Előfizetés

Hatalmas kártérítést fizet a Wizz Air

Bonta Miklós
Publikálás dátuma
2019.07.31. 11:21
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A cég emellett módosítja az érintett szolgáltatáshoz kapcsolódó tájékoztatási gyakorlatát, informatikai fejlesztéseket hajt végre, valamint célzott tájékoztató kampányt folytat a légi utasok fogyasztói jogairól.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elfogadta a Wizz Air Hungary Zrt. (Wizz Air) kötelezettségvállalását, amelynek teljesítésével a 2010 óta Wizz Flex szolgáltatást igénybe vevő fogyasztók összesen mintegy negyedmilliárd forint kompenzációban részesülnek. A cég emellett módosítja az érintett szolgáltatáshoz kapcsolódó tájékoztatási gyakorlatát, informatikai fejlesztéseket hajt végre a Wizz Flex teljes körű, egyszerű és fogyasztóbarát igénybevételéhez, valamint célzott tájékoztató kampányt folytat a légi utasok fogyasztói jogairól. A GVH-hoz érkezett számos fogyasztói panasz alapozta meg a légitársaság Wizz Flex repülőjegy-kiegészítő szolgáltatásának vizsgálatát. A kiegészítő szolgáltatást megvásárló fogyasztóknak lehetőségük van repülőjegyük módosítására járatmódosítási díj nélkül, mindössze az esetleges vitel- és poggyászdíj-különbözet megfizetésével. A versenyfelügyeleti eljárás azonban olyan részletszabályokat tárt fel, amelyekről a fogyasztók feltehetően nem kapnak megfelelő tájékoztatást, ám a gyakorlatban jelentősen csökkenthetik az ingyenes járatmódosítások számát. Így például
  • oda-vissza útra szóló repülőjegy foglalásakor az odaút megkezdése után a visszaút útvonala már nem módosítható, illetve utóbbiak ezt megelőzően is csak együtt változtathatók;
  • több utas egyidejűleg vásárolt repülőjegyének módosítása nem lehetséges a Wizz Flex szolgáltatással interneten keresztül, és valamennyi utas jegye kizárólag egyszerre változtatható;
  • járatmódosítás esetén a fogyasztó számára felajánlott ár megegyezik a már megfizetett viteldíjjal, még akkor is, ha ugyanarra az időpontra, ugyanarra a járatra a módosítás keretein kívül vásárolható repülőjegy olcsóbb. Így a Wizz Flexen belüli átfoglalásnál a fogyasztó nem érvényesítheti a számára kedvező jegyárkülönbözetet;
  • 2016 januárja és szeptembere közötti járatmódosítások esetén az igénybe vevőknek nem csak a viteldíjak, hanem a dinamikusan változó poggyászdíjak különbözetét is meg kellett fizetniük.
A Wizz Air az eljárás során kötelezettségvállalást ajánlott, amelynek tartalmáról egyeztetést folytatott a versenyhivatallal. Ez alapján a légitársaság vállalta, hogy a Wizz Flex szolgáltatást 2010 óta igénybe vevő valamennyi fogyasztónak átalány-kompenzációt ír jóvá. A Wizz Air emellett vállalta, hogy díjkülönbözetet ír jóvá azon fogyasztóknak, akiknek az új járatra szóló viteldíjuk alacsonyabb lett volna, mint az eredeti repülőjegyük ára, viszont ezt korábban a légitársaság nem fizette vissza nekik. A kompenzációban részesülő fogyasztók száma összességében 120 ezer és 220 ezer közé tehető, az átlagos összeg pedig 8,3 euró lesz utasonként. A kompenzációt a cég a fogyasztók Wizz fiókjában írja jóvá, és a fogyasztóknak 5 évig van lehetőségük arra, hogy azt felhasználják vagy bankszámlaszámuk elküldésével kérjék annak készpénzre váltását. 5 év elteltével a fel nem használt kreditek értékét a Wizz Air az SOS Gyermekfalu Alapítványnak utalja át. A cég a kompenzáció teljesülését külső audittal igazolja a hatóság számára. A fentieken túl a Wizz Air vállalta, hogy módosít a Wizz Flex szolgáltatáshoz kapcsolódó tájékoztatási gyakorlatán is, egyértelművé téve annak tartalmát. Emellett informatikai fejlesztésekkel segíti a szolgáltatás teljes körű, egyszerű, fogyasztóbarát igénybevételét, és célzott oktatási kampányt is folytat a légi utasok fogyasztói jogairól. A GVH a döntéshozatalnál lényeges körülményként tekintett arra, hogy a Wizz Air vállalásai közvetlenül hatnak a fogyasztói jólétre mind a kompenzációval, mind a szolgáltatás teljes körű igénybevétele lehetőségének biztosításával, mind a tájékoztató kampánnyal. A kötelezettségvállalás teljesülését a GVH utóvizsgálat keretében ellenőrzi.

Orbán apjától bérli Mészáros az alcsútdobozi golfpályákat

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.07.31. 11:11
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Nem csak a volt felcsúti polgármester bukkant fel a Pannónia Golf & Country Club körül.
Új tulajdonosa van a legnagyobb taglétszámú magyar golfklubnak, az alcsútdobozi Pannónia Golf & Country Clubnak – írta még április elején a 24.hu egy, a tagoknak küldött körlevél alapján. A portál arról számolt be, hogy a golfklubot üzemeltető Máriavölgy Zrt. 2019. április 2-án váltott tulajdonost, Csányi Sándor fia, Csányi Attila helyét a Mészáros Lőrinc cégbirodalmába tartozó Talentis Group Zrt. vette át. Az mfor.hu most azt írja, a cégkivonatok alapján nem egyedül Mészáros Lőrinc volt az, aki napra pontosan ugyanekkor felbukkant a golfklub körül. A cikkben felidézik: Csányi Attila magányszemélyként még 2012. novemberében vette meg a Golf & Country Club Máriavölgy Zrt.-t egy svájci-osztrák házaspártól. Ezzel egyidőben megszerezte a PSU Ingatlanfejlesztő és Beruházó Kft.-t is, mely saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadásával, üzemeltetésével foglalkozik. A viszonyok tehát úgy néztek ki, hogy a PSU tulajdonában lévő golfpályákat a Máriavölgy Zrt. üzemeltette, ezek a társaságok 2019. április 1-ig pedig egy kézben voltak.   A cikk szerint 2019. április 2-án az üzemeltetőcéget megvette a Talentis Group Zrt., a pályákat bérbeadó PSU Ingatlanfejlesztő és Beruházó Kft. pedig Orbán Viktor édesapja, Orbán Győző közvetlen tulajdonába került. Ezt azonban csak két hónappal később, június 12-én jegyezték be az Opten cégadatbázisa szerint. Vagyis a miniszterelnök milliárdos barátja a kormányfő édesapjának fizeti a bérleti díjat.

Ezentúl jóval magasabb közlekedési bírságot kell fizetni Horvátországban

MTI
Publikálás dátuma
2019.07.31. 10:31
Illusztráció
Fotó: DANIEL REINHARDT / AFP
Az új törvénnyel növelni akarják az utak biztonságának és a vezetés kultúrájának szintjét.
Magasabb közlekedési bírságot kell fizetni Horvátországban július 31-től, miután a horvát parlament szigorúbb rendelkezéseket fogadott el a nagyobb kockázatú közlekedési szabályszegések elkövetése esetén – írta a helyi sajtó szerdán. A horvát belügyminisztérium (MUP) közleménye szerint az új törvénnyel növelni akarják az utak biztonságának és a vezetés kultúrájának szintjét. A rendelet a korábbinak háromszorosát, azaz 15-től 20 ezer kunáig (650 ezertől 900 ezer forintig) terjedő büntetést ír elő nyolc kiemelt közlekedésbiztonsági kockázatot jelentő cselekményre, úgy, mint az autópályán menetiránnyal szemben haladó közlekedés, lakott településen belül a megengedett sebesség túllépése, a tilos jelzésen való áthaladás, az ittas- vagy kábítószer hatása alatti vezetés, továbbá az alkoholos és kábítószeres vizsgálat megtagadása. Ugyancsak kiemelt bírságra számíthatnak azok, akinek jogosítványát felfüggesztették, vagy visszavonták, és ennek ellenére vezetői engedélyhez kötött járművet vezetnek. A rendőrség a bíróság döntéséig ideiglenesen le is foglalhatja a szabálysértő gépjárművét, amennyiben a sofőr előtte már kétszer követett el hasonló közlekedési kihágást. Ötszáz kunáról ezer kunára (21 ezer forintról 43 ezer forintra) nőtt a büntetés abban az esetben, ha nincs bekapcsolva a biztonsági öv, nincs gyerekülés a kocsiban, valamint vezetés közben telefonál valaki. Komolyabb szankciókra számíthatnak azok is, akik nem tartják be a vasúti átjárón való áthaladás szabályait, nem veszik figyelembe a hang- és fényjelzéseket. A baleset helyszínének elhagyását is súlyosabban büntetik. Amennyiben valaki megszökik az általa okozott baleset helyszínéről akár 20 ezer kunáig terjedő büntetést is fizethet, valamint meghatározott időre a jogosítványát is bevonhatják függetlenül attól, követett-e el korábban közlekedési szabálysértést.