Hableány: tragédia volt, tanulság nincs

Publikálás dátuma
2019.09.02. 06:00

Fotó: Népszava
Hónapokkal minden idők legsúlyosabb polgári hajókatasztrófája után sem tűnik úgy, hogy a hatóságok szembe akarnának nézni az okokkal.
Feltűnő hallgatásba burkolózott a hajózással – így a hajózásbiztonsággal is – kapcsolatos jogszabályok megalkotásáért felelős, Palkovics László vezette Innováció és Technológiai Minisztérium (ITM). Hetek óta nem felel a tárca azokra a látszólag egyszerűen megválaszolható kérdésekre: Felülvizsgálják-e a belvárosi Duna-szakaszon érvényes hajózási szabályokat a 28 halálos áldozatot követelő Hableány-tragédia után? Megvizsgálják-e a nagy szállodahajókra vonatkozó előírásokat? A mostani hallgatás azért is különös, mert nem sokkal a baleset után még egészen eltökéltnek tűnt például Tarlós István főpolgármester: „Meg kell vizsgálni, jó helyen vannak-e a szállodahajók a belvárosban, ezt az állandó belvárosi jelenlétét az érintett társaságok bevonásával érdemes áttárgyalni.” Tarlós – aki már egyébként 2009-ben ígérte a szállodahajók fogadására alkalmas kikötő helyének kijelölését és megtervezését – azt is mondta: egyeztet Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel a szállodahajók ügyében, hogy közösen találjanak megoldást. Ahogy az ITM, úgy a városháza sem válaszolt kérdéseinkre. Így még azt sem tudni, hogy tárgyalt-e már az ügyben a főpolgármester és a miniszter. Annyi biztos, hogy alkalom lett volna rá: a nyáron intenzíven egyeztettek a nyilvánosság előtt például a kampánytémává tett ferihegyi repülőtér okozta zajról. Korábban a Párbeszéd és a Jobbik képviselője is rákérdezett arra, hogy a kormányzat mit akar tenni a tragédia nyomán. Akkor Cseresnyés Péter ITM-államtitkár úgy fogalmazott: előbb meg kellene várni a szakértői vizsgálatok eredményét. Igaz, az államtitkár már akkor megelőlegezte, hogy a dunai hajózási szabályozás megfelelő. Más messze nem ennyire optimista: nem egy dunai hajós – ahogy arról lapunk is írt korábban – „kaotikusnak” nevezte a viszonyokat a folyó belvárosi szakaszán. Az, hogy egyelőre nincs jele a szabályozás felülvizsgálatának, továbbá a tárca és a városháza is hallgat, bizonyos szempontból nem meglepő. Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség egykori elnöke, a Mahart volt vezérigazgatója már a nyár elején arról beszélt lapunknak: a régi panaszok ellenére „a nagy cégek lobbiereje erősebb volt”, így a kormányzat végül csak annyit finomított, hogy a szállodahajók továbbra is használhatják a városközponti folyószakaszt, de ott nem fordulhatnak meg. Abban, hogy a szállodahajókat ódzkodik kitiltani a kormányzat a belvárosból, szerepe lehet annak: óriási üzletről van szó, amelyen ráadásul osztozik a kormányzat és az egyik legnagyobb cég, a – katasztrófában érintett hajót is működtető – Viking. Azért, hogy a szállodahajók kiköthessenek, úgynevezett pontondíjat kell fizetni. Ez – mint arról már írtunk – milliárdos bevételt jelent a fővárosi kikötőhelyek túlnyomó részét tulajdonló Mahart Passnave Kft-nek. A cég 49 százalékát néhány éve a Viking River Cruises hazai leányvállalata, a Viking Hungary Kft. vette meg, míg 51 százalék állami tulajdonban maradt. Ez a vagyonrész előbb a Magyar Nemzeti Vagyonügynökséghez került, majd nemrégiben a Rogán Antal tárcája alá tartozó – a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel befolyási körébe sorolt – Magyar Turisztikai Ügynökségé (MTÜ) lett. A cégnek 2018-ban 3,4 milliárd forintos árbevétele volt és 1 milliárdos adózott eredményt produkált, amelyet a felek osztalék formájában fel is vettek. Hogy a magyar államnak miért érte meg ezt az aranytojást tojó tyúkot eladni egy svájci multinak, máig rejtély. Az viszont biztos, hogy később a Viking jócskán beleszólhatott az itteni viszonyok alakításába. Januárban bejelentették, hogy év végére elkészül a kormányzati stratégia, aminek központi eleme a kikötőfejlesztés. A Mahart Zrt. pedig az Ex Ante Tanácsadó Iroda és a Mahart Passnave Kft. alkotta konzorciumot bízta meg az 1 millió eurót érő tervezéssel.

Hétfőn még kitart a kánikula, de már érkezik a hidegfront

Publikálás dátuma
2019.09.01. 17:49

Fotó: Shutterstock
Délutánra nyugaton, északnyugaton 23-28, máshol 29-35 fokig emelkedik a hőmérséklet.
Hétfőn északnyugaton, nyugaton zivatarok, északon helyenként záporok frissíthetik a levegőt, a legtovább délkeleten, keleten tart ki a napos idő. A Dunántúlon egyre nagyobb területen feltámad az északnyugatira forduló szél, majd többfelé erőssé, viharossá fokozódik. Délutánra nyugaton, északnyugaton 23-28, máshol 29-35 fokig emelkedik a hőmérséklet. Hidegfront érkezik. Kedden a Dunántúl déli, keleti felén és a középső, északi megyékben várható további eső, zápor. Délután északnyugat felől szakadozni kezd a felhőzet, egyre nagyobb területen tisztul ki az ég. Az északias szél többfelé erős, viharos marad. Keleten, délkeleten még 25-29, máshol 19-24 fok várható. Szerdán hűvös lesz a hajnal, 8-16 fokig hűl le a levegő. Csapadék ezen a napon már nem várható, napos, mérsékelten meleg idővel számolhatunk. Keleten élénk, néhol erős lehet az északkeleti szél. 22-28 fokig emelkedik a hőmérséklet. Csütörtökön marad a napos, száraz idő. A légmozgás mindenhol legyengül, mérséklődik. A hűvös reggel után 24-29 fokig melegedhet a levegő. Pénteken újabb hidegfront hozhat nyugatra záporokat, zivatarokat és lehűlést, a légmozgás pedig ismét többfelé feltámad. 
Szerző
Témák
időjárás

Elragadta a Fidesz gravitációja az LMP volt budakeszi képviselőjét

Publikálás dátuma
2019.09.01. 17:48
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A helyi óvodavezető otthagyta az ellenzéket, aztán két hét múlva átigazolt a kormánypárthoz.
Még egy hónap sem telt el, hogy kilépett az az LMP-ből, de máris fideszes jelöltként indul az önkormányzati választáson Budakeszin Ligetiné Komáromi Gabriella – értesült az Azonnali.
Ligetiné a 2014-es önkormányzati választáson még LMP-s színekben jutott be a képviselőtestületbe, és a mai napig LMP-sként van feltüntetve az önkormányzat honlapján. Ugyan akkor még nem volt párttag, de a hírportál információi szerint később, 2016-ban belépett az LMP-be, ahonnan idén augusztusban lépett ki. Ám alig, hogy kilépett, rá két hétre már fideszes jelöltként kezdett kampányolni Ligetiné, aki egyébként az egyik helyi óvodát vezeti.
A politikus a fideszes szórólapon azzal kampányol, hogy öt éve önkormányzati képviselő, ám azt nem említi, hogy nem a kormánypárt, hanem az LMP színeiben munkálkodott.

A hírportál úgy tudja, Ligetinével idén is számolt volna az LMP az önkormányzati választáson, ám ő visszautasította az indulás lehetőségét: nem azért, mert a párttal volt problémája, hanem – lapértesülés  szerint  – magánéleti okokra hivatkozva döntött így. Később viszont meggondolta volna magát, el is ment még nyáron az ellenzéki összefogásra létrehozott Budakörnyéke Fejlődéséért Egyesület egyik ülésére, ám azt követően nem jelentkezett többet, és  egyszer csak fideszes jelöltként tűnt fel.
„Ebből is látszik, hogy azért kell a különböző településeken elzavarni a Fidesz-rezsimet, mert ilyen eszközökhöz nyúl: megfélemlíthet embereket vagy manipulatív módszerekkel behúzhat magához akár elkötelezett ellenzékieket is” – nyilatkozta az Azonnalinak Hegyesi Beáta, a Budakörnyék Fejlődéséért Egyesület színeiben induló összellenzéki polgármesterjelölt. Hogy tartanak-e attól, hogy Ligetiné – aki éppen abban a körzetben indul, ahol óvodavezető – legyőzheti az ott induló ellenzéki jelöltet, arra annyit mondott: nem tartanak senkitől. „Hatalmas csalódás” – kommentálta Szél Bernadett, az LMP egykori társelnöke Ligetiné váltását. Hozzátette: mindenki ledöbbent a hírtől a Budakörnyéke Fejlődéséért Egyesületben. „Fogalmam sincs, hogy mi lehetett a motivációja, de neki mihamarabb választ kell adnia a választók irányába”.
Az Azonnali szerette volna Ligetiné álláspontját is megismerni a történtekről, hogy hogyan jön rá arra egy ellenzéki politikus kilenc év Fidesz-kormányzás után, hogy mégiscsak szimpatikus neki a párt, de érdeklődésünket azzal hárította el, csak személyesen kíván interjút adni a későbbiekben. A Népszava is próbálta elérni az asszonyt, aki ekkor már nem  vette fel telefonját. 
Szerző
Témák
Fidesz Budakeszi LMP