A térd bánhatja, ha nem jól futunk

Publikálás dátuma
2019.08.28. 14:14

Fotó: Daniel Allan/Cultura Creative / AFP
Hasznos a futás, de néhány dologra érdemes odafigyelni, hogy ne kelljen sérülés miatt abbahagyni.
Egyre többen igyekeznek aktívan eltölteni a szabadidejüket, például futnak rendszeresen. Ez örvendetes, azonban sérülések veszélyét is rejti. Könnyen előfordul ugyanis, hogy aláfordul a boka, „kimegy” a térd vagy rosszul sikerül egy lépés, de gyakoribb, hogy túlterhelés következtében ín-, szalag-, izomsérülések alakulnak ki a térd környékén. A nem megfelelő terhelés pedig egyéb degeneratív elváltozások mellett, a porc korai kopását idézheti elő – mondta Hidas Péter, a Budai Egészségközpont ortopéd- és sportsebésze a Népszavának.
Huszonéves korban az izomszövetek még rugalmasak, sokkal jobb a porcok teherbírása, de az életkor előrehaladtával ezek fokozatosan romlanak. Azoknak, akik korábban sportoltak, „emlékszik” az izomzatuk, és az ízületeik is jobban reagálnak, ha újra működésbe lépnek. A kezdőknek viszont nagyon kell figyelniük, hogy fokozatosan építsék fel a terhelést. Az elején jobb, főleg túlsúly esetén, ha csak kis tempóval, sőt inkább csak sétával kezdenek, majd lassan, hónapok múlva gyorsítanak és csak utána kezdenek futni. Bár azt sem muszáj, hiszen a jótékony hatások tempós gyaloglással is érvényesülnek. A lassabb tempójú kezdéssel a keringési és légzési rendszer is alkalmazkodását is megkönnyíthetjük – tette hozzá a szakorvos. 
Abban, hogy futás közben hogyan terhelődik a térd, az alsó végtag tengelyállásának, a láb boltozatainak, statikájának nagy szerepe van. Lúdtalp és hasonló elváltozások esetén érdemes a futás elkezdése előtt szakorvosi tanácsot kérni a megfelelő betét vagy cipő kiválasztásához. 

Nem mindegy, hogyan

Szabadidős sportolók közül kevesen futnak helyes technikával, de vannak olyan üzletek, ahol úgy segítenek kiválasztani a megfelelő cipőt, hogy javítanak is a mozgáson. Ha valaki komolyan gondolja a rendszeres futást vagy akár hosszabb távokat is megcélozna, érdemes futóedzőtől is tanácsot kérnie. Egy tíz kilométeres futás esetén a térdeinket 5-5 ezer ütés éri, és mivel mindig ugyanúgy hajlik a térd, amikor a földre érkezünk, ugyanazon a ponton kapja az ütést a térdízületi porcfelszín, ugyanazok a szalagok, inak terhelődnek, ami maradandó elváltozásokat is okozhat – magyarázta a szakorvos.

Túlzásba esve

A túlterhelést a szervezet több módon is jelezheti. A leggyakoribb a különböző pontokon – ízületben, inakban - megjelenő fájdalom. Másik egyértelmű jel az ízület duzzanata. Ilyenkor kis pihentetés után a terhelést csökkentve érdemes folytatni. Ha ezt követően is jelentkeznek a tünetek, mindenképpen szakorvoshoz kell fordulni. 
Porcleválás esetén a levált darab okozta mechanikai akadály, korai porckopás esetén pedig az egyenetlenné váló porcfelszín nehezíti a gördülést. Ilyen esetekben nem szabad folytatni a futást, orvossal kell konzultálni, és lehet, hogy célszerűbb másik sportágat választani. A térdnek ugyanis sokkal jobb a kerékpározás és az úszás, mert nincs ütésterhelés, a térd folyamatos ciklikus mozgásban van, és nem is rá nehezedik a teljes testsúly – mondta Hidas Péter.
Szerző

Front nincs, de előbb a fülledtség, aztán a hőség terhel

Publikálás dátuma
2019.08.27. 11:12
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A héten, bár front nem várható, folytatódik a változékony és fülledt időjárás a hét második felében száraz forrósággá alakul, és ez mindenkit megvisel.
Kedden, de a héten sem érkezik front a térségbe, a humánmeteorológiai helyzet tovább romlik: fokozódik a szervezetét érő terhelés – olvasható a Meteo Klinika oldalán. Eleinte a változó felhőzet mellett még fülledt lesz a levegő, és többször akár záporok, zivatarok is kialakulhatnak, majd a hét közepétől szárazabb napok következnek. A hőség fokozódik, akár 33-35 fokos is lehet a forróság. 
Mindez különösen a keringési problémákkal küszködőknek okoz panaszokat: a délutáni, esti órákban vérnyomás-ingadozást, rosszullétet és légszomjat is tapasztalhatnak. A zivatarok idején pedig az asztmások állapota romolhat - írta Facebook-oldalán Pintér Ferenc, az intézmény igazgatója.
Arra nincs esély, hogy egyre jobban viseljük a kánikulát, a tartós hőséget ugyanis a szervezetünk nem tudja megszokni. Sőt mivel a hőterhelés összeadódik, nemcsak a legyengült, de az egészséges szervezetet is egyre inkább kimerítheti. Csökken a stressztűrő képesség, fáradtak, ingerlékenyek lehetünk: mások, de a saját idegeinkre is mehetünk, és nő a reflexidő, így a balesetveszély is fokozódik - írta a meteogyógyász.
Szerző

Így előzhetjük meg a fülbajokat

Publikálás dátuma
2019.08.26. 15:20
Illusztráció
Fotó: COLLANGES/BSIP / AFP
Az úszófület, a repüléskor kialakuló füldugulást és a fülzúgás kellemetlen tüneteit a legtöbbször el lehet kerülni.
Fürdőzés során a felázott hallójárat érzékeny bőrén keresztül a fülbe jutó kórokozók, gyulladást, gombás fertőzést okozhatnak. A külső-hallójárat gyulladás, vagy úszófülként is ismert betegség erős fájdalommal jár, fülfolyás, halláscsökkenés, hőemelkedés, láz is kísérheti. Kezelés nélkül a fájdalom erősödhet, a gyulladás elterjedhet, ezért javasolt minél hamarabb orvoshoz fordulni, aki a hallójárat kitisztítása után általában gyulladáscsökkentő fülcseppet ír fel. Bizonyos esetekben szájon át alkalmazott antibiotikum szedésére is szükség lehet, és fájdalomcsillapító- és gyulladáscsökkentő készítmények is javasoltak – mondta Holpert Valéria fül-orr-gégész, foniáter, a Fül-Orr-Gége Központ orvosa.
A repülés során jelentkező füldugulás oka a légnyomás változása. A nyomás kiegyenlítődésének zavara, a barotrauma a búvárok előtt sem ismeretlen. A kellemetlen tünetek megelőzhetőek, ha repülésnél rágózunk, gyakrabban nagyokat nyelünk. „Ha a fülfájás, füldugulás hosszabb időn át sem szűnik meg, vagy repülés után vérrel festenyzett fülfolyás, erős szédülés jelentkezik, azonnal forduljunk orvoshoz” - mondta Holpert Valéria.
Ha hosszabb időn át tartózkodunk zajos környezetben, egy koncert másnapján például sokan tapasztalnak fülzúgást, úgy érzik, mintha az éjszaka még mindig ott morajlana a fejükben. Szerencsés esetben ez a hang fokozatosan megszűnik, de előfordulhat, hogy tartósan fennmarad. Ha az éjszakai pihenést, a napközbeni tevékenységeket: munkát, tanulást is zavarja, mindenképp javasolt orvoshoz fordulni. A megszüntetésére idejében megkezdett kezeléssel van a legnagyobb esély, de a legjobb, ha megelőzzük a problémát. Használjunk zajvédő füldugót, különösen ha több napot is zajos környezetben tartózkodunk.
A fülben található verejték- és faggyúmirigyek melegben intenzívebben dolgoznak, ezért ilyenkor fülzsírdugó azoknál is jelentkezhet, akik egyébként nem hajlamosak rá. Ha a felgyülemlett fülzsír nem tud eltávozni a fülből, az halláscsökkenést, fülfájást, fülzúgást is okozhat. Eltávolításához kérjük szakember segítségét, mert az otthoni próbálkozásokkal könnyen felsérthetjük a hallójárat érzékeny bőrét, vagy beljebb is tolhatjuk a fülzsírdugót - hangsúlyozta a szakorvos.
Szerző
Témák
úszófül fül