24.hu: kartellre emlékeztet a kézilabdacsarnok körül kialakuló helyzet

Publikálás dátuma
2019.09.06. 09:13
Képünk illusztráció
Fotó: Kisbenedek Attila / AFP
A százmilliárdos nemzetközi tenderre végül csak a kormány kiválasztottjai jelentkezhettek, az árat is felülről határozták meg – a pályázók közül pedig négy minimális árkülönbséggel vállalta volna a munkát.
Szerény húszmillió forinttal előzte be a Garancsi István érdekkörébe tartozó Market a Mészáros -család Fejér-Bált Zrt.-jét, így 78,72 milliárdos áron végül ők építhetik meg a 2022-as kézilabda Eb-hez tervezett, népligeti gigacsarnokot. Mint a 24.hu megjegyzi,azt az építőipari piacon egyelőre csak találgatják, hogyan fordulhatott elő, hogy a miniszterelnök két jó barátja közül ezúttal Garancsi István nyerjen – ráadásul úgy, hogy a munkára első körben ők adták a drágább 153 milliárdos ajánlatot, szemben a Fejér-Bál Zrt. 113 milliárdjával.
Az ügy nem csak azért érdekes, mert kiderült, hogy a NER vállalkozói hirtelen féláron is el tudják vállalni ugyanazt a beruházást, ha a kormány bruttó 101,5 milliárd forintnál húzza meg a költségvetés határát.  
Mint a hírportál rámutat, itt valójában csírájában fojtották el a versenyt, és a kormány eleve nem engedett a megrendelés közelébe véletlenszerűen jelentkező cégeket, csak amelyeket kiválasztottak.

Orbán Viktor és Garancsi István
Fotó: Molnár Ádám / Népszava

Nemzetközi pályázat, de csak öt céget hívtak meg rá

A közpénzből megvalósuló csarnok ugyanis messze túl van az uniós értékhatáron (ez 5,5 millió euró, alig 1,8 milliárd forint), így uniós eljárásrendet kell alkalmazni, ami elméletileg a lehető legszélesebb versenyt szorgalmazza. Magyarul sok ajánlattevőt várnak az Európai Unió egész területéről azért, hogy a legjobban hasznosulhassanak az adóforintok, a legkevesebb pénzből a legjobb építményt húzzák fel. Ebben az esetben azonban olyan, különleges esetekben alkalmazható eljárást választottak, amelyben „illetéktelenek” nem férhettek hozzá a pályázathoz. Rendkívüli sürgősséggel lebonyolított, hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás volt a forma, és ezen csak azok vehetnek részt, akiket ajánlattételre felhívnak, hirdetmény híján más nem is tud róla, és ha tudna, akkor sem jelentkezhetne. A Közbeszerzési Hatóság szentesítette az eljárást, miután a terepet előkészítették, a hivatkozási alap egy 2019-es jogszabály (amit a hatóság döntésében kézilabdatörvénynek nevez) idevágó passzusa volt. 
Az így belterjessé tett versenyben öt céget kértek fel ajánlattételre, nevüket a bontási jegyzőkönyvből ismerhetjük. A névsorban a már említett Market és a Fejér B.Á.L. mellett az ugyancsak kormányközeli és közpénzes megrendelésekkel kitömött West Hungária Bau Kft.-t, illetve a KÉSZ Kft.-t találjuk, de tény, hogy mindegyikük sokmilliárdos referenciát tud felmutatni. Kakukktojásnak tűnik mellettük a Metalcom Zrt. annyiban, hogy sportlétesítmények építésében eddig nem tűnt fel, inkább a határkerítés építéséről ismert. 

Alig tértek el az árajánlatok

A Metalcom nettó 81,5 milliárd forintos második körös ajánlatával kiesett a kormány által megszabott értékhatárból – ez bruttóban több lenne 101,5 milliárdnál – négy versenytársa viszont egymáshoz nagyon közeli ajánlatokat tett, 78 és 81 milliárd forint között szóródtak a becsült értékek. Az ilyen közeli ajánlatok esetében a versenyhivatal kartellt szokott gyanítani, mert nehezen hihető, hogy ekkora projektnél, ahol a megvalósításra számos út lehetséges, ennyire közel essenek az árak. 
Még a jobban sztenderdizálható út- és vasútépítéseknél alkalmazott ökölszabály szerint is gyanúsnak és kartellvizsgálatra érdemesnek tekintik, ha az árajánlatok 5-10 százaléknál kisebb mértékben térnek el. Ebben az esetben pedig 5 százalék alatt van az eltérés - írja a lap.

Ezért vállalhatták féláron is

Kívülállók számára mindenképp meghökkentő az is, hogy a pályázók 35 és 80 milliárd forint közötti árengedményt adtak a tárgyalásos eljárás első szakaszához képest. A lap megkérdezte a nyerésre álló Market Zrt.-t, mitől vált hirtelen ennyivel olcsóbbá a kivitelezési ajánlata, de közölték, hogy az „eljárás jelen szakaszában az ajánlatkérő végzi a kommunikációt”, magyarul nem nyilatkoznak. Az állami cég vezérigazgatójának címzett levelünkre nem kaptak választ. Más forrásból viszont úgy tudják, módosult a műszaki tartalom, magyarul lecsíptek ezt-azt a beruházásból. A nagy árkülönbség értelmezéséhez tudni kell, hogy az első szakaszban inkább csak az dől el, egy jelentkező megfelel-e a feltételeknek. A 24.hu tendert ismerő forrása szerint pontosan, tételesen beárazható lista nem volt az akkor még csak tervezett beruházás elemeiről, így komolyan vehető árajánlat sem keletkezhetett. A  tárgyalásos eljárásnál az első fordulóban jellemzően az a stratégia, hogy jól, akár 50 százalékkal is felüllövik a tényleges árat. Azért, hogy később legyen miből engedni, illetve beleférjenek a megrendelő borítékolhatóan felmerülő többletigényei. És főleg azért, hogy a konkurencia ne tudja belőni, valójában mennyiért vállalná el a projektet az adott cég. A végső árajánlat beadása előtt azonban a kormányhatározatban megjelent a bruttó 101,5 milliárdban maximált teljes költség, a tárgyalásos eljárás második szakaszában pedig  már ehhez igazodtak a pályázók.  Magyarázat lehet az is, hogy megrendelő csökkentette a műszaki tartalmat – ezt a pályázaton részt vevő egyik társaságnál megerősítettek a portálnak. Mint a G7 korábban megírta, a végleges ajánlattételi útmutatóban már nem szerepel, hogy új utcát kapna a csarnok, és a korábban emlegetett 800 férőhelyes parkolóról sem esik szó. Ezek szerint az áresés annyira nem is csodálatos – ám az sem biztos, hogy tényleg áresés lesz. Az uniós pénzekből finanszírozott nagy út- és vasútépítési projekteknél az Európai Bizottságnak már feltűnt a túlárazás, és szóvá is tette, hogy az előre megadott összeghez képest akár 30 százalékkal is drágábban szerződnek az állami megrendelők. És ez csak a kezdet, a végszámlát még rendre pótmunkák puffasztják tovább.
Szerző
Frissítve: 2019.09.06. 10:31

"Tarlós tudja, hogy a XVIII. kerületben váltás lesz”

Publikálás dátuma
2019.09.06. 09:00
Szaniszló Sándor
Fotó: Koncz Márton / Népszava
A kerület fideszes vezetése 360 milliót költ óriásplakátokra, politikai kiadványokra. Ennek az összegnek a nagy részét mi a szociális támogatási rendszer bővítésére fordítjuk majd – mondta Szaniszló Sándor, Pestszentlőrinc és Pestszentimre közös ellenzéki polgármester-jelöltje.
Karácsony Gergely azt állítja, hogy a XVIII. kerület vesztese az elmúlt kilenc év politikájának. Az ön kormánypárti ellenfele – aki kilenc éve polgármester – viszont azt mondja: élhető, családbarát és szerethető a kerület. Hol az igazság?
A fideszes Ughy Attila állításai legfeljebb a 2010 előtti időszakra érvényesek. Karácsony Gergely rövid időn belül ötször járt a kerületben, pont azért, mert annyi a problémánk. Ezen persze nem lepődik meg az, aki itt él: a fideszes polgármesternek gyenge az érdekérvényesítő képessége, ráadásul nem foglalkozott a kerülettel, el is költözött, csak a kampányidőszakra jött vissza megmutatni magát.

Hogyhogy gyenge egy kormánypárti polgármester lobbiereje egy kormánypárti vezetésű fővárosban?
Másként nem magyarázható például az: a szintén kormánypárti, szomszédos XVII. kerületben tizenkét útszakaszt újítottak fel fővárosi forrásokból, miközben nálunk egyetlen egyet sem. Pedig több mint négyezer regisztrált kátyúnk van. A Béke téren a BKK kirakott egy táblát 2014 októberében azzal a szöveggel, hogy hamarosan elkezdődik a felújítás. Azóta sem történt semmi.

Ha Tarlós István marad a főpolgármester, önnek nyilván még nehezebb lenne.
Mégis több előterjesztésem ment át a fideszes többségű fővárosi közgyűlésben, mint Ughy Attilának. Ha ugyanis egy jól előkészített kerületi előterjesztés kerül be a közgyűlés elé, még akkor is átmegy, ha ellenzéki képviselő kezdeményezte. Karácsony Gergellyel egyébként is más időszak köszönt majd be. Szóbeli megállapodást kötöttünk arról, hogy a kerületi, elmaradott fejlesztéseket kiemelten, soron kívül kezeli majd.

A kerületiek nagy része vélhetően a reptéri zajt gondolja a legnagyobb problémának. Tavaly augusztus 16-áig még a megnövekedett forgalom ellenére is elviselhető volt a helyzet. Létezett ugyanis egy egyezség, amit az ellenzék hozott tető alá: a repülők a felszállásnál tettek egy kitérőt a kőbányai új köztemető irányába. Így a legkritikusabb pontban a gépek elkerülték a kerületet. Ezt minden átmenet nélkül megszüntették. Pedig a fideszes kerületi polgármester ült az úgynevezett zajtanács élén, vagyis megakadályozhatták volna ezt a borzalmat, de még csak el sem ment a tárgyalásokra.

Ön azt ígéri, hogy ha megválasztják, kisebb lesz a zaj?
Erőteljesen kell lobbizni az illetékes állami hivataloknál és a Hungarocontrol Zrt.-nél. Karácsony Gergely egyébként határozottan megígérte, hogy megoldjuk a problémát.

Áprilisban ön találkozót kért Tarlós Istvántól, hogy beszéljenek a kerület fejlesztéseiről. Hogyhogy fogadta a főpolgármester?
Fővárosi képviselő vagyok, így minden hónapban találkozunk. Tarlós egyébként pontosan tudja, hogy a XVIII. kerületben váltás lesz. Abban vannak kételyei, hogy őt megválasztják-e, de ha véletlenül igen, akkor abban érdekelt, hogy fenntartsa a kapcsolatot a nagy és meghatározó kerületekkel. A miénk pedig a negyedik legerősebb kerület Budapesten.

Mik lesznek az első intézkedései, ha megválasztják?
Fel kell készülnünk arra, hogy egy teljesen kiürített önkormányzatot veszünk majd át, így az első és legfontosabb feladat a működőképesség biztosítása lesz. A kerületi utak állapota botrányos, nincs csapadékvíz elvezetés, 140 olyan kritikus pont van, ahol közepes méretű eső már élhetetlen állapotokat okoz, vagyis haladéktalanul lépni kell. A szociális támogatások keretösszegét a fideszes vezetés megfelezte még a 2010-es értékekhez képest is. Olyan, egyéni jövedelmekhez viszonyított segélyezési rendszert állítunk fel, amely érdemi támogatást ad a rászorulóknak.

Mindezt miből fizetnék, ha üres a kassza?
A fővárosnál kitartó és komoly munka után ki lehet lobbizni a főútvonalak felújítását, vagy épp a közösségi közlekedés, például az 50-es villamos modernizálását. Rettenetesen irritáló másrészről a mostani XVIII. kerületi költségvetésben egy vaskos tétel. E szerint csak az idén 360 millió forintot költött az önkormányzat óriásplakátokra, politikai kiadványokra, önfényezésre. Ezt az összeget mi biztos, hogy minimálisra csökkentjük. 200-300 millió forintot így például járdaépítésre, vagy a szociális támogatási rendszer kibővítésére szánjuk.
Szerző

Többmilliós végkielégítéssel távozhatnak a leváltott polgármesterek

Publikálás dátuma
2019.09.06. 08:07
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Tarlós István jutalmakkal együtt akár 10 milliót is kaphat, ha végül mennie kell.
Több százezer, esetenként több millió forinttal a zsebükben távozhatnak az őszi önkormányzati választásokon elbukó jelenlegi polgármesterek. De a képviselőtestület akár meg is kétszerezheti törvényes járandóságukat. A végkielégítések több milliárddal terhelik meg a költségvetést – írja az mfor.hu. Mint a lap kérdésére a Belügyminisztérium közölte, a főállású polgármesteri tisztséget legalább két évig betöltő, 
az új polgármester megválasztása miatttávozó településvezetők a törvényi rendelkezések szerint háromhavi illetményüknek megfelelő végkielégítésre jogosultak. Ezt a képviselő-testület további, legfeljebb háromhavi illetménynek megfelelő összeggel kiegészítheti .

A településvezetők bértábláját 2014-ben és 2017-ben is átszabták, a második esetben pedig az államtitkári fizetésekhez igazították a béreket –így a kistelepülések polgármeserei az államtitkári bér 20 százalékát (közel 200 ezer forintot), a 30 ezresnél nagyobb városok vezetői pedig a 80 százalékát (közel 800 ezer forintot) kapták meg.  Igaz, a kormány később trükkösen már úgy emelte az államtitkárok bérét, hogy a polgármesteri fizetések ezt már ne követhessék. A portál arra is emlékeztet, hogy a fővárosi kerületek vezetői milliós, vagy annál magasabb fizetést vihetnek haza, bár juttatásaik között több mint 400 ezer forint is lehet a differencia. A fentiekből is következik, hogy a távozó polgármesterek komoly összegeket kaphatnak: a lap szerint 
Tarlós István főpolgármester bukása esetén bérrel és jutalmakkal együtt akár 10 millió forinttal is gazdagodhat, de tisztán, jutalmak nélkül 3,5 millió forintot kaphat például Bácskai János is, ha elveszíti a IX. kerületet.

Ebből pedig adózniuk sem kellene – emlékeztet a lap – mert a kormány tavaly októberben egy salátatörvénybe rejtve hatályon kívül helyezte a 2 millió forint feletti végkielégítéseket sújtó 98 százalékos különadóról szóló rendelkezést.
Szerző