Fullasztó füstöt okádó buszok: csak lassan zöldülő BKV

Publikálás dátuma
2019.08.14. 06:00

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
A közlekedési társaság járműveinek kipufogójából a szokottnál is többször tör elő sűrű, sötét füst a nyáron. Úgy tudjuk, a csúcsra járatott klímákat nem bírják az öreg motorok.
Mindennapos látvány lett a nyáron Budapesten, hogy hatalmas, fekete, fullasztó füstöt okádva indulnak el a BKK egyes autóbuszai a megállókból. A közlekedési társaság lapunk érdeklődésére nem is tagadta ezt, igaz, kitérő választ adva csak annyit közölt: egyre kevesebb az idős, alacsonyabb környezetvédelmi besorolású dízelmotorral szerelt jármű. Arra a kérdésünkre, hogy mivel magyarázhatóak a fekete füstfelhők, szintén nem adtak egyenes választ: „Az alacsonyabb környezetvédelmi besorolású buszokra kevésbé szigorú környezetvédelmi normák vonatkoznak, azonban minden jármű megfelel a műszaki előírásoknak.” Ezek után az sem meglepő, hogy a BKK – mint írta – nem vezet statisztikát a szennyező buszokról, de a hibás járművet rögtön cserélik, kivonják a forgalomból javításra. Világosabban fogalmazott Gólián Zsolt, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet elnöke. Mint mondta, egyre kevesebb az erősen füstölő autóbusz a cég flottájában, de azért még mindig túl sok ilyen jármű fut ki nap mint nap az utakra. Ráadásul – tette hozzá – a nyáron megszokottnál is többször, erősebben füstölhetnek ezek a buszok. Ennek Gólián Zsolt szerint az az oka, hogy egyes típusok, elsősorban az alacsony padlós, csuklós Volvók motorja viszonylag kicsi és gyenge, nehezen bírja a nagy melegben maximális teljesítménnyel működő klímát. Emiatt pedig a sofőrök csak nagyobb gázadással tudják mozgásba hozni a járművet, ami erősebb füsttel jár. A szakszervezeti vezető szerint a füstölésnek más magyarázata is lehet: kánikula idején, a légkondicionáló folyamatos használata miatt állítanak az adagolón, hogy nagyobb teljesítményt sajtoljanak ki a motorból – ez viszont azzal jár, hogy a busz jobban füstöl.

Mindez különösen annak tükrében érdekes, hogy a napokban a Közlekedő Tömeg Egyesület egyesület azt állapította meg: több mint 300 buszon nem működik a klíma, emiatt hőség idején 40 fok is lehet az utastérben. Vagyis ezek szerint a BKK-t több fronton is legyőzte a kánikula: vagy nem működik a klíma vagy ha igen, akkor erősen füstöl a busz. (A vállalat egyébként a klímákkal kapcsolatban azt közölte a HVG-vel, hogy a autóbuszok 87 százaléka, a trolibuszok 27 százaléka, míg a villamosok 15 százaléka rendelkezik légkondicionáló berendezéssel. Az M2-es és az M4-es vonalakon pedig csak klimatizált járművek közlekednek.)
A füstölő buszok ellen régóta küzd a Levegő Munkacsoport. A szervezet elnöke, Lukács András azt mondta: 2015 óta több mint 500 lakossági bejelentést kaptak olyan buszokról, jobbára öreg Volvókról, amelyek fekete, kormos füstöt eregetnek. Egy bejelentő arról tett említést, hogy bizonyos Volvo buszoknál „teljesen általános” a „kormolás”. A Levegő Munkacsoport a bejelentésekről és saját tapasztalatairól rendszeresen tájékoztatta a BKK-t, ahol igyekeznek javítani a buszokat, azonban újra meg újra megjelennek az utakon a füstölő járművek. – Ez a fekete füst természetesen nem csak látványra borzasztó, hanem súlyosan egészségkárosító is. Korábban több összehasonlító mérést is végeztünk: a korszerű járműveknél tisztább volt a kipufogón távozó elegy, mint a város levegője. A fekete kormot lövellő buszoknál viszont sokkal rosszabb volt a helyzet, de még csak pontos számot sem lehet mondani, mert már a busztól 10 méterre is kiakadt a műszer – fogalmazott Lukács András. A szakszervezeti vezető, Gólián Zsolt szavaiból az derül ki, hogy a füstölő buszokkal még jó ideig együtt kell élni, mert a flotta a fiatalítás ellenére is túl öreg. Mint mondta, az lenne a jó, ha 7-8 évre lehetne csökkenteni a flotta átlagéletkorát. Ez viszont még akkor is messze van, ha igaz a BKK összegzése a 11 évről. Csakhogy Gólián Zsolt szerint ennél rosszabb a helyzet, mert a BKK a külsős cégek fiatalabb járműveit is beleszámolja az átlagolásba. Ha csak a saját flottát venné alapul, akkor kedvezőtlenebb kép bontakozna ki. Példaként említette, hogy Dél-Pesten még ma is járnak 30 éves Ikarus buszok. A szakember szerint tovább árnyalja a képet az, hogy a flotta fiatalításának üteme alighanem lassulni fog: a cég jobbára azokat a buszokat veszi meg, amelyeket a nyugat-európai városok közlekedési cégeinél 7-8 éves korukban váltanak ki újakkal.

Dízelveszély

A budapesti a buszmegállókban akár két-háromszor is nagyobb lehet a nitrogén-dioxid-szennyezettség, mint a hivatalos mérőállomásokon, amiért a dízel személyautók mellett a közösségi közlekedésben használt rengeteg régi dízel busz is felelős – írta egy tavaszi felmérésében a Greenpeace. A zöld szervezet megvizsgálta a fővárosban közlekedő, tömegközlekedésben használt buszállományt is. Arra jutottak: a cég flottájának majdnem fele még mindig nagyon alacsony – Euro 0-ás, I-es, II-es vagy III-as besorolású – erősen légszennyező busz. Ezek a régi járművek felelősek a buszokból származó nitrogén-dioxid-szennyezettség döntő részéért. A BKK ugyanezt fordítva közelíti meg, hiszen lapunknak azt írta: „Ma már az autóbusz-állomány több mint fele Euro IV vagy afeletti besorolású, aminek eredményeként a károsanyag-kibocsátás számottevő mértékben visszaszorult.”

Szerző

Zivatarokra, sok esőre, viharos szélre készüljön - kiadták a figyelmeztetést

Publikálás dátuma
2019.08.13. 21:57

Fotó: Shutterstock
Országszerte véget ér a hőség, 19-26 fok valószínű.
Szerdára virradó éjszaka sokfelé kell esőre, kiadós záporokra, zivatarokra készülni. Délután még keleten és délen eshet, nyugat felől viszont felszakadozik a felhőzet. Az északi szél többfelé megerősödik, helyenként viharossá fokozódik. Országszerte véget ér a hőség, 19-26 fok valószínű - írja a Időkép.
Csütörtökre kitisztul az ég, napközben kevés felhő lesz felettünk, északkeleten eshet még néhol kevés eső. Az ország keleti harmadán élénk marad az északi szél. Csípős lesz a hajnal, 8-17 fokig hűl a levegő. Délután 22-27 fokos csúcshőmérséklettel számolhatunk. Pénteken mérsékelten meleg, gomolyfelhős időre van kilátás helyenként kialakuló záporokkal, zivatarokkal, feltámadó északnyugati széllel. A minimumok 10-18, a maximumok 23-27 fok között alakulnak. Szombaton változóan felhős időre számíthatunk, csak kisebb záporok lehetnek. A délies szél északnyugaton feltámadhat. Erősödik a felmelegedés, 23-29 fok ígérkezik. A hosszú hétvége hátralévő részében napos, száraz, egyre melegebb időre van kilátás többfelé feltámadó széllel.

Zivatarok és sok eső miatt figyelmeztet a meteorológiai szolgálat

Kedd késő estétől egyre többfelé, előbb a Nyugat-Dunántúlon, később keletebbre is várhatók zivatarok felhőszakadás, néhol viharos szél és jégeső kíséretében. A keleti megyékben szerda reggelig nem várható csapadék. Szerdán fokozatosan a keleti országrészre szorul vissza a csapadék, zivatarok még a Tisza vonalában előfordulhatnak. Elsősorban keddről szerdára virradóan az ismétlődő záporok, zivatarok nyomán egy délnyugat-északkeleti tengely mentén nagy területen eshet 20 millimétert meghaladó csapadék, sőt az Északi-középhegység térségében ennél jóval nagyobb mennyiség is hullhat. Az éjfél után visszaerősödő északi, északnyugati szelet a Dunántúlon és a főváros térségében gyakran erős, időnként viharos, szerda délutántól Sátoraljaújhely térségében az északi szelet 70 kilométer/óra fölötti lökések kísérhetik. A sok eső miatt másodfokú figyelmeztetéseket is kiadtak Heves és Nógrád megyére. Budapestre, Pest Baranya, Bács-Kiskun, Borsod-Abaúj-Zemplén, Fejér, Jász-Nagykun-Szolnok, Somogy és Tolna megyére szintén a sok eső miatt elsőfokú figyelmeztetést adtak ki. Emellett a fővárosra, Pest, Baranya, Bács-Kiskun, Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén, Csongrád, Fejér, Hajdú-Bihar, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád, Somogy, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Tolna megyére a zivatarveszély miatt is kiadták az elsőfokú figyelmeztetést. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a viharos szél miatt is figyelmeztetnek.

Szerző
Témák
időjárás

BKV: ha megjavítunk valamit a buszokon, elromlik valami más

Publikálás dátuma
2019.08.13. 20:42

Fotó: Népszava
Öreg és vegyes összetételű a flotta, az is nagy erőfeszítésekbe kerül, hogy tartsák magukat a menetrendhez - szabadkozott klímaügyben a közlekedési társaság.
Miután kiderült, hogy 40 foknál is melegebb lehet a 4-6-os villamospótló buszokon, a Közlekedő Tömeg Egyesület szerint pedig több mint 300 buszon nem működik a klímaberendezés, a BKV Zrt kedden nyilatkozattal próbálta lecsillapítani a kedélyeket.
Mint közleményükben írják,  kiemelt figyelmet fordítanak a klímabeendezések javítására: „„ennek keretében mind belső, mind külső erőforrásokat igénybe veszünk. 2019 júliusáig mintegy 180 millió forintot fordítottunk a klímaberendezések javítására és karbantartására, ennek ellenére az elöregedett (átlagosan 14 éves életkorú - a szerk.) és meglehetősen heterogén járműállomány okán a működőképesség folyamatos fenntartása esetenként akadályokba ütközik. ”
És itt jön a közlemény egyik legerősebb mondata: a BKV szerint 
„A hektikus rendelkezésre állásban az is szerepet játszik, hogy egyes rendszerelemek megerősítése és javítása a jármű más pontjain okoz megemelkedett igénybevételt, vagy meghibásodást.”

Vagyis, amit az egyik oldalon befoltoznak, a másik oldalon fog kilyukadni. A megdöbbentően őszinte konfessziók sora pedig nem ér véget, hiszen a vállalat rámutat:
jelentős erőfeszítések szükségesek ahhoz is, hogy flotta üzembiztosan teljesíteni tudja a menetrendi elvárásokat.

Azt pedig már a Népszavának nyiltakozva elismerték, hogy a légkondícionálók menetközbeni bedöglése ellen nem tudnak védekezni. A helyzet annyiban javulhat, hogy a közelmúltban eredményes közbeszerzést folytattak kulcsrakész autóbuszok vásárlására. „Az új, kifejezetten budapesti igényekre specifikált járművek klímaberendezései és egyéb műszaki megoldásai is hosszútávon garantálják majd a magas szintű szolgáltatást és utasaink elégedettségét, ahogyan ezt az elmúlt években újonnan beszerzett autóbuszaink már bizonyították” - ígéri a BKV.
A vállalat ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a hőségben igyekeznek gondoskodni a járművezetők védelméről is:  minden végállomási pihenőben van klíma és szociális helyiség, a sofőrok elegendő mennyiségű védőitalt kapnak, a nagyobb csomópontokon pedig úgynevezett „hőleváltó járművezetők” is dolgoznak. 
Szerző