Új planétákat fedezett fel a NASA exobolygóvadász űrszondája

2019.07.31. 14:26
A TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite)
Fotó: MARK GARLICK / AFP/SCIENCE PHOTO LIBRARY
Három új, egy szomszédos törpecsillag körül keringő bolygót találtak.
A TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) által felfedezett TOI-270 nevű csillagrendszerben lévő három exobolygó, vagyis Naprendszeren kívüli planéták egyike szilárd felszínű és valamivel nagyobb a Földnél, míg a másik kettő gáz halmazállapotú és méretét tekintve nagyjából kétszerese a Földnek – írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál. A Nature Astronomy című folyóirat online kiadásában elérhető tanulmány szerint a kisebb bolygó az úgynevezett lakható zónában található – ez azt a távolságot jelenti egy csillag körül, ahol a hőmérséklet lehetővé teszi, hogy a víz folyékony halmazállapotú maradjon a bolygó felszínén –, maga a TOI-270 csillag pedig olyan közel van a Földhöz, hogy sokkal fényesebbnek látszik, mint a hasonló rendszerek gazdacsillagai. A halvány, hideg törpecsillag méretét és tömegét tekintve is nagyjából 40 százalékkal kisebb a Napnál, felszíni hőmérséklete pedig csaknem egyharmaddal hűvösebb a központi csillagunkénál. Emellett „csendes” is, ami azt jelenti, hogy ritkán jelentkezik flerjelenség, így a kutatók könnyebben megfigyelhetik a csillagot és a körülötte keringő bolygókat.
„Nagyon kevés ilyen planétát találtunk eddig lakható zónában, és ezek közül is csak néhányat egy csendes csillag körül, szóval ez egy ritka felfedezés”

– mondta Stephen Kane, a Kaliforniai Egyetem riverside-i campusának munkatársa.

Hozzátette: a Naprendszerünkben nincsen ehhez hasonló bolygó.
„A TOI-270 lehetővé teszi számunkra a Föld-típusú bolygók és a gázok dominálta mini-Neptunuszok közötti »hiányzó láncszem« tanulmányozását, mivel ebben a rendszerben mindegyik előbb említett típus megtalálható”

– magyarázta Maximilian Günther, a Massachusettsi Műszaki Egyetem Kavli Asztrofizikai és Űrkutatási Intézetének kutatója.

Günther kifejtette:
„alaposabb megfigyelések révén hamarosan képesek leszünk meghatározni ezeknek a bolygóknak az összetételét, továbbá azt, hogy van-e légkörük és azt milyen gázok alkotják.”

Kane szerint a tervezett megfigyelések révén meg lehet mondani, hogy egy bolygón volt-e valaha folyékony halmazállapotú víz, és, hogy a planéták valamelyikén alkalmasak-e a körülmények a földi értelemben vett élet támogatására. A csillagrendszer a Földtől nagyjából 73 fényévre található a Festő (Pictor) csillagképben, ami csillagászati léptékkel közelinek számít, ám a gyakorlatban olyan messze van, hogy élő ember valószínűleg soha nem fog eljutni oda. Günther szerint a TESS-t egyébként kifejezetten az ilyen rendszerek, vagyis az inaktív gazdacsillag előtt elhaladó kisméretű bolygók felkutatására tervezték. A TESS az úgynevezett tranzitmódszerrel vizsgálja az égboltot. A fedélzetén működő detektorok a csillagok fényességét mérik, és azt az átmeneti elhalványodást keresik, ami olyankor következik be, amikor a csillag körül keringő bolygó éppen a csillag előtt halad át.
NASA űrkutatás

Sikeresen teljesítette első útját a napelemes, pilóta nélküli repülőgép

2019.07.31. 09:53

Fotó: AFP / XINHUA
A légi járművet mentésben, felderítésben és kommunikáció létesítésében használnák.
Napelemes, pilóta nélküli repülőgépet teszteltek Kínában. A repülést július 27-én hajtották végre a kelet-kínai Csöcsiang tartomány Töcsing megyéjének egyik repülőteréről – jelentette be kedden a sanghaji székhelyű OXAI repülőgépgyártó vállat, a gép fejlesztője. A MOZI 2 nevű repülőgép szárnyának fesztávolsága 15 méter, a jármű csak napelemekkel működik, és maximum nyolcezer méter magasra képes emelkedni. Ha nappal nyolc órán át tölti a napfény napelemeit, akkor a repülőgép éjszaka kis sebességgel akár 12 órán át is képes a levegőben maradni. A vállalat azt tervezi, hogy katasztrófák esetén mentésben, felderítésben és kommunikáció létesítésében használják majd a légi járművet.
Kína napelem

Majdnem egy hónapon keresztül kutatta a Földközi-tenger mélyét egy francia kutatócsoport

2019.07.30. 08:57

Fotó: CLEMENT MAHOUDEAU / AFP
A kapszulában napi 8 órát töltöttek, eközben kutatásokat és kísérleteket végeztek 120 méterrel a tengerszint alatt.
Huszonnyolc napon át kutatta a Földközi-tenger mélyét 120 méterrel a tengerszint alatt egy francia kutatócsoport, amely vasárnap tért vissza a partra a marseille-i kikötőben. A Laurent Balleste tengerkutató és víz alatti fotós vezette kutatócsoport négy tagja vasárnap este már családja és barátai körében ünnepelte a teljesítményt az után, hogy három napot egy kanárisárga dekompressziós kamrában töltöttek egy uszályhajón Marseille és Monaco között.
Százhúsz méteres mélységben a nyomás a Föld felszínén tapasztalható nyomás 13-szorosa.

Ha fél órára lemerülnek a kutatók ebbe az úgynevezett mezofotikus zónába – ahova a fénynek kevesebb mint egy százaléka jut csak le –, alapvetően öt órába telne, mire a szükséges dekompressziós állomásokkal ismét elérhetnék a felszínt.
„Azzal, hogy folyamatosan egy olyan kamrában voltunk, amely a 120 méteres mélység nyomását reprodukálta, elkerültük a végeláthatatlan dekompressziós állomások beiktatását. Nem volt a merüléseinknek időkorlátja”

– mondta Ballesta. A kutató négy hetet töltött a 10 négyzetméteres kamrában Antonin Guilbert tengerbiológus, Thibault Rauby búvárinstruktor és Yannick Gentil operatőr társaságában. A speciális kamrarendszer egy uszályon volt, egy hozzákapcsolódó egy négyzetméteres acélkapszulával a kutatók minden nap alig három perc alatt lesüllyedtek 120 méteres mélységre.
A kapszulában napi 8 órát töltöttek, eközben kutatásokat és kísérleteket végeztek. Ebben a mélységben a víz 13 Celsius-fokos, de ilyen nyomás alatt sokkal hidegebbnek tűnik.

Minden nap, amikor visszatértek a felszínre, a nyomás alatt lévő kamrákban tudtak aludni, zuhanyozni, egy kis asztalnál enni. Az ételt egy zsilipkamrán keresztül kapták. A projekt idején a csapat folyamatosan kapcsolatban volt a külvilággal. Mindannyian ugyanazon a bolygón élünk, de ezen belül számos külön világ létezik. Nekünk megadatott a lehetőség, hogy felfedezzünk egy másik világot – mondta a tudós. Balleste több ezernyi felvételt készített 120 méteres mélységben.
Szinte minden merülés alkalmával lefilmeztek vagy lefotóztak egy olyan fajt, amelyet sohasem sikerült még megfigyelni saját környezetében, élve.