A Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek és Tarlós István főpolgármesternek címzett beadvány megszövegezői egy olyan vizsgálatsorozatra hivatkoznak, amelynek során 4 alkalommal a Jászai Mari térnél, a Szent István parknál, a Március 15. téren, a Lánchíd lábánál és az Országháznál mérték a városi levegő szennyezőanyag-tartalmát, és olyan kimagasló értékeket tapasztaltak, amelyek a legzsúfoltabb M0-sztrádaszakasznak is becsületére (vagy inkább szégyenére) válnának. A kiugró kibocsátás elsődleges oka a városi Duna-szakasz hajóforgalma.
„A Levegő Munkacsoporthoz rendszeresen érkeznek panaszok helyi lakosoktól és a Duna-parton sétálóktól, sőt a hajón utazóktól is, akik szerint elviselhetetlen, amit ezek hajók kibocsátanak. Már három évvel ezelőtt konkrét javaslatokat juttattunk el az illetékes minisztériumnak, azonban azóta sem történt semmi kézzel fogható előrelépés, pedig a szükséges intézkedések csak néhány milliárd forintba kerülnének, ami szinte jelentéktelen tétel az állami költségvetésben” – írta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
„Bár jelentős mennyiségű szennyezőanyagot bocsátanak ki a BKV által üzemeltetett hajók is, azonban a legnagyobb zaj- és levegőszennyezést a magántulajdonban lévő, többnyire rendkívül elavult motorral közlekedő, jellemzően városnézést kínáló hajók okozzák. A szennyezést tovább tetézik a szállodahajók azzal, hogy nem a partról kapják az áramot, hanem éjjel-nappal működik rajtuk az elektromos áramellátást biztosító dízelgenerátor. A helyzetet a szállodahajókat kiszolgáló, a parti sétány mentén – gyakran órákon át járó motorral – várakozó autóbuszok tömege is súlyosbítja” – áll a petícióban.
Az aláírások ezreivel megtámogatott szöveg egyebek között azt kéri a döntéshozóktól, hogy fokozzák a hajókban üzemelő motorok levegőt szennyezőanyag-kibocsátásának ellenőrzését, készíttessék el a Dunán közlekedő hajók környezetvédelmi minősítési rendszerét (beleértve a hajón üzemeltetett áramfejlesztők kibocsátását is), jelentősen differenciálják a hajók kikötői díjait a környezetvédelmi minősítésüktől függően – mégpedig olyan mértékben, hogy ne legyen kifizetődő üzemeltetni a rendkívül szennyező hajókat –, a kormány támogassa a hazai hajók elavult motorjainak lecserélését, valamint felszerelésüket hatékony részecskeszűrővel úgy, hogy mindez 2021. január 1-ig megtörténhessen, szüntessék meg a szálloda- és városnéző hajókat kiszolgáló buszok tartós rakparti parkolásának lehetőségét, tiltsák meg a szállodahajók kikötését a lakó- és pihenőterületekkel határos partszakaszokon, valamint biztosítsák a Budapesten kikötő szállodahajók áramellátását a partról és tegyék kötelezővé ennek használatát.
A petíciót a terjed.ahang.hu oldalon lehet aláírni.