MOL;NKM;e-töltőhelyek;e-autó;

- Káosz az e-töltők piacán, egyre több a fizetős

Széttagolt az elektromos töltés helyzete. A mintegy ezer egység nagy része több órás töltést lehetővé tévő, 22 kilowattos, és közülük egyre több fizetős.

Ahány hálózat, annyi szokás - nagyjából így foglalható össze az érintett cégek nyilatkozatai alapján az e-töltők hazai piaca. Míg sokak esetében a töltés ingyenes, addig egyre több cég vezet be - igaz, esetenként csak a nagyobb teljesítményű töltőin - tarifát. Van, ahol megkezdett töltésenként egységes az ár, van, ahol a tankolt áram mennyiségétől, van, ahol az eltelt időtől függ a tarifa, de akad, ahol e lehetőségeket tovább vegyítik. A töltés hol csatlakozással, hol mobilapplikációval, hol regisztráció után, kártyával indul. E tekintetben még az érintett állami szereplők gyakorlata is merőben eltérő. A töltők elhelyezkedésére nincs egységes, országos adatbázis: azok a nagyobb szereplők saját térképein kereshetők.

Miközben a környezettudatos kocsikázás iránt egyelőre változatlanul csak a lelkes pionírok mutatnak érdemi érdeklődést, a töltőknek a túlzott önszabályozásból adódó széttagoltsága az egyszeri e-autós számára már-már áttekinthetetlen helyzetet teremt. Ráadásul, amiként az lenni szokott, ezzel párhuzamosan a meglévő szabályok egy része értelmetlen módon korlátozza a piac szereplőinek további beruházásait, vagyis az alternatív közlekedési mód megerősödését.

Az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. által tervezett 334 elektromos töltőberendezésből eddig 320 darabot adott használatba - közölte lapunkkal az állami társaság. Hálózatuk egyelőre térítésmentesen használható – szögezik le. Háromféle – 2x22 kilowattos (kW) váltóáramú (AC), valamint 22 kW-os egyenáramú (DC) és 22 kW-os AC-50 kW-os DC típusú – töltőt telepítenek. (Ezekből honlapjukon rendre 220-at, 77-et, illetve 22-t számoltunk össze.)

Az NKM Mobilitás Kft. Mobiliti ügyfelei összesen 87 nyilvános töltőn vehetik igénybe szolgáltatásaikat. Ez közel 180 töltőpontot jelent, amik közül 17 villámtöltő. Térképük tanúsága szerint ezek többsége az M5-ös mentén helyezkedik el, talán nem függetlenül attól, hogy az áramszolgáltatók közül jelenleg a dél-magyarországit üzemeltetik. 22 kW-os AC-töltőik most tesztüzemmódban ingyenesek. Az 50 kW-os DC-, illetve a 43 kW-os AC-villámtöltőiken jelenleg percenként 50 forint a díj. A végleges ár a több hónapos teszt eredményétől is függ. Azt, hogy - a legutóbbi jogszabályváltozás nyomán - miként biztosítják az egyszeri, regisztráció nélküli töltést, nem fejtették ki. Egy néhány nappal ezelőtti közleményük szerint mára már egy állomásukon se indul el a töltés csatlakozáskor. Ez csak az NKM Mobiliti applikációjából kezdeményezhető, illetve a regisztrált ügyfelek RFID-azonosítót kapnak.

Az NKM a napokban az M3-as autópálya 59-es csomópontjától nem messze, a Decathlon hatvani logisztikai központjának parkolójában helyezett üzembe 50 kW-os, CCS-, Chademo-csatlakozójú villanyautók számára DC-töltést biztosító villámegységet. A tervek szerint az NKM a következő hetekben Tatán és Tapolcán jelenik meg.

A Mol 2030-as stratégiája mentén 2012 óta folyamatosan bővíti villámtöltő-hálózatát – közölték az olajcégnél. Az átlagos e-autót fél óra alatt menetkészre töltő egységekből jelenleg 12 üzemel a Mol 11 budapesti töltőállomásán: az Istenhegyi úton kettő.

Ezek mindegyike egyszerre képes 50 kW DC és 22 kW AC teljesítményre. A Nagyszőlős utcai ultragyors-töltő pedig 2-szer 75 kW DC-s. Mindegyik támogatja a japán Chademo illetve az európai CCS-szabványt és rendelkezik Type 2 AC csatlakozóval is. A töltés díja fix, független a felvett energiától és az eltöltött időtől. A normál AC 1990, a villám DC 2990 forint. Ez a 75 kW-os esetében később változhat, amiként általánosságban is folyamatosan vizsgálják az árazási tényezőket. A Next-E-cégszövetség keretében 2020 végére kialakítandó 252 e-töltőből 141 töltő kap helyet a Mol-csoport töltőállomásain – közölték. Magyarországra ezen belül 54 gyors- és 5 ultragyors-töltő kerül.

Bár a Lukoil-hálózatban egyelőre csak három, egyaránt 50 kW-os, M3-menti, egyszerre egy igényt kiszolgálni képes töltő üzemel, ezek árazása a legkifinomultabb. Az időalapú percenként száz forint, teljesítmény szerint pedig egy egyszeri, ezer forintos alapdíj után kWh-nként 90 forint fizetendő. Választható vegyes megoldás is, miszerint a töltés megkezdése 300 forint, a betöltött teljesítmény kWh-nként 40 forint, a percdíj pedig 60 forint - tudtuk meg az üzemeltetést végző Normbenztől. 

A napokban a VII. kerületi önkormányzat hét új, ingyenes töltő átadását jelentette az e-autómegosztást végző GreenGóval, valamint a parkolási alkalmazást üzemeltető Parkllal.

Két héttel ezelőtt feltett kérdéseinkre lapzártánkig az E.ON, az Elmű-ÉMÁSZ és az OMV nem válaszolt. Az E.ON-tól jelezték, hogy nem is fognak, az OMV pedig dolgozik az ügyön.

Az Elmű-ÉMÁSZ-nál korábban közel száz e-töltőről számoltak be. Ezek közül 19-en - amiként arról a Villanyautosok.hu beszámol - augusztus 1-től kWh-nként 99 forintra nőtt a tarifa. A töltés mobilalkalmazással indítható. A többi, önkormányzatokkal és másokkal közösen üzemeltetett egység egyelőre ingyenes. 

Az E.ON korábbi közlései szerint saját tulajdonúak mellett 123 Aldinál jelennek meg. A töltés náluk csatlakoztatással indul. Tarifáik kialakításán dolgoznak - közölték. 

Az OMV két éve adta át első, 43-50 kW-s villámtöltőjét. Idén júniusban négy, egyenként 350 kW-s egységet telepítettek Bábolnára. Ez akkora teljesítmény, hogy még nincs is a piacon 150 kW-nál nagyobb akkumulátorral ellátott autó. Használatuk megkezdett töltésenként 8 euró, vagyis mintegy 2600 forint.

Otthon is töltene a MolA töltés keretein változtatásokat sürget a Mol - derül ki a lapunknak küldött tájékoztatásukból. Az elektromobilitási versenypiac most nem egységes, ami érezhetően visszafogja a fejlesztéseket. A fogyasztók a verseny jótékony hatását csak a közcélú és egyéb közterületi töltőkön élvezhetik. Otthontöltési szolgáltatást ugyanakkor csak a területi monopóliumot élvező lakossági szolgáltatók nyújthatnak. Bár a Mol fogyasztóit akár saját garázsaikban is kiszolgálná elektromos üzemanyaggal, ezt a szabályozás jelenleg nem teszi lehetővé. Mindemellett érezhető egyfajta túlszabályozás is, ami felesleges költség és ügyviteli teher. Ez visszafogja az induló piacon amúgy is kérdéses megtérülésű beruházásokat – jegyzi meg a Mol. Kétségtelen: az otthoni töltés előnyeit tapasztalataink szerint elsősorban a területi szolgáltatók, így az Elmű-ÉMÁSZ és az E.ON hirdetik.
E-töltő-térképekhttps://e-mobi.hu/hu/map https://www.mobiliti.hu/emobilitas/mobilit-toltohalozata https://www.molplugee.hu/hu/toltoink https://e-autozas.hu/#!/toltesi-informaciok/toltopont-kereso https://holtankoljak.hu/elektromos-toltok#elektromos-toltok https://map.openchargemap.io/#/search 

A világgazdaság tartós lassulását a magyar gazdaság is megérzi, mert legalábbis egyelőre, vége a növekedés időszakának – figyelmeztetett Inotai András közgazdászprofesszor, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének volt igazgatója.