Házhoz ment a pofonért a Csíki Sör: csak magyarul reklámoznak, bírságolt a román fogyasztóvédelem

Publikálás dátuma
2019.08.12. 10:28

Fotó: Veres Nándor / MTI
A marketingben gátlástalanul a nemzeti érzésekre építő "Tiltott" sörnek nem először kell fizetnie ugyanezért.
Házhoz ment a pofonért a Csíki Sör: csak magyarul hirdetett meg egy nyereményjátékot, ezért 10 ezer lejre - nagyjából 690 ezer forintra - büntette a román fogyasztóvédelem, derül ki a Székelyhon.ro cikkéből. Lénárd András, a sört gyártó cég tulajdonosa - aki Lázár Jánossal is koccintott már, és akit korábban embercsempészettel vádoltak meg az Egyesült Államokban - az ügyben arról panaszkodott, "szinte kéthetente" járnak hozzájuk vizsgálódni a hatóságok. A fogyasztóvédelem ugyanezért - a csak magyar reklámért - pedig rendszeresen bírságolja őket.
A sörgyár közösségi oldalán arra hivatkozott, hogy Székelyföldön, ahol magyar reklámjaik megjelennek, a lakosság 70 százaléka magyar. Másként nézve, a bírsággal Magyarországon országos megjelenést szerzett a korábban is nacionalista felhangokban gazdag ügyeivel turnézó, magát "tiltottnak" átkeresztelő sör, ami alig 700 ezer forintért egészen jutányos.
Szerző
Témák
Csíki sör

324,38 forinton az euró

Publikálás dátuma
2019.08.12. 08:12
Népszava fotó
Erősödött egy hajszálnyit a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben hétfőre virradóra a nemzetközi devizakereskedelemben.
Az eurót a péntek esti 324,48 forintos jegyzés után hétfő reggel nyolc órakor kissé alacsonyabban, 324,38 forinton jegyezték.
A dollár és a svájci frank forintjegyzése is enyhén csökkent, a dolláré 289,45 forintról 289,37-re, a svájci franké 297,65-ről 297,60 forintra.
Szerző

Darabonként tizenhárom milliárdért vehette a luxusrepülőket a HM

Publikálás dátuma
2019.08.12. 06:30
HA-LKX és és 606-os lajstromú gép március 19-én Tel-Avivban
Fotó: Rami Mizrahi / Jetphotos
A kormány következetesen titkolja a honvédségi repülőgép-beszerzések költségeit – ám a Honvédelmi Minisztérium az egyik cégének mérlegében furcsa számokat találtunk.
Az elmúlt két évben a Magyar Honvédség két Airbus 319-es és két Falcon 7X repülőgéppel gazdagodott. Az előbbi gépek 160 személy szállításra alkalmasak, ezért csapatszállító gépeknek nevezik honvédségi berkeken belül, a két Dessault Falcon viszont igazi luxusrepülő: a 12-16 személy utaztatására képes üzleti gép (business jet) akár 11 ezer kilométert repülhet leszállás nélkül, így alkalmas interkontinentális utazások lebonyolításra is. A repülőgépek beszerzésében az a közös, hogy a kormány, illetve a honvédelmi tárca következetesen titkolja, hogy mennyibe került a csapatszállítók és a ”könnyű, többcélú szállító- és futárgép”-nek titulált Falconok beszerzése az adófizetőknek. A két, amúgy használt Falcon kalandos úton került Magyarországra: az első tavaly augusztusban szállt le némileg váratlanul a kecskeméti katonai repülőtéren és viszonylag gyors honosítás után a Magyar Honvédség állományába került. Már ekkor lehet tudni, hogy legalább még egy „futárgép” beszerzését fontolgatja a kormány, mint kiderült a valamikor tavaly ősszel érkezett a Magyarországra és Ferihegyen tárolták. A Zoom.hu derítette ki, hogy a hiányzó üzleti gép a honvédelmi minisztérium egyik cégének a HM EI Zrt. tulajdonában van és polgári gépként vették nyilvántartásba. A gépet idén tavasszal vette át a honvédség, ezért jó eséllyel feltételeztük, hogy a HM EI Zrt tavalyi üzleti beszámolójában a gép vásárlásról részletekkel szolgálnak. Ám a cégbírósághoz benyújtott iratokban egy szó utalás sincs a HA-LKX lajstromjelű gép megvásárlásáról, egyedül a mérlegben találtunk egy 13,7 milliárd forintos tételt – ami az egyik Falcon árára utalhat. Ugyanis a cég által vásárolt áruk készletértéke 2017-ről, 2018 végére 15,5 milliárd forintra emelkedett, ami 13,7 milliárddal magasabb a nyitóállománynál. Az elmúlt években ezen a soron rendre pár száz millió forintnyi készletet számoltak el, így a tíz milliárdot jócskán meghaladó növekedés egyik évről a másikra több, mint figyelemre méltó. A cég üzleti beszámolójából annyi derül ki, hogy a 13,7 milliárd forintos növekedés – amely pontosan megegyezik egy használt Falcon becsült árával - „kereskedelmi áruügylet” következménye. Az HM EI Zrt. beszámolójáról illetve az árukészlet 13,7 milliárd forintos növekedéséről megkérdeztük a tulajdonos Honvédelmi Minisztériumot, ám az árra adott becslésünket sem megerősíteni, sem cáfolni nem voltak hajlandóak, a válaszukat a szokásos kincstári indoklással látták el, hogy a – semmilyen honvédségi képességgel nem rendelkező - polgári rendeltetésű „repülőgép beszerzéséről és a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program megvalósításáról a Kormány minősített határozatokban döntött, és biztosította a beszerzéshez szükséges forrásokat is. Így az ön által kérdezett adatok nem nyilvánosak.”    HM EI Zrt. a honvédelmi tárca sötét lovaként is szokták emlegetni katonai berkekben, fő rendeltetése a HM laktanyák, épületek üzemeltetése, őrzése, ám ez a bevételek 48 százalékát teszi ki. A társaság saját tőkéje 11,7 milliárd forint, amihez e már a tavalyi 900 milliós nyereségét is hozzárendelték. Ezen túl IT szolgáltatásokat nyújt a honvédelmi szerveknek, de aktív részt kíván kihasítani a hazai védelmi ipar fejlesztésből is – olvasható a cég beszámolójában. A cég tavaly 64 milliárd forintos bevétel mellett egy milliárd forintos adózás előtti nyereséget ért el.   

A külügy és Áder használja a "futárgépeket"

A HM nemcsak a gépek vételáráról, hanem azok használatáról sem közöl információkat, ám azt lehet tudni, hogy a kormánytagok előszeretettel ezekkel a kis gépekkel repülnek. Az elmúlt egy hónapban – nyilvánosan elérhető repülőkövető adatbázisok szerint - a gépek a hazai gyakorlórepüléseken túl Európa több nagyvárosa (Brüsszel, München, Párizs, Trieszt) mellett az USA-t is felkeresték, a célok között viszont alig szerepeltek olyan városok, ahol Magyar Honvédség csapatai teljesítenek szolgálatot. A kevés kivételek egyike, amikor a MH vezetése meglátogatta a Litvániában szolgáló magyar vadászrepülőket július közepén, illetve amikor Benkő Tibor, honvédelmi miniszter Londonba repült, hogy aláírjon egy együttműködési megállapodást brit kollégájával. Szijjártó Péter is előszeretettel használja a „futárgépeket” az elmúlt egy hónapban kanadai Vancouverbe, Zágrábba és a grúz Batumiba is elrepült, míg Áder János Belgrádba utazott a futárgéppel.  

Szerző
Frissítve: 2019.08.12. 07:33