógyszerfelügyelet (FDA) kérésére vizsgálni kezdte a méreginjekciós kivégzéseknél alkalmazott szereket - több tagállamban is felfüggesztették a halálos ítéletek végrehajtását. A tárca illetékes hivatala azonban idővel úgy döntött, hogy az FDA-nek nincs hatásköre az alkalmazott szereket illetően. Közleményében Barr hangsúlyozta, hogy ezzel a legsúlyosabb – és helyrehozhatatlan következményekkel járó – büntetéssel csak a legelvetemültebb, legveszélyesebb bűnözőket sújtják. 
Frissítve: 2019.07.26. 12:32

Kormányzati üdülővé és propagandatereppé változott Tusványos

Publikálás dátuma
2019.07.26. 07:00
Mindenkit bevetettek, még Nagy Feró is elment, hogy az egyik sátorban beszélgessen a fiatalokkal
Fotó: Veres Nándor / MTI
Már csak emlék a párbeszéd az egykori ifjúsági szabadegyetemen, napjainkban már egyáltalán nem a nyitott gondolkodás fóruma.
Szorgalmasan végiglapoztam a 30. születésnapját ünneplő tusványosi tábor ötnapos programját. Kerestem benne azt, ami miatt létrejött – a magyar-román illetve a magyar-magyar együttgondolkodás és együttműködés nyomait. Különösebben nem is lepett meg hiányuk, hiszen így van ez már hosszú évek óta, az azonban így is szemet szúrt, hogy a nemzeti kisebbségi problematika, a kisebbségpolitika is már csak nyomokban, és igencsak sajátosan értelmezett formában jelenik meg. Ma már csak „nemzetpolitika” van, merthogy ugyebár a nemzetegyesítés törvénybe foglaltan is megtörtént 2010-ben a nemzeti összetartozás napjának létrehozásával (tegyük újfent hozzá, hogy június 4-én, a trianoni békeszerződés aláírásának, azaz a magyar nemzet szétdarabolásának napján, csakazértis megmutatjuk a világnak címén ünnepeljük). Ha pedig a nemzet egységes, akkor ugyebár nincs értelme nemzeti kisebbségek problémáiról beszélni, mindenki magyar állampolgár lehet, a határoktól meg a valóságtól nyugodtan eltekinthetünk. A tábor szervezői el is tekintettek ettől, a korábban főtémának számító autonómia kérdése formálisan ugyan még napirendre kerül, de annak megtárgyalásán egyetlen román szereplő sem vesz részt, az erdélyi magyar pártok képviselői Budapest autonómia felelősével, Szili Katalinnal keresik a megoldást. Az „Országkép - nemzetkép” kiértékelőt is a magyar kormány prominens képviselői, Kovács Zoltán kormányzati kommunikációért felelős államtitkár és Varga Judit frissen kinevezett igazságügyi miniszter ejtik meg. Az egységes nemzetkép sugárzásba azonban némi szépséghiba is vegyült. A program összeállítás (is) összességében az Orbán-kormány „gyarmatosító” álláspontját tükrözi, azt, hogy a határon túli magyarság kedves ugyan a propagandának, főképp választások idején, de azért „tudniuk kell hol a helyük”. A kisebbségi pártok vezetői külön programpontban, egymással beszélgetnek, a „Pártpolitikai kerekasztalnál” viszont már nincs helyük, mint ahogy a magyarországi ellenzéki pártoknak sem. A nemzet egységét ott csupán a Fidesz, az önállóan nem létező KDNP, illetve az LMP bizonyítják. Tusványos kapcsán azonban felmerül egy másik kérdés is, ami általában hiányzik a közbeszédből – a magyar kormányzati szereplők szomszédos országokban történő igencsak unortodox szerepléseinek kérdése és azok hozadéka a szomszédsági kapcsolatokra, Magyarország megítélésére és a környező országokban élő magyarok helyzetére. Az utóbbi időben Ukrajna kapcsán került napirendre a kérdés. A kijevi kormányzat hevesen tiltakozott a magyar kormánytagok kárpátaljai látogatása miatt, illetve azért, hogy Orbán Viktor miniszterelnök Budapesten fogadta az ukrán parlamenti választás kampányfinisében Brenzovics László KMKSZ elnököt, aki maga is jelöltként indult a választáson. Kijev belügyekbe való többszörös beavatkozást, szuverenitás sértést kiáltott és kilátásba helyezte a magyar miniszterek kitiltását. Ez esetben Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter látogatása „verte ki a biztosítékot”, mivel a magyar diplomácia vezetője Kijev előzetes ajánlását figyelmen kívül hagyva látogatott el Beregszászra néhány nappal a választás előtt és ott több nyilvános rendezvényen vett részt. A nyugaton elszigetelődő, a szomszédokkal állandó feszültségben élő Orbán-kormány nemzetközi megítélésének aligha tett jót az incidens. A vizitek pedig azokat a félelmeket igazolták, amelyek szerint Budapest nemzetpolitikája a határon túli magyar kisebbségeknek könnyen hátrányára válik. A kárpátaljai magyarok parlamenti képviselt nélkül maradtak, a három magyar jelöltre mindösszesen 32.532 voks érkezett a 150 ezres közösségből. Az ukrán média egy része – a mukachevo és a zakarpattya portál például - pedig már-már ünnepelte a kudarcot és azt emelte ki, hogy a „hivatalos Budapest jelöltjei” kivétel nélkül elbuktak. Románia egyelőre nem emelt kifogást Orbán Viktor és kormánya képviselőinek tusnádi szereplései miatt, egyes román politikusok időnként bírálják az ott elhangzottakat, de ezen túl még Bukarest eddig sohasem lépett. Viszont megteheti, ha akarja. Az úzvölgyi temetőkonfliktus kapcsán például mind a média, mind a román politikusok élesen bírálták azt, hogy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, néhány nappal az incidens előtt látogatást tett a lezárt temetőben és ott koszorúzott. Az eredmény pedig egy szétvert, meggyalázott katonatemető, egy államközi feszültség, és nem utolsósorban egy helyi, román-magyar interetnikus feszültség lett. Az úzvölgyi etnikai konfliktust elemző írásában Magyari Nándor kolozsvári szociológus azt írta: A román-magyar konfliktusok gyökerénél, jószerével mindig és mindkét oldal térfelén, történelemhamisítási gesztus, politikai értelemben pedig, emlékezetpolitikai versengés áll. … A „románok” úgy tesznek, mintha a reális történelem nem létezett volna, mintha az úzvölgyi határ nem lett volna határ, melynek innenső oldalán nem ők uralkodtak. (…..) A „magyarok” meg úgy tesznek, mintha ez a határ ma is létezne, mintha nem is lenne érdekes a „rövid” százéves történelmi jelen, hanem csak az azt megelőző „ezerév”. Nos, ennél találóbbat nem tudok a helyzet jellemzésére. A határ ott van, és csak száz éve van ott. Tetszik, nem tetszik, ezzel kell együttélni, és úgy, hogy lehetőleg ne áldozzuk fel a jövőt a múlt oltárán. Nyugat-Európának ez sikerült. Nekünk is sikerülhetne, de a mai Tusványoshoz hasonló alkalmak nem segítik elő.   

Tusványosi programok

Az idei tábor programjai között kiemelt helyet kap az EP-választás, Közép-Kelet-Európa jövője, Európa és a „nyugati világ jövője” a keresztény értékek védelmének fényében, de számos gazdaságfejlesztéssel kapcsolatos program van is van. Nagy teret kap a sport, a hoki, mint nemzetösszetartó erő. Nem hiányzik a bordiplomácia és a családvédelem, a déli és keleti nyitás sem. Igen izgalmas vitának ígérkezik a „Győztek-e a migránspártiak az EU-ban?” Nógrádi György, a Nézőpont és a XXI. Század Intézet valamint a magyar belügyminisztérium képviselőivel. A magyar média helyzete sem hiányzik, „Megtört-e a balliberális médiatúlsúly Magyarországon?” címmel a Médianéző Központ, a Fidesz, digitális igazgatója, a Mediaworks képviselője valamint a pestisrácok.hu főszerkesztője tájékoztatják majd az érdeklődőket.    

Ez a mi folklórunk

A nemzetközi diplomácia írott és íratlan szabályok mentén működik. Hogy mennyire illeszkednek az elfogadott keretek közé az Orbán-kormány határon túli magyar területeken való szereplései arról Balázs Péter volt külügyminisztert kérdeztük. - Múlt héten hevesen tiltakozott Ukrajna a magyar kormánytagok kárpátaljai látogatása miatt. Szombaton Orbán Viktor Tusnádfürdőn tartja meg éves szereplését. Első kormánya idején még Marosvásárhelyen találkozott Adrian Nastase román miniszterelnökkel, utána ment a táborba, 2010 óta azonban a román féllel való találkozók elmaradtak. A nemzetközi diplomáciában van-e az ilyen utakra vonatkozó írott vagy íratlan szabály? - Írott szabály a hivatalos látogatásokra van. Manapság sokkal többféle látogatás létezik, mint hajdan. Van az, amikor hívják és az, amikor nem hívják, de megy. Orbán szokott ilyeneket is csinálni. Mivel hogy nem igen fogadják őt Nyugat-Európában, csinált olyant például Portugáliában, Spanyolországban, hogy elment egy konferenciára és az ottani nagykövet szólt a külügyminisztériumnak, hogy erre jár a miniszterelnökünk, nem akarnak leülni vele egy kávéra? Ilyenkor általában azt mondják, hogy ha már itt van, miért ne. Van a másik eset, amikor nem hívják, megy valamire, de nem szól. Ezt is meg lehet tenni. - Ilyen a Tusványos? - Igen, de ilyen elég sok van. Ilyen a kárpátaljai eset is. Ilyenkor az érintett kormánytag kvázi magánemberként, magánúton van ott. Ez is rendben van, a dolog ott válik kényessé, amikor ennek valamilyen hatása van az illető ország politikai életére. Kérdés hogy ezt ki hogyan kezeli. Megtehetik, hogy nem vesznek tudomást róla. - A románok általában ezt szokták választani. - Igen. Van egy bölcs és nagytapasztalatú bukaresti diplomácia. Ezt Sólyom Lászlóval is megcsinálták. Ő repülési engedélyt kért, amit nem adtak meg, aztán átült kocsiba, annak kapcsán pedig úgy csináltak, mintha nem vették volna észre. Ellentétben a szlovákokkal, akik abból presztízskérdést csináltak, hogy miért megy oda beszédet tartani úgy, hogy nem hívta a szlovák köztársasági elnököt is. Szóval a nem hivatalos látogatásoknak sok fokozata és sokféle fogadtatása lehet . A hivatalos látogatás azonban pontosan leszabályozott. Például ha testőrök mennek vele, akkor az ő fegyvereiknek a számát, a rádiófrekvenciájukat is le kell adni egy általános eljárási rend szerint. De ha csak úgy átlátogat, amit megtehet, akkor viszont lelke rajta, hogy mennyire nyúl bele a másik ország politikai életébe. - Ilyenkor egyáltalán nem értesítik a fogadó ország hatóságait? - Ha a két ország között jó a viszony, és elvben jó, mert NATO és EU szövetségesek vagyunk Romániával, ilyenkor a nagykövet mindenképpen kell, hogy szóljon az ottani külügynek, hogy Orbán miniszterelnök ettől-eddig itt tartózkodik, ezt és ezt csinálja, ide és ide megy. Én feltételezem, hogy ez megtörténik. - Mennyire szokványos a nemzetközi diplomáciában az ilyen típusú magánút? Mások is művelik? - Igen. A szerb vezetők például nagyon szeretnek átjárni a boszniai szerb köztársaságba. Ott beszédeket mondanak, iskolákat avatnak, „ez kvázi a miénk” szellemében. Putyin elnök a frissen annektált Krímbe óriási katonai parádéval vonult be, mint Horthy Miklós Kolozsvárra. - Hogy reagálnak ilyenkor az érintett országok? - Ha jó viszonyban vannak, akkor simán át lehet sétálni egymáshoz, és még örülnek is neki. Ha provokatív éle van a dolognak – Tusványosnak nincsen, a kárpátaljai látogatásnak volt, mert az ukrán választásokkal kapcsolatosan történt – akkor már ingerültebben reagálnak. Tusványos valójában Orbán belpolitikai akciója, az itthoniaknak szól. Ő évente két politikai programot és stratégiát hirdető beszédet mond, egyet itthon, az évértékelőt, egyet Tusványoson. Mivel a sajtót semmibe veszi, kerüli, nem válaszol, és csak védett környezetben beszél, ez a két nagy üzeneti lehetősége van. - A szomszédos országok megtehetik, hogy azt mondják, többé nem tűrik el az ilyen magánutakat? - Bármikor megtehetik, de mérlegelik a következményeket. Néhány szélsőséges magyar politikust már tiltottak ki korábban Romániából, hatvannégy vármegyést, jobbikost. Ahhoz viszont, hogy egy szomszédos ország miniszterelnökének is ezt mondják, nagyon súlyos helyzet kellene. Ezeregy alkalommal találkoznak Brüsszelben és másutt, azonos szövetségi rendszerek tagjai vagyunk. - Eközben a korábbi hivatalos kormányközi kapcsolatok szinte megszűntek. Tudja ezt pótolni az uniós struktúrákban való találkozás? - A szomszédokkal még úgy, ahogy elvagyunk, mert a szomszédság rengeteg közös ügyet hoz az asztalra. Nyugat-Európával viszont megritkultak a találkozók. Az osztrákok tűzön-vízen át tartották a kapcsolatot, a szlovénok, horvátok szintén. A szerbekkel politikai szimpátia fűzi össze Orbánt. A szlovákok is próbáltak jó képet vágni. A nyugatiaknál viszont sokkal látványosabb a magyar elszigetelődés. Talán Angela Merkel volt az egyetlen, aki lenyelte a békát és még akkor is eljött Budapestre, miután Orbán illiberálisnak mondta magát. - Putyint és a szerbeket említette példaként. Nyugaton viszont azt látjuk, például a német –francia viszonyban, hogy állandó munkakapcsolatban vannak, sokat járnak egymáshoz a vezetők, de nem magánutakra. - Nem is szükséges. Helmuth Kohlnak volt egy mondása, hogy Németországot történelmében először csupa barát veszi körül. Baráti viszonyban vannak a szomszédaikkal. Belgiumban, Dániában is él német kisebbség, de szabadon használhatják anyanyelvüket, nincs semmi probléma. Nincsenek ott ilyen provokációk, nem vonják kétségbe a határokat. Mert azért egy provokatív látogatás a szomszédos országban élő kisebbségemhez azt is sugallja, hogy „annak a határnak nem ott kéne lennie, lehetne másutt is, és nem gondolom, hogy az én ottani kisebbségem minden jogot megkap, ami neki jár”. Ezek az utak a feszültségek jelzői, nyugaton érthetetlenek. Amikor Sólyom Lászlót megállították a komáromi hídon, elmentem Brüsszelbe és az EU-t is fellármáztam. Az unió belügyi biztosa meghallgatta a történetet, majd azt mondta: „Kedves barátom, ez nem létezik. Az EU-ban nem fordul elő, hogy az egyik ország megállítja a másik elnökét. És ha mégis, az kezelhetetlen az unió eszközeivel”. Vagyis ez az egész, a mi folklórunk. Tusványos is az, Szijjártó Kárpátalján is az. Nyugaton pedig csodálkoznak, és döbbenten néznek. A megoldásokat itt kell megtalálnunk. 

Szerző
Témák
Tusványos
Frissítve: 2019.07.26. 07:03

Szabad szemmel: Orbán saját szája íze szerint akarja átírni a történelmet

Publikálás dátuma
2019.07.26. 06:48

Nemzetközi sajtószemle, 2019. július 26.
FT A hosszú elemzés – „Magyarország Orbán Viktora és a történelem átírása” címmel azt fejtegeti, hogy ha nem is az ország legújabb kori történetét, de annak értelmezését és tanítását megváltoztathatja, hogy az 56-os Intézetet beolvasztották a Veritasba. Utóbbiról bírálók azt mondják, hogy az az orbáni történetfelfogást favorizálja. Továbbá hogy a hatalom az összevonással is ellenőrzés alá akarja vonni a kutatókat, megfojtja az akadémiai szabadságot, visszaszorítja a lehetőséget, hogy nyilvánosan lehessen a hivatalos állásponttól eltérő nézeteket hangoztatni. Valamint beleilleszkedik abba a szándékba, amely úgy igyekszik feltüntetni a 20. századi Magyarországot, hogy az a nácik és a szovjetek áldozata volt, ám most egy igazi hazafi vezérletével kiáll önmagáért. Rainer János, az 56-os Intézet volt igazgatója szerint, Nagy Imre szobrának eltávolítása a  Kossuth térről az jelképezi, hogy Orbán próbálja alakítani és saját szája íze szerint átírni a történelmet. A kormány tagadja, hogy ilyesmit forgatna a fejében. A Veritas szóvivője pedig úgy nyilatkozott, hogy részükről semmi sem akadályozza a kutatómunkát, viszont arra szükség van, hogy felülvizsgálják mindazt, amit a szocializmus idején állítottak a történelemről. Ami az 56-os Intézettel történt, az kapcsolódik az Orbán által tavaly, Bálványoson meghirdetett új korszakhoz. Tehát hogy a politikai rendszert egy új kulturális időszakba kell beágyazni. És be is tartotta a szavát. Azóta elűzték a CEU-t, leállították a gender tudományok oktatását, egyetlen alapítványba fogtak össze csaknem 500 kormánybarát sajtóorgánumot. Szorosabbra vonták az MTA felügyeletét, elvéve az intézmény kutató hálózatát. A Politikatörténeti Intézet igazgatója, Egry Gábor úgy értékeli: az apologeták igyekeznek úgy beállítani, hogy a rendszerváltásnak egyetlen hőse volt, Orbán, aki saját kezével győzte le a kommunizmust és vágta át a Vasfüggönyt. Ez a változat igen egyszerű, csak éppen figyelmen kívül hagyja a nemzetközi összefüggéseket, teszi hozzá. A Kossuth téren Nagy Imre szobra helyén a Tanácsköztársaság áldozatainak emléke előtt tisztelgő alkotást kívánják újra felállítani. A holokauszt több szakértője szerint a rezsim bagatellizálni igyekszik az ország szerepét jó 400 ezer zsidó halálában, amit már a Szabadság téri megszállási emlékmű is jelképezett. A magyarok tisztára mosásának vádja a Sorsok Háza miatt is felmerült. Trianon közelgő 100. évfordulója kapcsán Békés Márton, a Terror Háza történésze azt fejtegeti, hogy Orbán helyesen látja az ország történelmét, amikor az 1. világháború utáni területvesztésre, valamint a német és orosz megszállásra összpontosít. Merthogy az államok nemzeti függetlensége és szuverenitása a legjobb eszköz a globalizáció sötét oldalának ellensúlyozására. Romsics Ignác ezzel szemben azon a véleményen van, hogy a kormányfő a kollektív áldozatiság érzetét sulykolja, ami egyfelől igazolná a nyugati intézményekkel szembeni kihívást, másfelől pedig nemzeti közösséget kovácsolna, éspedig azon az alapon, hogy a történelem során, így vagy úgy, de minden réteg szenvedett. Viszont az új intézmények létrehozása már érintheti a tudomány szabadságát. Rainer János ehhez azt fűzi hozzá, hogy jóllehet a miniszterelnök karrierje Nagy Imra újratemetésével indult, Orbán jelképesen immár magával akarja felváltani a kivégzett politikust.  
FAZ A konzervatív lap kommentárja szerint Orbán Viktor bent akar maradni az unióban, ám annak szabályaihoz már nem szeretné tartani magát, ez ügyben sajátosak az elképzelései. Olyan törvényeket nyomott át, amelyek sértik a migránsok jogait és az EU szerint nem összeegyeztethetőek a közösség normáival. A Bizottság ezért fogja perbe most a magyar kormányt az Európai Bíróság előtt. Ám azt kell feltételezni, hogy a miniszterelnök nem különösebben izgatja magát az eljárás miatt. Idáig mindig bízhatott abban, hogy nem sikerül igazán hatékony szankciókat elfogadtatni vele szemben. A leghatásosabb amúgy is az volna, ha a magyar választók ellene fordulnának, csakhogy ez idáig elmaradt. Láthatólag a megosztó magyar politikus is profitál abból a jelenségből, ami jól jön sok populistának. A botrányok leperegnek róla.  
Die Presse Ha Orbán Viktor abban bízott, hogy hivatali ideje végén a Bizottság majd megenyhül, akkor melléfogott: Brüsszel újabb ügyben, a „Stop Soros” miatt fogta perbe a magyar államot, egyben a menedékkérők élelmezésének megtagadása miatt is eljárást kezdeményezett. Az első kérdés miatt jó egy éve lendült mozgásba az EU gépezete, és mint most uniós részről közölték: a magyar fél nem adott kielégítő válaszokat a felvetett kérdésekre, nem tisztázta az aggályokat. (A vonatkozó jogszabály elnevezése kapcsolódik a Soros elleni kampányhoz. A holokauszt túlélő pénzember és emberbarát a Nyílt Társadalom Alapítványon keresztül támogat olyan NGO-kat, amelyet menekülteknek nyújtanak segítséget.) De meggyűlt a baja a Bizottsággal Orbán szövetségesének, a milliárdos cseh miniszterelnöknek is. Zajlik ugyanis ellene a vizsgálat, hogy cégei három uniós alaptól is jogellenesen kaptak támogatást.
FT A Bizottság az Európai Bíróság elé idézi Magyarországot, amiért az megszigorította a menedékkérelmek elbírálását, ráadásul bűncselekménnyé nyilvánította, ha bárki segíti a menekülteknek, akár civil szervezet tagjaként. De azért is szerződésszegési eljárást indít, mivel a magyar hatóságok több esetben nem adtak enni a visszautasított migránsoknak a tranzitövezetekben. Az első jogszabály a nacionalista kormánytól a „Stop Soros” elnevezést kapta az emberbarát milliárdos után, akit Orbán Viktor azzal vádol, hogy közel-keleti bevándorlókkal akarja elárasztani az országot. A brüsszeli indoklás rámutat, hogy a magyar törvény szűkíti a menedékkérők jogát, mármint hogy kapcsolatot tartsanak hazai, nemzetközi szervezetekkel, illetve civil csoportokkal, jogsértőnek minősíti utóbbiak munkáját. Ezzel pedig megszegi az EU előírásait. Közben a Helsinki Bizottság azt közölte, hogy immár a 16. esetben is előfordult, hogy megtagadták a menekültektől az élelmet a déli határ mentén létesített különleges övezetekben. Egyébként egyszer valaki 9 napig nem kapott enni. A magyar kormány most úgy reagált, hogy kitart a Stop Soros mellett. A szóvivő azzal érvelt, hogy a lakosság támogatja a hatalmat ebben, az elhatározásban és hogy nincs szó semmiféle törvénysértésről. Pardavi Márta a Helsinki Bizottság társelnöke ezzel szemben úgy ítéli meg, hogy összeegyeztethetetlen a jogállammal, ahogyan Magyarországon jelenleg bánnak a migránsokkal. 
Die Welt Ursula von der Leyen mosolyoffenzívába kezdett Keleten. Varsóban olyan szívélyesen fogadták a Bizottság leendő elnökét, hogy arra jó ideje nem volt példa egyetlen más uniós politikus esetében sem. Brüsszel és Lengyelország újra akarja kalibrálni a kapcsolatokat, amihez elegánsan megkerülik a vitás témákat, hiszen senki sem tudja, miként lehetne megoldani azokat. A PiS csaknem 4 éve akasztott tengely az EU-val, az ország ellen jogállami eljárás indult a 7-es paragrafus alapján – ilyesmire idáig nem akadt példa a szervezet történetében. Lengyel szemszögből Timmermans volt maga a megtestesült szankciós fenyegetés, a Morawiecki-kabinet ezért azután – Magyarországgal az oldalán – minden súlyát latba vetette, nehogy a holland alelnök kerüljön az integráció végrehajtó testületének élére. Ennél fogva von der Leyen megválasztását lengyel sikerként adta el. A német politikus valóban sokkal visszafogottabb a demokrácia ügyében. Úgy tűnik, tényleg új szakasz kezdődik az idáig fagyos viszonyban. VDL körbehízelgi a nemzeti-konzervatív Lengyelországot, amelynek 26 képviselője rá voksolt a kellő pillanatban. A kiállást Morawiecki úgy értékelte, hogy Kelet-Európa volt a mérleg nyelve, mert a Jog és Igazságosság, valamint a Fidesz nélkül von der Leyen nem jutott volna semmire sem. Ennek megfelelően a vendég csupán felületesen érintette a bíróságok ügyét a varsói látogatás során, amely közvetlenül követte Párizst, az első állomást. Megismételte, hogy oda kell figyelni az új tagok érveire. A házigazdát, mintha hájjal kenegették volna. A jelzések arra utalnak, hogy von der Leyen vezetésével az eddigitől eltérően alakulhat az együttműködés Brüsszel és Varsó között. A vendéglátó szerint a kétórás megbeszélésen nem került szóba a jogállamiság. Nagynak tűnik az öröm a lengyel oldalon. Az azonban teljesen nyitott, miként lehetne rendezni a viszályt az igazságszolgáltatás átalakítása kapcsán. A reform ugyanis kulcsfontosságú a PiS-nek, a Bizottság viszont nem engedhet a demokráciából, már csak a saját hitele miatt sem. Függetlenül minden barátságos fogadtatástól – állapítja meg a jobboldali újság.
Süddeutsche Zeitung Timmermans ugyan az eddigi hírek szerint marad a Bizottság alelnöke, ebben azonban jó páran cseppet sem biztosak, sőt valószínűnek látszik, hogy leadja a jogállamiság feladatkörét. A visegrádi államok ugyanis nem szívesen látják, mivel erősen pártolta Magyarország és Lengyelország ellen az eljárást a 7-es paragrafus bevetésével. A négyek úgy gondolják, hogy másodrendű tagoknak tekintik őket az EU-ban. Von der Leyen igyekszik mérsékelni a feszültséget a csoport és Brüsszel között. Ennek érdekében szó van arról, hogy ezt a szakterületet egy kelet-európai kapja meg. Jelöltként leginkább a lett Valdis Dombrovskis jön szóba, ami nagyon is megfelelne Lengyelországnak.
Szerző